Gå til innhold

TEST: Samsung QE75Q900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå venter jeg bare på at sutrekoppene som vanligvis er i mot teknologisk utvikling av FullHD, 4K, så 8K skal komme med den vanlige sytingen om at man ikke klarer å se forskjell.

 

Fra artikkeltittelen så ser jeg at dere likte 8K-opplevelsen. Bra at noe skjer på 8K i markedet snart endelig!! Tipper jeg hopper over hele 4K jeg, dersom jeg har is nok til magen min.

 

Herregud for et skarpt bilde, selv via web ser en at dette har noe for seg for framtiden (8K). Det der kan godt nyttes som testbilde framover, da det viser bokstavene knivskarpe selv via web-oppløst bilde:

 

IMG_20181101_154900.1000x750.jpg

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personelig syns jeg lyset og fargene er mere viktig enn perfekt sortnivå en tv. Men man hører jo stadig vekk at man får detaljer i mørke scener osv, Men det er utrolig lite med mørke sener, subjektivt har jeg 1% med mørke scener.¨i det jeg har på skjermen- og jeg har aldri noen sinne opplevd at jeg savnet mere sortnivå enn jeg har på min samsung 8 serie. HDR deimot er helt rått, spiller mye ps4 pro og mange spill har utrolig mye flott lys :) skjønner sortnivå kan være et problem om man har kjøpt seg en 65" lcd  til 7999,-

 

Men 3000 nits? sitter man da og famler etter solbrillene?

Lenke til kommentar

Personelig syns jeg lyset og fargene er mere viktig enn perfekt sortnivå en tv. Men man hører jo stadig vekk at man får detaljer i mørke scener osv, Men det er utrolig lite med mørke sener, subjektivt har jeg 1% med mørke scener.¨i det jeg har på skjermen- og jeg har aldri noen sinne opplevd at jeg savnet mere sortnivå enn jeg har på min samsung 8 serie. HDR deimot er helt rått, spiller mye ps4 pro og mange spill har utrolig mye flott lys :) skjønner sortnivå kan være et problem om man har kjøpt seg en 65" lcd til 7999,-

 

Men 3000 nits? sitter man da og famler etter solbrillene?

Sortnivå er noe jeg setter høyt værtfall, spesielt i film såklart. Har en Panasonic VT60 Plasma i stua og en LG 4K HDR (LCD IPS) på soverommet, HDR er flott det, men sammenligner jeg disse to i film så gjør VT60 rent bord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå venter jeg bare på at sutrekoppene som vanligvis er i mot teknologisk utvikling av FullHD, 4K, så 8K skal komme med den vanlige sytingen om at man ikke klarer å se forskjell.

 

Fra artikkeltittelen så ser jeg at dere likte 8K-opplevelsen. Bra at noe skjer på 8K i markedet snart endelig!! Tipper jeg hopper over hele 4K jeg, dersom jeg har is nok til magen min.

 

Herregud for et skarpt bilde, selv via web ser en at dette har noe for seg for framtiden (8K). Det der kan godt nyttes som testbilde framover, da det viser bokstavene knivskarpe selv via web-oppløst bilde:

 

Da HDTVtest testet dette tv kom de fram til at det egentlig kun oppnår 1500-1600 nits, og at man ikke kunne se forskjellen på 4k og 8k med mindre man satt helt oppi tv.

Lenke til kommentar

Følg med på nyhetene. Samsung har annonsert QD OLED skjermer.

 

LG og Samsung er de to største produsentene av både LCD og OLED. De er bare best på alt. Det er heller alle andre enn de to du må kritisere.

Skal ta tilbake kritikken når slamsug faktisk selger oled-skjermer til forbrukermarkedet i større format enn mobiltelefoner, selv om de strengt tatt begynner å bli ganske svære nå

Lenke til kommentar

 

Dummeste jeg har hørt noensinne

Kom med noen gode motargumenter, siden du virker så uenig :)

 

Da gjør du forumet bedre i samme slengen ;)

Her er mine synspunkter:

 

OLED har en innbrennings risiko, akkurat som plasma, selv om OLED oppleves som langt mer motstandsdyktig enn plasma. For min egen del, så vil bildekvaliteten gjøre at i allefall jeg velger OLED, og før dette plasma, alle dager i uken.. Irriterende er det, med BI/IR, den første av VA/LCD sine to fordeler. Men jeg med mine TV-serier og filmer, Netflix og Prime etc., og aldri ser på lineær TV og ditto logohelvete, på 10 året, selv med logodimming på min C8, så er dette et ikke eksisterende offer. Datamonitor og OLED er koplet til samme TV-PC.

 

Jeg ville personlig aldri anbefale OLED til annet enn film/TV entusiaster eller viderekomne hobbyister, med en viss neve kunnskap om OLED.. En viss opplæring av OLED kjøper bør være et absolutt minimum. Så en uten kunnskap og kontroll, lineær TV og/eller unger o.l. som ukontrollert styrer TV i lange perioder, mao store deler av befolkningen, bør velge LCD..

 

Jeg fikk forøvrig kjempetilbud på 65" Q900, med 15k i avslag, men valgte allikevel OLED uten avslag, igjen. Kjempe bra LCD, men allikevel kun LCD med DSE, blooming og svak innsynsvinkel. Oppmot 850 nits på LG C8 i min TV/kino-stue er solbrille fremkallende så det holder, så den andre av LCD'enes 2 fordeler, nits, vil aldri veie opp for svakhetene for meg og mitt bruk.. Andre med andre prioriteringer, vil sikkert vurdere anderledes..

Endret av Ourasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Personelig syns jeg lyset og fargene er mere viktig enn perfekt sortnivå en tv. Men man hører jo stadig vekk at man får detaljer i mørke scener osv, Men det er utrolig lite med mørke sener, subjektivt har jeg 1% med mørke scener.¨i det jeg har på skjermen- og jeg har aldri noen sinne opplevd at jeg savnet mere sortnivå enn jeg har på min samsung 8 serie. HDR deimot er helt rått, spiller mye ps4 pro og mange spill har utrolig mye flott lys :) skjønner sortnivå kan være et problem om man har kjøpt seg en 65" lcd  til 7999,-

 

Men 3000 nits? sitter man da og famler etter solbrillene?

 

Jeg synes det å få bukt med blødende baklys er viktigere enn økt sortnivå, men jeg drømmer om å få en "perfekt" skjerm en dag som er overkommelig i pris og som har veldig gode sortnivåer.

 

 

Her er mine synspunkter:

 

OLED har en innbrennings risiko, akkurat som plasma, selv om OLED oppleves som langt mer motstandsdyktig enn plasma. For min egen del, så vil bildekvaliteten gjøre at i allefall jeg velger OLED, og før dette plasma, alle dager i uken.. Irriterende er det, med BI/IR, men jeg med mine TV-serier og filmer, Netflix og Prime etc., og aldri ser på lineær TV og ditto logohelvete, på 10 året, selv med logodimming på min C8, så er dette et ikke eksisterende offer. Datamonitor og OLED er koplet til samme TV-PC.

Hadde utviklerne fått ut OLED på annet enn mobiltelefoner tidligere, og til priser som de hadde lovnader på (grisebillig å produsere OLED), så hadde jeg nok hatt OLED-TV (en mange år gammel modell allerede). Men det skjedde jo ikke med en gang. Også kom innbrenningsspøkelset. Også var det dette da med det forbaskede norske Stortinget som fremdeles har en TV-mottaker basert lisensordning som blokker kjøpelysten.

 

Sitter å ser Netflix og konsollgamer fra en PC-monitor. Nrk er noe jeg sjelden ser på, selv om de har laget PS4-app for det, nettstreaming. Ønsker Nrk som den kreftsvulsten de er i forhold til personlig frihet dit peppern gror.

 

Jeg har derfor tilgode å ha OLED TV enn så lenge, og nå er jeg jommen ikke sikker på om det blir et OLED-valg, da andre teknikker begynner å bli lovende gode.

 

Jeg har lite til overs for elektronikkjedene (Elkjøp med flere), og driter en lang i om de får det til. De ågerpriser ofte varer og jeg trives på gjerdet enn så lenge at forutsetningen ift. Stortingsbeslutninger og det andre ikke er på plass. Må jo få gode produkter og vite hva man skal velge (krever litt å sette seg inn i ting), framfor å ta det første og beste som Tek.no med andre foreslår at er bedre enn gull.

 

Også har man den evige runddansen med på gjerdet vs. å gå for noe NÅ.

Endret av G
Lenke til kommentar

"I starten var det lite 4K-innhold å se på, og det er først de siste par årene at du virkelig har fått mye å velge i."

Så hvor er dette 4 k innholdet som det skal være så mye av i dag? Det er noen få filmer og serier på Netflix og Amazon Prime resten er bare ordinære oppløsninger og jeg vet ikke om noen ordinære tv selskaper som sender noe i 4 k enda så at vi har fått mye å velge i er ikke riktig lol og 8 k kan vi se lenge etter tror jeg og jeg kan ikke se behovet for det heller!

Og det er ganske begrenset antall 4k /HDR filmer på dvd også, altså ikke så mye der heller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...