Gå til innhold

Mer om IE 8.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøssenavn, skal MS endelig støtte XHTML? Det er jo kanskje på tide. Standarden er "bare" 7år gammel. Er i det minste flott at de skal forsøke å holde seg til standarden, selv om jeg tviler sterkt på at de kommer til å gjennomføre det ordentlig.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Kommer nok fortsatt til å bruke firefox selv, men god å høre at de iallefall tenker å ha bedre støtte til webstandarer. Om de klarer det, det er jeg mere tvilende til, men det er lov å håpe. :)

 

Er jo et mareritt å kode sider nå for tiden. Må jo nesten lage tre sider for å få lik visning i alle nettlesere. En for IE 6, en for IE 7 og en for resten av nettleserne der ute. Håper vi ikke om et års tid må kode 4 for å få et skikkelig resultat.........

Lenke til kommentar
Kommer nok fortsatt til å bruke firefox selv, men god å høre at de iallefall tenker å ha bedre støtte til webstandarer. Om de klarer det, det er jeg mere tvilende til, men det er lov å håpe. :)

Det handler vel mer om vilje enn om de klarer det eller ikke, det er hvertfall min holdning.

Lenke til kommentar
Css 2.1 burde virkelig vært støttet i IE 7. Internet explorer gjør livet surt for webutviklere!  Syns de kunne hevet seg rundt og fått med CSS 3 støtte i IE 8.

8541058[/snapback]

De fleste av CSS3 modulene er fortsatt i "Working draft" så det blir feil å si at Microsoft skal støtte CSS3. Opera og Firefox støtter uansett bare noen moduler og punkter i CSS3-pakken, og dette er ofte eksprimentelle funksjoner som kan endre seg i fremtiden (selv om det ikke er veldig sansynlig).

 

EDIT: Men de kunne jo implementert noen av modulene i CSS som begynner å bli ferdig. Men de har vel kanskje nok med CSS 2.1

 

Det går også rykter om at IE 8.0 vil støtte såkalte microformat - små tagger i HTML-koden som kan tolkes på forskjellige måter av programvare.

Microformats er ikke nye "tagger" eller elementer som man kaller det idag. Dette er noe man bare kan gjøre i XML (mao. også XHTML). Så for å få støtte for det i HTML har man istedenfor brukt class attributten til å gjøre det samme.

 

... og økt støtte for webstandarder som CSS 2.1, og XHTML 1.0

Jeg går utfra at de også vil støtte XHTML 1.1. XHTML 1.1 er jo i praksis bare XHTML 1.0 Strict med krav om at man serverer det som XHTML (application/xhtml+xml)

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Er det for tidlig å si noe om denne IE versjonen lages for Windows XP også?

8541793[/snapback]

Ja. Men jeg ville tro den kommer til XP også. Denne versjonen skal jo lanserers om halvannet til to år. Og da er det fortsatt veldig mange som bruker XP. Det var noe annet når IE7 kom ut. For da var det over 5 år siden XP kom ut, og de fleste brukte XP.

Lenke til kommentar
Er det for tidlig å si noe om denne IE versjonen lages for Windows XP også?

8541793[/snapback]

Ja. Men jeg ville tro den kommer til XP også. Denne versjonen skal jo lanserers om halvannet til to år. Og da er det fortsatt veldig mange som bruker XP. Det var noe annet når IE7 kom ut. For da var det over 5 år siden XP kom ut, og de fleste brukte XP.

8541926[/snapback]

Ville ikke satt for mye penger på at det kommer en XP versjon, MS gjør neppe mer enn akkurat det de må med XP videre. Jeg har hvertfall ingen problemer med å se for meg at XP ikke får IE8....

Lenke til kommentar

Er vel like greit om det ikke kommer til noen XP-versjon av IE8. XP-brukerne har jo uansett langt bedre alternativer.

Og alle dere som er leie av MS sin kyniske måte å presse brukerne til ikke bare å kjøpe produktet men også å kjøpe nytt hver gang de kommer med noe bør virkelig vurdere andre produsenter.

 

Eneste grunnen jeg kan tenke meg for at MS faktisk lager en XP-versjon er viss de fortsatt er redde for at alle resterende IE-brukere på XP vil hoppe over på Firefox/Opera etc.

Lenke til kommentar

De fleste som bruker XP bruker Internet Explorer - ikke alternative nettlesere som Firefox/Opera/etc. Det vil derfor være negativt for webutviklere og diverse andre berørte parter dersom et stort antall brukere forblir sittende med en "avdanket" nettleser som ikke støtter de nye webstandardene det er snakk om her.

 

Sånn sett vil det derfor være en stor fordel om IE 8 kommer til Windows XP også, og da helst som en kritisk oppdatering gjennom Windows Update.

 

edit: slengte på litt på slutten

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Det er mye som tyder på at Microsoft faktisk har intensjoner om å gjøre det riktig denne gangen. For eksempel ansatte de Molly Holzschlag tidligere i år. Lovende :)

8547111[/snapback]

 

Javel ja... Ser ingen verdens ting som tyder på at MS kommer til å gjøre noe annet enn det de har gjort gang på gang på gang. De er med på leken og implementerer litt av kaka for å blidgjøre noen utviklerne og for å framstå i et bedre lys for de som gang på gang sluker agnet rått.

Straks produktet har fotfeste og konkurrentene er ubetydelige stopper de all utvikling av standarder og presser frem sine egne "nye" teknologier som skal beskytte det vendor-lockin baserte monopolet deres. :thumbdown:

 

Og er det noe MS er mestere på så er det å komme med pene ord om at alt skal bli så bra. Problemet er bare at "bra" betyr "bra for Microsoft's aksjeeiere" ikke "bra for alle".

Sier ikke at MS ikke kan gjøre ting ordentlig iblant, for det er neppe noen tvil om at dem vertfall har satt opp utviklingshastigheten på Internet Explorer og at vi nok etterhvert får se en mer kompatibel IE, men det hele er bare spill for galleriet.

For det nok liten tvil om at MS med Ballmer og co egentlig skulle ønsket at dem kunne erstattet Internett med "Windows Live Network" og W3C-standardene med "Windows Presentation Foundation" eller hva det nå var igjen så snart dem får sjansen. De har jo allerede tatt første skrittet med å lansere "Silverlight"

Et sånt selskap burde ikke få ha så mye makt over vår største informasjonskanal som dem har i dag. :nei:

Lenke til kommentar

XP SP3 kommer ikke det har det vært skrevet om på nettet

 

Når de kommer med IE8 for Vista, kan det jo hende at det fortsatt er mange som fortsatt bruker XP.

Hvis da mange bytter til andre nettlesere på grunn av utdatert nettleser

 

kan det jo hende at de kommer med IE8 til XP for å hindre at folk skifter nettleser.

 

Hvis brukerene først skifter til en annen nettleser

bytter de neppe tilbake til IE senere.

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...