Gå til innhold

Kjemper om firekjerne-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den grunnleggende arkitekturmessige forskjellen på de to teknologiene er at AMD opererer med fire separate kjerner, mens Intel trolig vil integrere to dobbelkjerneprosessorer på én sokkel.

4 enkeltkjerner? Dere mener vel omvendt. én firekjerneprosessor, mot intels to-tokjerneprosessorer.

Lenke til kommentar
Eller når jeg sprenger intel fabrikkene :devil:

 

Hva er egentlig vitsen med fire kjerner, vanligvis kjører man aldri fire tunge programmer på en gang

6546370[/snapback]

 

Et program kan fint kjøre på flere kjerner. Du har da muligheten til å la de tunge programmene jobbe på flere kjerner samtidig.

Lenke til kommentar
Eller når jeg sprenger intel fabrikkene :devil:

 

Hva er egentlig vitsen med fire kjerner, vanligvis kjører man aldri fire tunge programmer på en gang

6546370[/snapback]

 

ehm, jo.. selv om kanskje ikke du gjør det, så er det faktisk mange andre her i verden som gjør det. finnes folk som bruker pc'n til litt mer enn bare cs.

Lenke til kommentar

krig har faktisk en tedens til å akselrere teknologiutvikningen. bare se på hva som kom ut av WW2 og den kalde krigen...

 

å gå tom for resurser eller å ende opp med ett diktatur derimot kan ha visse bremsende effekter...

 

begge deler fordi dem har en tedens til å kvele forbrukersamfunnet...

 

hmm, tror jeg venter på amd sin løsning. forhåpentligvis passer den i AM2-sokkel :p

 

virker som om intel er mer ute etter å kuppe litt presse en å levere nyutvikling siden dem skal koble sammen to fysiske cpuer på en sokkel...

 

men men, jeg velger vel så mye etter pris som "krutt". og intel har vel en litt høyere pris den amd uansett, eller?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Eller når jeg sprenger intel fabrikkene :devil:

 

Hva er egentlig vitsen med fire kjerner, vanligvis kjører man aldri fire tunge programmer på en gang

6546370[/snapback]

Da står jeg med sniperrifle på taket til Intel's fabrikker, og skyter dem som prøver å sprenge dem ;)

 

Fire kjerner er veldig nyttig for de som driver med tung databehandling (video-/bilderedigering, 3D, simulasjoner, osv).

 

Det blir spennende å se, jeg synest fortsatt at AMD har den mest elegante løsningen, men hvordan ytelsen blir IRL, blir spennende å se :)

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Så var er på'n igjen... Snart skal Intel lansere Conroe, og rett rundt hjørne så ventes det 4 kjerners...

Når skal tekno utviklingen ta slutt !?! :p

6546304[/snapback]

 

Når det blir krig, naturressursene er oppbrukt, eller det blir et globalt diktatur.

6546331[/snapback]

Historien viser vel at den teknologiske utviklingen går enda kjappere under krig :)

Lenke til kommentar

Alltid en morsom utvikling, men spørsmålet er om det er noe poeng overhode?

 

Det finnes bare et svært begrenset antall programmer som utnytter to kjerner (og enda færre som utnytter det på en god måte) - og det finnes enda færre spill som utnytter det.

 

Mange kjerner ville vært en velsignelse i spillverdenen, men med mindre de klarer å få skilt ut dette i flere prosesser (fysikk, AI osv) har dette lite å si for folk flest. Multitaskingsegenskapene vil ha lite å si i praksis for folk flest opp mot to prosessorer.

 

Gleder meg mer til den dagen software-utviklerne bestemmer seg for at SMP er viktig. Det er mange år siden HT kom på P4 og alle trodde SMP-utviklingen ville skyte fart...

Lenke til kommentar

Bruker daglig programmer som kjører på flere enn to tråder, simuleringene kan jeg dele inn i omtrent så mange tråder jeg vil. Poenget er vel at dette ikke først og fremst vil gagne desktopmarkedet, men servermarkedet. Tipper man kan spare både plass og penger ved å kjøpe CPUer med flere kjerner.

Lenke til kommentar

Hvordan henger software- og spillutviklingen i forhold til SMP kodeutvikling sammen. Er det kompilatoren i programmeringsverktøyet alene som gir SMP støtten? Og/eller hvor komplisert er det å skrive kode for SMP CPU'er, og er det noen som gidder å forklare dette for oss uvitende?

Lenke til kommentar
Så var er på'n igjen... Snart skal Intel lansere Conroe, og rett rundt hjørne så ventes det 4 kjerners...

Når skal tekno utviklingen ta slutt !?! :p

6546304[/snapback]

 

Når det blir krig, naturressursene er oppbrukt, eller det blir et globalt diktatur.

6546331[/snapback]

Historien viser vel at den teknologiske utviklingen går enda kjappere under krig :)

6547175[/snapback]

 

Gjør den egentlig det? Litt på sikt? At det såklart forskes mer på våpen er jo greit nok, men det er jo ikke sånn at alt av våpenteknologi kan brukes til noe fornuftig, og det koster enormt mye ressurser, så jeg vil tror at sammen med etterkrigsperioden, der man har litt å bygge opp, og har dårligere økonomi veier opp endel.

 

Men som tidligere sagt, ihvertfall foreløpig, så er vel dette primert siktet inn mot servermarkedet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...