Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Hva heter en slik ring? Hva skal jeg søke etter?

Prøv med extension ring eller rings, eller extension tube. Da får du en del treff, plusser du på med macro blir det vel enda fler...

 

(edit: lese spørsmålet, Pål!! Jaja, det kan vel komme til nytte for noen andre en vakker dag... men reversing ring er selvfølgelig svaret på _dette_ spørsmålet)

Endret av paaln
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg finner av reversseringsringer på ebay er for å sette ei linse bakfram direkte på kameraet. Noen som har noe tips om hva det heter når man fester sammen to linser? Og hva er forskjellen mellom to linser og et enkelt montert på kamera?

 

Edit nr.2:

Er selvsagt male-male coupling ring man bruker

 

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Det stemmer ilpostino. Setter man to stk 50mm utenpå hverandre så får man 1:1 forstørrelse. Ved samme fokusinstilling på begge objektivene (f.eks 1m) så vil begge ha fokusplan like langt fra objektivfestet. Altså fokusplan på sensoren og fokusplan i samme avstand som sensoren, fra det objektivet som står ytterst.

 

Jeg er ikke helt sikker på de praktiske forskjellene mellom de to metodene bortsett fra at dobbelt så mye glass kan gi redusert optisk yteevne.

 

Slike ringer er så billige at man gjerne kan bestille begge typer ringer og prøve seg frem til den metoden man liker best.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg trålet forum og søkt mye på nett, men er bare enda mer forvirret.

 

Jeg har canon 500D, har vidvinkel (10-20), tele (75-300), og normalobjektiv.

 

Jeg kommer til å sysle litt med portrett fotografering av alt fra barn til større grupper. Bildene kan bli fotografert i små rom, slik som jeg måtte nå sist. Jeg ble ikke fornøyd med bildene, brukte vidvinkel på gruppe. Normal på færre personer. Telen var altfor stor i forhold til rommet.

 

Hvilket objektiv anbefaler dere? Som dere ser mangler jeg makroobjektiv, men lurer på om det går å bruke makro 100mm til portrett også? Og hva er forskjellen på 50 mm, 85 mm?

Bør man ha zoom på makro og portrett objektiv? Kikket så vidt på et 60 mm her, men det såg veldig lite ut til portrett? Kanskje jeg er bortskjemt med vidvinkel?

 

Håper noen kan være til hjelp...

Lenke til kommentar

100mm makro går til portrett om du har god avstand til motivet. Prøv deg frem med 100mm på telezoomen din for å få en følelse av hvor smalt 100mm blir. Du må nok regne med andre objektiver til gruppefoto.

 

Zoom snevrer ned valgmulighetene kraftig. Du vil også miste alle de beste objektivene. Zoom synes jeg er bortkastet på sånne objektiv siden man nesten alltid har mulighet til å gå et skritt bak eller frem for å komponere bildet.

 

Portrett og macro kan kombineres, men da anbefaler jeg en makro mellom ca 50 og 100mm. De fleste av disse har f/2,8 som største blenderåpning. (Tamron har en 60mm med F/2,0). Dersom du velger å ikke kombinere så vinner du egentlig ikke noe på makrofunksjonaliteten, men du vil få større blenderåpning å leke med på portretter med mer.

 

Hmm, jeg skal prøve å kondensere rådene litt. Kjøp gjerne en Canon 50mm f/1,8 (ca 1000 kr) for å få stor blenderåpning til portretter. 50mm er en fin brennvidde for kameraer med APS-C sensor. Kjøp så en makro med litt større brennvidde. F.eks Tamron sin 90mm f/2,8 macro eller Sigma 105mm f/2,8 macro. Disse er ganske gunstig priset: ~4000 kr.

Lenke til kommentar

Hva mener folk om det å snu et objektiv og sette det på kamera med en reverserings ring?

Er det brukbart, i så fall til hva? Eller må man altfor nærme et insekt f.eks. for å få noe ut av det?

 

Jeg har nemlig et Canon 50mm f1.8 og kjøpt inn en reverseringsring nå nylig. Dette kommer da tilsammen på ca 700kr.... Men gjenstår å se om det faktisk er mulig å bruke til noe særlig...? Noen erfaringer her ute?

Lenke til kommentar

Er det ikke noe trøbbel med å stille blenderen på reverserte objektiver uten blenderring? Mener å ha hørt noe om det, men husker ikke hva det var.

 

Ellers er det kommet pris på Tamron 60mm f/2 Macro i prisguiden. Anbefaler å lese teksten på Pixmania, den er hysterisk dårlig oversatt.. Hva synes dere for eksempel om følgende

Den interne oppklaringen holder en stativ lengde som forenkler justeringer og transporten.
?? Vet ikke om jeg skal :lol: eller :cry: Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Er det ikke noe trøbbel med å stille blenderen på reverserte objektiver uten blenderring? Mener å ha hørt noe om det, men husker ikke hva det var.

 

Ellers er det kommet pris på Tamron 60mm f/2 Macro i prisguiden. Anbefaler å lese teksten på Pixmania, den er hysterisk dårlig oversatt.. Hva synes dere for eksempel om følgende

Den interne oppklaringen holder en stativ lengde som forenkler justeringer og transporten.
?? Vet ikke om jeg skal :lol: eller :cry:

Jo, det stemmer at det er. Men leste en metode for å få full blender åpning som visstnok skal fungere. Holde inne en eller annen knapp mens man vrir av objektivet... Må finne igjen hva det var.

Men jeg har lånt meg en 24mm med blenderring så jeg får prøvd den hvertfall.

 

Oversettelsen var virkelig en av de bedre! Haha!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED. macro med VR (vibration reduction).

Vil det si at det er mulig å ta bra macro uten stativ? Det er ikke i alle situasjoner det er aktuelt og bruke stativ. Noen som har noen erfaringer med dette objektivet?

Jeg har det objektivet, og bruker det både med og uten stativ. Det er klart enklere å få skarpe makrobilder med stativ, men det er ikke alltid du har noe valg. Skal man ta bilde av noe som flytter på seg hele tiden, som humler og bier f.eks. så er det mye enklere uten stativ. Men det krever kort eksponeringstid og/eller mye prøv og feil. VR er ikke til så mye hjelp i makroregionen uansett.

 

Men dette er et allsidig objektiv som fungerer like bra på langt hold, og _da_ kan VR ha en funksjon.

 

Jeg har et liten serie tatt med dette objektivet på Nikongear.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden tråden ble litt aktiv igjen - hvis det er noen som faller over tråden igjen og lurer på hvordan det fungerer med reverseringsringer, som det ble spurt om over, så er det også en tråd om det her på forumet. :)

 

Man får en del mer forstørrelse, men det er ikke alle kombinasjoner som fungerer - ikke bare får man "vignettering"; man kan få en stort svart ring av at man først og fremst ser innmaten i objektivet foran. ;)

Lenke til kommentar

Kom over denne tråden i går, og ble inspirert til å reversere en gammel 50mm jeg har liggende. Ble overrasket over resultatet, nærgrensen ble drastisk forbedret! Da objektivet er helmanuelt, med blenderring og det hele, lar deg seg blende ned enkelt og greit.

 

Problemet er at å holde objektivet foran kameraet er en smule tungvindt, så jeg kan tenke meg å få fatt på en reverseringsring. Noen som vet hvor man kan få tak i en reverseringsring enklest og billigst?

For ordens skyld er det snakk om en Pentax K->49mm ring.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, hva er best av 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR og AF-S DX NIKKOR 85mm f/3.5G VR til kombinert macro og portrettfotografering synes dere?

Er f2,8 veldi mye bedre enn f3,5 til innefotografering (kansje 85mm blir for smalt inne uansett men)

Så noen som mente vr ikke hadde noe for seg på en macro uansett? men kansje greit om man tar bilder håndholdt?

Objektivet blir nok brukt like mye til begge deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...