Gå til innhold

TEST: Samsung QE75Q900


Anbefalte innlegg

"I starten var det lite 4K-innhold å se på, og det er først de siste par årene at du virkelig har fått mye å velge i."

Så hvor er dette 4 k innholdet som det skal være så mye av i dag? Det er noen få filmer og serier på Netflix og Amazon Prime resten er bare ordinære oppløsninger og jeg vet ikke om noen ordinære tv selskaper som sender noe i 4 k enda så at vi har fått mye å velge i er ikke riktig lol og 8 k kan vi se lenge etter tror jeg og jeg kan ikke se behovet for det heller!

Og det er ganske begrenset antall 4k /HDR filmer på dvd også, altså ikke så mye der heller!

 

4K filmene kommer nok på Blu-ray og ikke på DVD ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har såvidt jeg har fått med meg ingen HDMI som støtter mer enn 8k@30hz, og da tipper jeg max 4:2:0 8bit@30hz. Samsung "lover" å lage en boks med oppdaterte HDMI, men pris og tilgjengelighet er oppe i det blå... Dette var en av faktorene som talte imot for in del...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

 

Dummeste jeg har hørt noensinne

Kom med noen gode motargumenter, siden du virker så uenig :)

 

Da gjør du forumet bedre i samme slengen ;)

Her er mine synspunkter:

 

OLED har en innbrennings risiko, akkurat som plasma, selv om OLED oppleves som langt mer motstandsdyktig enn plasma. For min egen del, så vil bildekvaliteten gjøre at i allefall jeg velger OLED, og før dette plasma, alle dager i uken.. Irriterende er det, med BI/IR, den første av VA/LCD sine to fordeler. Men jeg med mine TV-serier og filmer, Netflix og Prime etc., og aldri ser på lineær TV og ditto logohelvete, på 10 året, selv med logodimming på min C8, så er dette et ikke eksisterende offer. Datamonitor og OLED er koplet til samme TV-PC.

 

Jeg ville personlig aldri anbefale OLED til annet enn film/TV entusiaster eller viderekomne hobbyister, med en viss neve kunnskap om OLED.. En viss opplæring av OLED kjøper bør være et absolutt minimum. Så en uten kunnskap og kontroll, lineær TV og/eller unger o.l. som ukontrollert styrer TV i lange perioder, mao store deler av befolkningen, bør velge LCD..

 

Jeg fikk forøvrig kjempetilbud på 65" Q900, med 15k i avslag, men valgte allikevel OLED uten avslag, igjen. Kjempe bra LCD, men allikevel kun LCD med DSE, blooming og svak innsynsvinkel. Oppmot 850 nits på LG C8 i min TV/kino-stue er solbrille fremkallende så det holder, så den andre av LCD'enes 2 fordeler, nits, vil aldri veie opp for svakhetene for meg og mitt bruk.. Andre med andre prioriteringer, vil sikkert vurdere anderledes..

Har en Oled tv og dine ansporinger im innbrenning er jo absurde de finnes ikke tv'n forhindrer slikt å skje med screensavers osv du kan ikke få innbrenning på em moderne tv i dag dette er et avblåst senario!

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å kutte seg i fingeren og å blåse av seg hele hånden med ei hagle.... Noen overdriver ut av denne verden, mens andre gjør det motsatte. Det beste er å lytte til fornuft fra folk med erfaring...

 

Med litt over to års erfaring med OLED, så er jeg sikker på hva som kan gi innbrenning og hva som ikke gir det på 6, 7 og 8 serien til LG, siden jeg har hatt alle sammen. Statiske solide logoer med skarpe kanter, vindustopper og rammer i windows o.l., er i farsonen med uvettig bruk mtp. BI. Med slikt bør man være forsiktig og disiplinert, samme med appmenyer som blir stående i lang tid, som f.eks. Netflix o.l..

 

Det som IKKE gir BI, er letterbars i filmer og serier, dvs. sorte letterbars vel og merke.. Noen har feilkalibrerte paneler med mørke grå (!!!) letterbars, da er man ikke bare på bærtur mtp. innstillinger, men også i farsonen for BI, men oftest kun IR. Sorte letterbars er nada issues da disse pixlene er 100% slukket. Mange Plasma skjermer slet med letterbars, fordi de var mørkegrå og pixlene var statiske på samme farge over lang tid. Sette film med letterbars på pause i lang tid og brenne inn mønster over og under letterbars, kan gi inntrykk av at letterbars er synderen, men det er feil, sorte letterbars er slukkede pixler på nogenlunde riktig innstilte OLED paneler.. IMHO..

 

Gyldne middelvei Nizzen, sannheten er ofte midt imellom de som nekter for dets eksistens og de som er overbevist om dets eksistens. :w00t:

 

Plukke random bilder fra nettet, og bruke disse som fasit, uten å vite noe om brukeren eller oppsett/innstillinger, blir bare feil.. Ta pause midt i film med letterbars, er bare helt tullete, litt som å måtte ta pause i å ha TV'en avslått.. :p

 

Med plasma var jeg helt paranoid mtp BI og IR, med rette, OLED så er BI/IR så enkelt å unngå at det skulle selv den største dusten i verden klare med litt opplæring og gjennomførings evne... BI og IR synes også å være vanskelig å skille for enkelte, selv om forskjellen er ekstrem.....

 

On Topic: For de som automatisk tror at samsung gir bort tusenvis av eksterne bokser med koblinger og PSU når HDMI 2.1 kommer, så tror jeg dette er svært urealistisk. Man skal vel være glad om man får kjøpt en til fullpris lenge etter at alle andre kommende modeller har fått dette, eller må sende inn eksisterende for bytte av HDMI kort om dette lar seg gjøre (loddet?). Samsung selv har knapt bestemt seg om, hvis eller hva, angående dette.. De har endel svin på skauen angående lignende oppdateringer...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Nå venter jeg bare på at sutrekoppene som vanligvis er i mot teknologisk utvikling av FullHD, 4K, så 8K skal komme med den vanlige sytingen om at man ikke klarer å se forskjell.

 

Fra artikkeltittelen så ser jeg at dere likte 8K-opplevelsen. Bra at noe skjer på 8K i markedet snart endelig!! Tipper jeg hopper over hele 4K jeg, dersom jeg har is nok til magen min.

 

Herregud for et skarpt bilde, selv via web ser en at dette har noe for seg for framtiden (8K). Det der kan godt nyttes som testbilde framover, da det viser bokstavene knivskarpe selv via web-oppløst bilde:

 

IMG_20181101_154900.1000x750.jpg

 

__________________

"Syting" ???

------------------------------

Jekke seg aldri så lite ned nå da?

Et

Kjempe-enkelt regnestykke, en liten "synstest" :

75" skjerm = ca. 1660 mm horisontalt

8K = 7680 punkter horisontalt

7680pkt. / 1660 MM = Oppløsning på ca.

4,6 punkt pr. MM

 

En 75" 4K har da halvparten, ca. 2,3 punkt pr. MM.

 

Selv 2,5 meters betraktningsavstand er i minste laget på en 75-tommer, men la gå:

Ser ikke forskjell på 4K og 8 K på 2,5 meters avstand, levende bilder! NIX!

 

Og med en 75-tommer, nærmere 3,5 enn 2 5 meters betraktningsavstand er det som er anbefalt.

 

Men kunne godt tenke meg til stillbilde-arbeid, spillskjerm osv.! Sjølsagt.

 

For avspilling av film? Der en presumptivt skal få med seg i alle fall over halvparten av filmruta?

8K er fullstendig "overkill". Et høykvalitets 4K bilde holder i "bøtter og spann" til slike formål.

 

Dette er ikke syting, dette er eldgammel faktakunnskap (rasterteknikk, betraktningsavstander, synssansens begrensninger, et "smalspora" skarpsyn osv. osv.).

 

Men ønsker meg en slik skjerm til jul.... ??

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når dere snakket om "dybden" 8K gir var at dere forsvarte Apple som gale hunder og laget artikler etter artikler om hvor ubrukelig og bortkastet 4K er. Dette selvfølgelig på bakgrunn av at Apple ikke hadde inkludert dette i sin strømmeboks.

 

Jeg vet hvilken side av gjerdet jeg sitter på, nå må dere bestemme dere hvilken side dere skal være på. Kan ikke være merkeavhengig.

Lenke til kommentar

__________________

"Syting" ???

------------------------------

Jekke seg aldri så lite ned nå da?

Et

Kjempe-enkelt regnestykke, en liten "synstest" :

75" skjerm = ca. 1660 mm horisontalt

8K = 7680 punkter horisontalt

7680pkt. / 1660 MM = Oppløsning på ca.

4,6 punkt pr. MM

 

En 75" 4K har da halvparten, ca. 2,3 punkt pr. MM.

 

Selv 2,5 meters betraktningsavstand er i minste laget på en 75-tommer, men la gå:

Ser ikke forskjell på 4K og 8 K på 2,5 meters avstand, levende bilder! NIX!

 

Og med en 75-tommer, nærmere 3,5 enn 2 5 meters betraktningsavstand er det som er anbefalt.

 

Men kunne godt tenke meg til stillbilde-arbeid, spillskjerm osv.! Sjølsagt.

 

For avspilling av film? Der en presumptivt skal få med seg i alle fall over halvparten av filmruta?

8K er fullstendig "overkill". Et høykvalitets 4K bilde holder i "bøtter og spann" til slike formål.

 

Dette er ikke syting, dette er eldgammel faktakunnskap (rasterteknikk, betraktningsavstander, synssansens begrensninger, et "smalspora" skarpsyn osv. osv.).

 

Men ønsker meg en slik skjerm til jul....

 

Det finnes alltid noen som klarer å utnytte et produkt til formål man ikke kommer på at går an. F.eks. så burde en 8K-skjerm kunne henges på veggen i et turistkontor. Man kan splitte skjermen opp i mange virtuelle småskjermer, og folk kan gå litt nærmere å nyte oversikt over 8 eller kanskje flere skjermer samtidig (som har hver sin turistdestinasjon med info).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent 6 måneder..prisen er under halv parten?, har ikke 4K tv sending, vits å kjøpe 8k eller 16k

 

Jeg har 4k sendning men men ser ikke på TV uansett. å så gikk TV'en min i bakken når dama var sinna så har kun en 24" 1920x1080 pc skjerm koblet til nå haha.

 

 

16k er nok ikke aktuellt veldig snart. Når samsung 2018 trenger en slik boks for å spille 8k så er det nok minst 4-5 år frem i tida for det i det heletatt er mulig å lansere 16k seriost for annet en proffbruk.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg forstå, vil denne 8K- TV'en gi meg bedre stillbilder hvis jeg velger å mate den med stillbilder med høy(ere) oppløsing enn før. Altså vil bildene jeg viser i kaffeselskapet med svigermor bli bedre på en 8K TV enn på en 4K TV. Er dette korrekt oppfattet?

Så lenge kameraet du bruker produserer mer enn 8 megapiksler på 16:9-format ja.

Lenke til kommentar

LCD med mange lokale dimmesoner BAK skjermen kan faktisk sammenlignes med OLED.

Om du hadde tatt med dette: Sitter du 100% rett på skjermen, uten å bevege hodet opp eller ned eller sideveis, uten gjester eller der gjestenes mening ikke teller, uten undertekst på filmen i mørke scener og unngår scener med lyskilder i mørke omgivelser, så vil FALD-VA LCD kunne minne litt om OLED.. Så hadde jeg vært enig med deg :D

 

Hilsen en som er vant med OLED/Plasma :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener nå at utfordringen med nye 4K eller 8K TVer nå er at HDMI 2.1 ikke er på plass og dette gjør at man ikke får på plass alle de fremtidige muligheten som ligger der.

 

Selv har jeg en 2 år gammel 65" LG OLED TV nå og blir ikke å bytte ut den eller noe annet før 2020 tenker jeg når alle komponenteter i kjeden støtter HDMI 2.1. Da først mener jeg det blir interessant med 8K, HFR, VRR, eARC (de to siste er i dag med backporting på HDMI 2.0b).

Lenke til kommentar

 

LCD med mange lokale dimmesoner BAK skjermen kan faktisk sammenlignes med OLED.

Om du hadde tatt med dette: Sitter du 100% rett på skjermen, uten å bevege hodet opp eller ned eller sideveis, uten gjester eller der gjestenes mening ikke teller, uten undertekst på filmen i mørke scener og unngår scener med lyskilder i mørke omgivelser, så vil FALD-VA LCD kunne minne litt om OLED.. Så hadde jeg vært enig med deg :D

 

Hilsen en som er vant med OLED/Plasma :p

Tror ikke du har opplevd et nyere lcd fra Samsung. Hilsen en som har sett et fra siden, med undertekst, osv.

Lenke til kommentar

Tror ikke du har opplevd et nyere lcd fra Samsung. Hilsen en som har sett et fra siden, med undertekst, osv.

Joda, testet Q9FN og likte den godt, veldig bra på mye, helt til den måtte jobbe med materiale som jeg nevnte pluss ekkel DSE. Testet også ZD9 fra Sony i sin tid med enda fler soner, denvar heller ikke helt som ønsket, og prisen fallt absolutt ikke i smak..

 

Det er liten tvil om at FALD hever LCD tech, men inntil Sonys (tror det var de) Optiske Baklys Tech som sprer lyset fra LCD panelet i alle retningene (som self-emissive displays er så overlegne på, som plasma og OLED) og bedrer innsynsvinkel ekstremt (dagens går for det meste rett frem, og med tweaks gir litt bedre spredning og innsynsvinkel), så er det ikke bra nok på deler av materiale jeg ser mest på og lysforhold i min TV-stue forværrer dette ytterligere IMHO..

 

Jeg er nok ekstra hårsår for LCD paneler, og har alltid vært, for mens kompiser taklet overgangen fra CRT til LCD greit, så tok dette mange år for meg å takle. Så mine ankepunkter mot LCD, FALD eller ei, er mine opplsevelser og mange vil kanskje ikke se  eller irriteres noe av dette. Mange dyktige reviewers, som HDTVtest, ser det samme hver gang de tester FALD LCD, så jeg er ikke alene..

 

Men men, sånn er det, jeg kan ignorere det jeg ser, eller velge noe annet, idag kan man det takk og pris, selv om dette krever noen kompromisser på bla. brukervennlighet...

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du hadde tatt med dette: Sitter du 100% rett på skjermen, uten å bevege hodet opp eller ned eller sideveis, uten gjester eller der gjestenes mening ikke teller, uten undertekst på filmen i mørke scener og unngår scener med lyskilder i mørke omgivelser, så vil FALD-VA LCD kunne minne litt om OLED.. Så hadde jeg vært enig med deg :D

 

Hilsen en som er vant med OLED/Plasma :p

Ja, altså.. Sier ikke det er perfekt. Men det kan sammenlignes. Og spørs jo hvor mange dimmesoner mam har også da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...