Gå til innhold

Chieftec CH-03


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg mener også at dere burde teste dette og andre kabinetter med extra vifter. i mine øyne er det dumt å ikke gjøre det da det tydelig er bygd for å kjøle bra. det å ikke levere med vifter mener jeg er bra, da det er sjelden de viftene som følger med er lydløse nok for min smak

 

jeg tror det kabinettet der vil være veldig bra kjølemessig om alle 5 vifteplassene blir brukt, selv med veldig stillegående vifter.

Lenke til kommentar

Kabinettet er meget bra det, med vibrasjonsdempende fester som disse:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=SDVMAV&toc=5870

+ en 120mm til utblåsing og en 92mm til kjøling av harddisk så blir dette

et meget stille kabinett med lave temperaturer på komponentene.

 

Bruker disse for å regulere viftehastigheten:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...NMATE2&toc=5880

 

Det som jeg savner er at harddiskrammen burde vært vibrasjonsdempet.

Kabinettet er meget solid og gir en arbeidsstasjonsfølese.

 

Veldig fornøyd med mitt, har også montert 2 stk på jobb.

 

Synes testen bør oppdateres med f.eks de komponetene jeg nevner.

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
jeg mener også at dere burde teste dette og andre kabinetter med extra vifter. i mine øyne er det dumt å ikke gjøre det da det tydelig er bygd for å kjøle bra. det å ikke levere med vifter mener jeg er bra, da det er sjelden de viftene som følger med er lydløse nok for min smak

 

jeg tror det kabinettet der vil være veldig bra kjølemessig om alle 5 vifteplassene blir brukt, selv med veldig stillegående vifter.

Helt enig.

 

Har et Chiftec LCX 03 (tror jeg det heter) og har en system temp på 28 C både Idle og load. Ps. Jeg bruker en 12 x 12 Papst vifte som går på 8 volt

Lenke til kommentar

har bygd ett par filtjenere basert på det kabinettet der. helt topp. bra kjøling av diskene: 40grader burst / 33grader idle (4 stk Raptor 74gb i raid 0+1) med to panasonic 9cm vifter (60m3/25db). med en 12cm pabst (4412fgl) i bakveggen og en chieftec 400watt psu m/12cm vifte holder jeg tempen nede på ca 30 grader inne i kassa med dual opteron 244. Med filter på 9cm innsug i siden holder jeg det helt rent for støv i tillegg. fantastisk.

 

det eneste skåret i gleden er at satakablene må være vinklet. ellers er det lett å skade disken som påpekt i testen. det er veldig god plass i det og det er stødig som få. tungt. javel. men funksjonaliteten verier opp for det.

 

som kabinett til dette bruket får dette kabinettet terningkast 7 av meg.

Lenke til kommentar

Unskyld meg, men er det bare jeg som tenker på støv når man ser denne kassa? Jeg inrømmer at jeg kanskje er litt vel opphengt i støv i PC'en. Men etter å ha renset filteret i PC'en min noen ganger så er jeg helt sikker på at filter er en lur ting å ha på luftinntaket(ene) på et kabinett.. Det finnes nok kabinetter som er mer "åpen" enn dette, men i dette kabinettet vil du få en hybelkanin på størrelse med en knyttneve etter 1 år. (Ok, litt overdrevet :whistle: )

 

Likevel fremstår kabinettet som noe gammelmodig.
Helt enig.:yes: Du ser med engang at det er et Chieftec, mange år siden jeg sist så et Chieftec kabinett og tenkte "Wow, der har vi en praktisk/finurlig/spennede løsning" fikk desverre ikke den følelsen nå heller.. De var mer innovative før i tiden..

Litt ros for hurtigfeste over ekspansjonskort er på sin plass vel og merke.. :thumbup:

 

Til tross for at man kan lese aluminium i modellbetegnelsen er det ikke mye aluminium å spore i dette kabinettet. Det hele er en stripe som går nedover langs fronten.
:thumbdown: Dårlig og kalle kabinettet sitt "Chieftec CH-03 Miditower Sort/Aluminium" og ikke ha mer aluminium enn dette..

 

Enig med noocyte og Spirre i at dere burde gjennomført en test med vifter, men forstår at disse testene er gjort etter "out-of-the-box"-tanken. Blir vel kanskje litt mye å teste alle kabinetter først uten vifter, så med evt. vifter som fulget med, og så en med samme type/antall(?) vifter.. ..men det måtte evt. være lsøningen slik jeg ser det.. ..bli "gærnt" uansett da.. :p ..siden utformingen og hvor mange vifteplasser spiller en ganske stor rolle

 

Ellers takk for en god test!

Lenke til kommentar

Kanskje ikke spennende, men interessant kabinett.

Jeg kan se meg selv kjøpe't, om ikke annet for en filserver i skapet.

 

Er også enig med folket om temaet: vifter i kabinetter som testet.

Hva med å gjøre to vifte-tester? En kun med de viftene som kabinettet kommer med og en med "full-pupp"? Altså alle vifteplasser i bruk.

 

Det vil jo også medføre at vi kan få se tester av de mer obskure vifteplasseringene/viftetypene; crossflow vifta til Coolermaster Stacker for eksempel...

 

Kanskje noen som vil syns dette blir "urettferdig" mot de mer kompakte kabinettene som ikke har mange vifteplasser, men i det minste får vi belyst mulige "topp" resultater som "bunn" resultater.

Altså sett potensialet i hvert kabinett, både med standard vifter og med "jetmotor"konfigurasjon.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
På tvers er det jo mye enklere å montere de og ta de ut igjen.

På langs kommer man kanskje bort PCI kort f.eks.

 

Synes Chieftec løsningen er bra, med vifte rett på diskene.

På langs må man ha vifte i front, og det er ikke alltid gunstig

med tanke på støy.

Hvor ofte tar en ut og inn harddisker?

 

Er ikke ofte for min del i hvert fall.

 

ang støy vil det ikke være så store forskjellen om viften er montert på siden eller fremme.

 

men men, hver sin smak.

Lenke til kommentar

Har dårlig erfaring med Chieftec sine PSUer, svake saker i forhold til oppgitt watt. Resten er smakssak, men noe så stygt hadde jeg ikke klart å ha stående her. Litt bedre enn 02'ern det der det da, den ligner ikke noe annet enn et dystert gravmonument, men også denne ser noe dyster ut. Passer fint til døde PC-deler, noe for min Xp2100+? :)

Lenke til kommentar
Motsatt av mine erfaringer...

:hmm:

Mange som har gode erfaringer med Qtec også, men jeg kjøper ikke Qtec for det da. Lurer på om ikke Qtec er bedre enn chieftech i forhold til pris, til halve prisen er det greit nok, men når det koster så mye som chieftec da bør man forvente atskillig mer, de bør minst være like bra som Aopen.

 

For å ta et konkret tilfelle: Athlon XP på mATX med kun 1 harddisk, Chieftec 230W mATX klarer bare akkurat å drive med Voodoo3, skjermen slokner eller PC slår seg av med et Radeon 9200SE-kort (ja, SE!). Høres det ut som over 230W? :!:

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp montert en PC i dette kabinettet og har en del meninger om akkurat denne kassa.

 

1. Som nevnt i artikkelen er det et helvette å montere ekspansjonskort i denne kassa. Jeg sleit nermere en time med å feilsøke og teste for å finne ut at jeg måtte bøye skjermkortbraketten for å få dette til å passe. Allerede på dette punktet er det strykkarakter til Chieftec fordi jeg tror ikke at noen som ikke er så sikker på PC som jeg er ville ha turt å brukt så mye makt som jeg gjorde for å montere et kort.

 

2. Hurtigfestene til de optiske enhetene er søppel rett og slett. De "lette" klipsene som skal inn i skruehullene måtte jeg bøye slik at den kom 90 grader på CD-rommen og jeg kunne montere den. Ikke bra - jeg valgte å ta bort hurtigfestet og skru CDrom på plass med ordinære skruer.

 

3. Hurtigfestet til Harddiskene var sånn passe gjennomført, men igjen var ikke tappene som skal stikkes inn i skruehullene noe å skryte over. Jeg tror at slike ruglete pinner som man presser inn i skruehullene vil ødelegge harddiskens gjenger hvis man er så uheldig at man tar de av og på et par ganger.

 

4. Sideplatene og døra til dette kabinettet er så gjennomhullet og dårlig avstivet at det var akkurat som å holde en pappbit i hånda. Altfor tynt, og kvalitetsfølelsen uteble.

 

Ellers synes jeg at kabinettet var et nydelig kabinett med tanke på størrelse, plass, ytseende og ikke minst kjølingen av harddisker.

 

Jeg vil fremdeles ikke anbefale folk å kjøpe dette kabinettet på grunn av punkt 1-4 som jeg har listet ovenfor. Dette kabinettet er ikke noe bra å bygge PC i rett og slett. Ekspansjonskort-problemet er helt uakseptabelt i en PC i disse dager.

 

Ternigkast 3 fra meg.

 

Ikke bra.

Lenke til kommentar

Med åpen dør må jeg si at det kabinettet var noe av det styggeste jeg har sett på markedet. Hvorfor har de den perforeringen nederst. Det er jo ikke plass til vifter der, og med vifter til harddiskene så blåser de rett frem og ut på andre siden. Der burte Chieftech heller ha tenkt på å plassere inn vifte kontroll og kanskje temp måler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...