Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

Fikk klå på en K5 ikveld, og det var jo et trivelig bekjentskap; men pga. mangel på manual der og da, så dukket det opp et par spørsmål.

 

I Tv/Av, så fungerte henholdsvis framre og bakre hjul, mens det andre hjulet gjorde ingenting. Er det mulig å endre det slik at +/-EV ligger på det ledige hjulet? Tittet igjennom masse menyer, men fant ikke noe som lignet en slik innstilling.

 

På toppen av displayet (på toppen av kamera) var noen prikker som levde sitt eget liv. Hva er de til?

 

Prikkene; lysmåler som forandrer seg etter hvor du pekte? Ev. bracketing-angivelse?

 

Hjulene kan du programmere til å gjøre forskjellige funksjoner men tør ikke si noe om du kan programmere EV...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Tv/Av, så fungerte henholdsvis framre og bakre hjul, mens det andre hjulet gjorde ingenting. Er det mulig å endre det slik at +/-EV ligger på det ledige hjulet? Tittet igjennom masse menyer, men fant ikke noe som lignet en slik innstilling.
Ja, på side fem i fyrste undermeny (den med eit kameraikon) finn du eit punkt som heiter «E-dial programming», der du bestemmer kva det andre hjulet skal gjere.
Lenke til kommentar

Prikkene; lysmåler som forandrer seg etter hvor du pekte? Ev. bracketing-angivelse?

Det så nesten slik ut, men bracketing var ikke slått på slik jeg så det.

 

Ja, på side fem i fyrste undermeny (den med eit kameraikon) finn du eit punkt som heiter «E-dial programming», der du bestemmer kva det andre hjulet skal gjere.

Ok, da vet jeg hva jeg skal se etter neste gang jeg møter eieren. Hun ble overtalt til å kjøpe K-5 av en velmenende sjel; men hun har kun erfaring med lommekamera; så jeg tenkte å prøve hjelpe henne i gang. Hun skjønner allerede dette med å bruke Av og å stille inn EV, så det var bare å gjøre det enda enklere.

Lenke til kommentar

De prikkene du så Tom, var trolig vateret.

Vi Pentax-folk er så skeive at vi trenger litt hjelp ;)

Det er nok det det er - det passer med oppførselen, og vater var slått på når jeg prøvde ut liveview. Etter å ha sett på mine egne bilder, så vil jeg nok si at en Pentax passer for meg også :) Jeg har faktisk vater på E-30; men er ikke flink til å bruke det.

Lenke til kommentar

Silkepix har ord på seg for å gi gode resultater i pentax-verdenen.

Jeg har hørt om gode resultater fra flere hold; også med andre kameraer. Men jeg har ikke klart å få til noe bra i SilkyPix - særlig på støyreduksjonssiden sliter jeg.

 

Men det har og ord på seg for kronglete grensesnitt og arbeidsflyt.

Grunnen til det tror jeg har med å gjøre at de tenker veldig anderledes (ser fler ting som virker interessant å sette seg inn i); men programmet lider av dårlig oversettelser og tung bruk av et selvdefinert vokabulær.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg nå for at det blir Pentax fremfor Canon. Kommer til å kjøpe K-5 uten objektiv siden kit-linsa ikke virker så veldig bra.

Siden jeg tilfeldigvis befinner meg i Oslo kan jeg ta en tur innom Japan-photo (koster det samme i butikk?) og kjøpe objektiv.

 

Kravene jeg har er at objektivet skal:

Zoom ca 24-70mm, men trenger ikke å være så nært de verdiene.

Stor blender, stor er da relativt, men større enn f/2,8 helst.

 

Pris: så lite som mulig :)

Lenke til kommentar
Kommer til å kjøpe K-5 uten objektiv siden kit-linsa ikke virker så veldig bra.

Optisk er det ikke veldig bra, selv om det er diskutabelt et lite hakk bedre optisk enn tilsvarende fra de andre produsentene, men til 500 kr, synes jeg det er verd pengene. Både fordi det gjør det lettere å selge kameraet videre og fordi det er kjekt å ha i uvær dersom du ikke kjøper et annet værtett normalobjektiv. Noe som fort blir dyrt. Noe av fordelen med K-5 er at det er svært godt værtettet og da er det dumt om man ikke får utnyttet den fordelen. Men de dyrere objektivene som f.eks Pentax DA*16-50 f/2,8 er både mye bedre optisk, byggekvalitet og har værtetting. Skal du kjøpe et slikt så blir kitobjektivet overflødig til alt annet enn videresalgsverdien.

 

Både Japan Photo og Fotovideo ser ut til å være utsolgt for versjonen uten objektiv. Begge har inne pakker med K-5 + kit-objektiv.

 

Siden jeg tilfeldigvis befinner meg i Oslo kan jeg ta en tur innom Japan-photo (koster det samme i butikk?) og kjøpe objektiv.

Jeg har aldri vært i en Japan photo butikk, men tror de kjører konsekvent samme pris på nett som i butikk. Til forskjell fra en del andre butikk-kjeder med nettbutikk.

 

Kravene jeg har er at objektivet skal:

Zoom ca 24-70mm, men trenger ikke å være så nært de verdiene.

Stor blender, stor er da relativt, men større enn f/2,8 helst.

Oi! Større enn f/2,8 og zoom skal du bare glemme først som sist. Jeg vet Olympus har et par sånne til four thirds, samt Carl Zeiss i PL-mount og noen overvåkningskamera-objektiver. Men det er slett ikke vanlig kost og ikke billig. Jeg vet ikke om noe sånt til hverken Canon EF/EFs, Pentax K eller Nikon sine fatninger. Hvis det finnes så er det nok uten autofukus og som sagt, ikke billig.

 

For å komme med noen konkrete anbefalinger: Pentax DA* 16-50mm f/2,8 eller Tamron 17-50mm f/2,8. Begge er knallgode optisk, men Pentaxen har værtetting, bedre byggekvalitet og høyere prislapp. Det finnes en Pentax 28-70mm f/2,8, men den finner jeg ikke i salg nå. Sigma sine 24-70mm f/2,8 for Pentax finner jeg. Personlig synes jeg både 24 og 28 mm blir litt for lite vidvinkel for et sånt type objektiv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært i en Japan photo butikk, men tror de kjører konsekvent samme pris på nett som i butikk. Til forskjell fra en del andre butikk-kjeder med nettbutikk.

Dette stemmer ikke, slik Black Star nevnte tidligere. Imidlertid skal de visstnok ha en tilnærmet fast ordning med nettpris + billigste frakt i fysisk butikk for varer som ikke er tidskritiske (hva nå det måtte innebære).

 

Lurer litt på et slikt Tamron 17-50/2.8 selv; begynner å innse at jeg har så dyre planer på andre fronter i livet at det er greit å beholde mest mulig kamerautstyr lengst mulig.

Lenke til kommentar

Messepriser på Pentax hos Japanphoto:

 

Normalpris messepris

Pentax DSLR 645D m/55mm 94999 84999

Pentax K-r m 18-55mm ink blits 4798 2999

Pentax WG-1 Winterpack 2499 1799

 

Jeg synes særlig K-r er et kupp til den prisen. Blitsen regner jeg med er en Pentax AF 200 FG. Blitsen alene går for ca tusenlappen.

 

PS. Japanphoto: Det heter blits, ikke blitz.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blits ifølge Språkrådet, blitz ifølge Riksmålsforbundet. For de av oss som trives best med hverken, hveps og cognac går det i blitz også når man ikke er opptatt med å kaste egg på den israelske ambassaden.

 

(On topic: helt enig i at tilbudet er godt. 645D-tilbudet kunne vært mer attraktivt – men de må ikke finne på å sette ned prisen så mye at jeg kjøper; har ikke tålmodighet til å utsette reiseplaner på grunn av slikt jåleri.)

Lenke til kommentar

Hm, kikka litt på dei "ordinære" prisane:

 

Pentax K-7 m/18-55 WR: 7.490,-

Pentax K-5 m/18-55 WR: 7.795,-

 

Om dei har K-7 på lager, så er det merkelig at dei ikkje skrur prisen kraftig ned i forhold til det der! Det same ser eg på Fovi sine sider. Er dei ikkje interessert i å selga ut lageret sitt? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...