Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, nettopp anskaffet meg tamron 90mm Di, mitt første makroobjektiv. Jeg ser ganske tydelig cromatic aberation på noen av de første testbildene av mitt eksemplar, og lurer på dette er i tråd med andres erfaringer av objektivet. Se tråden min for testbilder her, svar gjerne i tråden og hvis du har tid. På forhånd takk,

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Har et makro-objektiv noen andre bruksområder?
Det varierer litt hvor godt de egner seg til andre ting. Noen er designet for å være optimale i nærområdet, og ikke så bra mot uendelig. Andre er omtrent like bra på alle avstander. Fordelen med makroobjektiver er at de kan gi svært skarpe bilder (der de er designet for å være det), en ulempe er den lange fokussnekken (for presis fokus) som kan gi treg autofokus.
Lenke til kommentar
så det skal kunne gå ann å bruke en makrolinse til portrettfoto?
Jess. Men bildene kan nesten bli _for_ skarpe. Men det kan jo rettes opp med litt Gaussian Blur el.l., hvis urenheter blir for fremtredende. Et lite drawback i noen sammenhenger (f.eks. portrettfoto) er at man ikke får skikkelig lyssterke makroobjektiver, det stopper som regel ved f/2.8. Men det er ikke alltid at det nødvendigvis er noen problem.
Lenke til kommentar

Har lyst til å prøve meg på noe makro, men har ikke helt økonomien til ei skikkelig linse enda. Må først få bytta ut kit-linsa på min 400D. Ser at man kan snu et objektiv og sette det forran et annet (zoom) objektiv med en sammenkoblingsring. Jeg har et EF 70-300 F4-5.6 IS USM og 50mm F1.8II objektiv. Kan jeg få den effekten med disse med en billig ring fra ebay?

Lenke til kommentar
så det skal kunne gå ann å bruke en makrolinse til portrettfoto?

Det går fint. Jeg bruker selv en Sigma 70mm f/2,8 macro eller en Tamron 90mm f/2,8 macro til portretter. Jeg like sylskarpe portretter med uskarp bakgrunn, men har fått kommentarer på at det blir for skarpt. Porer i huden, ansiktshår og rynker kommer litt for tydelig frem hvis det er sidelys. Det blir ekstra fremtredende med uskarp "myk" bakgrunn. Noe kvinnfolk har reagert litt på. Dette ordnes som sagt lett i Photoshop dersom det blir for mye.

 

Dybdeskarpheten kan bli for liten også. Jeg synes rundt f/2,8-5,6 er passe for portretter. Med f/1,2-2 synes jeg dybdeskarpheten blir for liten for portretter. F.eks at øynene blir skarpe, mens nesetuppen og ørene blir uskarpe fordi de er foran og bak fokusplanet. Jeg liker å ha alt fra nesetuppen til ørene skarpt, mens hår som er 8~10 cm bak ørene må gjerne være litt uskarpe i mine portretter. f/1,2-2 synes jeg passer på større avstander (halvfigur-helfigur) slik at dybdeskarpheten blir større. Lysstyrken er jo genial så lenge avstanden til motivet er stor nok.

 

Har lyst til å prøve meg på noe makro, men har ikke helt økonomien til ei skikkelig linse enda. Må først få bytta ut kit-linsa på min 400D. Ser at man kan snu et objektiv og sette det forran et annet (zoom) objektiv med en sammenkoblingsring. Jeg har et EF 70-300 F4-5.6 IS USM og 50mm F1.8II objektiv. Kan jeg få den effekten med disse med en billig ring fra ebay?

Jeg har ikke prøvd det selv, men tror det skal gå bra ja. NB. Vær obs på at de bruker ulik filterstørrelse: 52 og 58mm.

Lenke til kommentar
Hva heter en slik ring? Hva skal jeg søke etter?

reversing ring!

Hilsen en som sitter å venter på sin så han får prøvd 24 og 50mm reversert OG fastmontert... :)

Prøvde meg litt på 24mm reversert men håndholt og det er ikke lett! Men morsomt med så mye forstørrelse!

Med 24mm havner man på 2,5X forstørrelse og 50mm er vel ca 1:1 om ikke jeg husker feil.

 

Her er forresten litt macro info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...