Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har i det siste hatt problemer med fokus på min Pentax 16-50mm f2.8 DA*, og nå er autofokus helt vekke (Ødelagt fokusmotor?). Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å få dette fikset. Etter det jeg har lest så er ikke dette et uvanlig problem på dette objektivet så blir det da dekket av Pentax, evt reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar

Har i det siste hatt problemer med fokus på min Pentax 16-50mm f2.8 DA*, og nå er autofokus helt vekke (Ødelagt fokusmotor?). Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å få dette fikset. Etter det jeg har lest så er ikke dette et uvanlig problem på dette objektivet så blir det da dekket av Pentax, evt reklamasjonsrett?

 

Er det kjøpt i Norge innenfor de siste år, burde det gå greit. Har vært gjennom det samme selv. Den var ikke stoppet, men fokuserte dobbelt så tregt som andre DA*16-50. Ny motor gjorde susen. Ble lynkjapt i forhold.

Lenke til kommentar

Har i det siste hatt problemer med fokus på min Pentax 16-50mm f2.8 DA*, og nå er autofokus helt vekke (Ødelagt fokusmotor?). Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem for å få dette fikset. Etter det jeg har lest så er ikke dette et uvanlig problem på dette objektivet så blir det da dekket av Pentax, evt reklamasjonsrett?

 

Er det kjøpt i Norge innenfor de siste år, burde det gå greit. Har vært gjennom det samme selv. Den var ikke stoppet, men fokuserte dobbelt så tregt som andre DA*16-50. Ny motor gjorde susen. Ble lynkjapt i forhold.

Den er kjøpt i Norge ja. Min begynte først som du sier, at den fokuserte tregt, men nå har den gitt seg helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det koster forøvrig rundt 1500,- å få dette fikset for de som har kjøpt i utlandet.

 

Jeg har et "manuell fokus" 16-50 liggende...(død motor). Jeg brukte/bruker objektivet uansett såpass sjelden at jeg har ikke tatt meg bryet med å fikse det enda.

Lenke til kommentar

Heisann digitale Pentaxianere!

 

Jeg driver for tiden å selger mitt canon 550d til fordel for canon 7d.

Men jeg har også fått opp øynene for Pentax k-5, som ser ut til å være sammenlignbart med 7d på mange områder.

 

Fortell meg pentaxianere, hvorfor burde jeg selge (den lille) objektivparken min å konvertere til Pentax?

(''Canon suger'' og ''Pentax er best'' er ikke gyldig grunn.)

Lenke til kommentar

Værtettet hus og nette pannekakeobjektiver! Liker du det, så løp og kjøp!

Akkurat nå har Pentax tilfeldigvis en sensor med bedre dynamikk en Canon, men det er sånt som skifter frem og tilbake med forskjellige hus.

 

To store fordeler systemet har er værtetting og gode pannekaker. Men - enda viktigere - dra i butikken og klå! Kjenn hva du liker - hvilket system som gir deg godfølelsen. Kjøp det. :)

 

 

Edit: Og ja, som blir nevnt her - bildestabilisering i hus, spesielt med tanke på den store objektivparken du har tilgang til med gammel og god Pentax-optikk - de får du nemlig også bildestabilisering på!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen kjappe grunner for å velge K-5 over 7D:

 

- Stabilisator i kameraet (= rimeligere optikk), deriblant rotasjons-stabilisering og lossless rett-horisont-korreksjon (unikt for Pentax)

- Mange godbiter av gammel manuelloptikk på billigsalg

- Limited-serien objektiver for kompakt kvalitetsoptikk

- DNG-format rett fra kameraet

- Mye mindre støy i mørke områder på lav ISO grunnet mye høyere kontrastomfang (Dynamic Range). Du kan dra frem detaljer fra skyggepartier mye bedre på K-5 enn på 7D. DXOmark - Measurments - Dynamic Range

- Litt mindre støy på alle ISO-verdier

- Litt bedre værtetting

- Garantert ned til -10°C (mot 0°C på 7D)

- Mer kompakt fysisk størrelse og litt lavere vekt (740 vs 860 gram)

- Lettere å navigere i menyene med pilknapper enn med hjulet til 7D (IMHO)

- Kit-optikken er værtettet, har bedre byggekvalitet og optisk kvalitet enn Canons tilsvarende, ikke roterende frontglass gjør bruk av polariseringsfilter mye lettere, mulig å stille fokus direkte uten å risikere å ødelegge AF-motoren.

- Angående framtidsutsiktene (din neste oppgradering) så har Pentax et ørlite teoretisk forsprang på sensorytelse grunnet rundt 12% større sensor. En mer empirisk framtidsutsikt er at Sonys sensorer har ytt en del bedre enn disse 12 prosentene skulle tilsi. Pentax har kjøpt sensorer fra Sony og Samsung tidligere. Canon lager de selv. Sensoren i K-5 er fra Sony.

- Du slipper å kjøpe egen (dyr) fjernkontroll for å lage serieopptak til timelaps

 

Ps. bruk nyeste firmware, den fikser blant annet et problem med autofokushastighet og presisjon.

 

Redigert: Det er klart at 7D har noen fordeler som K-5 ikke har også, samt en del punkter de er tilnærmet like på, så du får ta en grundig vurdering av hvilke egenskaper du vil vektlegge og velge det som passer deg best.

 

Det kan sikkert hjelpe å prøve begge i butikk, hvis du har mulighet, men vær obs på at 7D føres flere plasser enn K-5. Dermed kan du miste hele sammenligningsgrunnlaget og ikke vite hva du eventuelt går glipp av hvis du ikke finner en av de. Sliter du med å finne en lokal butikk med K-5 kan du alltids spørre i denne tråden om det er en snill Pentaxianer i ditt område som kan bistå så du får gjort en ergonomsik sammenligning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hyper modus: Pentax sitt P-program er noe for seg elv. Det lar deg gå sømløst fra navlig full automatikk ("grønn knapp"), til blender eller lukkerprioritet. P-programmet er faktisk uttrolig greit i praktisk bruk. Det kombinerer fordelene med autmatikk og manuell kontroll på en ypperlig måte.

 

Litt om værtetting:

Canon stoler tilsynelatende ikke selv helt på værtettinga av 7D (de kommer i hvert fall med sterke forbehold i forhold til garanti).

7D er (foreløpig) et enkeltstående kamerahus. Det kommer trolig en oppfølger, men vi veit ikke. Mens K-5 er nummer fire i ei rekke av værtetta hus i overkommelig prisklasse.

 

- Kit-optikken er værtettet, har bedre byggekvalitet og optisk kvalitet enn Canons tilsvarende, ikke roterende frontglass gjør bruk av polariseringsfilter mye lettere, mulig å stille fokus direkte uten å risikere å ødelegge AF-motoren.

Det første punktet stemmer ikke helt. Standard kit-objektivet er ikke værtetta, mens WR-utgava (som bare er noen få kroner dyrere) èr tetta.
Lenke til kommentar

Nå som det er snakk om K-5 vs 7D så er det irrelevant hvilken kitoptikk f.eks K-r blir levert med. K-5 med kit leveres så vidt jeg vet utelukkende med WR-varianten (18-55 WR, eller 18-55 WR + 50-200 WR).

Hm.

Jeg sjekka nå, og det eneste jeg fant uten WR var noen få dobbelt-kit (18-55 og 55-200). Så det ser ut til at du har rett.

Lenke til kommentar

Heisann digitale Pentaxianere!

 

Jeg driver for tiden å selger mitt canon 550d til fordel for canon 7d.

Men jeg har også fått opp øynene for Pentax k-5, som ser ut til å være sammenlignbart med 7d på mange områder.

 

Fortell meg pentaxianere, hvorfor burde jeg selge (den lille) objektivparken min å konvertere til Pentax?

(''Canon suger'' og ''Pentax er best'' er ikke gyldig grunn.)

Jeg byttet min Canon 7d i en K5 .

K5 er bare marginalt bedre på iso støy og DR . Ellers er det lite K5 er bedre på .

Mange nevner værtetting som det viktigeste .

Lysmåling , hvitbalanse , auto fokus og brukervenlighet er noen ting 7d er overlegen på .

Skjelden trengte jeg justere exponeringen eller hvitbalansen på 7d .

Med K5 bruker jeg unødvendig mye tid på dette .

 

Canon har større utvalg i objektiver , nye og brukte .

Brukt prisen holder seg høyere .

Trenger du ett bedre Canon kamera enn 7d , så finnes det flere kamera på markedet .

Trenger du de beste objektivene på markedet , så har Pentax lite utvalg .

K5 er for tiden Pentax sitt beste kamera du kan bruke K objektiver på .

 

Prøv å tenk langsiktig , vil Pentax ha det du trenger om noen år .

Jeg har brukt begge kameraene , Canon 7D er helt klart det kamera jeg hadde valgt nå .

 

Dra til en kamera butikk å kjøp det kamera du liker best å klå på er ett idiotisk råd .

Ingen seriøse fotografer ville komme med slike tåpelige utsagn .

Det er tross alt mye penger det er snakk om , mye penger å sløse bort på feil system .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... hilsen Oladal, mannen som også bl.a. mener at K5 er entry-level.

 

Et kjapt søk viser at Oladal er relativt ensom;

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_7D-vs-Pentax_K-5

http://www.digitalphotographywriter.com/2010/12/pentax-k-5-vs-nikon-d7000-vs-canon-7d.html

 

...men selfølgelig er vaner vonde å vende. Er du vant til Canon og forventer at K-5 er likt vil du bli skuffet. Det samme gjelder også andre veien.

 

Jeg personlig er så tilvendt P programmet og hjulene på Pentax kameraer at jeg finner alt annet aldeles fryktelig å bruke.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Heisann digitale Pentaxianere!

 

Jeg driver for tiden å selger mitt canon 550d til fordel for canon 7d.

Men jeg har også fått opp øynene for Pentax k-5, som ser ut til å være sammenlignbart med 7d på mange områder.

 

Fortell meg pentaxianere, hvorfor burde jeg selge (den lille) objektivparken min å konvertere til Pentax?

(''Canon suger'' og ''Pentax er best'' er ikke gyldig grunn.)

Jeg byttet min Canon 7d i en K5 .

K5 er bare marginalt bedre på iso støy og DR . Ellers er det lite K5 er bedre på .

Mange nevner værtetting som det viktigeste .

Lysmåling , hvitbalanse , auto fokus og brukervenlighet er noen ting 7d er overlegen på .

Skjelden trengte jeg justere exponeringen eller hvitbalansen på 7d .

Med K5 bruker jeg unødvendig mye tid på dette .

 

Canon har større utvalg i objektiver , nye og brukte .

Brukt prisen holder seg høyere .

Trenger du ett bedre Canon kamera enn 7d , så finnes det flere kamera på markedet .

Trenger du de beste objektivene på markedet , så har Pentax lite utvalg .

K5 er for tiden Pentax sitt beste kamera du kan bruke K objektiver på .

 

Prøv å tenk langsiktig , vil Pentax ha det du trenger om noen år .

Jeg har brukt begge kameraene , Canon 7D er helt klart det kamera jeg hadde valgt nå .

 

Dra til en kamera butikk å kjøp det kamera du liker best å klå på er ett idiotisk råd .

Ingen seriøse fotografer ville komme med slike tåpelige utsagn .

Det er tross alt mye penger det er snakk om , mye penger å sløse bort på feil system .

 

Helt på jordet er du ikke. Hvis det er behov for store telobjektiv så har Canon et kjempeutvalg. Pentax er langt tilbake her. Jeg er faktisk også enig i at klåing på kamera for å velge er et dårlig råd. Ville nok sett på tester, brukervennlighet og finesser. Derimot er jeg ikke enig i dine betrakninger om egenskapene på høy iso. Her er Pentax overlegen. Totalt overlegen. Har ett par fotokompisser med 7D. Er ikke så imponert over hva som presteres. Den ene vurder seriøst å kvitte seg med sin.

Kan heller ikke se at det er noen problemer hvitbalanse eller eksponering på Pentax. Heller tvert om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...