Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

...og forresten...råfiler er å foretrekke, spesielt med programmer som Lightroom...

 

Ja, kommer til å bruke råfiler på ting jeg skal jobbe litt med, men fototreff bilder og just for snaps orker jeg ikke råfil-kjøret nok en gang

Det må du selvsagt stå fritt til å velge. Selv orker jeg ikke "jpg-kjøret", med Lightroom er det både enklere og potensielt mye bedre å bruke råfilene.

 

Men for all del, man velger selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For nikon sin del, så har jeg gått fullstendig over til å bruke kameraprofilene. Synes spesielt hudtoner blir mye penere da.

 

Det er litt mye blått i rødtonene med Adobes profil, som gir et lett magenta-stikk i huden. Min løsning er å legge til +10 på rød hue, og fortsette å bruke Adobes profil.

Lenke til kommentar

Da er det på tide en eller annen fotonettside gjør en retrotest. Gammelt vs nytt. 5D vs 5Ds, eventuelt med mark II og III med på lasset.

 

Edit: Det ser ut som Wikipedia har registrert en annen bursdag på 5D, nærmere bestemt 22. august med en død referanselink til Canon sine sider. Dpreview har en lanseringsartikkel samme dato. Canonrumors skriver den ble lansert i september 2005.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

10 år etter lansering er 5D "Classic" er fortsatt et fantasktisk fint kamera.

 

Kjøpte et for et par år siden for en slikk og ingenting, og fikk fornyet fotoglede med på kjøpet. Ble umiddelbart en personlig favoritt, og foretrukket fremfor nyere fotoutstyr jeg hadde tilgjengelig da.

 

Jeg har senere byttet til 6D, men for meg er 5D "Classic" selve beviset på at tekniske spesifikasjoner betyr forbausende lite.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Da er det på tide en eller annen fotonettside gjør en retrotest. Gammelt vs nytt. 5D vs 5Ds, eventuelt med mark II og III med på lasset.

 

Edit: Det ser ut som Wikipedia har registrert en annen bursdag på 5D, nærmere bestemt 22. august med en død referanselink til Canon sine sider. Dpreview har en lanseringsartikkel samme dato. Canonrumors skriver den ble lansert i september 2005.

Canon Camera Museum sier at det kom i oktober 2005.  (marketed- hva det nå enn betyr.. kanskje det var da det kom i salg, mens lanseringen var før?)

 

http://www.canon.com/camera-museum/camera/dslr/data/2005-2009/2005_eos5d.html?lang=us&categ=crn&page=2005-2009

Lenke til kommentar

Oppløsningskappløpet fortsetter. Imaging-Review.com har testet fire pixelmonstere mot hverandre:

 

  • Pentax K-3 II Pixel shift resolution mode (24,35 Mp fullfarge fra en 24,35 Mp bayersensor)
  • Olympus OM-D E-M5 mark II High resolution mode (64 Mp fra en 16 Mp sensor)
  • Nikon D810 (36,3 Mp)
  • Pentax 645Z (51,4 Mp)

 

Svært interessant lesing og realitetsorientering om hvor godt disse oppløsningsmodusene virker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...