Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Klart. Det er noe forbannet skit å ha et kamera som ligger godt i hånda. Regner med at jeg ikke er alene om å ha kameraet trygt liggende i originalesken, så det viktigste er gode testresultater.

 

(Husk å ta ut kameraet av esken for å tørke støv og lade batteriet hver tredje uke.)

De fleste ligger vel godt i hånden, så jeg ville ikke lagt særlig vekt på klåing og tafsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er vi litt uenige, men det er helt greit. For min del er de aller, aller fleste dSLR mer enn gode nok på skarphet, ISO-støy, lukkerhastighet, bufferstørrelse, dynamisk rekkevidde og det meste annet – men en solid plugg som ligger godt i hånden kommer jeg sjelden over. Sist jeg ramlet innpå nytt kamera er omtrent tre år siden, hadde jeg hatt noe som var mindre solid ville det forlengst vært knust, hadde jeg hatt noe som ikke var like behagelig i bruk ville jeg byttet det ut.

Lenke til kommentar

Hvis man kan klå skikkelig, så er det et godt råd å følge ettersom betjeningen av merker og modeller er svært forskjellig.

Jeg kjenner meg godt igjen i utsagnet om at alt etter Pentax føles for rart til å overkommes med en kort tilvenningsperiode. Spesielt har jeg zoom på hjulet bak I tankene, samt å etterpå bytte bilder med samme zoomutsnitt v.h.a. hjulet foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Pentax sitt kitobjektiv til K-r er også noe bedre enn Canon og Nikon sine tilsvarende.

- Pentax K-r har merkbart bedre byggekvalitet enn Nikon D3100 og Canon 1100D

- Tilgang på billig og god manuelloptikk er et kjempepluss

- På bildekvalitet og det meste annet er K-r omtrent jevnbyrdig med D3100 og 1100D.

 

Folk er flokkdyr. Særlig Canon hadde en god start på sin digitale æra. Nikon kom kjapt etter, mens Pentax var tregere med overgangen fra analog til digital. Det gjorde at Canon og Nikon kapret store markedsandeler i starten og siden folk er flokkdyr så har markedsandelene holdt seg selv om Pentax K-r er fult på høyde med sine konkurrenter.

 

Japan Photo har sort og hvit utgave med objektiv til 3490 kr.

 

Jeg har ingen erfaring med DSLR kamera fra før. Skal ta bilder av mine små barn på 1,5 og 3,5 år. Har oppdaget at kompaktkameraet ikke er godt nok/raskt nok eller lyssterkt nok til å fange øyeblikkene innendørs med godt nok resultat. Ønsker å få noen fine portrettbilder som kan blåses opp til A4 størrelse.

 

Jeg har sittet og lest meg skakk på nettet nå og også vært i butikken og tafset litt. Syntes at Pentax og Nikon lå best i hånden. Jeg fikk tilbud om Pentax K-r og Nikon 5100 til ca 5000 kr i butikken +/- noen kroner uten at han finregnet. Da hadde jeg valgt d5100 tror jeg. Men ser at jeg kan få Pentaxen langt rimeligere som henvist til over, ca 3500. Dette er fint for meg med små barn og opp pussing hjemme og dermed et stramt budsjett.

 

Ut fra det jeg har lest så vil jeg ganske raskt trenge en objektiv til for å kunne ha litt avstand til ungene og fortsatt kunne ta gode bilder innendørs (opp til A4 format). De har en lei tendens til å slutte med det de gjør når pappa kommer med kameraet eller de vil absolutt klå litt selv. Ønsker også og kunne fotografere uten blitz for jeg blir selv rar i øyenene av for mye blitzfotografering...

 

Hvilket objektiv(er) anbefaler dere i tillegg til kit objektivet for å havne på ca 5000kr totalt for å kunne ta best mulig bilder innendørs av mine aktive krabater... Jeg har ingen ambisjoner/muligheter om å bruke veldig mye mer penger på denne hobbyen nå i første omgang..

 

Eller er det slik at jeg kan stå litt lenger unna med Kit objektivet og heller ta utsnitt av bildet før jeg blåser det opp til A-4 format...?

 

Eller burde jeg kjøpe noe helt annet... :ermm:

Lenke til kommentar

Da har vi like gamle barn. :)

 

Begge er bra kameraer. Jeg ville satset på kamera + kitobjektiv i første omgang. 55mm er mild tele så det går fint an å komme litt nært med det, men spesielt lyssterkt er det ikke så et mer passende lyssterkt objektiv hadde vært å foretrekke, men da flyr tusenlappene fort (med mindre man klarer seg med gode gamle manuell fokus-objektiver).

 

Mitt forslag er å prøve deg frem med kamera + kitobjektiv først. Finn ut om 55mm er omtrent den brennvidden du vil ha eller om du vil ha vesentlig mer. Så tråler du nettet etter et objektiv med den brennvidden som passer deg. Selv foretrekker jeg f/2,8 zoom fremfor f/1,4-2,0 uten zoom til barnebilder fordi f/1,4-2,0 gir for smal dybdefokus og fordi det tar brøkdelen av et sekund før du trenger å endre utsnittet nærmere eller fjernere.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner lys sterkt zoom objektiv. I butikken mente man at det kunne være en idé med et objektiv opp til 135mm hvis jeg ikke husker feil. Men jeg husker ikke hvor langt ned han anbefalte. Siden jeg er grønn på dette så får jeg kanskje komme tilbake til forumet når jeg har forsket litt med kameraet.

 

Tror jeg går inn og bestiller K r på Japanfoto med en gang

Lenke til kommentar

Enig i rådet om å prøve kitobjektivet først. Jeg personlig har oppgradert til Tamron SP AF 17-50mm f2.8 som ikke er veldig dyr nå, men litt over ditt budsjett. Min erfaring med små barn (jeg har noen av dem :)) er at de etterhvert blir vant med at pappa leker med sin leke... Fotografering på avstand har jeg ikke så god erfaring med. Det er noe med perspektivet som blir litt rart. Synes de beste resultatene kommer når en selv spreller på gulvet. Litt annerledes ute, men jeg har innsett at jeg tar svært få bilder med mitt 55-200mm objektiv.

 

Jeg har også et manuelt A 50/1.7 som jeg bruker mye, men det kan være litt utfordrende med barn i bevegelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Pentax sitt kitobjektiv til K-r er også noe bedre enn Canon og Nikon sine tilsvarende.

- Pentax K-r har merkbart bedre byggekvalitet enn Nikon D3100 og Canon 1100D

- Tilgang på billig og god manuelloptikk er et kjempepluss

- På bildekvalitet og det meste annet er K-r omtrent jevnbyrdig med D3100 og 1100D.

 

Folk er flokkdyr. Særlig Canon hadde en god start på sin digitale æra. Nikon kom kjapt etter, mens Pentax var tregere med overgangen fra analog til digital. Det gjorde at Canon og Nikon kapret store markedsandeler i starten og siden folk er flokkdyr så har markedsandelene holdt seg selv om Pentax K-r er fult på høyde med sine konkurrenter.

 

Japan Photo har sort og hvit utgave med objektiv til 3490 kr.

 

Jeg har ingen erfaring med DSLR kamera fra før. Skal ta bilder av mine små barn på 1,5 og 3,5 år. Har oppdaget at kompaktkameraet ikke er godt nok/raskt nok eller lyssterkt nok til å fange øyeblikkene innendørs med godt nok resultat. Ønsker å få noen fine portrettbilder som kan blåses opp til A4 størrelse.

 

Jeg har sittet og lest meg skakk på nettet nå og også vært i butikken og tafset litt. Syntes at Pentax og Nikon lå best i hånden. Jeg fikk tilbud om Pentax K-r og Nikon 5100 til ca 5000 kr i butikken +/- noen kroner uten at han finregnet. Da hadde jeg valgt d5100 tror jeg. Men ser at jeg kan få Pentaxen langt rimeligere som henvist til over, ca 3500. Dette er fint for meg med små barn og opp pussing hjemme og dermed et stramt budsjett.

 

Ut fra det jeg har lest så vil jeg ganske raskt trenge en objektiv til for å kunne ha litt avstand til ungene og fortsatt kunne ta gode bilder innendørs (opp til A4 format). De har en lei tendens til å slutte med det de gjør når pappa kommer med kameraet eller de vil absolutt klå litt selv. Ønsker også og kunne fotografere uten blitz for jeg blir selv rar i øyenene av for mye blitzfotografering...

 

Hvilket objektiv(er) anbefaler dere i tillegg til kit objektivet for å havne på ca 5000kr totalt for å kunne ta best mulig bilder innendørs av mine aktive krabater... Jeg har ingen ambisjoner/muligheter om å bruke veldig mye mer penger på denne hobbyen nå i første omgang..

 

Eller er det slik at jeg kan stå litt lenger unna med Kit objektivet og heller ta utsnitt av bildet før jeg blåser det opp til A-4 format...?

 

Eller burde jeg kjøpe noe helt annet... :ermm:

 

Hei og velkommen, snart Pentaxianer;)

Jeg kommer fra et nokså likt utgangspunkt som dg; barn på 1 & 2.5 år. Det jeg har funnet ut er at de tilvenner seg en kortere nærgrense enn når man begynner å ta bilder av dem. De venner seg forsåvidt fint til blits også, men jeg peker den aldri mot dem direkte.

 

Så... Min konklusjon er; 35mm f/2.4 er en relativt lyssterk og billig inngang til fastoptikkverdenen.

Deretter ville jeg sett på om jeg uansett trenger en 1000kroners-Sigmablits...

 

Grunnen til at foreslår 35 er pga det er ansett som ca "normaloptikk" dvs du tar bilder i ca samme format som det som er 50mm på filmkamera/fullformatskamera og du får flott bokeh, fargegjengivelse og en kompakt liten sak som vilsr tøff ut på K-r og :)

 

Har selv en 35mm som er på utlån siden jeg har et Ltd-objektiv i 43'en min, som er overlegen det aller meste i det brennviddeområdet.

Har ikke brukt 35 mye men nok til at jeg kan konkludere med at det er veldig mye bang for the bucks, det har en behagelig nærgrense og veier så og si ingenting.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte senest i dag en Sigma 30mm f/1,4 på ungene og jeg synes det er passe brennvidde når man skal ha med begge, eller få med situasjonen de er i. I dag brukte jeg objektivet på f/2,8 og kameraet på ISO 1600-12800. Såpass høy ISO var nødvendig både når de krøp under bordet og når hun største hoppet. Jeg prøvde å unngå ennå større blenderåpning siden dybdeskarpheten var kort nok som den var. Det skal også sies at objektivet ikke er det skarpeste på f/1,4.

 

Skulle jeg tatt kun hode-portrett ville jeg nok satt på Sigma 70-200 f/2,8 siden den fokuserer kjapt eller en Tamron 90mm f/2,8 siden den er litt skarpere på største blender og har finere bokeh.

 

Autofokus synes jeg er et must med barnebilder, da det er mer enn nok å tenke på fra før og mye bevegelser.

 

Uansett, det er et godt tips å holde kamera omtrent i samme høyde som øynene til ungene. Da får man et mye mer kontaktfult perspektiv enn hvis man står eller sitter i sofaen og sikter nedover. Apropos det så fikk jeg noen skikkelig kule bilder av 3-åringen da hun sto på kanten av en stol og jeg lå på gulvet en meter foran stolen. Siden det er ganske uvanlig å se fysisk opp til barn så ble det et veldig tøft bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Takk for alle tilbakemeldinger og tips. Moro se at det er så stor interesse og raskt respons på forumet :D

 

Jeg fikk bestilt meg et Pentax K-r m/18-55mm D AL Sort inkl Pentax AF 200 FG Blitz for 3499 + frakt til 99kr i går kveld. Jeg bestilte også et Transcend SDHC Class 10 16Gb fra minnekort.no til kr 220 inkl frakt. Det ble mye rimeligere enn å kjøpe dette fra japanfoto. Håper at dette kortet er ok for K-r...? Prøvde å se på forum for å finne ut type kort og fant da ut at det egentlig var bra nok med class 6, men da det ikke var så mye dyrere for class 10 så tok jeg det...

 

Har dere forresten en link til en norsk brukermanual for kameraet? Har selv funnet en på engelsk ved å google...

 

Nå gleder jeg meg som en unge.... :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Takk for alle tilbakemeldinger og tips. Moro se at det er så stor interesse og raskt respons på forumet :D

 

Jeg fikk bestilt meg et Pentax K-r m/18-55mm D AL Sort inkl Pentax AF 200 FG Blitz for 3499 + frakt til 99kr i går kveld. Jeg bestilte også et Transcend SDHC Class 10 16Gb fra minnekort.no til kr 220 inkl frakt. Det ble mye rimeligere enn å kjøpe dette fra japanfoto. Håper at dette kortet er ok for K-r...? Prøvde å se på forum for å finne ut type kort og fant da ut at det egentlig var bra nok med class 6, men da det ikke var så mye dyrere for class 10 så tok jeg det...

 

Har dere forresten en link til en norsk brukermanual for kameraet? Har selv funnet en på engelsk ved å google...

 

Nå gleder jeg meg som en unge.... :dribble:

 

Artig med nytt kamera :) Vi som har Pentax har også muligheten til å være med i gruppen Pentaxianere i Norge , på Facebook. Der er 150+ medlemmer , vi diskuterer , spør , og flasher bilder til tider :) Velkommen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer! Misunner deg følelsen av å ha nytt kamera på vei i posten :)

 

Minnekortet er helt ok. Tror faktisk jeg har et eksemplar av samme type liggende i fotosekken. Det sies at Transcend ikke er blant de mest holdbare kortene så det kan sikkert lønne seg å overføre/kopiere bilder til PCen litt ofte. Mitt fungerer i hvert fall etter å ha blitt fylt ~10 ganger.

 

Jeg finner også bare den engelske manualen. I kameraeska skal det ligge manual på CD, men jeg mistenker at det bare er engelsk utgave der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Takk for alle tilbakemeldinger og tips. Moro se at det er så stor interesse og raskt respons på forumet :D

 

Jeg fikk bestilt meg et Pentax K-r m/18-55mm D AL Sort inkl Pentax AF 200 FG Blitz for 3499 + frakt til 99kr i går kveld. Jeg bestilte også et Transcend SDHC Class 10 16Gb fra minnekort.no til kr 220 inkl frakt. Det ble mye rimeligere enn å kjøpe dette fra japanfoto. Håper at dette kortet er ok for K-r...? Prøvde å se på forum for å finne ut type kort og fant da ut at det egentlig var bra nok med class 6, men da det ikke var så mye dyrere for class 10 så tok jeg det...

 

Har dere forresten en link til en norsk brukermanual for kameraet? Har selv funnet en på engelsk ved å google...

 

Nå gleder jeg meg som en unge.... :dribble:

 

Jeg ville ringt/mailet forhandler med spørsmål om de kan sende manualen også.

Etter hva jeg forstår fins ikke denne på norsk (correct me if I'm wrong) men dansk er vel nærmeste språg.

 

Gratulerer med kamera på vei ;)

Husk å melde deg inn i gruppa Mundus foreslår :) Han er grunnlegger av gruppa med det utrolig fine samholdet der inne på FB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Takk for alle tilbakemeldinger og tips. Moro se at det er så stor interesse og raskt respons på forumet :D

 

Jeg fikk bestilt meg et Pentax K-r m/18-55mm D AL Sort inkl Pentax AF 200 FG Blitz for 3499 + frakt til 99kr i går kveld. Jeg bestilte også et Transcend SDHC Class 10 16Gb fra minnekort.no til kr 220 inkl frakt. Det ble mye rimeligere enn å kjøpe dette fra japanfoto. Håper at dette kortet er ok for K-r...? Prøvde å se på forum for å finne ut type kort og fant da ut at det egentlig var bra nok med class 6, men da det ikke var så mye dyrere for class 10 så tok jeg det...

 

Har dere forresten en link til en norsk brukermanual for kameraet? Har selv funnet en på engelsk ved å google...

 

Nå gleder jeg meg som en unge.... :dribble:

 

 

Her er en svensk: Manual

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...