Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har jeg en sjans til å bli bedre i matte?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest teorier om man når man sover så "fjerner" hjernen minner, den lagrer dem ikke slik som mange tror. Men det er en helt annen diskusjon.

 

Hjernen rydder nok opp i en del ting også mens man sover. Når man øver på noe så er det helt essensielt med god søvn for å gjøre læringen effektiv, det er det ingen tvil om. Det er vel ganske vanlig å sitte oppe om natta og studere, spesielt mot tentamen/eksamen, og ofre søvn for å studere mer, men det gjør bare vondt verre. Det er mest derfor jeg nevner det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjernen rydder nok opp i en del ting også mens man sover. Når man øver på noe så er det helt essensielt med god søvn for å gjøre læringen effektiv, det er det ingen tvil om. Det er vel ganske vanlig å sitte oppe om natta og studere, spesielt mot tentamen/eksamen, og ofre søvn for å studere mer, men det gjør bare vondt verre. Det er mest derfor jeg nevner det.

God søvn er viktig, og helt nødvendig for å fungere optimalt. Hjernen fungerer slik at hvis du lærer deg noe nytt, så vil den bruke de neste timene på å lagre informasjonen, bevisst men også ubevisst. Hvis du lærer deg noe nytt før du legger deg, så vil den prosessen også fortsette mens du sover, og siden man ikke får inn så mange inntrykk mens man sover, så får den lagret den uten mange forstyrrelser. Det samme gjelder til en viss grad om morgenen, bare at da får man fort nye inntrykk og informasjon etterhvert som dagen går.

 

En digresjon i digresjonen; hjernen har jo en viss kapasitet for inntrykk og informasjon i løpet av en dag, og i dagens samfunn der man blir pepret med reklame og sosiale medier og alskens søppel, så vil man miste en del av kapasiteten til slikt støy. Det er det ikke så mange som tenker over, men det går utover evnen til å lære nye ting, og det synes jeg er synd i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...