Gå til innhold

Lader du mobilen ofte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

litt rart at de srkiver at man bør skru av skjermsparer og endre til statiske bakgrunner, og legge til at å dempe lystyrken kan også hjelpe. Jeg har erfart at lysstyrken har _veldig_ mye å si. Skru ned lysstyrken på en SE telefon og doble lengden mellom hver lading.

 

Jeg har W910 med OneCall så det er ikke så mye å bruke strøm på heller :p

 

ps: det ene bildet.. Er ikke det "hypnoseprogrammet" til jamba? Er det noen i Amobil som faktisk har prøvd ;)

 

Enig med chil at mobilen ikke skal ligge inntil kroppen!

Lenke til kommentar
Mobilen trives best på innerlomma.

Jeg er ikke helt enig. De fleste av dagens mobiler konker ut nesten bare de hører ordet luftfuktighet. Skal man ut og gå i kulda, særlig med fysisk aktivitet som skigåing, jogging etc. så blir det ofte høy luftfuktighet på innsiden av jakka. Vær sikker på at hvis mobilen konker på grunn av høy luftfuktighet under jakka så vil butikken/reparatøren hevde at det slett ikke er normal bruk å ha mobilen på innerlomma når man skal ut på tur. Ikke normal bruk betyr at man ikke får reparasjonen dekket av reklamasjonsretten (eller garantien for den saks skyld).

 

og bruke kropsvarem til og holde mobilen varm( i innerlomma som det står i artikkelen) hadde jeg være skeptisk til, siden det er pågående diskusjoner om mobilstråling kan føre til celleforandringer(kreft)

Husk at celleforandringer ikke impliserer kreft. Det finnes en drøss med celleforandringer som ikke innebærer kreft. En annen ting er at den allerede avsluttede forskningen på feltet viser at risikoen er så lav at det ikke lar seg spore i undersøkelser av 100 000 personer. Det vil si at risikoen er ekstremt lav, hvis den i det hele tatt finnes.

Lenke til kommentar
Det med temperatur stemmer hvertfall. Hadde Nokia 8800, og den måtte jeg alltid ha på meg, ellers ble den strømløs tvert pga stål dekselet. Og i løpet av natten var den alltid strømløs og iiiskald når jeg våknet om morgenen

Stål har nøyaktig den samme temperaturen som plast på en telefon, men pga. overflaten til stålet virker den kaldere/varmere. Dette er det samme som at teppet og gulvet har samme temperatur, men teppet føles varmere pga. overflaten. Så du må nok finne en annen unnskyldning for å ha sovet med 8800'en din i rompa hver natt ;)

Lenke til kommentar
Visste du at temperaturer har betydning for hvor lenge batteriet i mobilen din holder ut? Det er nemlig slik at batterier tømmes fortere i lavetemperaturer.
Kan legge til at om batteriet ikke er i bruk er det motsatt; for lagring er det nemlig kalde omgivelser som holder best på batteriet.

 

Godt at dere avliver myter som klattlading og førstegangslading. Jeg opplyser naturligvis kunder om at "produsenten anbefaler at telefonen lades 12-16 timer første gangen", men gjør det aldri selv.

 

Er ikke det "hypnoseprogrammet" til jamba? Er det noen i Amobil som faktisk har prøvd
Ja, Silje skulle hypnotisere kollegaene til å gjøre jobben hennes resten av uka. ;) Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Må du surfe, kan du passe på å bruke dedikerte mobilportaler så ofte som mulig. Disse inneholder ofte mindre datamengder og bilder, noe som betyr mindre arbeid for mobilen din. Du kan også velge å deaktivere visning av bilder, noe som vil gjøre jobben langt enklere og mindre strømkrevende for telefonen din.

I stedet for å bruke dedikerte mobilportaler, anbefaler jeg å bruke Opera Mini istedet. Den overfører minimalt med data og fungerer meget godt, samtidig som du ser det samme som på PC-en.

 

Ellers var det mange gode tips i denne artikkelen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe. Li-ion-batterier liker ikke lav temperatur. Hvor fort nedkjølinga skjer spiller ingen rolle. Det er den lave temperaturen som reduserer kapasiteten. Hvis man varmer opp batteriet etterpå så vil det få tilbake mye av kapasiteten sin. F.eks hvis man har mobilen i en ytterlomme i -20°C og oppdager at den slukner så kan man gå inn i et bygg, varmen den opp (helst i en plastpose for å unngå at den varme lufta i rommet kondenserer på telefonen) og slå den på igjen.

Lenke til kommentar

Det er ikke Li-Ion batterier i nye telefoner men Li-Po (Lithium Polymer).

 

 

Det er det som brukes i modellfly/helikopter osv. Det er mye kunnskap om LiPo ute på nettet. Jeg lader mine batterier i en bransikker bøtte selv om det ikke er farlig hvis man lader/utlader riktig.

 

LiPo-batterier liker ikke å lades ut. De vil helst lades så ofte som mulig. Hvis de skal oppbevares over 1 uke bør de lades ut til ca 50%. De første gangene de brukes bør de ikke lades mer enn 50% ut før lading. De tar skade av lav spenning når de er nye. Forventet levetid på LiPo er ca 100-200utladninger. (Billige mye mindre)

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Skal du på fjellet eller andre områder hvor du oppdager at dekningen er dårlig, kan du rett og slett spare mye strøm på å slå av mobilen når du vet du ikke trenger den. Telefonen bruker mye strøm på å søke etter dekning.

Nei jasså... Sparer man strøm på å slå av telefonen? Du hadde faktisk spart deg hele artikkelen hvis du bare hadde skrevet dette i ingressen ;)

 

Bra artikkel, men kan kanskje legge til at man ved å skru av 3G, så får man dårligere lydkvalitet når man snakker med folk som har 3G telefoner. Dette fordi 3G nettet har bedre lydkvalitet, men man bruker GSM isteden.

Sannhet med modifikasjoner; Begge parter må ha 3G og begge må befinne seg innenfor dekning av 3G. Men kvalitetsforskjellen er marginal. Det er gjort mye med lydkvaliteten på GSM de siste 10 årene. Hadde du hørt en samtale for ti år siden sammenlignet med i dag hadde du hørt stor forskjell. Men forskjellen mellom samtale over 3G og GSM tror jeg de færreste ville høre forskjellen på om man ikke var oppmerksom på det! Ville vel tro at lydkvaliteten fra telefonen i seg selv utgjør en større forskjell.

Lenke til kommentar
Det er ikke Li-Ion batterier i nye telefoner men Li-Po (Lithium Polymer).
Som martiol påpekker er nye batterier av typen "Poly-lithium", tror K750i var min første med den typen batterier.

 

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt et "nytt" batteri til 8310en jeg "pusser opp", og det er av typen Li-ion.

 

Er BLB-2 så gammelt at det bør førstegangslades i 12-16 timer?

Lenke til kommentar

Bare et lite tips til de av dere som er avhengig av lang batterilevetid men som av ulike grunner ikke alltid har tillgang til lader, www.dealextreme.com selger mobilbatterier til en svært lav penge. De sendes også fraktfritt til norge, og havner rett i postkassen etter typisk 2-3 dager. Selv kjøpte jeg 5 batterier til min Nokia N95 for knappe 20 kr stykket. Har alltid to stk liggende i en liten innerlomme i jakken i de tilfeller det skulle trenges, de er jo så små at det merkes ikke uansett. Så her er det bare å flerre opp visakortet kjøpe seg et par dagers aktiv batterilevetid for under hundrelappen!

 

Edit: La link i url-tag.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...