Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Jeg har snust litt på macro verden selv og synes det er litt drøyt å bla opp 4-5k for å få nærbilder av dusken...

 

Jeg kom over SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5,6 DG MACRO NIKON MOTORISERT som bare koster ca. 1200 kr.

 

Denne har jo en Macro funksjon, men hvordan funker egentlig dette i praksis da??

 

Det er jo en nærgrense på nesten en meter på dette objektivet som er noe i overkant for små insekter osv..

 

Sikkert fint for ting som er litt skvetten av seg, men er usikker på hvor mye 300mm faktisk gir på 1m avstand...

 

Jeg har et D90 kamera.

 

Tips mottas med stor takknemlighet <3

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har snust litt på macro verden selv og synes det er litt drøyt å bla opp 4-5k for å få nærbilder av dusken...

Det finnes andre bruksområder for et makro-objektiv da ;)

 

Jeg kom over SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5,6 DG MACRO NIKON MOTORISERT som bare koster ca. 1200 kr.

 

Denne har jo en Macro funksjon, men hvordan funker egentlig dette i praksis da??

 

Det er jo en nærgrense på nesten en meter på dette objektivet som er noe i overkant for små insekter osv..

 

Sikkert fint for ting som er litt skvetten av seg, men er usikker på hvor mye 300mm faktisk gir på 1m avstand...

 

Jeg har et D90 kamera.

 

Tips mottas med stor takknemlighet <3

Det er ikke verdens skarpeste objektiv - og ihvertfall ikke på 300mm. Men med bruk av stativ og blendet ned til f/8 så vil det kunne gi greie makrobilder. På 300mm (og 1m avvstand) har du en forstørrelse på 1:2. Så et motiv på ca. 47.2 ganger 31.2mm vil fylle hele ruten. Mer enn nok forstørrelse vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg har samme slags objektiv og jeg kommer ikke så nær som 1 meter for å få klare bilder. Vet ikke om jeg synes makrofunksjonen gjør så mye forskjell på bildene heller.

Blomsterbildene til trådstarter er omtrent sånn som jeg får de med 70-300.

Det er egentlig bare å prøve seg fram med hensyn til fokus og blenderåpning. Gjerne ta mange bilder med forskjellig blender. Det lønner seg oftest å bruke blitz sammen med makrofunksjonen har jeg erfart.

Jeg har et billig stativ kjøpt på Elite foto. Kostet ca 500 kr og er mer enn bra nok for meg som amatør.

Lenke til kommentar

Jeg har så smått begynt å fikle med makrofotografering, og jeg må si at dette er utrolig gøy. Men etter noen uker har jeg møtt på et velkjent problem: Mangel på lys. Det er kun i sterkt sollys jeg får ønsket lukketid, men i sterkt sollys oppstår nye problemer. Stativ er selvfølgelig et alternativ jeg ikke har forsøkt ennå, men det virker litt knotete å løpe etter bevegelige objekter med stativ.

 

Så nå har jeg begynt å lure på å kjøpe meg en blitz. Har kikket litt på disse ringblitzene, men kritikken går på hardt lys. Jeg tenker derfor at det kanskje kan være like greit å kjøpe en vanlig blitz og sette meg inn i bruken av denne (sikkert på tide uansett), og en softbox av et eller annet slag.

 

Jeg har kikket litt på Speedlight-blitzene til Canon, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner en dritt av blitzspråket, så jeg aner ikke hva forskjellen på de ulike blitzene er. Jeg ser dog at den som heter Speedlight 430 EX II er det rimeligste alternativet. Vil en sånn fungere greit til mitt formål? Og hvilke begrensninger har denne blitzen sammenlignet med den dyrere 580 EX II? Det kan jo fort være at jeg vil bruke blitzen også til normal fotografering (studio og den slags kommer ikke til å skje, så det mest avanserte trenger jeg ikke).

 

Hva trenger jeg i tillegg til blitzen? Softbox. Noe mer? Jeg har kikket på ulike makrooppsett en del fotografer bruker, og noen av disse ser ut som romskip. Kan bli forvirra av mindre ...

 

Noen som har noen tips?

 

Jeg bruker for øvrig et Canon 550D med et Canon 100mm f/2.8-objektiv, men jeg kommer til å oppgradere til 7D så fort prisene synker. Om det skulle ha noe å si for valg av blitz, noe jeg antar det ikke har. ;)

Lenke til kommentar

En "macro bracket"/c-bracket" og ettl-cord (sjekk ebay), så er du på stell. Har selv 580exII, 430ex og 270ex, og foretrekker sistnevnte for macro, iallefall håndholdt. Disse romskipene blir tunge, og ustødige hender overføres lett til bildene. Lettere er bedre her.

 

Softbox skader ikke, men er ikke noe stort must. Viktigst er å få blitsen av kameraet.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring de over har med makrofoto, men jeg har helt ok med erfaring, og skal du ut i skogen å knipse insekter så bør du tenkte hardt og lenge over hvilke bilder du ønsker å ende opp med. Noen er uenige, men jeg har erfart at blitz ikke er det helt store, lyset blir veldig hardt, akkurat som i solskinn, og fargene blir litt for sprø, det oppstår reflekser og du vil garantert få veldig mørk bakgrunn om du ikke bruker flere blitser, som er helt jævlig, softboks hjelper ikke mye, tro meg. Jeg har eksperimentert med ringblits, Nikons makroblits, stavblits , 1,2 og 3 stk og ingenting fungerer om du vil ha PERFEKT lys. Det beste lyset får du når det er overskyet og lukkeren er under 1/20, da snakker vi mykt og godt lys.

 

Det er langt fra umulig å knipse skarpe bilder av en liten flue på 50cm strå med 1/5 i lukker, bare litt mer utfordring.

 

En som mestrer blits og makrp best på for er ThorEH, og han knipser mye i studio, hvor ting er lettere å kontrollere.

 

Om du finner mine bilder på nettet en plass så vil du se et par bilder som er tatt på relativt lave lukkertider uten blits eller direkte sollys, og du vil se hva jeg snakker om når jeg kritiserer blits.

 

Ta også en tur innom makroforum.de, der er det masse SYKE bilder på flere sekunders lukkertider, de aller fleste uten blits...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...