Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Men litt uenig anngående at det er opp til 200mm, det er til 180mm:P

 

Hvorfor det egentli ? Nikon har jo en fremragende 200mm micro...

 

Jeg vet mange som har det, men hvem trenger en så stor???

 

Jøss, da er det mange veldig dedikerte macrofotografer du kjenner - da dette vel er det dyreste småformatmacroobjektivet på markedet med sin nypris på rundt 20.000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oki - men det er ikke det du skriver (slik jeg tolker det ihvertfall)

 

Men grunnen til at de har de billige 180mm er vel at de ikke har råd til en 200mm da :)

 

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg ikke vurdert ett sekund !

 

Hadde 200mm til micro til nikkor hadde vor billigere eller jeg hadde mer penger, skulle du sette den hadde vært hos meg og :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Kan mellomringer eller close up-filter erstatte makro-objektivet?

Nei, ikke fullt ut. Men du kan jo til nød få tatt nærbilder. I motsetning til objektiver for generelt bruk er makroobjektiver laget for å ha optimale optiske egenskaper i nærområdet. Bl.a. har de et noenlunde flatt fokusplan, samt at det er mye lettere å finjustere fokus.

Lenke til kommentar
Kan mellomringer eller close up-filter erstatte makro-objektivet?
Du får like stor og større forstørrelse ved bruk av mellomringer. Du kan få skarpe bilder også. Flatt fokusplan er ikke veldig viktig hvis du ikke skal ta bilder av dokumenter og ting som er relativt flate.

 

Du vil miste nesten alt som heter fokusering hvis du ikke bruker et makroobjektiv, fokusringen vil ha null betydning og du må fokusere ved å bevege kameraet fram og tilbake. Det vil si at du kan glemme å bruke et vanlig stativ, men uten stativ så er det en grei måte å fokusere på. Et følgeproblem med en ikke fungerende fokusring er at du må endre antall ringer for å forandre utsnitt, noe som er meget plagsomt.

 

Mellomringer som kan styre blenderen er også såpass dyre at det er like greit å kjøpe et makroobjektiv istedet. Med manuell blender så må du fokusere med den blenderen du skal ta bildet med og da er det vanskeligere å se om du har fokus og blenderen blir veldig mørk.

 

Så til generell makrobruk så kjøp et makroobjektiv. Til mer tilfeldig eksperimentering så er billige manuelle mellomringer ypperlige. Som ekstrautstyr til mer avanserte fotografer så er automatiske mellomringer ofe en god løsning.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Mellomringer som kan styre blenderen er også såpass dyre at det er like greit å kjøpe et makroobjektiv istedet. Med manuell blender så må du fokusere med den blenderen du skal ta bildet med og da er det vanskeligere å se om du har fokus og blenderen blir veldig mørk.

Mellomringer er også perfekte for bruk med makroobjektiv, så du gjør ikke feil om du kjøper et godt sett.

Lenke til kommentar

Hva menes med flatt fokusplan?

 

Jeg kjøpte meg et makroobjektiv igår (Sigma 150mm f2.8).

På the-digital-picture.com er dette objektivet testet med både 1.4x og 2x telekonverter. Canon telekonverter passer somregel kun på 70-200L og L objektiver med fastbrennvidde på 135 eller mer. Er dette objektivet et unntak eller brukes det en annen converter?

 

Jeg kjøpte et sett med billige mellomringer på ebay. Jeg får ikke styrt blenderen med disse, slik at blenderen alltid blir stående på størst blender. Litt dumt å ikke ha denne muligheten da fokusområdet gjerne blir knivtynt, jeg regner med at hvis jeg kjøper dyrere mellomringer vil jeg få denne muligheten. Vil jeg også få autofokus?

Lenke til kommentar
Hva menes med flatt fokusplan?

 

Jeg kjøpte meg et makroobjektiv igår (Sigma 150mm f2.8).

På the-digital-picture.com er dette objektivet testet med både 1.4x og 2x telekonverter. Canon telekonverter passer somregel kun på 70-200L og L objektiver med fastbrennvidde på 135 eller mer. Er dette objektivet et unntak eller brukes det en annen converter?

 

Jeg kjøpte et sett med billige mellomringer på ebay. Jeg får ikke styrt blenderen med disse, slik at blenderen alltid blir stående på størst blender. Litt dumt å ikke ha denne muligheten da fokusområdet gjerne blir knivtynt, jeg regner med at hvis jeg kjøper dyrere mellomringer vil jeg få denne muligheten. Vil jeg også få autofokus?

Sigma telekonverter skulle i alle fall passe, hvordan det ligger an med Canon-konvertere aner jeg ikke.

 

Kenko/Soligor mellomringer overfører all automatikk på Nikon, regner med det samme for Canon.

 

Mange objektiver har kurvet fokusplan, dvs at hvis du tar bilde av noe flatt vil det kun være fokus der denne flaten skjærer gjennom fokusplanet (f.eks. kun fokus i sentrum). Skulle du ha behov for fokus over hele overflaten hvis du f.eks. tar et bilde inni en gullfiskbolle, kan jo kurvet fokusplan være å foretrekke.

Lenke til kommentar
Hva menes med flatt fokusplan?

 

Jeg kjøpte meg et makroobjektiv igår (Sigma 150mm f2.8).

På the-digital-picture.com er dette objektivet testet med både 1.4x og 2x telekonverter. Canon telekonverter passer somregel kun på 70-200L og L objektiver med fastbrennvidde på 135 eller mer. Er dette objektivet et unntak eller brukes det en annen converter?

 

Jeg kjøpte et sett med billige mellomringer på ebay. Jeg får ikke styrt blenderen med disse, slik at blenderen alltid blir stående på størst blender. Litt dumt å ikke ha denne muligheten da fokusområdet gjerne blir knivtynt, jeg regner med at hvis jeg kjøper dyrere mellomringer vil jeg få denne muligheten. Vil jeg også få autofokus?

Sigma telekonverter skulle i alle fall passe, hvordan det ligger an med Canon-konvertere aner jeg ikke.

 

Kenko/Soligor mellomringer overfører all automatikk på Nikon, regner med det samme for Canon.

 

Mange objektiver har kurvet fokusplan, dvs at hvis du tar bilde av noe flatt vil det kun være fokus der denne flaten skjærer gjennom fokusplanet (f.eks. kun fokus i sentrum). Skulle du ha behov for fokus over hele overflaten hvis du f.eks. tar et bilde inni en gullfiskbolle, kan jo kurvet fokusplan være å foretrekke.

Den tradisjonelle teknikken, er jo å blende ned objektivet manuelt på forhånd. Når en f.eks bruker det på belg, må en som regel gjøre det sånn. Da er manuell blenderring kjekt å ha.. :) Hvis en bruker næropptak endel, kan investeringen i automatiske mellomringer (Kenko/Soligor) være verdt det. Men autofokus på makro er sjelden den aller beste ideen en kan få - en bør som regel i det minste sjekke og finjustere.

 

Sigma-objektiver kan være litt sære på TC'ene - det beste er som regel å bruke Sigmas TC. Kenko er ofte det nest beste, produsentenes egne kan være gira mot originaloptikken. Men en må bare prøve seg fram.

 

Det er kanskje best å snakke om fokusflater og ikke fokusplan for objektiver som ikke fokuserer i et plan - og det er de aller fleste. Makro-objektivene pleier å være blant de beste i så måte. Noen ganger kan det være bryet verdt å teste et vanlig objektiv med forsatslinse (linsegruppe) i makro-situasjoner. Og Sigmas 90/2.8 makro-objektiv trenger ei +3 forsatslinse for å gå til 1:1 uten ringer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Brennvidden er i hvert fall riktig, men det objektivet er ikke et makro-objektiv. Det vil si at det ikke klarer å fokusere nært nok til å få skikkelig makro. Maks forstørrelse er 1:3,8 = 0,26. Det oppnår man kun ved 125mm. Med andre ord elendig til makrobilder.

_____________

 

Jeg kjøpte nylig en Tamron 90mm makro. Foreløbig er jeg like fornøyd med den som med Sigma 70mm makro. (Hver sine styrker og svakheter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...