Gå til innhold

TEST: Apple iPad Pro 10.5 (2017)


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg tror ingen i verden verken mener eller forventer at en iPad skal takle det du snakker om på en god måte.

 

Apple har et produkt for deg, og det heter Mac.

Tek forventer det jo tydeligvis? De har jo snakket mye om at maskinen kan erstatte en bærbar, eller sågar en stasjonær....

 

AtW

Ja, men ikke for alle, alltid. Iallfall må man være bra vanskelig for å anta at det er det de mener.

 

 

Jeg synes ikke jeg er bra vanskelig når jeg synes teks dekning av produktet sålangt overdriver endel hvor nærme dette er å erstatte en "fullverdig PC". Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd den nyeste modellen enda, men har forrige genrasjon ipad-pro, som tross alt i bruk er ganske lik. Og den er langt unna en vanlig PC. 

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det som imponerer med med Apple er kvaliteten. Har en iPad Air fra 2013 og den fungerer like fint den dag i dag. Men den klarer naturligvis ikke å dra de tyngste appene og hakke litt ved scrolling. At jeg trolig får solgt den for en liten slump etter 3,5-4 år er også deilig.

 

Synes det er litt kjipt at de tar 1500 spenn for 4G modulen. Det er bare ren grådighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel, selv ved kun Word-skriving blir faktisk opplevelsen mer begrenset. Fravær av touchpad gjør at du hele tida må strekke deg bort til skjermen for å bruke menyene. Og så kommer en selvsagt til det faktum at selv om programmet finnes til en iPad, har det ikke alltid samme funksjonalitet som på en PC.

Hvis man bruker tasturet kan man såvidt jeg ser ikke enkelt bytte tastaturlayout med tasteklikk (jeg bytter mellom tysk norsk og engelsk hele tida, og på en iPad med autocorrect er det faktisk nødvendig) -- man må få opp det digitale tastaturet og så endre. EDIT: Dette har blitt rettet av genser under, det finnes en knapp :)

Hvis jeg bruker pages, og så trykker "CMD+Space" for å få opp søkefeltet, vil jeg miste fokus i Pages når jeg går tilbake, som betyr at jeg må fysisk berøre skjermen for å fortsette å skrive på dokumentet. Dette er forøvrig et gjentagende problem i flere apper. Og noen apper mister fokus ved app-bytte/alt-tabbing (bruksmønster: Jeg er i en samtale i telegram eller messenger, går til safari kort, og tilbake til messenger, da må jeg fysisk klikke på skjermen).

For all del, det finnes folk som kan bruke en iPad Pro som PC, men som beskrevet blir selv enkle arbeidsoppgaver tyngre.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvis man bruker tasturet kan man såvidt jeg ser ikke enkelt bytte tastaturlayout med tasteklikk (jeg bytter mellom tysk norsk og engelsk hele tida, og på en iPad med autocorrect er det faktisk nødvendig)

https://store.storeimages.cdn-apple.com/4662/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/M/PT/MPTL2H/MPTL2H?wid=1000&hei=1000&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1496362639153

 

Tasten nederst til venstre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Hvis man bruker tasturet kan man såvidt jeg ser ikke enkelt bytte tastaturlayout med tasteklikk (jeg bytter mellom tysk norsk og engelsk hele tida, og på en iPad med autocorrect er det faktisk nødvendig)

https://store.storeimages.cdn-apple.com/4662/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/M/PT/MPTL2H/MPTL2H?wid=1000&hei=1000&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1496362639153

 

 

Tasten nederst til venstre.

 

Ah, takk, den var litt mer gjemt på Logitec sitt tastur :)

Lenke til kommentar

Noe av det som imponerer med med Apple er kvaliteten. Har en iPad Air fra 2013 og den fungerer like fint den dag i dag. Men den klarer naturligvis ikke å dra de tyngste appene og hakke litt ved scrolling. At jeg trolig får solgt den for en liten slump etter 3,5-4 år er også deilig.

 

Synes det er litt kjipt at de tar 1500 spenn for 4G modulen. Det er bare ren grådighet.

 

Det er selvfølgelig bra med kvalitet, men er det imponerende? 4 år er ikke så gammelt? Alle mine tablets fungerer greit i dag, og mange av de er eldre enn det (både apple og andre)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig bra med kvalitet, men er det imponerende? 4 år er ikke så gammelt? Alle mine tablets fungerer greit i dag, og mange av de er eldre enn det (både apple og andre)

Ingen problem å beholde ytelsen om de også kjører samme Android-versjon som de kom med for 4 år siden. Men vil man ta i bruk forbedringer i nyere versjoner av operativsystemet vil man fort merke forskjellen.

Lenke til kommentar

 

Det er selvfølgelig bra med kvalitet, men er det imponerende? 4 år er ikke så gammelt? Alle mine tablets fungerer greit i dag, og mange av de er eldre enn det (både apple og andre)

Ingen problem å beholde ytelsen om de også kjører samme Android-versjon som de kom med for 4 år siden. Men vil man ta i bruk forbedringer i nyere versjoner av operativsystemet vil man fort merke forskjellen.

 

 

Så "kvalitet" her er høy ytelse? Det er ikke helt rett fram såklart, men nyere versjoner av android er også ganske gjerrige på maskinvaren, og har ikke inntrykk av at det går spesielt mye tregere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke et ganske akademisk spørsmål hvordan en gammel Androidtablet fungerer med nytt OS? Det er vel ikke akkurat som om de fleste oppdateres, utover Nexus 7 som vel ble støttet en stund lenger enn normalt (men fortsatt kortere enn iPads, såklart)

 

Jeg har ihvertfall installert nytt OS på mine nexus7, så kan man jo si at, joda det er ikke alle forunt å gidde å installere roms selv, og det er en ulempe at det ikke oppdateres fra leverandør, og det er jo tilfellet. Det er det. Men da begynner man jo i mine øyne å dra det folk flest oppfatter med "god kvalitet" på et produkt (uten videre spesifikasjon), enda lenger.

 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere vil for øvrig ikke tro hvor enkelt liv de fleste laptoper lever, og utrolig mange av de erstattes lett av et nettbrett. :)

Jeg er nok i kategorien avansert bruker, med flere laptoper og diverse programvare. Men på ferie tar jeg med en ny iPad pro og tastatur. Da kan jeg fint fikse det meste som er relevant å fikse på ferie. Minnekortleser til kameraet, så får jeg kopiert over bilder derfra også.

 

Så for å nevne det, jeg har aldri eid en iPhone, men et stort antall Androids. Er fortsatt ikke fornøyd med hvordan det systemet funker, og jeg tror de før eller siden (helst før) må redesigne skiten fra bunnen av. Alt for mye trøbbel med applikasjoner som tygger batteri/spiser minne, wakelocks osv. Selv toppmodellene føles innimellom ganske trege og dårlige. Samt at oppdateringer er prisgitt prioriteringer fra produsenten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...