Gå til innhold

Glem mini-SNES – denne er «ekte vare»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FPGA skjer på systemnivå og mye emulering er HLE, ikke minst for å minke ressursbruk. LLE kan komme ganske nært systemnivå, men da snakker vi best case scenario og ikke nødvendigvis emulering i praksis. Jo mer man har brukt den opprinnelige maskinvaren, desto større problem kan emulering være. Emulering er ikke nødvendigvis et problem for noen som prøver et spill for første gang eller ikke har noen spesielle mål (et mål kan være speedrun feks) med spillinga.

 

For å illustere det i et scenario fra virkeligheten. For enkelte vil det ikke være tilstrekkelig at en bil på en plan vei går i en rett linje 90% av tiden når det er vanlig at den skal gå rett frem >=99.9% av tiden, all den tid man ikke manipulerer styringen.

 


HLE is easier to start and when optimized, can achieve great speed even on weaker hardware. But it does so by sacrificing authenticity. Also, the accuracy of HLE approach cannot be matched to proper LLE software. The speed of HLE is the greatest advantage, however it is achieved by the simulations of the desired output, rather than a mathematically correct output timed properly. In many cases, a specific software can run 90% as close when compared to the emulated machine, and another case 50% or even 0% (may fail to boot or start) in the same emulator, because of software that depends on very precise timings or functions that do not output properly. In LLE, since the software is trying to replicate the original hardware chips down to the bugs and waits, most software should work bug-free and not break one another because of the extensive game-specific hacks and individual, sometimes per game tweaks that become necessary once an error is spotted in HLE. Thus, maintaining compatibility and accuracy on an HLE software that targets a machine that had many games released in its time, will prove much more work and testing of hundreds, sometimes thousands of individual software.

 

 

 

http://emulation.gametechwiki.com/index.php/High/Low_level_emulation
 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Folkene bak dette prosjektet har høy kredibilitet.

 

FPGA det skjer så lavt som man kommer, i maskinvarelaget. Jo høyere du kommer, desto mindre autentisk og fler justeringer må implementeres.

 

FPGA er også avhengig av at man bruker mye tid på å få det autentisk.

 

Hvis man gjenskaper en krets fysisk flere tiår senere så vil det ikke bli 100% likt pga minimale forskjeller innenfor komponenter og produksjon. Et typisk avvik kan være 0,005%.

 

 

Selv har jeg stor tro på dette prosjektet, utallige timer er lagt ned over flere år, men så vidt jeg vet er han ikke helt i mål ennå.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

FPGA  er 3-5 LAG lenger ned enn emulering på sitt beste. FPGA er i maskinvaresjiktet, mens emulering er i programvaresjiktet.

 

Layers-of-Abstraction-572x372.jpg

 

Så det er betydelig vanskeligere å programmere en FPGA nettopp pga hva du sier, som igjen betyr større sannsynlighet for bugs og mindre sannsynlighet for fiks i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...