Gå til innhold

Nord-Norge som en egen stat?


Anbefalte innlegg

syntes det er en glimrende ide, alle pengene går uansett ned til Sørlandet til byggeprosjekter der.

når Oslo politikere som er eksperter på nordland men aldri har vært der snakker om de gode veiene vi har, den glimrende kollektivtransporten og alle trikkene vi har er det på tide å gi opp Oslo og Sørlandet.

 

nord norge hadde tjent på å være en egen stat, med egne regler og større fokus på sin landsdel som alle vest får trondheim gjør. vil faktisk komme med en påstand at sørlandet og vestlandet sinker nordland

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja men hva i helvette har dere å tjene penger på?! Fiske? Hah!

 

 

vell som jeg har forstått det går en del av oljen fra nordnorge til vestlandet så opp igjen, vi har fisk, vi produserer strøm, landbruk, handel, transport, reitan er Norges største militære anlegg og den ligger i nordland osv..osv..

 

det er sørlandet som ødelegger får oss i nord, vi bryr oss mitt i ræve at våre skattepenger skal gå til oslo's prosjekter når de ikke vil at deres budsjett skal dekke det, de er dere som lager høye priser slik at vi må betale mer, det er vi som tjener mindre penger enn dere

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg like godt Oslo som jeg liker Sandes; ikke i det hele tatt. Men nei; det er nok vestlandet som tar for seg det meste av oljen men dere har et Esso raffineri i Nordland om jeg ikke tar helt feil men dette er ikke noe problem å få ned, hvorfor det er plassert i Nordland vet jeg ikke men vi har et på Tau, så der hadde vi fint klart oss. Men så er det det da; når dere løsriver dere fra Norge vil Norge ha tilbake sine eiendeler, så dere kan bare glemme Reitan!

Lenke til kommentar
Uten pengestrømmen fra sør ville alt kollapse innen kort tid.

 

hvilken pengestrøm? av de 100% som melkes ut av nornorge kommer 20% tilbake....

 

 

dette er et helt supert forslag, vi har fesk og olje..... østlandet hadde kolapset tvært :)

 

er mange i nord som snakker om dette faktisk

 

Du er klar over at mesteparten av Norges gass og olje befinner seg sør for Harstad?

http://introbokmal.cappelen.no/aim/intro/1...eometry=410x600

Lenke til kommentar
Utrolig tragisk foretak. Direkte herming av "Norge ut av Rogaland" som faktisk hadde hatt en sjangs uten resten av landet. Visste dere at Rogaland står for 64 % av Norges økonomi, men kun får tilbake 24 %? Nei, dere har det godt med oss rogalendinger i landet! Nord-norge kan bare drite i å få med seg penger for å stikke, jeg vil ikke ha jævlene med om de skal være så utakknemlige!

Nå er vel Rogaland temmelig verdiløst i seg selv. Verdiene kommer fra havområdene som ligger utenfor Rogaland. Om vi legger oljen i rør har vi fint lite bruk for Rogaland lenger. :shrug:

Lenke til kommentar
Ja til et selvstendig Nord-Norge! Så slipper vi i sør den utgiftsposten; lurer litt på hvordan det skal gå med et land hvor store deler av befolkningen lever på trygd, og en enda større del er alkoholiserte fiskere. :D

 

Takk for den fine generaliseringen. Tror egentlig denne uttalelsen sier mer om deg enn om meg. :)

 

Uansett, jeg er imot forslaget av grunner som har blitt nevnt her mange ganger allerede, og har vel egentlig ikke møtt noen som støtter det heller (vel, bortsett fra 'hva skal vi med Nord-Norge'-tulleuttalelser). Men jeg har meldt meg inn i gruppa for shits 'n giggles. :p

Lenke til kommentar
Æ syns vi norlænninga kunn ha fådd blidd en egen stat ja.

(:p)

 

Virker ikke som om dere folk i sør bryr dere så mye om oss her oppe i nord, ser jo det når det kommer til veiene så. Blir lovet mere og mere penger, men får vi noe mere? Nei. Alt skal brukes til å lage nye veier der nede og høyere lønn til stortingsfolket. Good luck!

 

Stortinget lover i hytt og pine, men har du sett veiene her nede?

 

Hva i alle dager er det prat om her?

 

Bor selv 20 km utenfor Oslo men tjenestegjør i Forsvaret langt opp i nord, og jeg skal love deg at veiene i nord er så utrolig mye bedre enn sør at de skulle bare visst... Slutt og syt..

Lenke til kommentar
Æ syns vi norlænninga kunn ha fådd blidd en egen stat ja.

(:p)

Virker ikke som om dere folk i sør bryr dere så mye om oss her oppe i nord, ser jo det når det kommer til veiene så. Blir lovet mere og mere penger, men får vi noe mere? Nei. Alt skal brukes til å lage nye veier der nede og høyere lønn til stortingsfolket. Good luck!

Stortinget lover i hytt og pine, men har du sett veiene her nede?

Hva i alle dager er det prat om her?

Bor selv 20 km utenfor Oslo men tjenestegjør i Forsvaret langt opp i nord, og jeg skal love deg at veiene i nord er så utrolig mye bedre enn sør at de skulle bare visst... Slutt og syt..

Faktisk her i telemark vi har landets dårligste veier

 

DE 15 DÅRLIGSTE VEIENE

FV 810 i Telemark

FV 254 i Telemark

FV 809 i Telemark

FV 36 i Telemark

FV 854 i Telemark

FV 852 i Telemark

FV 286 i Telemark

FV 756 i Telemark

FV 338 i Rogaland

FV 106 i Buskerud

FV 183 i Buskerud

FV 851 i Telemark

FV 404 i Telemark

FV 791 i Rogaland

FV 9 i Vest-Agder

Lenke til kommentar
Jeg synes østlandet kunne blitt en egen stat jeg :)

 

så kunne resten av landet levd uten denne leecheren på økonomien vår

 

Oslo Akershus kan bli egen stat. En femtedel av norges befolkning er vel "stua" sammen der?

Da hadde jo "Norge" sluppet å unna alle politikerne som mener at alt nord for sinsen er utkantstrøk.

 

Nye navnet på staten kunne vært "New Pakistan", eller "Little Somalia"?

Lenke til kommentar
Bor selv 20 km utenfor Oslo men tjenestegjør i Forsvaret langt opp i nord, og jeg skal love deg at veiene i nord er så utrolig mye bedre enn sør at de skulle bare visst... Slutt og syt..

 

Var selv forsvarssjåfør i Nord-Norge, og kan ikke si jeg var spesielt imponert over veistandarden...

 

Ja, du er en av de få som har sett dette...

Skulle ønske det var flere, helst politikere.

 

 

Ser noen sier at vi får mer pr. innbygger her nord av staten til veibygging.

Greit nok at vi får mer, men så har vi x antall mer km vei pr. innbygger her nord enn de på østlandet. Bare å lete frem kart og linjal for å sette sammen mattestykket.

 

For å komme til hjembygda mi, må man humpe avgårde på 12 km grusvei. Vi har sloss for å få fast dekke i 35 år av fylket og kommunen, til ingen nytte.

I enden av denne veien ligger det et hurtigbåtanløp, som er like gammelt. Folk har ristet seg frem og tilbake på denne veien i alle år med buss og bil. Vi betaler veiavgift, skatt og alt som en god norsk borger skal gjøre, men til hvilken nytte.

Som nevnt så har hver innbygger her nord x antall km mer å betale for. Og i tillegg når man bor litt utpå bygda, og må kjøre langt for å komme på jobb (selv kjører jeg 6,5 mil en vei hver dag) blir man litt irritert av å bli filleristet på disse veiene.

Kollektiv transport ser vi heller ikke så mye av, passèrer en buss her 2 ganger om dagen, men den går som regel like før og like etter skoletid, så den passer ikke inn i jobbtidene mine.

 

Joda, vi sutrer og syter litt her nord. Men kanskje det er en grunn til det? Spesiellt når vi hører sutringa til østlenningene som kommer en time for sent til jobben fordi det var forsinkelse på toglinjene.

Er det noen av dere som har kommet 2 timer for sent til jobb, fordi dere kjørte dere fast midt på veien i vårløysinga? Det har jeg.

12 km grusvei er ikke noe vakkert syn på våren.

Lenke til kommentar

Dere som er i nord har som tidligere nevnt i tråden her tydeligvis ikke kjørt på veier i Telemark og Oppland - ei heller enkelte av flaskehalsene i fjorder på vestlandet. Og tro at veistandarden sør for Trondheim er firefelts og tog i alle retninger blir for dumt. Vi har våre problemer her, og dere har deres. Men vi kan uansett ikke ubalansere veibudskjettet totalt ved å kun fokusere på en svært spredt populasjon.

 

Forøvrig har jeg sett mye vei i indre troms, og synest den var helt normalt i forhold til det vi har i sør.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig nordmenn er noen sytepaver når vi snakker om veier. Vi har kanskje dårligere veier enn Sverige, Tyskland, Frankrike, og de landene der, men det er så maneg land vi har bedre veier enn også. Island, USA, Australia, hele sør-amerika, omtrent alle fattige land i verden, og sikkert noen flere som jeg ikke har nevnt. For å illustrere dette skal jeg ta to google søk. En, hvor jeg skriver "dårlig vei" og en hvor jeg skriver "bad roads". Da kan dere se forskjellen.

http://images.google.com/images?um=1&h...8k+etter+bilder

http://images.google.com/images?client=ope...sa=N&tab=wi

 

http://images.google.com/images?um=1&h...vei&spell=1

 

Hvor mye dårligere er ikke veiene som blir vist i utlandet? Er kanskje grunnen til ulykkene er at mange kjører uforsiktig, og ikke på grunn av dårlige veier?

 

Jeg fant ut at veiene i Russland er helt forjævelige. Bare se her

http://www.englishrussia.com/?p=315

Til og med jeg fikk sjokk av hvor dårlig kvalitet disse veiene har.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Forskjell på et I-land som Norge, som har en meget høy BNP per innbygger - og Obbadoggadoo med en arbeidsledighet på 80 prosent og en gjennomsnittlig levealder på 30 år ...

 

Norge har dårligere veier enn Tyskland, Frankrike, Belgia, Luxembourg, Danmark, Sverige ... og det er disse vi må sammenligne oss med. For å si det slik: E39 mellom Stavanger og Kristiansand er omtrent som en avkjørsel på en motorvei i Tyskland.

Lenke til kommentar
Jeg synes egentlig nordmenn er noen sytepaver når vi snakker om veier. Vi har kanskje dårligere veier enn Sverige, Tyskland, Frankrike, og de landene der, men det er så maneg land vi har bedre veier enn også. Island, USA, Australia, hele sør-amerika, omtrent alle fattige land i verden, og sikkert noen flere som jeg ikke har nevnt. For å illustrere dette skal jeg ta to google søk. En, hvor jeg skriver "dårlig vei" og en hvor jeg skriver "bad roads". Da kan dere se forskjellen.

http://images.google.com/images?um=1&h...8k+etter+bilder

http://images.google.com/images?client=ope...sa=N&tab=wi

 

http://images.google.com/images?um=1&h...vei&spell=1

 

Hvor mye dårligere er ikke veiene som blir vist i utlandet? Er kanskje grunnen til ulykkene er at mange kjører uforsiktig, og ikke på grunn av dårlige veier?

 

Jeg fant ut at veiene i Russland er helt forjævelige. Bare se her

http://www.englishrussia.com/?p=315

Til og med jeg fikk sjokk av hvor dårlig kvalitet disse veiene har.

 

Er vi et fattig land? Nei, vi har milliarder i overskudd, milliarder på bok og et generelt godt levekår her i landet.

 

Men det skjuler fremdeles ikke det faktum at veiene i Norge er under kraftig forfall. Er vel ikke rart med et stamveinett som var allerede utdatert på 70 tallet. Politikkerne da satset mer på jernbanen enn vei nettet, noe som resulterte til standaren vi har i dag. Når vi i 2008 har hovedfartsårer som er så trang at 2 trailere ikke kan treffes uten å stoppe helt opp og snike seg forbi hverandre, det er da bjeller i topplokkket burde ringe kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...