Gå til innhold

Nå setter Netflix opp prisene - igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vi får mindre innhold (Disney's brudd med Netflix) mens prisene går opp. Er det mulig at staten har tatt over Netflix?

 

En tier her og en tier der er vel ikke all verden, men om de ikke greier og holde på leverandører eller skaffe "nytt" innhold vet ikke jeg hvor lenge jeg blir værende.

 

Disneyinnholdet var vel kun eksklusivt for USA? Det har vel aldri vært tilgjengelig utenfor USA så det påvirker ikke oss nevneverdig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det faktisk UHD-kvalitet på det Netflix sier skal være UHD? Ser ganske stor forskjell på HD-kvaliteten deres og BD.

 

 

Blu-Ray kvalitet er det ikke, men sammenlignet med konkurrentene så er Netflix helt i toppen hva gjelder kvaliteten de leverer. Så vidt jeg vet så ligger UHD-streams normalt på 15 mbps. Noe som er høyt til å være streaming, men tatt i betraktning at du gjerne må opp på 12-20 mbps for å ha god nok båndbredde til å ikke legge merke til forskjell på Blu-Ray med tanke på komprimering så er jo ikke 15 mbps for 4K/UHD veldig mye.

 

4K/UHD har fire ganger så mange piksler, ergo så vil jo 4K/UHD i 15 mbps i teorien tilsvare 1080P i 3.75 mbps og det er jo ikke spesielt bra. Det er jo der de fleste middelmådige streamingtjenester legger seg. HBO Nordic blant annet ligger nede på labre 2,5 mbps når jeg ser på Game of Thrones.

 

MEN! Etter det jeg forstår så må du ha en enhet/PC som støtter H.265/HEVC decoding for å spille av 4K/UHD via Netflix, noe som mest sannsynlig betyr at Netflix bruker H.265/HEVC encoding på alt de har av 4K/UHD materialet. Ettersom det sies at H.265 er omlag fire ganger så effektiv sammenlignet med H.264/AVC så burde UHD/4K via Netflix kunne gi deg riktig så god kvalitet. Har dessverre ikke så mye erfaring med dette selv da jeg avventer en ny Apple TV med støtte for 4K/UHD før jeg kan teste nærmere.

 

 

Hva gjelder "HD" så streamer vel Netflix 1080P i rundt 8 mbps. Dette er fremdeles ikke helt på Blu-Ray nivå, men det er faktisk så solid at mange vil slite med å merke noen neveverdig forskjell. Dette er jo leaps and beyond de fleste konkurrentene som båndbreddesulter sine streams med å levere 1080P i 2,5-4 mbps. Hvorvidt Netflix også har begynt å benytte H.265/HEVC på HD-streams vet jeg ikke, men om de beholder samme båndbredden men går over til H.265/HEVC så er vi fort på Blu-Raynivå ganske så raskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...