Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar fredrik2 skrev (3 minutter siden): Nej, det visar inte grafen. De med Norgespris bruker mindre på dagen (som det till och med står i texten) och mer på natten (som det också står i texten). Forskjellen på dagen er klart större än forskjellen på natten. Så om man integrerar upp förbruket så bruker de med norgespris mindre ström över hela dygnet. Obygda sier jo at Elvia sier tvert omvendt, altså at de med norgespris har høyere forbruk… mulig jeg blingset på navngivningen på grafene. Det kan absolutt ha hent! Men det gir ikke mening ift hva de sier i så fall.
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du bør starte en egen tråd om nettopp dette og stille troende spørsmålet. Hørt du finner mange av de i religiøse hus. Jeg tenker at jeg prøver å svare kommentarer on topic før det detter helt ut her.. Dette var/er on topic, da det går på mentaliteten bak tankegangen din... Som det ble påpekt i første posten spurte. Du tror åpenbart at folk bruker mer strøm bare på grunn av at den er billigere, ikke at de sparer forskjellen Tror du derfor også at folk som har billig bil kjører mer enn nødvendig bare fordi den er billig, og ikke sparer forskjellen? Kan ta det samme med mat Tror du folk hadde begynt å kjøpe vesentlig mer mat dersom mat hadde gått litt ned i pris, eller tror du folk hadde sittet igjen med mer? Dette er et ja/nei spørsmål btw
Gazer75 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar wampster skrev (25 minutter siden): Ja, dersom man bruker 1150kwh i en bitteliten 48kvm leilighet i en desember som var en av tidenes varmeste så må jo 5.000 være hinsides mye? 1+1=3 også da eller? Høgaste forbruk nokon sinne her er 1621 kWh i Januar 2024. Temperaturen var 8,5 til -25,1 og snitt på -7,9. Desember 2023 enda på 1515 kWh. Temp 9,5 til -17,7 og snitt på -4,5. Så langt i Januar 2026 har eg brukt 554 kWh. Temp har vore 0,8 til -20,2 med snitt på -12,7. Rekar med å ende på rundt 1500 kWh om langtidsvarsel slår til. Eg har ikkje varmepumpe og det meste av oppvarming er frå varmekablar i stove/kjøkken og på badet. Har også varmekabelen i entre på litt når det er så kaldt. Ved temperaturar godt under null så må eg hjelpe til med ein liten panelomn under stoveglaset. Har vel vore 22-23 grader i stove/kjøkken i det siste. 1
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Obygda sier jo at Elvia sier tvert omvendt, altså at de med norgespris har høyere forbruk… mulig jeg blingset på navngivningen på grafene. Det kan absolutt ha hent! Men det gir ikke mening ift hva de sier i så fall. Jeg sier at det er lite forskjell. I den konkrete undersøkelsen der bruker Norgespris kundene faktisk mindre energi og lik effekttopp. Andre undersøkelser viser marginale forskjeller som peker på litt mer for Norgespriskunder. Men da er gjerne hytteforbruk inkludert. Og hytteeiere med norgespris bruker nok mer enn de som ikke har norgespris. Jeg tror også at Norgespris kunden er mer bevisst sitt forbruk. Derfor kan husholdninger med Norgespris faktisk komme ut med mindre forbruk på boliger i noen undersøkelser,slik den jeg har vist til.
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Gazer75 skrev (Akkurat nå): Høgaste forbruk nokon sinne her er 1621 kWh i Januar 2024. Temperaturen var 8,5 til -25,1 og snitt på -7,9. Desember 2023 enda på 1515 kWh. Temp 9,5 til -17,7 og snitt på -4,5. Så langt i Januar 2026 har eg brukt 554 kWh. Temp har vore 0,8 til -20,2 med snitt på -12,7. Rekar med å ende på rundt 1500 kWh om langtidsvarsel slår til. Eg har ikkje varmepumpe og det meste av oppvarming er frå varmekablar i stove/kjøkken og på badet. Har også varmekabelen i entre på litt når det er så kaldt. Ved temperaturar godt under null så må eg hjelpe til med ein liten panelomn under stoveglaset. Har vel vore 22-23 grader i stove/kjøkken i det siste. Ok, så hvis du i en liten leilighet på 48kvm klarer å bruke 1000-1600kwh pr måned, hvordan kan du mene at 5000 er hinsides mye når ordningen skal dekke alle, og det er mange som bor i større leiligheter og hus/rekkehus/etc
Trestein Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar obygda skrev (1 minutt siden): Jeg sier at det er lite forskjell. I den konkrete undersøkelsen der bruker Norgespris kundene faktisk mindre energi og lik effekttopp. Andre undersøkelser viser marginale forskjeller som peker på litt mer for Norgespriskunder. Men da er gjerne hytteforbruk inkludert. Og hytteeiere med norgespris bruker nok mer enn de som ikke har norgespris. Jeg tror også at Norgespris kunden er mer bevisst sitt forbruk. Derfor kan husholdninger med Norgespris faktisk komme ut med mindre forbruk på boliger i noen undersøkelser,slik den jeg har vist til. Det er jo en faktor som bevisste forbrukere gjør er at de passer på å sløse med strømmen når den er billig. Man kan fyre opp badestampen eller terassevarmeren. Det gjør ikke en norgespris kunde.
fredrik2 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar 12 minutes ago, Salvesen. said: Obygda sier jo at Elvia sier tvert omvendt, altså at de med norgespris har høyere forbruk… mulig jeg blingset på navngivningen på grafene. Det kan absolutt ha hent! Men det gir ikke mening ift hva de sier i så fall. Nei, han skriver omtrent likt.
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar leticia skrev (2 timer siden): Man ser jo dette med andre støtteordninger også, som f.eks barnetrygden, at man gir til folk som strengt tatt ikke hadde trengt den. Det er vel en form for rettferdighetsprinsipp, samtidig som man muligens egentlig tenker mest på å hjelpe de som trenger det. Men det virker å være litt redsel for å kun gi til de med behov. Mulig det er enklere å organisere ordningen hvis man gir den til alle? Ja,det er enklere og således billigere. Og folk skiller seg,flytter sammen osv..osv..er derfor veldig vanskelig å følge opp alle endringer og behovsprøve. Videre er det jo fint at vi har felles ordninger alle kan ha nytte av..det skaper en fellesskapsfølelse hvilket man i et demokrati med velferdsgoder ikke skal kimse av. 1
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) wampster skrev (10 minutter siden): Ok, så hvis du i en liten leilighet på 48kvm klarer å bruke 1000-1600kwh pr måned, hvordan kan du mene at 5000 er hinsides mye når ordningen skal dekke alle, og det er mange som bor i større leiligheter og hus/rekkehus/etc Bruker man 1500 kwh på 48 m2 så må man jo huske på at boliger på 200-250 m2 bruker 4-5 ganger mer..og for egen del gjør jeg ikke det..om da temp. Ikke stamper rundt 30 minus..eller mer Endret 11. januar av obygda
Gazer75 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar wampster skrev (1 minutt siden): Ok, så hvis du i en liten leilighet på 48kvm klarer å bruke 1000-1600kwh pr måned, hvordan kan du mene at 5000 er hinsides mye når ordningen skal dekke alle, og det er mange som bor i større leiligheter og hus/rekkehus/etc Fordi ingen som har dårleg råd vil bu ein plass ein må bruke så mykje straum på ein månad. Har du sett 4+ ungar til livet og må ha ein svær bustad samt samt denne dusje kvar dag greia osv så er det ikkje mitt problem. Har ein dårleg råd så er det uansvarleg. For min del er inntekt ein av grunnane til at eg ikkje har born. Ville rett og slett ikkje ha råd til å gi ungen det han treng. 5000 kWh/månad er mykje for dei aller fleste månader dei aller fleste plassar i Norge. Og det gjev som mange seier ingen insentiv til å spare. 2
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar obygda skrev (Akkurat nå): Bruker man 1500 kwh på 48 m2 så må man jo huske på at boliger på 200-250 m2 bruker 4-5 ganger mer..og for egen del gjør jeg ikke det..om da temp. Stamper rundt 30 minus.. Joda, men som alt annet i verden så er ting ikke så lineært eller sort/hvit. De fleste (veldig mange) leiligheter har en takhøyde på 2.40 - 2.60 (2.42 var standard i maaange år). Veldig mange hus har mer takhøyde som gjør at det er mye mer kubikk som skal varmes opp for at det skal være/føles som like varmt. Mange leiligheter ligger også "inneklemt" som gjør at deres forbruk er lavere, mens de fleste hus ligger alene eller har mye mer "eksponert" flate. Personlig mener jeg 5.000 er en helt grei størrelse på støtteordningen til private. Jeg synes dog det er helt utrolig at det ikke er noen som helst ordning for næring. Men det blir en helt annen diskusjon 2
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Gazer75 skrev (2 minutter siden): 5000 kWh/månad er mykje for dei aller fleste månader dei aller fleste plassar i Norge. Og det gjev som mange seier ingen insentiv til å spare. Og jeg viser til undersøkelser som viser at norgespris kunder IKKE sløser. 5000 kwh er mye på en leilighet...men ikke så ekstremt for en husholdning på 5-6 og 250m2 bolig på kalde strøk av landet...Det er faktisk ikke det.
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Gazer75 skrev (3 minutter siden): Fordi ingen som har dårleg råd vil bu ein plass ein må bruke så mykje straum på ein månad. Har du sett 4+ ungar til livet og må ha ein svær bustad samt samt denne dusje kvar dag greia osv så er det ikkje mitt problem. Har ein dårleg råd så er det uansvarleg. For min del er inntekt ein av grunnane til at eg ikkje har born. Ville rett og slett ikkje ha råd til å gi ungen det han treng. 5000 kWh/månad er mykje for dei aller fleste månader dei aller fleste plassar i Norge. Og det gjev som mange seier ingen insentiv til å spare. Så du argumenterer rent ut fra et egoistisk synspunkt? Gagner det ikke deg er det ikke verdt å ha med, gagner det deg er det verdt det? Jeg tenker at man i et samfunn bør være mer inkluderende i tankegangen, så da har vi nok bare litt forskjellig syn på ting og tang. Personlig bruker jeg kun 500kwh ca pr mnd så for min del kunne vi mye heller fjernet hele ordningen og heller brukt pengene på noe helt annet. Jeg synes likevel det er greit å støtte befolkningen slik at folk i Norge (rike som fattige) kan ha det varmt og lyst og ta varme/lange dusjer om de ønsker det.
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) obygda skrev (1 time siden): Jeg vet selvfølgelig hva integrasjon er - og du kan jo forsøke å integrere over kurven selv. Uansett - ELVIA påpeker selv at forskjellen er liten - overraskende liten....Og det er dette jeg har påpekt hele tiden - folk flest bruker strømmen etter behov - og de aller færreste sløser....Og dette støtter altså undersøkelsen som Elvia har gjennomført...... PS. Se spesielt forbrukstoppen..den er lik... Fyrste time er sett til 100 i begge tilfelle. Diagrammet viser at fordelinga utover døgnet er nokonlunde lik i begge tilfelle (som er eit interessant poeng), men det blir ikkje sagt noko om forholdet mellom totalforbruk innbyrdes. For alt ein veit skulle dei med Norgespris kanskje ha starta på f.eks. 120 i staden for 100 dersom ein samanliknar innbyrdes. Diagrammet seier heller ikkje noko om forbrukskurver over ulike årstider for dei to kundegruppene. Endret 11. januar av torbjornen
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar wampster skrev (3 minutter siden): Jeg synes dog det er helt utrolig at det ikke er noen som helst ordning for næring. Enig. Jeg tror det ødelegger konkurransekraften for enkelte næringer. Videre forsøker enkelte å skape en motsetning mellom Norgespris og næring..Der de som er negative til Norgespris tror disse sløser og bidrar til høyere priser for næring. Det er direkte feil at Norgespris kunder ødelegger for næring..Grafene jeg la frem tidligere viser jo det.
Gazer75 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Poenget er at ein flat 5000 kWh ordning slår veldig skeivt ut. Folk med god råd og varmekabel i innkøyrselen kan kose seg. Eller dei fyrer opp badstu og boblebad eller bassenget på sommaren. Ikkje så farleg når ein har 5000 kWh med fast god pris. Taket kan vere basert på kor mange det er i hushaldninga og kva normal snitt temperatur er. Grensa kan også vere ulik kvar månad. Meiner eg såg eit nettselskap som faktisk set effekt prisen ulik etter kva tid på året det er. 2
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar fredrik2 skrev (1 time siden): Tycker vel at Norgespris kunderna bruker mindre hvis man integrerar kurvan och alltså regner ut totalt forbruk ... Sidan kurvene ikkje viser absolutt forbruk (begge startar på 100) blir det umogeleg å seie noko som helst om totalforbruk for dei to gruppene.
fredrik2 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Rart at ett fast pris, som kanske er ungefär som priset var innan prissmitten i sör-Norge blev mye större ska medföra så mye slösing och lite initiativ för att bara bruke en massa ström. Vill man bara kasta bort kanske en kr per kwh numera trots att man ikke gjorde det tidigare? Medför ett fast pris på melk att folk hamstrar melk? 1
leticia Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar obygda skrev (36 minutter siden): Ja,det er enklere og således billigere. Og folk skiller seg,flytter sammen osv..osv..er derfor veldig vanskelig å følge opp alle endringer og behovsprøve. Videre er det jo fint at vi har felles ordninger alle kan ha nytte av..det skaper en fellesskapsfølelse hvilket man i et demokrati med velferdsgoder ikke skal kimse av. Ser absolutt dette.
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar fredrik2 skrev (9 minutter siden): Rart at ett fast pris, som kanske er ungefär som priset var innan prissmitten i sör-Norge blev mye större ska medföra så mye slösing och lite initiativ för att bara bruke en massa ström. Vill man bara kasta bort kanske en kr per kwh numera trots att man ikke gjorde det tidigare? Medför ett fast pris på melk att folk hamstrar melk? Nei..kun lave tilbudspriser...så de som ikke har norgespris kan således anklages å ville sløse når prisen er lav om man bruker logikken der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå