Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

For makrofotografering er et ekstremt hendig hjelpemiddel makro-fokus-skinne

Jeg slo akkurat til på en "litt" billigere utgave. Blir spennende å se om den er noe tess.

 

Du må skrive noen ord om skinnen når du har testet den..

ReallyRightStuff (RRS) sin er i det minste fantastisk, men er også spent på hvordan utgaven arnold_layne bestilte holder mål. Er 100% sikker på at RRS sin er bedre, men ikke nødvendigvis sikkert forskjellene er like store som prisforskjellen skulle tilsi.

 

Edit:

Største "feilen" med billigutgaven fra mitt ståsted er manglende integrert Arca Swiss kompatibilitet

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makro skinner er sikkert supert til stillestående objekter rundt virkelig størrelse og større, men i ei blomstereng i lett bris er nok f.eks blits(er) mer nyttig for å fryse objektet samt å gi litt ekstra farge.

 

Det er vel alle forskjellige muligheter og situasjoner som gjør makro/nærfoto så utfordrende og morro. For ett motiv kan det behøves en skikkelig rigg, mens et annet motiv kan taes med f.eks ei clos-up linse frampå zoomen (for å ta ytterpunkter).

Lenke til kommentar

Makro skinner er sikkert supert til stillestående objekter rundt virkelig størrelse og større, men i ei blomstereng i lett bris er nok f.eks blits(er) mer nyttig for å fryse objektet samt å gi litt ekstra farge.

 

Det er vel alle forskjellige muligheter og situasjoner som gjør makro/nærfoto så utfordrende og morro. For ett motiv kan det behøves en skikkelig rigg, mens et annet motiv kan taes med f.eks ei clos-up linse frampå zoomen (for å ta ytterpunkter).

Er ting i bevegelse er det ingen tvil om at blits er veien å gå for å få rask nok lukkertid, så 100% enig på den fronten (close-up linse frempå zoom er forøvrig noe jeg aldri ville brukt selv).

Lenke til kommentar
Skal du derimot fotografere begge deler, vil 90-105mm fungere best. 105mm vil ikke være håpløst for blomster, og 90mm vil ikke bli altfor kort for insekter

 

Må innrømme det du skriver det som 105mm vil ikke vær håpløst for blomster og 90mm vil ikke bli altfor kort for insekter.

Du virker nesten på en måte litt utydelig og ikke så veldig klar i det utsagnet. for meg.

Og jeg som tenkte å bestille "Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM" som mitt første mackro objektiv.

Nå er jeg forvirret. litt...

 

Er en amatør innen fotografering og alltid vært interessert i macro-closeup bilder

så derfor tenkte jeg snart og investere i mitt første macro objektiv.

Så har folkene her bilder/erfaring å dele med mackro bilder dere har tatt så

del gjerne.

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

Poenget med lang brennvidde for insekter er at de objektivene med lang brennvidde som regel har lang arbeidsavstand. Avstanden mellom fronten på objektivet og nærmeste fokus, men merk at det ikke er noen fast sammenheng. Det kan godt hende et 90mm objektiv har kortere arbeidsavstand enn et på 105mm, selv om brennvidden antyder det motsatte. Med andre ord bør du sjekke opp arbeidsavstanden for de aktuelle objektivene.

Lenke til kommentar

Forhører meg litt rundt omkring.

blir mer eller mindre anbefalt noe som "Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM"

Og det ligger jo i klassifisering som Mr Olsen har lagt opp :-)

 

Har sett på veldig mange bilder tatt med Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM

og må si jeg er ganske imponert. Selvsagt er det sjåføren det kommer an på . hehe

Satser på "Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM" jeg.

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

Et 60mm er absolutt å foretrekke som allround makro.

Mye lettere å håndtere på frihånd. Den er utrolig fin å gå i skogen med f.eks.

Selv solgte jeg min 60mm makro (Nikon) fordi jeg egentlig likte den gamle manuelle 55mm makroen jeg hadde bedre (mindre, solidere og omtrent like bra)

Lenke til kommentar

En liten test av Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Nikon og Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED

bildene etter ca en måneds bruk ligger her:

http://www.flickr.com/photos/hagen-pa-sotra/sets/72157623708832062/

(dette er bare en del av bildene og det bare test bilder for og teste kvaliteten)

 

Grunnen til at jeg har de begge er at jeg først kjøpte 60mm som jeg var veldig fornøyd med, men siden den har bare 60mm så må jeg veldig nærme objektene og derfor ville jeg prøve 105mm og jeg ble frelst, 60mm er best på potretter og 105 mm er best på macro avstander. Kvaliteten på de begge er upåklagelig både bildene og det samme er byggekvaliteten, på autofocus så finner ikke alltid 105mm rett focus men det gjør skjelden noe pga at det er forholdsvis enkelt og slåover på manuell focus. Dette problemet finnes ikke på nikon linsen, den finner focus hele tiden og den er mye raskere enn sigma linsen.

Som dere no har lest så er nikon best på byggekvalitet mens sigma linsen er mere rett for meg pga at den er 105mm så for meg holder jeg en stund med sigma linsen, så får jeg bytte om noen dager og komme tilbake med ny efaring av 60mm når jeg har brukt den en stund.

 

Men en ting er sikkert, fast opptikk er mye bedre enn zoom.... (det gåt ann og crope bildene eller ta et par skritt lenger bort eller nærmere objektet)

Lenke til kommentar

Et 60mm er absolutt å foretrekke som allround makro.

Mye lettere å håndtere på frihånd. Den er utrolig fin å gå i skogen med f.eks.

Selv solgte jeg min 60mm makro (Nikon) fordi jeg egentlig likte den gamle manuelle 55mm makroen jeg hadde bedre (mindre, solidere og omtrent like bra)

 

Tror deg.

Det sies at 60mm er lettere å bruke når du håndholder kameraet fordi 100mm har en kortere focal length.

Og at du vil få mere kamera risting med 100mm med samme shutter speed.

 

Har uten tvil bestemt meg at 60mm skal jeg ha. What ever it takes to get it.

Lenke til kommentar

Et 60mm er absolutt å foretrekke som allround makro.

Mye lettere å håndtere på frihånd. Den er utrolig fin å gå i skogen med f.eks.

Selv solgte jeg min 60mm makro (Nikon) fordi jeg egentlig likte den gamle manuelle 55mm makroen jeg hadde bedre (mindre, solidere og omtrent like bra)

 

Tror deg.

Det sies at 60mm er lettere å bruke når du håndholder kameraet fordi 100mm har en kortere focal length.

Og at du vil få mere kamera risting med 100mm med samme shutter speed.

 

Har uten tvil bestemt meg at 60mm skal jeg ha. What ever it takes to get it.

 

jeg har jo da både 60mm og 105, og det er helt rett, 60mm er lettere og holde stabilt enn 105mm, men hvorfor det forstår jeg ikke noe av?

Lenke til kommentar
Det sies at 60mm er lettere å bruke når du håndholder kameraet fordi 100mm har en kortere focal length.

Mulig en dårlig formulering fra din side, men 60mm er kortere brennvidde enn 100mm. Ja, det heter brennvidde på norsk.

 

Og at du vil få mere kamera risting med 100mm med samme shutter speed.

-> Lukkertid

 

What ever it takes to get it.

-> Hva enn som kreves for å få fatt i ett.

 

Det er mye bedre om du holder deg til norsk i stedet for å surre sammen to språk, derav ett som ikke hører hjemme her på forumet en gang.

Lenke til kommentar

Bruk så liten blender som mulig (f.eks f/11 f/16 og til og med f/22.

Dess større forstørrelse, dess mindre DOF (område i fokus).

 

Med liten blender får du ofte kræsj med ønsket lukkertid.

Derfor er blits fint for slikt, men prøv deg fram - det blir tross alt lysere tider :dribble:

 

(jeg så ikke exif på bildet jeg så på i flickr, så jeg vet ikke hva du har brukt)

Lenke til kommentar

Hvis det er dette objektivet du tenker på så har den fokusring. Fokusring er meningsløst dersom man ikke kan bruke den, så du kan være trygg på at du ikke er begrenset til fokusering via menyene.

 

Dersom den ikke hadde fokusring og kun fokusering via menyene så ville jeg kalt det en gedigen ulempe for et makroobjektiv.

 

Jeg bruker i hvert fall fokusringen hele tiden når jeg makrofotograferer. Det er bare noen ganger 1:1 passer det utsnittet jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Kona ( :blush: ) har innvilget noen tusenlapper til nytt glass, og jeg tenker å investere i en 1:1 macro, siden 1:2 rett og slett ikke duger til mitt bruk på FF.

 

Jeg titter på Sigma 105 og Tokina 100. Siden objektivet også skal brukes til avfotografering av gamle s/h-bilder. Tokinaen virker forlokkende med sin ekstremt lave fortegning, men som alltid med Tokina, viser photozone.de litt høyere CA enn "normalt".

 

Er det noen som har noen personlige erfaringer med Tokinaen å dele? Og er virkelig 100mm nok for å få en komfortabel arbeidsavstand (jeg jobber kun på frihånd)? Tenker også litt på en Bugma eller Tamron 180/3.5...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...