Gå til innhold

Makrofoto - objektiver og teknikker


Anbefalte innlegg

Er f2,8 veldi mye bedre enn f3,5 til innefotografering (kansje 85mm blir for smalt inne uansett men)

Forskjellen er jo ikke enorm, men det utgjør jo 2/3 blendertrinn. Det vil jo si at du kan hente inn tilsvarende med kortere lukkertid, og få lik eksponering.

 

Ellers er nok 85mm temmelig smalt innendørs ja, men spørs jo veldig på hva slags innendørsbruk det er snakk om. Til typisk "familie-fotografering" innendørs syns jeg selv 50 mm blir i trangeste laget, på crop-hus.

 

I praksis er nok en 50 f/1.4, eller 30 f/1.4 vesentlig bedre egnet innendørs, selvsagt litt avhengig av hvor store rom og sånt du skal fotografere i.

 

Er forøvrig canon-bruker, så kan ikke si noe om de objektivene du ser på mer spesifikt.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk for svar :)

60mm er jo greit for foto av en/to personer innendørs

Tanken var å ha et objektiv for fler funksjoner (macro og portrett) Men mulig det beste likevel er å ha mest mulig tele for macro og et vidvinkel for innendørs bruk

Vanskelig valg, får lese fler tester osv :hmm:

Lenke til kommentar

Hei,

Ser det etterlyses hvor man kan kjøpe venderinger for montering av to objektiver mot hverandre. Prøv denne: http://www.camerafilters.com/

De har han/han og hun/hun og step-up/down, og koseter ca 5 USD pr stk. Har kjøpt herfra bare en gang selv, men det var raskt og billig levert. Kvaliteten oppfatter jeg som svært god i forhold til prisen.

 

Har selv et Canon 20d og bla. et 50mm f1.4 og en billig 55-250 ef-s. Begge har 58mm filterdiameter og ved å sette zoomen på kameraet med 50mm motsatt vei foran så har jeg en grei macro som gir 1-5 ganger forstørrelse. Det ble altså en fin macro for 30 kr ved å bruke det jeg hadde fra før.

 

Funker også fint å montere sammen objektiver med ulik filterdiameter i komb. med step-up/down ringer. Men da er dilemmaet at det reverserte objektivet bør ha den største diameteren for å unngå svarte kanter på bildet.

Endret av water2foto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal no kjøpe meg macro linse til Nikon D90

mine valg er følgende:

 

*Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro

*Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro

*Tokina AF 100mm f/2.8 Macro

*Sigma 105mm F2.8 EX DG

 

Mitt bruk er litt potrett av hunder/mennesker, mye blomster og så litt av insektene som sitter på de. Jeg trur at jeg skal holde meg i 70 -105 mm og med f2.8, prisen blir vell under ca 4000 kr.

Men hvilken av disse er best?

og finnes det andre alternativer som er gode og billige som kan brukest?

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Jeg har de to førstnevnte og er fornøyd med de. Sistnevnte prøvde jeg og leste tester av før jeg kjøpte 70-millimeteren. Den ble altså valgt bort.

 

Skulle jeg valgt nå ville jeg kjøpt Tamron sin 60 millimeter. Både fordi den er f/2,0 i stedet for de vanlige f/2,8 og dermed bedre til selektiv fokus portretter. Men også fordi jeg synes både 70 og 90 mm blir litt for smalt. 90mm høres sikkert glimrende ut til insekter, men den har faktisk kortere arbeidsavstand enn Tamrons 60mm. Stikk motsatt av det man skulle forvente ut i fra brennvidden. Grunnen er at det er et langt "rør" utenfor frontglasset på 90-millimeteren. En slags innebygget solblender.

 

Den koster riktignok 5000 kr, men jeg ville altså valgt den.

 

Tokina 100mm har jeg ikke testet og jeg kan ikke huske å ha lest tester av den heller.

 

Til skye insekter ville jeg hatt mye lengre brennvidde enn 100mm men det koster deretter og egner seg ikke til blomster og folk. F.eks hadde det vært gøy med en 150mm eller 180mm i tillegg, men det blir for dyrt for meg. En ulempe med lang brennvidde og makro er at det er vanskelig å holde kameraet i ro med hendene. Stativ er å anbefale. Særlig hvis man vil ha litt dybdeskarphet (f/11 eller noe sånt). Til den type bruk har jeg heller en 70-300 med 1:2 semimakro.

Lenke til kommentar
Jeg har de to førstnevnte og er fornøyd med de. Sistnevnte prøvde jeg og leste tester av før jeg kjøpte 70-millimeteren. Den ble altså valgt bort.

 

Skulle jeg valgt nå ville jeg kjøpt Tamron sin 60 millimeter. Både fordi den er f/2,0 i stedet for de vanlige f/2,8 og dermed bedre til selektiv fokus portretter. Men også fordi jeg synes både 70 og 90 mm blir litt for smalt. 90mm høres sikkert glimrende ut til insekter, men den har faktisk kortere arbeidsavstand enn Tamrons 60mm. Stikk motsatt av det man skulle forvente ut i fra brennvidden. Grunnen er at det er et langt "rør" utenfor frontglasset på 90-millimeteren. En slags innebygget solblender.

 

Den koster riktignok 5000 kr, men jeg ville altså valgt den.

 

Tokina 100mm har jeg ikke testet og jeg kan ikke huske å ha lest tester av den heller.

 

Til skye insekter ville jeg hatt mye lengre brennvidde enn 100mm men det koster deretter og egner seg ikke til blomster og folk. F.eks hadde det vært gøy med en 150mm eller 180mm i tillegg, men det blir for dyrt for meg. En ulempe med lang brennvidde og makro er at det er vanskelig å holde kameraet i ro med hendene. Stativ er å anbefale. Særlig hvis man vil ha litt dybdeskarphet (f/11 eller noe sånt). Til den type bruk har jeg heller en 70-300 med 1:2 semimakro.

 

Jeg har selv Tokina 100 mm, og er veldig fornøyd med denne - må riktignok tilføye at jeg ikke har noen annen erfaring med de andre enn å ha prøvd dem i butikk. Mitt inntrykk den gang var at Tokinaen var langt bedre bygget enn Sigmas og Tamrons, og omtrent i nivå med Nikons 60 mm. Som en kuriositet kan jeg nevne at Tokinaen veier ca. 100 gram mer enn både Tamron og Sigma, noe som for meg iallfall gir en kvalitetsfølelse når jeg holder den i hånden - mer metall og mindre plastikk.

 

Noen tester av Tokina siden det er et mindre kjent objektiv:

 

http://www.digital-photo-hobby.com/tokina-...cro-review.html

 

http://www.shutterbug.com/equipmentreviews...ses/0106tokina/

 

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...ew--test-report

 

http://www.outdoorphotographer.com/gear/mo...m-28-macro.html

 

Alle med meget gode skussmål, kun noe høy CA nevnes som negativt i den ene testen.

 

De aller fleste dedikerte makroobjektiver er jo kjent for veldig god bildekvalitet, så det er andre faktorer man må vurdere som viktigst, brennvidde er kanskje det man må bestemme først.

 

Til sist, jeg synes Tokinaen SER mye proffere ut, ligner litt på Nikons proffobjektiver, med gullring ytterst - om det er noe poeng er jo opp til den enkelte, hehe.

Lenke til kommentar
Så det vil si at 60 og 70 er perfekt til potrett og mine kjære blomster, da blir de andre for smale, og jeg da må gå lenger vekk fra målet? er det slik og forstå meldte jo Nikon Nikkor AF Micro 60mm f/2.8D seg på oxo, og den er jo suveren etter det jeg har hørt. :D

 

Les og lær! :)

Det meste du trenger å vite om macro:

http://www.objektivguide.com/objektivguide...objektiver.html

 

Test av macro objektiver:

http://www.objektivguide.com/objektiver/st...objektiver.html

Lenke til kommentar

Førstnevnte har innebygget fokusmotor og vil dermed gi AF på D5000/D3000/D40(x)/D60. I tillegg har den nanocoating som gjør den mindre sårbar for strølys/flare. Den har også en ny optisk konstruksjon i forhold til den gamle og skal være bedre vidåpent og ved store fokusavstander. I følge Bjørn Rørslett er det at av de beste makro-objektivene til Nikon.

 

Men når det er sagt er den gamle utgaven meget bra den også, og det er bare du som vet om prisdifferansen vil være verdt det for deg. Personlig hadde jeg gått for den nye.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Demo av ett par taktikker for nærbildefoto, samt maks forstørring (reproduksjonsrate) som er oppnådd med hver metode.

 

Først ut ett bilde av en ganske ordinær Nikkor 50mm f/1.4 montert riktig vei og fokusert til nærgrensen:

post-78758-1268517392,4975_thumb.jpg

forstørring: 0.15x

 

Deretter en Nikkor 50mm f/2 montert bak-frem og blendet ned til f/8:

post-78758-1268517562,6175_thumb.jpg

forstørring: 0.77x

 

Til slutt en Canon EF 28mm f/2.8 montert bak-frem og blendet ned til f/8:

post-78758-1268517704,0376_thumb.jpg

forstørring: 1.9x

 

Bonusbilde: 100% crop av millimetermarkeringene på det siste bildet:

post-78758-1268518163,2997_thumb.jpg

 

28mm montert feil vei tar storeslem på reproduksjonsrate, men 50mm'eren tjener på en mer praktisk (les: lengre) arbeidsavstand. Bildekvaliteten ser ut til å være brukbar fra begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...