Gå til innhold

TEST: Apple iPad Pro 10.5 (2017)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ATWindsor:

Den er nok et stykke unna en stasjonær av nyere dato. Min er grei nok til å spille på fordi mye RAM og oppdatert skjermkort, men Core i5-en min ble startsolgt i 2012 (3470) og oppnår et par hundre poeng mer på multicore enn A10X Fusion.

 

Har skjedd litt siden den gang - selv om ... snufs! Gamle gode i5-dyret fortsatt er ganske trivelig. Det lukter vel litt oppgradering på hjemmebane, tror jeg.

 

Men fortsatt imponerende at den er helt oppe ved lavspentutgaven av i7, da. I Geekbench. Som jo ikke måler absolutt alt. Så noen forbehold om ulike overtak avhengig av *type* arbeid får en vel fortsatt ta - selv om ytelsestallene i seg selv begynner å svinge.

 

Ser vi til mobil-mobil-SoC-er som Snapdragon, Kirin, Exynos osv - er det jo foreløpig gulvvask over hele fjøla, ser det ut til. Det er nok dem det i utgangspunktet er mest rettferdig å se til. Eller aller laveste valgmuligheter fra Intel - gamle Core M som vel nå også heter i-something (ikke den som er i Surface - den er et hakk over, med sine 15W tdp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

En virkelig innertier med 120hz, og tviler ikke på hardware er kjempebra. Jeg stiller meg likevel skeptisk til 120hz til jeg har prøvd en enhet, da min opplevelse med iPad Pro viste at Apple ikke klarte selv stabil 60 FPS, med stadig hakking og lugging i animasjoner til stede. Finn Jarle har ikke skrevet noe om dette her, men dette er også den samme personen som mener Samsung-flaggskip kjører glatt. Så tar akkurat dette med en jævlig stor klype med salt!

I uansett tilfelle har Apples iPader fantastisk hardware i forhold til noen andre. Det viser jo alle tallene. Men som vanlig er iPaden fullstendig ubrukelig og når ikke opp til Apples reklame om en "arbeidsmaskin", da det kjører det forferdelige tullet som heter iOS. Og det sier jeg med stor sorg, da maskinvaren i iPad er veldig etterlengtet i enhver Android-nettbrett der ute. Man har altså 10,5" med skjerm, og se hvor idiotisk de utnytter hjemskjermen, som enda ikke er noe annet enn en rutenett med ikoner opprinnelig utviklet for en 3"-skjerm i 2007. Man har fått inn moduler, men det er bare begrenset i veldig liten grad til venstre side. Enhver form form redigering av hjemskjerm gjennom bestemmelse av ikoners utseende, størrelse, hvor mange rader man kan ha, hvor ikonene kan ligge (de kan ikke flyttes fritt hvor du vil), hvordan animasjoner skal være osv., er ikke mulig. Ingen Launchere, med andre ord.

Det eksisterer ei heller muligheter for å bestemme hvor moduler (den faste modulskjermen til venstre har masse unødvendig tomrom i landskapsmodus) skal være, hvordan de skal se ut, hvilke/hvor mange funksjoner de skal ha osv. Her er Android lysår foran. Både vanlige moduler, og de som tilbys gjennom tredjepartsverktøy som Zooper, gir enklere, friere og videre muligheter.

Mangelen på de ovennevnte funksjoner har praktiske konsekvenser. Selv om Abndroid-telefonen min har bare en brøkdel av det samme skjermarealet som iPaden, bærer den på mye mer informasjon i hjemskjermene. Timetable-modul for mine skoletimer, som jeg lett kan scrolle og bruke uten å åpne fra hjemskjerm, er essensielt og en fryd å bruke. Eller det faktum at jeg har en modul som viser tydelig og i stor skrift klokkeslett, værvarsler, dato og hva enn annet jeg selv vil legge til der, og som alle ved hjelp av Zooper har “on tap” (dvs. at hva og hvor jeg trykker, vil det åpne dedikerte apper, som for eks. klokke, vær og kalender). Det er visuelt vakrere og mer variert; alle kan formgi sin “look” med ikonpakker og moduler, både for å fremheve det visuelle og det praktiske. iOS begrenser meg som bruker i ikke bare å uttrykke meg gjennom min visuelle stil, men også fra å utforme hjemskjermer som fungerer mest lettvint for min hverdag.

Varselvindu på toppen er hemningsløst satt opp i forhold til på Android. Apple har heller gjort ingen forsøk på å det i minste fikse dette eller i hvert fall optimalisere dette for nettbrett på iOS.

Jeg kan enda ikke legge til ting lokalt når jeg kobler opp mot PC, og blir påtvunget iTunes eller tilsvarende løsninger. Enda et eksempel på at dette ikke er en "arbeidsmaskin".

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Slår fortsatt ikke min Samsung Galaxy Tab S 10.5 som har 288 ppi.

Super Amoled slår Apple sine eldgamle skjermer any day!

Og den er 3 år gammel and still going strong. Det er noe å tenke på det.

Som streaming maskin er den helt konge. Netflix, Amazon...

Det eneste Apple slår den på er lysstyrken, thats it. Men jeg trenger ikke flomlys i trynet i senga, når jeg ser serier... Tab S har også færre lag med glass foran skjermen.

Kommer selvsagt an på bruksområde, men for meg er min herlige Tab S fra 2014 helt konge!

Mvh en som bruker IPad Air 2 på jobb...så ingen Google/Samsung fanboy dette her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere med Tab S2, og synes den holder seg bra. Regner derfor med at Tab S3 er veldig solid. Men synes som sagt det er skuffende at den nettopp ble lansert, og det uten hverken tynnere kanter/større skjerm eller 120hz. Får håpe de ikke venter lenge med en ny versjon. 

 

Eneste jeg har å utsette på S2 er at noen apper ikke kjører native. Google Maps virker ikke som viser satelittbilder i beste oppløsning. Er dette fikset i S3? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Slår fortsatt ikke min Samsung Galaxy Tab S 10.5 som har 288 ppi.

Super Amoled slår Apple sine eldgamle skjermer any day!

Og den er 3 år gammel and still going strong. Det er noe å tenke på det.

Som streaming maskin er den helt konge. Netflix, Amazon...

Det eneste Apple slår den på er lysstyrken, thats it. Men jeg trenger ikke flomlys i trynet i senga, når jeg ser serier... Tab S har også færre lag med glass foran skjermen.

Kommer selvsagt an på bruksområde, men for meg er min herlige Tab S fra 2014 helt konge!

Mvh en som bruker IPad Air 2 på jobb...så ingen Google/Samsung fanboy dette her!

Det er helt riktig at AMOLED gjør det og Tab S per dags dato har den beste skjermen på den området. Men det eksisterer samtlige andre mangler med skjermen i Tab S som må adresseres: antirefleksiv coating, RGB layout, høyere lysstyrke, lavere responstid og ikke minst høyere oppdateringsfrekvens (så snart et bedre integrert grafikkprosessor gjør det mulig). Alle disse elementene gjør iPads skjerm kombinert bedre for min del, til tross for at AMOLED>>>LCD.

 

Problemet med Tab S, som med andre Android-nettbrett, er nettopp mangelen på interesse fra Android-skaperne, i å utvikle et ordentlig nettbrett. Der Apples iPader har enten like gode prosessorer eller bedre prosessorer enn i deres telefoner, har Android-nettbrett ofte middelmådige eller årsgamle prosessorer. Og dette gjelder generelt over hele linja mtp. spesifikasjoner. Androids største styrke er dog i et mye mer overlegent OS. For selv om iPad har langt flere nettbrettstøttede applikasjoner, gjør Android tilpasningsmuligheter det til en mye bedre opplevelse å bruke Android-nettbrett.

 

Selv elsket jeg iPaden til de tingene jeg kunne gjøre med det (utenom de ulike funksjonene Android gjør mye bedre) Men så var også problemet akkurat det: alt det andre jeg ikke kunne gjøre. Den er altfor begrenset i dens valgmuligheter, til at jeg føler nødvendigheten til å bruke nettbrettet. Og det mest irriterende er at alle av disse problemene egentlig ikke er problemer i det hele tatt, og kan løses ganske enkelt hvis Apple bare åpner opp OSet sitt for andre. Det er derfor de mest fornøyde kundene deres er faste Apple-kunder som sjeldent/aldri har prøvet noe annet. 

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg har selv en iPad Pro 12.9", men av flere grunner bruker jeg den ikke som laptop-erstatter. iPaden fungerer helt topp som nettbrett og spesielt digital skriveblokk med penn, og til hva jeg bruker den til fungerer den (etter min mening) bedre enn konkurrentene. Jeg kan altså anbefale den som skriveblokk og artikkelleseblokk, samt til ymse netflix-seanser. Du skal ha et rimelig spesielt bruksmønster om den kan erstatte PCen din. Dog, den kan sikkert erstatte PCen til bestemora di :)

 

Selv om alle programmene du trenger er støttet på iPaden, er opplevelsen litt begrenset. Det første man merker er at å surfe med det eksterne tastaturet ikke er like behagelig som på en vanlig laptop med touchpad. Jeg må hele tida strekke hånda bort til skjermen for å rulle nedover på sidene, eller for å navigere, mens jeg kunne ha brukt touchpaden på en laptop som til dette formålet faktisk er mer behagelig.

 

For ren skriving fungerer det hele greit, og "Emacs-snarveier" er støttet som på OS X, som er et stort pluss. Man får dessverre fort problemer med en gang en forsøker å gjøre noe mer komplisert. Vil du ha versjonskontroll via git på LaTeX-fila? Nope. Det finnes flere OK/gode LaTeX-editorer, og det finnes git-klienter, men på grunn av restriktivt filsystem kan de to ikke jobbe sammen på en enkel måte (det går til nød an, men det er mer tungvindt). 

 

SSH-klienter finnes, og de fungerer greit, men det hele er mer tungvindt enn på et fullverdig Desktop-OS.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen i verden verken mener eller forventer at en iPad skal takle det du snakker om på en god måte.

 

Apple har et produkt for deg, og det heter Mac.

 

Tek forventer det jo tydeligvis? De har jo snakket mye om at maskinen kan erstatte en bærbar, eller sågar en stasjonær....

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du først skal la iPaden erstatte PCen mener jeg ikke at touchpadmangel ved nettlesing er et så spesielt krav ;)

 

Er derimot helt enig i at Latex, git og venner er for spesielt interesserte, og det forventer jeg heller ikke skal være støttet. Det var lagt ved som "potensiell interessant informasjon til lesere av tek.no".

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ingen i verden verken mener eller forventer at en iPad skal takle det du snakker om på en god måte.

 

Apple har et produkt for deg, og det heter Mac.

Tek forventer det jo tydeligvis? De har jo snakket mye om at maskinen kan erstatte en bærbar, eller sågar en stasjonær....

 

AtW

Ja, men ikke for alle, alltid. Iallfall må man være bra vanskelig for å anta at det er det de mener.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...