Gå til innhold

TEST: Samsung QE75Q900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I starten var det lite 4K-innhold å se på, og det er først de siste par årene at du virkelig har fått mye å velge i."

Så hvor er dette 4 k innholdet som det skal være så mye av i dag? Det er noen få filmer og serier på Netflix og Amazon Prime resten er bare ordinære oppløsninger og jeg vet ikke om noen ordinære tv selskaper som sender noe i 4 k enda så at vi har fått mye å velge i er ikke riktig lol og 8 k kan vi se lenge etter tror jeg og jeg kan ikke se behovet for det heller!

Og det er ganske begrenset antall 4k /HDR filmer på dvd også, altså ikke så mye der heller!

Ekstremt mye 4K innhold på Netflix, YouTube, Amazon owv. Og ikke minst 4K Blu-ray..

 

4K på DVD eksisterer ikke.. DVD er 576p...

Lenke til kommentar

Har en Oled tv og dine ansporinger im innbrenning er jo absurde de finnes ikke tv'n forhindrer slikt å skje med screensavers osv du kan ikke få innbrenning på em moderne tv i dag dette er et avblåst senario!

Innbrenning var grunnen til jeg ikke valgte OLED. Ser jo ett hav ah tester som viser hvor lett det er å få innbrenning ved statiske bilder over forholdsvis kort tid. Så det er veldig mulig å få innbrenning på OLED jo.. Spesielt midlertidig innbrenning.

Lenke til kommentar

Trenger ikke mer enn 4K. Selv på min 65" 4K må jeg gå veldig nærme for å kunne se pixler. Først på 100-120" begynner kanskje 4K å bli knapt om man sitter 1-1,5m fra skjermen.. Men da er det også for stort bilde når man er så nær

Det sa man om full HD også. Skarpere bilde er skarpere bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sa man om full HD også. Skarpere bilde er skarpere bilde.

Igrunn ikke... Full HD var ett ganske bra og fornuftig hopp fra 576p.. 4K er merkbart bedre enn Full HD på større skjermer på minimum 65" og opp når man sitter i anbefalt sofa avstand eller på en PC skjerm hvor man sitter ganske nært skjermen.

Men med 8K må man opp på ganske enorme display før man engang får noe som helst utbytte av det.

Hjelper heller ikke med skarpere bilde om øynene ikke kan oppfatte det fra normal sitteavstand..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå venter jeg bare på at sutrekoppene som vanligvis er i mot teknologisk utvikling av FullHD, 4K, så 8K skal komme med den vanlige sytingen om at man ikke klarer å se forskjell.

 

Fra artikkeltittelen så ser jeg at dere likte 8K-opplevelsen. Bra at noe skjer på 8K i markedet snart endelig!! Tipper jeg hopper over hele 4K jeg, dersom jeg har is nok til magen min.

 

Herregud for et skarpt bilde, selv via web ser en at dette har noe for seg for framtiden (8K). Det der kan godt nyttes som testbilde framover, da det viser bokstavene knivskarpe selv via web-oppløst bilde:

 

IMG_20181101_154900.1000x750.jpg

 

Ser jo like skarpt ut på min 4K TV

Lenke til kommentar

Innbrenning var grunnen til jeg ikke valgte OLED. Ser jo ett hav ah tester som viser hvor lett det er å få innbrenning ved statiske bilder over forholdsvis kort tid. Så det er veldig mulig å få innbrenning på OLED jo.. Spesielt midlertidig innbrenning.

Også kan du ta med at markedsføringsbudsjettet til Samsung er det tredoble av andre TV-produsenter. De kjøper vanlige "tester", så hvorfor skulle de ikke "teste" innbrenning. Se på alt søppelet de har sluppet de siste ti årene, første gen Samsung Galaxy som etter alle solemerker var en søppeltelefon fikk toppkarakter her inne.

Hilsen en som så sjakk VM med solid lysstyrke på statisk bilde i timesvis uten spor av innbrenning.

 

 

 

Lenke til kommentar

Også kan du ta med at markedsføringsbudsjettet til Samsung er det tredoble av andre TV-produsenter. De kjøper vanlige "tester", så hvorfor skulle de ikke "teste" innbrenning. Se på alt søppelet de har sluppet de siste ti årene, første gen Samsung Galaxy som etter alle solemerker var en søppeltelefon fikk toppkarakter her inne.

Hilsen en som så sjakk VM med solid lysstyrke på statisk bilde i timesvis uten spor av innbrenning.

 

 

 

Mye tullball fra deg her nå ja..

 

Sjakk ja.. De endrer jo litt kameravinkler der også og har reklamepauser etc så ikke mye statisk bilde det

Lenke til kommentar

Mye tullball fra deg her nå ja..

 

Sjakk ja.. De endrer jo litt kameravinkler der også og har reklamepauser etc så ikke mye statisk bilde det

https://www.nrk.no/sport/sjakk/?sjakkparti=9030

Er et ganske klart format med en rute i skjermen som viser partiet, en rute med ansikter, en rute med bevegelse på brettet, alt sammen omgitt av et rødt område. NRK og NRK-sport logoen er der konstant.

Burde være brukbare muligheter for innbrenning der.

Lenke til kommentar

Også kan du ta med at markedsføringsbudsjettet til Samsung er det tredoble av andre TV-produsenter. De kjøper vanlige "tester", så hvorfor skulle de ikke "teste" innbrenning. Se på alt søppelet de har sluppet de siste ti årene, første gen Samsung Galaxy som etter alle solemerker var en søppeltelefon fikk toppkarakter her inne.

Hilsen en som så sjakk VM med solid lysstyrke på statisk bilde i timesvis uten spor av innbrenning.

 

 

 

Både LG og Samsung vokste virkelig mens japanske produsenter for alvor tapte mye rundt plasma. De japanske produsentene hadde på det tidspunktet langt mer penger enn Samsung og LG. Den dag i dag er fortsatt Japan sin økonomi langt større. Ikke overraskende med mer enn dobbelt så høy populasjon. Da var det mye innbrenning og annet som felte plasma. Så denne konspirasjonen om Samsung virker veldig søkt. spesielt grunnen din (De har mye penger = de er skyldige????).

 

Jeg er ikke uenig i at folk som snakker om problemer med innbrenning overdriver og at det ikke er slik, og ikke et problem som folk skal ha det til, men å gå dithen at det er Samsung som har betalt for å spre slik info fordi de basert på dine ord bruker mye på reklame er latterlig. Du har heller ingen kilder på pengebruk for reklame. Du baserer nok på hva du ser i Norge.

 

Norge må være det landet Samsung prosentmessing selger best. De lager og tjener mye spesielt i øverste klasse på elektronikk, og i Norge selger det veeldig mye. Folk vil ha de beste produktene. Virkelig dårlige og lavt prisede produkter er ikke engang i hyller i Norge. Det vil si at Samsung får svært mye igjen for reklame i Norge. Kunder med mye penger, som kjøper dyre produkter med gode marginer. Svært verdigfulle kunder, som det er verdt det å reklamere mot for å vinne de kundene. Spesielt i et lite markedet som Norge hvor du som produsent lett faller ut da det er en rekke faste kostnader ved å selge i et land, og det å bare selge litt betyr du enten taper eller tjener ingenting. Derfor eksempelvis OnePlus bare ble solgt gjennom Telia, da det er for dyrt for OnePlus å selge en modell i Norge, men de tjener på det om norske selskap tar på seg det ansvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel en del nye klimasaker og som ødela for utviklingen av plasma? Strømforbruket ble ikke godkjent.

Ja, det var nok en blanding av strømforbruk og innbrenning. Jeg mener per regler i dag så er nok hvertfall plasma vanskelig å få godkjent. 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/j4Ree/telemyndighetene-varsler-paalegg-maa-kvitte-seg-med-tv-en-paa-grunn-av-naboens-hobby

 

Også en kilde til nabokrangel i fredelige Norge :p

 

Ironisk nok var Samsung det selskapet som produserte plasma TVer lengst.

Lenke til kommentar

Både LG og Samsung vokste virkelig mens japanske produsenter for alvor tapte mye rundt plasma. De japanske produsentene hadde på det tidspunktet langt mer penger enn Samsung og LG. Den dag i dag er fortsatt Japan sin økonomi langt større. Ikke overraskende med mer enn dobbelt så høy populasjon. Da var det mye innbrenning og annet som felte plasma. Så denne konspirasjonen om Samsung virker veldig søkt. spesielt grunnen din (De har mye penger = de er skyldige????).

 

Jeg er ikke uenig i at folk som snakker om problemer med innbrenning overdriver og at det ikke er slik, og ikke et problem som folk skal ha det til, men å gå dithen at det er Samsung som har betalt for å spre slik info fordi de basert på dine ord bruker mye på reklame er latterlig. Du har heller ingen kilder på pengebruk for reklame. Du baserer nok på hva du ser i Norge.

 

Norge må være det landet Samsung prosentmessing selger best. De lager og tjener mye spesielt i øverste klasse på elektronikk, og i Norge selger det veeldig mye. Folk vil ha de beste produktene. Virkelig dårlige og lavt prisede produkter er ikke engang i hyller i Norge. Det vil si at Samsung får svært mye igjen for reklame i Norge. Kunder med mye penger, som kjøper dyre produkter med gode marginer. Svært verdigfulle kunder, som det er verdt det å reklamere mot for å vinne de kundene. Spesielt i et lite markedet som Norge hvor du som produsent lett faller ut da det er en rekke faste kostnader ved å selge i et land, og det å bare selge litt betyr du enten taper eller tjener ingenting. Derfor eksempelvis OnePlus bare ble solgt gjennom Telia, da det er for dyrt for OnePlus å selge en modell i Norge, men de tjener på det om norske selskap tar på seg det ansvaret.

Strømforbruk var det plasma tapte mest på. Etterhvert var ikke plasma mer utsatt for innbrenning enn OLED gar blitt idag.

Når det er sagt så ER OLED ganske utsatt for innbrenning. Ikke noe Samaung hevder men noe tester beviser. For mitt bruk styrte jeg unna OLED. Om ett par år er det kanskje forbedret nok men ikke helt i mål enda.

 

Virkelig dårlige og lavt priset produkter finner du massevis av i Norge. Får også lavt priset som er bra kvalitet.

One Plus fåes også kjøpt utenom Telia.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Lol, LCD. Fortsett å slå den døde hesten, samsung

Følg med på nyhetene. Samsung har annonsert QD OLED skjermer.

 

LG og Samsung er de to største produsentene av både LCD og OLED. De er bare best på alt. Det er heller alle andre enn de to du må kritisere.

Samsung satser på microled, som har de samme egenskapene til oled uten innbrenning. Oled vil fases ut i løpet av de neste åra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...