Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nå har jeg tråkka i salaten (kjøp av nybil) ta lærdom!


Anbefalte innlegg

Ja, nå har klart det, ta lærdom folkens!

 

For en uke siden skulle jeg kjøre barna mine til flyplassen. Vi hadde god tid, så på vei dit stoppet jeg innom en bilforhandler for å se på drømmebilen. Jeg har ikke mye å rutte med fra før, men jeg har lenge tenkt å selge bilen jeg har nå og kjøpe ny bruktbil.

 

Da jeg kom dit hadde de ikke drømmebilen tilgjengelig som bruktbil eller til prøvekjøring, men jeg kunne se på drømmebilen som nybil. Joda, så gikk vi og så på bilen og ungene fikk lov å gå inni og den var jo perfekt, med plass til alt mulig rart og "mamma se vi har bord bak her" og "der kan vi ha sekkene våres" og "det er plass til teltet vårt bak i her og..."

 

"skal vi gå inn og se om vi får lånefinansiering? Det er helt uten forpliktelser!, sier herr dørselger.

Her skulle varselbjellene ha ringt, men i etterpåklokskapens ånd...

Så mens vi sitter på kontoret hans, og han får navnet mitt og spør om egenkapital, sier han at jeg skal få en melding straks som jeg må svare "ja" på. Fortsatt ingen forpliktelser, jeg skal jo bare å se om jeg kunne få lån.

Så tar jeg frem mobilen og ser at jeg har fått et varsel fra sas: flyet er kansellert!

-Å shit, hva skal jeg si til ungene, de kommer til å bli så skuffa, hva gjør jeg nå?-, tenker jeg.

"Så sier du bare ja på meldingen"

Jeg svarer ja på meldingen - men denne kanselleringen må jeg finne ut av-, tenker jeg og sier: "sorry hvis jeg ble litt fraværende, men ungene skal ta fly om 2 timer og det ble akkurat kansellert, så jeg må bare ordne oppi dette".

"Jada, jeg forstår" sier han, mens jeg stirrer på telefonen min, og han sier:"lånefinansieringen gikk gjennom. hvilken farge vil du ha?"

"Farge?" Spør jeg, og får se et fargekart av de forskjellige bilene. Så sender jeg melding til barnas far at han må ordne opp, for det var egentlig han som skulle ta ungene til flyplassen, men jeg tilbød meg å kjøre for å være snill.

"Hvit!" Svarer jeg.

"Og når vil du ha levering?", spør han, mens "oi, jeg skal sjekke med sas" dukker opp på skjermen fra barnas far.

"Øøøh, jeg vet ikke?". Jeg visste helt ærlig ingenting akkurat da. Hverken hva jeg skulle gjøre, eller hvorfor jeg i det hele tatt satt der, jeg skulle jo ikke kjøpe bil.

"Vi setter 15 juli, det gir deg 6 uker til å selge bilen du har nå.

"Ok, men unnskyld, jeg fikk en ny melding jeg må svare på", sier jeg, og ser på telefonen:"de har fått ny flytid om 4 timer". Jeg sukker letta, og ser bilselgeren skyve noen papirer til meg: "så da må du bare signere her og her"

Og hjernen min tenker: -hæ?! har jeg kjøpt en bil nå? Jeg skulle bare prøvekjøre! Dette var jo ikke forpliktende, jeg skulle bare se om jeg fikk det finansiert, men nå har jeg valgt farge og mannen her er så hyggelig og hvorfor holder hånda mi denne pennen og hvorfor står navnet mitt på dette papiret JEG HAR IKKE RÅD TIL DETTE.

 

"Gratulerer med ny bil," sier herr bilselger.

"Eh... takk?".

 

 

Så jah. Sånn kan man også kjøpe ny bil, ikke at jeg anbefaler det. Jeg var noe sjokkskada når jeg signerte og registrerte helt ærlig ikke at jeg skrev under på en kjøpskontrakt. Føler meg helt ærlig lurt, men gjort er gjort, og jeg går ut ifra at jeg ikke kan avbestille bilen uten ekstra kostnader med påstanden om at "jeg ikke visste bedre"?

 

 

 

Anonymous poster hash: d8516...805

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne antagelig ha unnsluppet hvis du hadde gått tilbake på det med én gang. Avtaleloven § 39 åpner for at man i særlige tilfeller kan gå tilbake på bindende avtaler, men det krever at selger ikke har innrettet seg, og det kan det godt hende han har gjort nå etter en uke.

 

Ellers vil avtaleloven § 31 om utnyttelse av nødstilstand, lettsinn, mv. kunne være aktuell. Det forutsetter imidlertid at selger var kjent med problemet.

 

Etter forbrukerkjøpsloven § 41 har kjøper avbestillingsrett så lenge tingen ikke er levert:

 

§ 41.Avbestilling før levering1

Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

 

Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

 

Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

Selgeren kan kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Ved nybilsalg vil erstatningen settes lik selgers fortjenestetap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er man så stresset at man ikke vet hva man svarer på, så svarer man ikke. Enkelt og greit.

 

Men det er jo litt rart, som andre sier her, at det ikke var snakk om ekstrautstyr. Det pleier å være det bilselgere er mest interessert i å få solgt. Tipper de ikke tjener all verden på en bil uten ekstrautstyr, og at det er ekstrautstyret som gjør selve fortjenesten. I så fall er det helt klart at selgeren utnyttet en stresset person.

 

Men noe annet må ha blitt sagt, ettersom selgeren først lovte deg at det var uten forpliktelser, og så plutselig har du kjøpt en bil. Hvorfor signerte du på kjøpspapirer når du ikke skulle kjøpe bil? Jeg også synes dette høres for utrolig ut til å være sant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er man så stresset at man ikke vet hva man svarer på, så svarer man ikke. Enkelt og greit.

 

Men det er jo litt rart, som andre sier her, at det ikke var snakk om ekstrautstyr. Det pleier å være det bilselgere er mest interessert i å få solgt. Tipper de ikke tjener all verden på en bil uten ekstrautstyr, og at det er ekstrautstyret som gjør selve fortjenesten. I så fall er det helt klart at selgeren utnyttet en stresset person.

 

Men noe annet må ha blitt sagt, ettersom selgeren først lovte deg at det var uten forpliktelser, og så plutselig har du kjøpt en bil. Hvorfor signerte du på kjøpspapirer når du ikke skulle kjøpe bil? Jeg også synes dette høres for utrolig ut til å være sant.

 

Man kan vel fint si at et tilbud eller befaring er uten forpliktelser, men dersom man takker ja til tilbudet har man selvfølgelig inngått en avtale med de forpliktelsene det medfører for begge parter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Proff selger må det ha vært, han skjønte tydeligvis at han ikke måtte begynne å gå gjennom ekstrautstyrslista med deg, men bare få signaturen pronto. Får du en bil ribbet for utstyr da eller?

 

En proff selger ville ikke drevet forretninger på denne måten. Her dreier det seg om å utnytte folk i en presset situasjon. En svindler og bedrager, kaller man sånt. Ikke proff selger. Som jeg ville kalt det: En helvetes drittsekk.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En proff selger ville ikke drevet forretninger på denne måten. Her dreier det seg om å utnytte folk i en presset situasjon. En svindler og bedrager, kaller man sånt. Ikke proff selger. Som jeg ville kalt det: En helvetes drittsekk.

Proff selger i betydningen god til å hale inn salget - jeg sa ingenting om hans moral. Dog ville du neppe fått dømt ham for hverken svindel eller bedrag når kunden selv signerer.

Det bør også ha vært ganske lett å se at det jeg skrev var lettsindig ment, med glimt i øyet.

 

Gratulerer forøvrig med at du klarte å dra opp en gammel tråd på bursdagen dens, det er nøyaktig et år siden siste post. Kjedet du deg veldig siden du kom så langt ned på siden?  :wee:

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...