Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil det være tilstrekkelig å ha 1:1 på makroobjektiv eller er det generelt en fordel med zoom?

Jeg tror ikke det er noen zoom-objektiver som tilbyr 1:1 forstørrelse. De fleste zoomer med macro i betegnelsen er bare 1:2 eller dårligere forstørrelse.

 

Om det er nok med 1:2 eller 1:3 kommer an på hva du vil ta bilde av. Blomster og sånn går sikkert greit med 1:2 og 1:3, men små insekter som husfluer og sånt kan bli litt for smått.

 

Vurderer en Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Noen som har erfaring med den?

Jeg liker den godt. Brennvidden passer meg bedre enn Sigma 70mm f/2,8 macro som jeg også har. Tamronen har en skarphet som er i en klasse langt over typiske 18-55 kit-zoomer. Sigmaen er utrolig nok ennå skarpere. Sigmaen er derimot litt mer klønete i bruk. Blant annet kan man ikke snu solblenderen for å spare plass. Begge har ganske rask og presis autofokus når man bruker limiter-bryteren. Når jeg skal ta makro-bilder så bruker jeg bare manuell fokus så det er i andre situasjoner jeg trenger AF. (Portretter etc)

Lenke til kommentar

Ja det er ganske stor forskjell på AF micro 60mm og AF-S micro 60mm ifølge de som skal vite slik. Selv har den eldre og er godt fornøyd med den, så den nye AF-S bør være knallgod.

 

Vil det være tilstrekkelig å ha 1:1 på makroobjektiv eller er det generelt en fordel med zoom?

Så vidt jeg kjenner til, så finnes det bare et makroobjektiv som er zoom,

og det er Nikon micro AF 70-180mm. Den går til 1:1 med tilbehør, men er meget kostbar brukt.

 

edit: ifølge diverse vise personer, så taes de fleste makrobilder i størrelse 1:2 til 1:4,

og det stemmer nok godt i mitt tilfelle iallefall.

Billigste og beste makro objektiv (og svært populært i USA etc for tiden) er Nikon AI Micro 55mm f/3.5 (ikke den nyere f/2.8 utgaven) Manuelt men det skal være meget bra + at det beholder lysstyrken på nærgrensen, noe moderne makroer ikke gjør.

Endret av arela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eventuelt snegler :p Men ser jo ut som et godt objektiv, så det vil nok funke til mye rart.

 

Jeg har kjøpt Sigma 150mm f/2.8, så skal prøve meg på litt insektfoto :)

 

 

Sigma sin 150mm er et MEGET godt kjøp til makro :)

Har hatt det da jeg hadde Canon, og 150mm er genialt til bilder av fluer og andre insekter som er litt sky og redde.

 

Du kommer til å få mange gode øyeblikk med den ja.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...