Gå til innhold

Ringer på og stikker av. Jeg vil ta dem elektronisk. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Har til og med hørt om folk som monterer opp dummy kamera får å avskrekke folk/pøbler.

Ingen som tør å gjøre noe når det står en stort kamera og titter på deg selv om det kun er et tomt kamerahus.

For og gjøre det hele mest mulig "ekte" så legger du kabe fra kameraet og inn veggen for å fjerne all tvil.

 

Som tatt fra mine ord :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreldrene er av typen "mine unger gjør ikke noe gærnt, du kan ikke bevise noenting".

 

Å ignorere går an, men det ringer på, jeg vil jo se om det er noen der, og de gjør det hver uke, men aldri på samme tid. Softgunskytingen skjer mot ruten, og jeg vet hvem som står bak den, gutten er salte ikke god i skrotten, og han er bad-ass om et par år.

 

Poenget med dette innlegget, er ikke å reagere med politi eller ignoranse, men løsninger på gadgetnivå! Flere tips?

http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_c...24&cl=no,no

 

:)

Kjøp heller noe på Clas Ohlsen til en 5. del av prisen ;) .

Lenke til kommentar

Som funker jalla, har dårlig kvalitet UTENDØRS, er ikke værbestandig og har elendig software. Kan ikke sammenlignes.

 

Dette systemet bruker forresten strømnettet ditt for å sende data, så du slipper å legge opp kabler osv. I tillegg kan du få tilgang til det fra hvro som helst med internett - og du kan sette opp soner den skal starte opptak ved bevegelse i o.l.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Webcam med bevegelsesdetektor skulle vel klare biffen ganske greit. Hvis de slår til kan du bare printe ut bildet og henge på døra med komentar "VideoOvervåkning ;)"

 

Kan bruke et program som heter watchdog eller no sånt for bevegelsesdetektor, funker sånn at hvis det er forandringer i bildet så vil det begynne å lagre. For webcam så funker det fint med et dårlig til 50kr og lang ledning =)

Lenke til kommentar

Men så kan man da også spørre seg selv, om hvor mye penger man skal legge ut for at noen snørrunger gjør pøbel streker, det mest lønnsomme økonomisk sett, samt for å score det hele mye mer, er vel å ta de skikkelig.

 

Er da ikke biler og scootere de kjører rundt på, så å fakke tak i-iallefall èn av de, er vel ikke det største problemet?

Lenke til kommentar
Webcam med bevegelsesdetektor skulle vel klare biffen ganske greit. Hvis de slår til kan du bare printe ut bildet og henge på døra med komentar "VideoOvervåkning ;) "

 

Kan bruke et program som heter watchdog eller no sånt for bevegelsesdetektor, funker sånn at hvis det er forandringer i bildet så vil det begynne å lagre. For webcam så funker det fint med et dårlig til 50kr og lang ledning =)

Og risikere å bli saksøkt for å ha satt opp ulovlig videoovervåking?

Man har kun lov å sette opp "værkamera".

Lenke til kommentar
Og risikere å bli saksøkt for å ha satt opp ulovlig videoovervåking?

Man har kun lov å sette opp "værkamera".

Feil, på privat eiendom kan man fint overvåke, så lenge dette ikke er en del av feks turstier og strender o.l. - og så lenge ikke deler av kameraet fanger opp offentlig vei osv.

 

For mer info kan du titte på datatilsynets sider :).

Lenke til kommentar

Alastor: Stemmer det, men webkamera blir noe annet.

Ikke identifisering

Bruk av webkamera og publisering

på Internett er lov så lenge

personene som fanges opp ikke

lett kan identifiseres.

 

Ellers kan fornærmede i en rettsak få fordel av andre forskrifter fra datatilsynet.

Kameraovervåking bør alltid være siste utvei for å løse et problem.

 

Correct me if I am wrong :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Det er lovlig å overvåke egen eiendom som flere sier her.

Bare viktig å passe på at man ikke filmer noe utenfor sin egen grense, med mindre det er en uvesentlig bit (fjellknaus, noen trær eller lignende uten ferdsel på)

 

Jeg er usikker på om det er meldeplikt og merkeplikt for denne type overvåking, men om man melder fra til Datatilsynet på eget skjema samt henger opp skilt på huset, er man ihvertfall helt trygg på at man ikke gjør noe ulovlig.

 

Opptak gjort av denne overvåkingen skal ikke gjøres tilgjengelig for andre, og oppbevares trygt. Skal ikke lagres lengre enn høyst nødvendig.

Opptak gjort på denne måten kan fint brukes som bevis i en rettsak, men tviler på at "ring på spring" kvalifiserer til en annmeldelse.

 

Men om du hadde filmet noen som gjorde innbrudd, herpet bilen eller annet skadeverk, kunne man bruk dette som bevis i en annmeldelse.

 

 

Men til saken...

 

For å "ta" disse som ringer på, kan man jo prøve å forberede seg.

Om du har mulighet til å bli varlset litt før de ringer på ved hjelp av en bevegelses sensor, er jo det fint. Da kan du på forhånd ha gjort klar en hageslange, bøtte med vann eller lignende.

Og når du er sikker på at det er rampeguttene som kommer, er det bare å slippe løs vannet i det de trykker på klokken. :devil:

 

Kan jo gjøre dette automatisk også med en magnetventil og rele, men litt kjedelig om darlingen eller svigermor ringer på døren.... :innocent:

 

Personlig tok jeg rotta på et avisbud en gang i tiden. Oppdaget at vedkommende hadde knabbet noe sykkeldeler fra garasjen, og planla en søt hevn. Hadde en metallrist i trappen utenfor samt metall håndtak, så saken var jo enkel. Hadde en tennspole til bil koblet til håndtaket samt risten i trappen, så da han skulle sette avisen bak håndtaket, hørte jeg et morsomt skrik. :evil:

Neste dag lå avisen på trappen, og uken etter hadde vi fått nytt avisbud. :lol:

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Fantastisk! Nå snakker vi.

 

Takk for mange gode tips her! Det som er problemet, er at det er flere aktører. Jeg tror det er 2 eller 3 gjenger. Den ene er guttegjeng og den andre jentegjeng. Men de er så drevne at jeg har flere ganger vært lynraskt etter dem, men de slår meg på farten. Unger er kreative og hopper over hus og innsjø for å komme seg unna.

 

Vold er jeg prinsipielt for, men da helst på skjermen. Det er "get them with gadget" som er opplegget her. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med responsen! Det skal gjøres noe. Definitivt. Skytingen har gitt seg, men klokketrykkene er sporadiske.

 

Jeg har tenkt litt på å kartlegge tider, men har ved raskt overslag sett at det ikke stemmer på klokke eller dag. Så bevegelsessensor som utløser et eller annet, må være på sporet, samt noe cam. Det er et vindu med farget glass på veggen ved ringeklokken, så man kan se hvem som står der. Men de smyger seg under dette, og jeg vet ikke hvordan det vil være å filme gjennom det.

Lenke til kommentar

jeg har et webcam til 99,- som har bevegelsessensor, starter å filme når noen beveger seg foran sensoren...

Legg cammet i vinduet elns, så starter den å filme når noen går forbi.

Sett den ved inngangen til eiendommen (Gjerde?) så filmer den dem fra de kommer inn, trykker, og løper ut igjen....

Husker ikke navn, men kan prøve å finne det fram igjen :)

 

---

 

Hvis dette skjer med andre naboer, få dem til å ringe deg når de har vært der, så er du klar når de kommer..

Ikke den nærmeste naboen kanskje, men et par hus unna, så du rekker å gjøre alt klart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...