Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke tak i alle delene jeg trengte for å få bygget om mitt K20 så skal prøve å selge det på Finn, selv om jeg garantert ikke får mye for det. K20 har ikke HDMI ut og ettersom jeg skal teste ut litt streaming så vurderer å skaffe et nytt Pentax som jeg kan bruke som kamera #2 til streaming. 

edit: jeg er dog usikker på om jeg skal skaffe K3 II eller K3 III. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

K20 eller K3 II/III?

Jeg har egentlig ikke noen tips ut over de opplagte (større blender / lengre eksponeringstid = lavere ISO)

Hvis det er K3-serien og du sammenligner med K20-bilder så husk å skaler bildene til samme størrelse før du sammenligner. F.eks fullskjerm på begge. (Zoomer du begge til 100% så vil K3-serien være mer zoomet og dermed ha større forstørrelse enn det K20-bildene. Da blir også støyen mer framtredende, selv om den er mindre framtredende ved samme forstørrelse)

Lenke til kommentar

Det er K3 I. Du er kanskje inne på noe med at jeg har zoomet inn på dataakjermen og sett meg litt blind på hvordan det ser ut på stor skjerm. 

Jeg jeg har K20 liggende som jeg hadde planer om å bygge om til IR-kamera men det gikk ikke grunnet vanskelig å få tak i deler. Planen er å skaffe en nyere modell, kanskje K3 II eller K3 III, slik at jeg kan bruke de i et multikamera streamingoppsett med HDMI ut til en videomikser.

Jeg er usikker på om jeg gidder å gå over til FF / K1. Da bør jeg uansett kjøpe ny optikk og da kan jeg like så godt gå over til Sony A7 III eller A7 IV. 

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn et apropos til IR-konvertering. Det ryktes om K3 III monochrome og astro-kameraer. Det er ikke helt det samme og kanskje vanskelig å velge hvilken av de effektene man vil ha. Det vil sikkert koste 5-sifret så ikke akkurat noen direkte konkurranse til å bygge om K20D, men tenkte det passet å nevne likevel.

ilpostino skrev (20 timer siden):

Når det gjelder bildene fra i går så var det av belyste bygg i mørke. Hvis jeg øker eksponeringstiden kan i verste fall vi diet med lys og andre lyskilder bli utbrent men kan man bruke exposure bracketing for å lage et "gjennomsnittsbilde" for å ikke bruke for høy ISO eller lang lukkertid?

Når du senker ISO (og har vanlig autoeksponering slått på) så får du større dynamisk område (DR). Lys vil ikke brennes mer ut, men se like lyst ut så lenge du bruker autoeksponering. Eneste konsekvens for bildekvaliteten er at du får mindre støy (ved alle lysheter). Merk også at hvis du bruker råformat så vil skyggepartiene inneholde mye mer informasjon enn du får med høyere ISO.

Alternativt kan du undereksponere litt med vilje, på lav ISO, for å få fram mer detaljer i skyggene uten å brenne ut høylysene. Med råformat. Dynamic range-skalaen kan komprimeres til et et HDR-bilde. (Altså via én eksponering, ikke flere sammensatte). Nøkkelen til å "låse opp" disse egenskapene er råformatet.

Edit: Fra kontroversielle DXO-mark:

1390138918_Screenshot2021-12-04at00-23-02PentaxK-3-DxOMark.thumb.png.7862b183f5cc47e15d417ef586f2cb77.png

Mitt tips er å bruke råformat, ISO 100 og eksperimentere med eksponeringskompensasjons-knappen + etterbehandling. I etterbehandlinga kan du eksperimentere med å komprimere dynamic range (HDR) og fintune lysheten. Man kan få samme resultat som å bruke høyere ISO direkte, men fordelen er at man har en helt annen og mye bedre mulighet til å justere og perfeksjonere de to parameterne lyshet og dynamisk kompresjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for god forklaring (igjen). Jeg ble ferdig emd redigering av bildene i går og fikk korrigert for høy ISO / kornethet og er stor sett fornøyd med en del av bildene. Jeg tror jeg sal tilbake til Telenor sitt HQ i mørket for flere bilder. Var der med en ti, som på veien fant ut at batteriet til kameraet hennes var tomt, så det ble litt begrenset med hvor mye tid jeg kunen bruke på de ulike motivene. Jeg har lenket inn noen av bildene under. På to av bildene har jeg brukt funksjonen i PS for å bytte ut himmelen. De to bildene er satt sammen av flere andre og himmelen så helt jævelig ut. 

 

Simen1 skrev (14 timer siden):

Må bare skyte inn et apropos til IR-konvertering. Det ryktes om K3 III monochrome og astro-kameraer. Det er ikke helt det samme og kanskje vanskelig å velge hvilken av de effektene man vil ha. Det vil sikkert koste 4-sifret så ikke akkurat noen direkte konkurranse til å bygge om K20D, men tenkte det passet å nevne likevel.

Jeg synes det virker litt rart hvis de bygger en FF-versjon av K-3 når de har K-1 serien med FF fra før av men det er kanskje bare meg. 

Jeg har sett det kommer en ny O-GPS men hadde i min naivitet håpet den skulel kunne brukes på andre modeller enn K-3 III som er nevnt i artikkelen du lenket til. 

IMGP5826.jpg

IMGP5831.jpg

IMGP5846.jpg

IMGP5869.jpg

Telenor 2_2.jpg

Telenor 3_2-Edit.jpg

IMGP5837.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (47 minutter siden):

Jeg synes det virker litt rart hvis de bygger en FF-versjon av K-3 når de har K-1 serien med FF fra før av men det er kanskje bare meg. 

Jeg tror det avsnittet var litt sauset sammen av intervjuer og intervjuobjekt, og kanskje oversettelsen. Jeg tror ikke på noen K-3 fullformat. De fantaserer om å kombinere egenskaper fra K-3 med søkeren fra K-1 i et nytt og ikke navngitt fullformatkamera. Jeg tror det handler om at det fullspekkede flaggskipet K-1 trenger en fullformat lillebror. K-1 "light".

Fine bilder og fint bygg. Jeg har faktisk aldri tatt meg turen dit selv om jeg har vært i nærheten mange ganger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tør ikke vedde en K-3 på det, men 0,1V er antagelig godt innenfor toleransene.

Vet ikke noe om pluggene, men i verste fall kan man jo tenke seg å klippe to originale kabler med "feil" plugg i hver ende og lodde de sammen, med en pen skjøt (krympestrømper etc). I beste fall finner man en med riktige plugger i begge ender. Pass på polariteten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...