obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar torbjornen skrev (7 minutter siden): Då får ein vel såkalla flaskehalsinntekter, som i sin tur går til å gje norske straumkundar lågare nettleige. Det er der slutt på. Statnett sine utgifter er økende som følge av det grønne skiftet og alle endringene dette gir for drift av nettet. Netto får vi økte nettutgifter. Egentlig en fallitt da prisen på strøm har økt mer og løftet kostnadene for å drifte nettet mer en flaskehalsinntektene har gitt i inntekt til Statnett. Det er gjennomført analyser og laget rapporter om dette..en stygg sak dette for samfunnsregnskapet.
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Tussi skrev (21 minutter siden): Høyt forbruk? Nettleie er sekundært, og vi overbrukte i strøm da den var billig heller Dette var ein kommentar til ein påstand om at dei med høgst forbruk gjer nettleiga billegare. Høgt forbruk føreset at nettet må forsterkast/byggjast ut. Så eg meiner at det like snart er motsett.
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Eg meiner at den største ulempa med Norgespris er at det blir mindre grunn til å spare straum. Det er absolutt ingen grunn til at folk skal korte ned på tida i dusjen på kalde dagar når straumprisen er fast året rundt. Fastpris fører dermed til auka forbruk når det er lite kraft tilgjengeleg og/eller belastninga på nettet er høg. Resultatet blir at sjansen for ein kollaps aukar, samt at bedriftene som ikkje får straumstøtte får svi i form av meir ekstreme prisar. Det er investert store summar til å installere smarte straummålarar i dei tusen heimar, ei investering som skulle auke motivasjonen for å spare straum når det er knappheit og dermed også redusere behovet for å byggje ut nettet. Med fastpris er investeringa vekkasta, og ein må i staden bruke ytterlegare med pengar på å forsterke nettet til å klare å ta unna toppane. Rekninga vil som vanleg bli velta over på nettleiga. I tillegg drep Norgespris all satsing på solceller og energisparing i private heimar, og det er vel berre spesielt interesserte som investerer i dette no. Firma som har spesialisert seg på dette må no finne seg noko anna å drive med, noko som betyr tap av arbeidsplassar og skatteinntekter. Den store taparen er klimaet. Løysinga er å gjere Norgespris dyrare, slik at det svarar seg for fleire å velje vekk Norgespris og satse på straumsparing. Dei pengane som ein sparer på dette bør heller brukast til å subsidiere solceller, varmepumper og andre ENØK-tiltak, slik at ein iallefall ikkje taper pengar på dette. Dette vil gje meir og billegare straum som i sin tur kan brukast på å auke elektrifiseringa av transportnæringa og bidra til at Norge når klimamåla på sikt. I tillegg må det byggjast ut atomkraft framfor å pepre landet med ustabil vindkraft som produserer 0 på kalde dagar utan vind då ein treng straumen som mest. Den siste problemstillinga fortener ein eigen tråd. 1 1
torbjornen Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Sitat Ekspertene frykter folk gir blanke i strømsparing. – Til og med jeg glemmer hva strømmen koster. Da kan man jo tenke seg hva andre gjør, sier klimarådgiver. https://www.nrk.no/vestland/norgesprisavtalen_-78.000-nye-kunder-pa-fem-uker-1.17718907
Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar torbjornen skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/vestland/norgesprisavtalen_-78.000-nye-kunder-pa-fem-uker-1.17718907 Jepp total galskap, jeg ser ingen grunn til å ikke ha boblebadet konstant på 40 grader og boligen rundt 23. å juggle med slikt sparer meg så lite at det ikke er verdt en tanke engang. og de sparte tusenlappene går rett inn på sparekonto. Helt utrolig sløsing av penger. Samt dårlig samfunnsøkonomi. dog har jeg lovt meg selv å gi pengene til en bedre sak i slutten av året, men er nok få som gjør slikt.. 1 1
leticia Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Tussi skrev (1 time siden): Tja, spørs hvor mye staten tjener på strø.priser som er så høye at bedrifter går konkurs. De aller fleste hadde hatt det bedre med en strømpris under norgesprisnivå, alt over det er uansett en fortjeneste for staten, men det går fort ut igjen i NAV-utgifter og reduserte inntekter i skatt fra bedrifter hvis dette varer i mange år og fastprisavtaler går ut Mange bedrifter går konkurs uansett. Men det er enkelt å skylde på høye strømpriser for konkursen. Da slipper man å selv ta på seg ansvaret for at man egentlig ikke driftet bedriften sin så godt. Dette gjelder selvsagt ikke alle, og det er reelt at bedrifter har måttet "kaste inn håndkleet" fordi strømmen har blitt for dyr. Problemet er egentlig at det er så store strømprisforskjeller innad i landet, slik at de som har bedrifter lenger nord får et konkurransefortrinn i forhold til de i sør. Syns likevel du er inne på noe, det er bedrifter som bruker mest strøm, og det er derfor bedrifter som både drar forbruket opp, samtidig som det kanskje er bedrifter som hadde trengt en strømstøtte mest. Mens norgespris er i hovedsak en støtte til private husholdninger. Jeg syns rett og slett vi nordmenn er veldig flinke til å syte, og alt er staten / regjeringen / politikerne sin feil, vi kan liksom ikke ta litt ansvar for eget liv selv. 1
leticia Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar obygda skrev (1 time siden): Det er en "liten" kortslutning i denne tankegangen. Du antar at staten vil ha behov for en konstant pengemengde for å drifte velferdsstaten. Slik er det ikke. Det handler svært mye om hvilke behov vi har og hvor effektive vi er til å dekke dette selv vs staten. Går pengene via staten så mister pengene verdi på veien. Om statens inntekter øker med 10 milliarder så betyr ikke det at vi får 10 milliarder mer verdi i velferdstjenester. Faktisk kan f.eks strømstøtten føre til en mer effektiv omfordeling enn å ikke ha den. Husk at de pengene du sparer på strømregningen bruker du opp på andre ting og tjenester du handler i samfunnet .mao din bruk av penger vil gi intensiver til arbeidsplasser i det private..som igjen gir skatt på inntekt..osv. Vi private er generelt mye flinkere enn staten til å forvalte verdier. Derfor du ofte finner vannstyre og fattigdom i land med ekstrem statlig styring. Nei, jeg antar ikke det. Jeg forholder meg til slik situasjonen er i dag, og fasiten er at hvis vi ikke hadde hatt oljefondet så hadde vi ikke hatt nok penger til å drifte staten i den form den består i dag. Og det er heller ikke nødvendigvis slik at fordi om man får mer penger til å bruke, at man bruker dem i Norge, eller på varer og tjenester, eller at man bruker dem i det hele tatt, man kan f.eks sette bort pengene man tjener til sparing også. Greit nok at staten henter inn igjen noen av de sparepengene i form av skatt på fortjeneste, men norske bedrifter ser ikke noe til de pengene man setter vekk (eller gjemmer i madrassen).
leticia Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Tussi skrev (2 timer siden): Som Akila da, dette er en retur av ekstra inntekter, det er ikke et tap for staten. De har hatt enorme inntekter på strøm, så det går ikke ut over andre tiltak. De har fortsatt massive inntekter De ikke hadde hatt for 4 år siden Hvis du har en utbetaling på 600.000, og du gir bort 10 % til veldedighet, (f.eks til menigheten din) går ikke det ut over andre ting du kunne ha brukt de pengene på? Som f.eks at du kunne fått deg en kjekk ferie til 60.000 kroner? Evt spart opp egenkapital til å kjøpe deg egen bolig? Evt andre ting du bryr deg om? Det er ikke noe annerledes for staten, det er et tap uansett i forhold til hva man kunne ha hatt. Hvis man først skal ha en strømstøtte, så syns jeg det er greit at man får det utfra et basisbehov. Å kunne bruke 5000 kwh i måneden syns jeg er helt villt. 1
trikola Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar 23 minutes ago, Salvesen. said: dog har jeg lovt meg selv å gi pengene til en bedre sak i slutten av året, men er nok få som gjør slikt.. Joda, vi vet fra dine tidligere innlegg at du er ett av de få virkelige gode menneskene. Og at du har svært god inntekt. 🫢 4 3
Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar trikola skrev (3 minutter siden): Joda, vi vet fra dine tidligere innlegg at du er ett av de få virkelige gode menneskene. Og at du har svært god inntekt. 🫢 Spar meg og hold deg saklig.. 2
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar leticia skrev (1 minutt siden): Hvis du har en utbetaling på 600.000, og du gir bort 10 % til veldedighet, (f.eks til menigheten din) går ikke det ut over andre ting du kunne ha brukt de pengene på? Som f.eks at du kunne fått deg en kjekk ferie til 60.000 kroner? Evt spart opp egenkapital til å kjøpe deg egen bolig? Evt andre ting du bryr deg om? Det er ikke noe annerledes for staten, det er et tap uansett i forhold til hva man kunne ha hatt. Hvis man først skal ha en strømstøtte, så syns jeg det er greit at man får det utfra et basisbehov. Å kunne bruke 5000 kwh i måneden syns jeg er helt villt. Du synes det er helt vilt å bruke 5000 kwh i mnd for en husstand? 😂 Skjønner at du aldri har bodd i hus/rekkhus eller en litt større leilighet i et land der det tidvis i halvparten av året er -5 til -30 2
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Spar meg og hold deg saklig.. Spar ham? Det får være måte på hvor mange tråder en skal kunne dra frem hvor god og nestekjærlig en er uten at noen potensielt kan påpeke det? Alle på forumet har allerede fått det med seg. Ikke noe vits å fortsette å dra det frem hele tiden 8
leticia Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) wampster skrev (15 minutter siden): Du synes det er helt vilt å bruke 5000 kwh i mnd for en husstand? 😂 Skjønner at du aldri har bodd i hus/rekkhus eller en litt større leilighet i et land der det tidvis i halvparten av året er -5 til -30 Bor i enebolig, vi var 7 personer på det meste i huset, så ja, brukte vel maks 2000 - 2500 kwh i måneden på det aller meste, 5000 kwh syns jeg er helt villt ja. Kommer sikkert an på hvilken holdning man har til strømforbruk å gjøre også. Normalt for en husstand å bruke i Norge for en enebolig ligger på mellom 20.000 kwh og 25.000 kwh i året... Endret 11. januar av leticia skrivefeil 1
aklla Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar torbjornen skrev (1 time siden): Nåja. Høgt forbruk fører til at nettet må byggjast ut. Og kven må betale for det? I hovedsak de som bruker mest. Det er ikke en linjær utgift, dobbelt forbruk krever ikke dobbelt så dyr infrastruktur. Halvt forbruk vil heller ikke si halv infrastruktur, uavhengig av forbruk, så må skogen rundt linjene holdes åpen, linjer må repareres kl 2 om natten i storm osv, trafo-stasjoner må vedlikeholdes og utstyr repareres. 1 1
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Salvesen. skrev (20 minutter siden): Jepp total galskap, jeg ser ingen grunn til å ikke ha boblebadet konstant på 40 grader og boligen rundt 23. å juggle med slikt sparer meg så lite at det ikke er verdt en tanke engang. og de sparte tusenlappene går rett inn på sparekonto. Helt utrolig sløsing av penger. Samt dårlig samfunnsøkonomi. dog har jeg lovt meg selv å gi pengene til en bedre sak i slutten av året, men er nok få som gjør slikt.. Det er jo din galskap alene om du vil bruke energi på denne sløsende måten. De færreste gjør dette. Faktisk vil jeg påstå at slik adferd ville skjedd uansett for de som tenker på denne måten. Jeg var faktisk med på høring i direkte med Statnett i sin tid mhp disse smarte målerene og innføringen av elhub. Jeg og en kollega samt 2 personer fra statnett satt og jobbet med dette i sin tid. Før dette var det stort sett industrien som hadde intensiver til å følge prissignaler. Intensjonen med de smarte målerene var gode de..men vi som var med på dette og sparket i gang det hele..opplever vel at resultatet ikke ble helt slik som ventet. Jeg personlig har skiftet mening omkring dette å få husholdninger til å løpende justere sitt forbruk. Jeg har selv selvfølgelig hatt ulike og prøvd ut ulike smarthusløsninger og blant annet sett på dette med å bruke vannbereder som en kilde til systemtjenester. Jeg har som sagt lagt bort tanken om at det er samfunnsnyttig å piske rundt husholdninger etter prissignaler. Jeg ser helst at industrien og næringer bidrar mer,enn at husholdninger gjør det. Dette fordi det vil kreve mer å følge prissignaler,enn å "bare" spare energi. Jeg mener det er rett å spare energi,flott med solceller på bygg,men å la husholdninger bli pisket rundt i takt med prisen i spotmarkedet mener jeg er å snu alt på hodet. Kraftsystemet skal virke for oss og gi oss mennesker en tjeneste slik at vi kan leve gode liv. Det oppnår man ikke om man lar kraftsystemet styre forbrukeradferd,men isteden må man designe kraftsystemet slik at det bidrar til en trygg,sikker og stabil strømforsyning uten at det forutsetter endring av menneskelig aktivitet..Kraftsystemet er jo for oss mennesker..ikke motsatt. Derfor forventer jeg investeringer fremover som tar bedre vare på energien vi kan produsere til når behovet vårt er der..F.eks flere batteriparker i tilknytning til f.eks vind og solparker. Osv. Vi må bruke teknologi for å støtte opp under en normal livsførsel..ikke bruke teknologi til å dytte frem endring av menneskelig adferd. Folk flest vil ikke og kommer ikke til å fly rundt å styre med varme av/på hver time osv..selv med smarthus blir det et mas fordi teknologien for dette må vedlikeholdes..og på den måten blir hver og en involvert til å bruke både penger og energi samt følge med på dette hele tiden. Så nei,la industri og næring investere i systemer som gir en flatere forbruksprofil fra nettet og således også en flatere kraftpris..og skjerm husholdninger for dette. Men energisparing det bør man oppfordres til..så flate priser for husholdninger..volatile for industri og næring. 4
Neptun1 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Lena Revanscar skrev (4 timer siden): Jeg blir litt oppgitt av hele Norgespris-greia. Det presenteres som om noen har funnet en genial løsning som gjør strøm billig. Men det er jo ikke sånn det funker. Strøm blir ikke billig fordi det kommer en ny ordning med fint navn. Hvis prisen “senkes” for noen, så må pengene tas igjen et annet sted. Skatt. Avgifter. Nettleie. Eller kutt i tjenester. Det er alltid en regning. Den bare dukker opp på en annen måte, og gjerne litt mer skjult. Og så er det dette med rettferdighet. Slike ordninger ender ofte med at de som bruker mest strøm får mest ut av det. Store hus, varmekabler, elbil-lading døgnet rundt. Mens folk som faktisk prøver å spare, sitter igjen og føler at de er med og sponser andres forbruk. Så jeg spør rett ut: Hvis du er for Norgespris: hvem betaler til slutt, konkret? “Staten” er ikke et pengeskap. Det er oss. Hvis du er imot: hva er alternativet ditt som ikke bare er “tough luck” til folk som får helt sinnssyke vinterregninger? For meg lukter dette mest “vi gjør det pent på papiret, så tar vi kostnaden senere”. Hvem mener du vinner på Norgespris, og hvem ender opp med å tape? Selv slukker jeg lys i rom jeg ikke befinner meg i. Statens hjernevask fungerer, åpenbart. 1) Vannkraft koster ca 12 øre pr kwh å produsere. 50 øre pr kwh (Norgespris) er således en høy pris å betale i forhold til hva strømmen burde kostet forbrukerne. Spesielt når netteierne tar den nettleien dem vil. På toppen krever staten inn helt unødvendig el.avgift. 2) Det er skattebetalerne som har bygget ut vannkraften - kraftverkene, overføringslinjer og kabler. Det er de som eier vannkraften, ingen andre! Vannkraften er bygget ut av det norske folk, for det norske folk. 3) Eksportkabler til England og Tyskland er også bygget og betalt av skattebetalerne basert på ren løgn fra Statkraft og Statnett om prissmitte på maks 4 øre pr kwh. Hensikten var hele tiden å oppnå europeiske priser for vannkraft i Norge, så høye at t.o.m. vindmøller med rådyre priser skulle bli "lønnsomt". 4) Regjeringen er ikke interessert i å bevare arbeidsplasser i kraftkrevende produksjon. Vi skal leve av å beskatte og avgiftsbelegge hverandre. Mange synes dette er hensiktsmessig og klokt, faktisk flertallet som nå er avhengig av almisser fra staten. 3
wampster Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) leticia skrev (13 minutter siden): Bor i enebolig, vi var 7 personer på det meste i huset, så ja, brukte vel maks 2000 - 2500 kwh i måneden på det aller meste, 5000 kwh syns jeg er helt villt ja. Kommer sikkert an på hvilken holdning man har til strømforbruk å gjøre også. Normalt for en husstand å bruke i Norge for en enebolig ligger på mellom 20.000 kwh og 25.000 kwh i året... 2000kwh i en enebolig om vinteren oppvarming/varmtvann/hvitevarer/lys/elektronikk/etc`? Dvs at dere hadde på EN 2kwh ovn i hele huset pluss et kjøleskap gjennom hele måneden? Ikke noe lys, ikke noe varmtvann ikke noe ovn ikke noe tv/nettbrett/mobil/pc. Det virker jo plausibelt edit: Enkelt regnestykke.. 2kwh ovn *24 timer * 30 dager = 1.440 kwh alene. Ikke mange eneboliger jeg vet om hvor det er tilstrekkelig om vinteren eller en litt kald vår/høst. Men dere kanskje trenger ikke varme i boligen du bor/bodde i? Endret 11. januar av wampster
obygda Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar leticia skrev (21 minutter siden): Hvis du har en utbetaling på 600.000, og du gir bort 10 % til veldedighet, (f.eks til menigheten din) går ikke det ut over andre ting du kunne ha brukt de pengene på? Som f.eks at du kunne fått deg en kjekk ferie til 60.000 kroner? Evt spart opp egenkapital til å kjøpe deg egen bolig? Evt andre ting du bryr deg om? Det er ikke noe annerledes for staten, det er et tap uansett i forhold til hva man kunne ha hatt. Hvis man først skal ha en strømstøtte, så syns jeg det er greit at man får det utfra et basisbehov. Å kunne bruke 5000 kwh i måneden syns jeg er helt villt. Ja,5000 kwh/mnd fremstår helt vilt om man da ikke bor slik til at man har 30 dager sammenhengende med 30 minus...det er folk i Norge som har det slik. Så kan man si at da må man bare flytte..dette berører så få. Men for de det gjelder så vil det jo føles som veldig urettferdig vs de som bor i dyre leiligheter sentralt. 1
aklla Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar leticia skrev (21 minutter siden): Hvis du har en utbetaling på 600.000, og du gir bort 10 % til veldedighet, (f.eks til menigheten din) går ikke det ut over andre ting du kunne ha brukt de pengene på? Som f.eks at du kunne fått deg en kjekk ferie til 60.000 kroner? Evt spart opp egenkapital til å kjøpe deg egen bolig? Evt andre ting du bryr deg om? Det er ikke noe annerledes for staten, det er et tap uansett i forhold til hva man kunne ha hatt. Hvis man først skal ha en strømstøtte, så syns jeg det er greit at man får det utfra et basisbehov. Å kunne bruke 5000 kwh i måneden syns jeg er helt villt. Dette kan man si om samtlige utgifter og inntekter til staten.. Men la oss se litt lengre på det, hva bruker folk disse pengene de sparer? I all hovedsak på forbruk, som for det første gir inntekt til staten det også, samt økt inntekt til butikkene. Det er altså en god andel som kommer i retur igjen uansett. Antagelig noe mindre men en hel del kommer inn igjen..
fredrik2 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Norges pris er en tilbaka betalning av en del av vinsten Norge får på grund av høgre strømpriser i en del av Norge på grund av kablarna till utlandet. Det er sjelvklart en del populism inblandad men det handlar ändå om att få mer like vilkor oberoende av hvor man bor og för at få lite mer fårståelse av politiken angående kablar etc som man har bedrivit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå