Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har jeg en sjans til å bli bedre i matte?


Anbefalte innlegg

Hei folkens! Er ny på dettte forumet så det er bare å si ifra hvis jeg bryter noen av retningslinjene!

Jeg er en 14 år gammel gutt som skal begynne i 10.klasse. Jeg er ganske opptatt med å få gode karakterer slik at jeg kan begynne på kkg. Det er bare at jeg har gitt fullstendig faen i matte i både 8 og 9 klasse. Jeg vil gjerne forbedre matte karakterene mine, men det jeg lurer på er om det er mulig for meg å bli god i matte i 10.klasse? Hvis jeg eksempelvis øver på de gamle temaene samtidig som jeg gjennomgår 10 klasse matte bok sånn f.eks geometri fra 8 og geometri i 10,har jeg en sjans? Og i tillegg kan dere gi tips til måter jeg kan bli bedre i matte?

Tusen takk på forhånd hvis du evt. svarer!

Endret av Deathstroke14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvordan matematikk-faget er lagt opp på din skole, så jobber man essensielt med det samme alle tre årene på ungdomsskolen. Du har alle mulige forutsetninger for å oppnå en god karakter i matematikk. Som mange før meg påpeker, så vil det dog avhenge en god del av din egen innsats.

 

Et godt tips kan være å bruke litt tid på å tråle nettet for å finne en eller flere ressurser som du synes er OK. Det er ikke alltid matteboka er den beste (selv om de fleste er OK oppslagsverk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Matematikk er ikke det vanskeligste faget å få en bedre karakter i hvis du er villig til å gjøre en innsats. Langt enklere enn norsk.

 

Den grundige metoden er å bruke bøker for 8-10. klasse, samt hefter med "eksamenshjelper". Snarveien er å laste ned gamle eksamensoppgaver og jobbe selektivt med oppgaver derfra. 

 

Hvis du velger den grundige metoden så må du også være klar over at mye her vil være ting du allerede klarer, og kan løse raskt. Så det er ikke snakk om å ta igjen 2 års matematikkopplæring. Men det er mye arbeid. Det kan jo også hende at du faktisk får en mer positv holdning til faget når du opplever mer mestring og derfor går oppgavene som en lek?

Lenke til kommentar

"Vårt mål er å bidra til at stadig flere skal få en opplevelse av at matematikk er et spennende og nyttig fag. Vi jobber daglig med å være førstevalget på Internett innen matematikkformidling ved å være:

 

  • Inspirasjonssenter for matematikklærere
  • Verktøy som vekker nysgjerrighet og interesse hos elever
  • Opplysningssenter for foreldre med barn i skolen
  • Nettsted fylt av levende matematikk for alle"

https://www.matematikk.org/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere også gi tips til måter jeg kan ta igjen?

 

Lån mattebøker fra tidligere år. Les og aller viktigst løs oppgaver. Evt bruk nettressurser som Khan Academy.

Det letteste er nok å spørre mattelæreren din om hjelp. Han/hun blir sikkert lykkelig om du viser interesse for å ta igjen det tapte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...