Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har så vidt prøvd den gamle utgaven av Tamron 17-50, på et Canon-kamera. Husker at den føltes litt mer solid ut enn kitobjektivet Pentax DA 18-55mm II, men var ikke spesielt tungt likevel. I følge specs er det ganske likt i størrelse med Pentax 18-135mm om du har prøvd det.

 

Sigma 18-35 er så tungt at man legger tydelig merke til det. Det føles solid ut som i god byggekvalitet med mye glass og lite luft i konstruksjonen. Fokusringen og zoomringen har null slark. Veldig solide med relativt høy dreiemotstand, men likevel fin glid.

Lenke til kommentar

Skjønner.. Pentax 18-135mm er det jeg har pleid å reise med til nå, men jeg syns ikke det gjør seg så veldig bra i dårlig lys. Har supplert med Pentax sine "billige" 35mm og 50mm (digger denne!), samt 55-300wr. Liker meg best mellom 18-50 ish, så jeg lurte på å bytte ut 18-135mm med noe som funker litt bedre til foto i dårlig lys/stjernefotografering. 

 

Ser jo ut som solide greier ut i fra diverste tester på youtube..!    

Lenke til kommentar

Pentax 18-135 er egentlig ganske horribel utenom f/8-11 og selv da er den bare middels etter min mening. I hvert fall mitt eksemplar. Sigma 18-35 er i en helt annen klasse selv på f/1,8. Mitt 18-55 WR er også merkbart bedre enn 18-135.

 

Når jeg oppgraderer til K-1 en gang så vurderer jeg å lete etter et lyssterkt fastobjektiv rundt 20-24mm som skal få erstatte Sigma 18-35. Planen er da at jeg kan beskære meg frem til 35mm APS-C synsfelt i teleenden og få nesten ca like vid vinkel som 18mm på APS-C i den vide enden. Men jeg må få noe igjen for det i form av lavere vekt, større ekvivalent blender på vidvinkel, lavere pris eller annet for å gidde.

 

Har hatt litt Gear Acquisition syndrome de siste årene og har både DA35/2,4, DA40/2,8XS og DA50/1,8. Det er unødvendig tett og jeg bruker nesten ikke de to førstnevnte. DA50/1,8 er en fin kompanjong til Sigma 18-35. Har tenkt litt på å redusere antall objektiver og da vil jeg beholde DA50/1,8. En 24/1,4-ish ville vært fin på vidvinkel, mens på mild tele kunne jeg tenkt meg 100/2,8 macro WR (eller bare beholde Tamron 90/2,8 macro). På lengre tele er jeg ikke sikker på hva jeg vil ha, men kanskje en lett og en tung. F.eks den nye 55-300 PLM + 30-åringen min, en Tamron 300mm f/2,8 med Pentax 1,7x AF-adapter. Da kan jeg ta med meg det tunge beistet når jeg kjører bil og den lette og kompakte telezoomen når jeg går på fjelltur for eksempel.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første som slo meg med 18-35 var tyngden men det skyldes ved mengden glass og det er en grunn til at den tar så bra bilder. Det slo meg også at en ikke hørte fokusmotoren når objektivet fokuserte. Fikk ladet nok batteri til å teste i 5 minutter før jeg måtte fly ut døren så gleder meg til å teste i morgen.

 

Jeg har kvittet meg med mye glass den siste tiden DA* 16-50 og et gammelt 100mm pappa kjøpte i Japan i 1982 et ved de enste jeg bruker på kameraet. Har også 35, 50 og 100mm på en belg men det blir ikke brukt så mye.

 

Jeg kommer til å skaffe meg ekstremmakro-objektivet nevnt for et par dager siden men det blir vel kun brukt ved spesielle anledninger.

Lenke til kommentar

Nå er Mitakon 20mm 4.5x tilgjengelig på eBay. Noen som vet om det finnes adapter som gjør at en kan bruke objektiv til Canon/Nikon/Sony A/Sony E/MFT/Fuji X på Pentax?

Jeg vet det finnes noen sånne enkle mekaniske adaptere på ebay. I dette tilfellet vil det ikke være noen krise om adapteret ikke tillater å fokusere til uendelig (for objektiver som kan det i utgangspunktet). Du får bare noe høyere forstørrelse enn det som er oppgitt.

 

Ellers så vil jeg bare tipse om at Venus Laowa har et par alternativer:

60mm f/2,8 2x macro K-mount

24mm f/14 2x macro relay lens

og kommende 25mm f/2,8 2,5-5x macro

Forhåpentligvis kommer de to sistnevnte med K-fatning.

Lenke til kommentar

Ja, det er i hvert fall mulig i teorien, men noen utfordringer er det. Det eneste brede og "plane" stedet å feste den er mellom fokusavstandsvinduet og fokusringen, mens tyngdepunktet når den sitter på en K-5 er ca midt over zoomringen. Og materialet bør nok være ganske stivt sånn at de billige plastskriverne ikke er egnet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...