Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung Galaxy Tab S3 Samsung puster nytt liv i Android-nettbrettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nettbrett og ikke noe fancy luksus mobilmodell. Og jeg synes prisingen begynner å bli noe latterlig høy. Hva er så unikt med dette nettbrettet gitt det året det nå gis ut, sammenliknet mot en 5-6 år gamle nettbrett som kanskje kostet kr 2.500,- (som også hadde LTE - 4G den gang) ??

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synd den ikke kommer som 8 tommer, syns 8 er perfekt som nettbrett på reise

 

Sjekk ut Huawei MediaPad m3. Kjøpte for noen uker siden og er storfornøyd :) spesielt om en bruker den en del til videotitting, ikke firkantet som andre. 8,4" viser like mye av en video som en IPad 9,7".

Lenke til kommentar

Dette er nettbrett og ikke noe fancy luksus mobilmodell. Og jeg synes prisingen begynner å bli noe latterlig høy. Hva er så unikt med dette nettbrettet gitt det året det nå gis ut, sammenliknet mot en 5-6 år gamle nettbrett som kanskje kostet kr 2.500,- (som også hadde LTE - 4G den gang) ??

 

Nei, det er ingen fancy luksusmobil, men et fancy luksusnettbrett. De to har gjerne mye til felles, som prosessorer og flott byggekvalitet, de beste skjermene. Men nettbrettene har mye større skjerm og mye større batteri. Hvorfor skulle disse vært billigere?

 

Kjøper jo heller en laptop som knuser denne på alt for den prisen vel?

Du får ingen PC til denne prisen som leverer en tilsvarende skjerm, byggekvalitet, responsivitet og batteritid. Skal du ha en like gjennomført PC som en iPad Pro eller Tab S3 må du fort doble eller triple prisen.

 

Jeg skjønner at man kan savne iOS på et luksusnettbrett da du fort finner mer programvare som utnytter potensialet der, men jeg stusser når folk så lett påstår at toppmodellene til iPad og Galaxy Tab er så veldig dyre, eller at en PC nødvendigvis er et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

 

Dette er nettbrett og ikke noe fancy luksus mobilmodell. Og jeg synes prisingen begynner å bli noe latterlig høy. Hva er så unikt med dette nettbrettet gitt det året det nå gis ut, sammenliknet mot en 5-6 år gamle nettbrett som kanskje kostet kr 2.500,- (som også hadde LTE - 4G den gang) ??

 

Nei, det er ingen fancy luksusmobil, men et fancy luksusnettbrett. De to har gjerne mye til felles, som prosessorer og flott byggekvalitet, de beste skjermene. Men nettbrettene har mye større skjerm og mye større batteri. Hvorfor skulle disse vært billigere?

 

Kan hende med tiden, da en forventer at litt større skjerm og litt større batteri bør bli rimeligere med tiden. Kan hende at skjermen har helt spesielle "unike" egenskaper i forhold til mange andre modeller. Og at det skiller også på litt andre specs. Men prisen er litt skremmende høy synes jeg til nettbrett å være.

 

Det er nesten så jeg forventer at nettbrett rett og slett er rimeligere enn mobiltelefoner, fordi de har større område spre all elektronikken på, mens på mobiltelefoner så kreves det enda mer spesialisert miniatyrisering. My 2 cents.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synd den ikke kommer som 8 tommer, syns 8 er perfekt som nettbrett på reise

Sjekk ut Huawei MediaPad m3. Kjøpte for noen uker siden og er storfornøyd :) spesielt om en bruker den en del til videotitting, ikke firkantet som andre. 8,4" viser like mye av en video som en IPad 9,7".

 

Enig i den der, spesielt siden M3 faktisk har høyere oppløsning:

 

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8315&idPhone2=8554

 

Vekten til M3 står ikke på gsmarena, men den er 310g til sammenligning, og koster under halvparten av Tab S3 https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=Huawei%20MediaPad%20m3 . Jeg vet ikke helt om Samsung skjønner hvor mye de har priset seg ut av markedet - nettbrett selger ikke akkurat bra lenger. Det eneste jeg savner på M3 er at det ikke er vanntett. Det hadde vært en ekstra grei trygghet å ha, pluss at man kunne brukt det på badet osv.

Lenke til kommentar

Prisen kan forsvares om det faktisk var det beste de hadde, men de har f.eks en SD820 rett før SD835 kommer ut. Samme med nye Exynos. Helt klart bedre enn M3, men marginen er ikke så stor. GPU derimot er jo klart bedre enn M3 som har ganske svak GPU. Ikke forvent å spille så mye spill på M3. iPad forblir derimot nr 1 i ytelse sannsynligvis. 

 

Hvem bryr seg ellers om M3 har høyere oppløsning? Hvis du har sett på Huawei mobiler, så vet du at Samsung sin skjerm er MYE bedre enn Huawei sin. De kjøper billige LCD skjermer, og da betyr høy oppløsning bare enda dårligere bildekvalitet. Huawei kjøper også Samsung AMOLED til sine beste telefoner, men da er prisen ikke så ulik Samsung.

 

Grunnen til at nettbrett ofte er billigere enn mobil er stort sett fordi de sparer inn penger ved å gå for eldre komponenter. Det koster mer å lage nettbrett enn mobil, men Apple er eneste som lager skikkelig high-end nettbrett om en ekskluderer Windows. Batterier koster eksempelvis ikke mye, men SoCer gjør. Så selv om batteri er mye større er SoC dårligere, og det gjør dem billigere.

 

En Intel CPU til desktop har ellers fysiske ca samme areal som en Snapdragon til en mobil. 

Lenke til kommentar

Kirin 950 klarer fint å konkurrere med Snapdragon 820/821 på CPU-siden. På GPU-siden er den dårligere, men ikke så dårlig at man ikke fint klarer å spille spill på den. iPad blir en poengløs sammenligning siden det er et helt annet økosystem (epler og roboter!).

 

Og ja, høyere oppløsning betyr noe fordi du faktisk får skarpere tekst. AMOLED vil gi dypere svart og noe bedre farger, så det spørs hva man prioriterer. Vekt og formfaktor er også som nevnt viktig å tenke på.

 

Grunnen til at nettbrett er billigere har mer med historiske grunner å gjøre enn faktiske produksjonskostnader. Marginene på smarttelefoner er mye høyere og salget av nettbrett dårligere, så utviklingen prioriteres naturligvis deretter.

Lenke til kommentar

Kirin 950 gjør det definitivt bra på CPU vs SD 820, men er ikke GPU litt viktig på et stort nettbrett?

 

Exynos 8890 taper mot Adreno, og Exynos har en MP12, og Kirin 950 har MP4. Og når de har så mange piksler. Jeg kan ikke se hvorfor Apple og Intel som lager SoCer spesifikt for nettbrett satser så mye ekstra på GPU om det ikke har noe å si.

 

Huawei sin skjerm virker overraskende bra. Ikke helt den beste på fargenøyaktighet, men ganske ok. Lysstyrke, sortnivå og kontrast virker bra, men det er faktisk ikke i nærheten av AMOLED. Tror ikke du ville sagt "dypere svart og noe bedre farger" om du så dem ved siden av hverandre. Og oppløsningen er faktisk ikke så forskjellig. Visste du ellers at all AMOLED er PenTile, altså deler sub-piksler? Så det gjør AMOLED skjermer mindre skarpe, men med den oppløsningen vi har nådd så klarer ingen å merke de små forskjellene det utgjør. Den største forskjellen er i ppi pga arealet på skjermen.Ikke pga oppløsningen.

 

Jeg er derimot enig i at forskjellen mellom M3 og nye Samsung Tab langt ifra er nok til å forsvare den høyere prislappen. Den er priset for høyt i forhold til hva du får, så Huawei sitt brett virker som et mye bedre kjøp. Svindel å kjøpe Samsung brettet til den prisen :p

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Kirin 950 gjør det definitivt bra på CPU vs SD 820, men er ikke GPU litt viktig på et stort nettbrett?

 

Exynos 8890 taper mot Adreno, og Exynos har en MP12, og Kirin 950 har MP4. Og når de har så mange piksler. Jeg kan ikke se hvorfor Apple og Intel som lager SoCer spesifikt for nettbrett satser så mye ekstra på GPU om det ikke har noe å si.

 

Huawei sin skjerm virker overraskende bra. Ikke helt den beste på fargenøyaktighet, men ganske ok. Lysstyrke, sortnivå og kontrast virker bra, men det er faktisk ikke i nærheten av AMOLED. Tror ikke du ville sagt "dypere svart og noe bedre farger" om du så dem ved siden av hverandre. Og oppløsningen er faktisk ikke så forskjellig. Visste du ellers at all AMOLED er PenTile, altså deler sub-piksler? Så det gjør AMOLED skjermer mindre skarpe, men med den oppløsningen vi har nådd så klarer ingen å merke de små forskjellene det utgjør. Den største forskjellen er i ppi pga arealet på skjermen.Ikke pga oppløsningen.

 

Jeg er derimot enig i at forskjellen mellom M3 og nye Samsung Tab langt ifra er nok til å forsvare den høyere prislappen. Den er priset for høyt i forhold til hva du får, så Huawei sitt brett virker som et mye bedre kjøp. Svindel å kjøpe Samsung brettet til den prisen :p

Ble litt irritert da jeg her om dagen leste det forrige innlegget ditt. Virker som du ikke har brukt mediapad M3en. Har må den, samsung s6 og en lg c6 65" oled tv. Dro også på lefdal i dag for virkelig å sammenligne den med en større skjerm enn s6en min. For min del var det overraskende liten forskjell å se, og glad for det da jeg nå ikke sitter hjemme og tenker på samsung tabens skjerm mens jeg bruker denne, hehe.

 

Det som fanget min oppmerksomhet mest igjen var hvor store svarte rammer det var rundt videoene på de andre nettbrettene jeg prøvde. Det var også grunnen til at jeg kjøpte m3en, ikke firkantet. For min bruk som jo er 80% medier / video er jeg godt fornøyd. Såpass at jeg trolig dropper s8 og venter til s9 neste år. Kan også endre Fargetemperatur i innstillingene S6 med 5" og denne på 8,4" som også passer i jakkelomma og med 4g er en god kombinasjon. Kommer til å ha den i 2 år tenker jeg, så en mnd pris på under 150 kr funker bra.

 

Om noen tenker å kjøpe den nå er den satt ned fra 3795kr til 3332kr på Elkjøp og lefdal. Ser ut som at den ble utsolgt hos Elkjøp tidligere i dag, så må nok vente noen uker. Prisgarantien funket bra, sendte bare en melding og vipps så var differansen på min vipps.

 

Off topic: Elendig brukeropplevelse hos lefdal, trådløs nett funker ikke på noen av produktene da nettet visstnok ble brukt av Support. Videoer uten nett har de heller ikke, eneste er videoer folk har selfie filmet av seg selv mens de prøver produktet. Sa i fra om dette og et par andre ting for noen mnd siden både i butikken og på Chat, skulle fikse på det, men fortsatt det samme. Bluetooth hodetelefoner til 4 lapper uten strøm eller mulighet til å lade for prøving.. S6en hadde også noen helt latterlig dårlig oransje skjerminnstillinger jeg ikke aner hvordan de fikk til, og fikk ikke endret uten adminitilgang, med s7en med optimale innstillinger ved siden av skjønner jeg hva de prøver på.

Lenke til kommentar

Kirin 950 gjør det definitivt bra på CPU vs SD 820, men er ikke GPU litt viktig på et stort nettbrett?

 

Exynos 8890 taper mot Adreno, og Exynos har en MP12, og Kirin 950 har MP4. Og når de har så mange piksler. Jeg kan ikke se hvorfor Apple og Intel som lager SoCer spesifikt for nettbrett satser så mye ekstra på GPU om det ikke har noe å si.

Greia er at det finnes nok av telefoner (for ikke å snakke om nettbrett - de fleste har billigere SoC) i lav- og middleklassen som utviklerne av spill for Android også må støtte, så dermed er det ikke så mye som egentlig krever grafikkraften til f.eks. SD820. I tillegg rendres grafikken ofte i en lavere oppløsning og skaleres opp til den faste oppløsningen på skjermen, så ytelsen på et høyoppløselig nettbrett påvirkes ikke betydelig. Det hadde selvfølgelig vært digg å ha hatt en SD820/835 i en Mediapad M3, men det er faktisk ikke kritisk for hvordan brukeropplevelsen er. Min gamle LG G Pad 8.3 holder seg f.eks. fortsatt bra i svingene, og den bruker en Snapdragon 600. Det største problemet er at 16 GB er altfor lite intern lagringsplass.

 

Her har du en liste over nettbrett som selges i dag - legg merke til at det kun er ett nettbrett tilgjengelig med SD810 (første 800-serie med 64-bit) http://tabletmonkeys.com/tablet-comparison/ . Ingen i Snapdragon 600-serien bruker A72-kjerner (650 eller bedre). Den reelle ytelsen på nettbrett med noen få unntak har med andre ord ikke flyttet på seg særlig de siste årene. Det er vel også kanskje noe av grunnen til at salget er så dårlig - det er lite som gjør at man blir fristet til å kjøpe noe nytt.

Lenke til kommentar

Hvor stor en opplever en forskjell er jo sånn sett subjektivt, men hvis du ser på forum og tester av TVer som du nevnte så er det rimelig klart hva alle vil ha av en TV: OLED. Og det er en grunn for det. Og som sagt så kjøper Huawei selv inn OLED til sine dyreste modeller. Så Huawei selv mener altså at det er verdt en del penger ekstra for OLED skjerm. I tillegg har vi det rent objektive med at den har DCI-3 støtte og HDR, så om du har DCI-3 content med HDR så kommer forskjellen til å være ekstrem. 

 

Og du kan faktisk si helt objektivt at Samsungs AMOLED både viser utrolig mer farger enn Huaweis M3, og viser dem langt nøyaktigere. Og sortnivået er i en helt annen klasse. Det vil si, det er sort, mens LCD aldri vil klare det. Om du mener det er stor forskjell eller ikke får være opp til deg, men du kan umulig nekte for at AMOLED er klart bedre her. 

 

Hvor stor rammen er har ikke noe med skjermkvalitet å gjøre? Om du liker den pga det så er jo det greit, men det blir jo et annet argument.

 

Setningen med fargetemperatur henger ikke helt sammen, tror du glemte noe et sted der, men uansett så fungerer ikke fargetemperaturinstillingen veldig god. Se Anandtech sine tester av Huawei hva som helst. Samsung derimot har innstillinger for sRBG, AdobeRBG, DCI-3 og en saturert modus.

 

Og det er greit om du mener forskjellen i skjermkvalitet ikke er stor nok til å forsvare den ekstra prisen til Tab 3. Da er jeg enig med deg, og som jeg sa så virker skjermen i M3 å være overraskende bra. Det er definitivt en ganske solid vanlig LCD skjerm. Det er derimot noe helt annet enn at den ikke er så veldig forskjellig fra en OLED skjerm.

Lenke til kommentar

 

Greia er at det finnes nok av telefoner (for ikke å snakke om nettbrett - de fleste har billigere SoC) i lav- og middleklassen som utviklerne av spill for Android også må støtte, så dermed er det ikke så mye som egentlig krever grafikkraften til f.eks. SD820. I tillegg rendres grafikken ofte i en lavere oppløsning og skaleres opp til den faste oppløsningen på skjermen, så ytelsen på et høyoppløselig nettbrett påvirkes ikke betydelig. Det hadde selvfølgelig vært digg å ha hatt en SD820/835 i en Mediapad M3, men det er faktisk ikke kritisk for hvordan brukeropplevelsen er. Min gamle LG G Pad 8.3 holder seg f.eks. fortsatt bra i svingene, og den bruker en Snapdragon 600. Det største problemet er at 16 GB er altfor lite intern lagringsplass.

 

Her har du en liste over nettbrett som selges i dag - legg merke til at det kun er ett nettbrett tilgjengelig med SD810 (første 800-serie med 64-bit) http://tabletmonkeys.com/tablet-comparison/ . Ingen i Snapdragon 600-serien bruker A72-kjerner (650 eller bedre). Den reelle ytelsen på nettbrett med noen få unntak har med andre ord ikke flyttet på seg særlig de siste årene. Det er vel også kanskje noe av grunnen til at salget er så dårlig - det er lite som gjør at man blir fristet til å kjøpe noe nytt.

 

Joda, de fleste spill funker fint på svak GPU. Og de fleste spill er av en type som ikke trenger å kreve mye. De mest populære spillene er jo ikke spill som er noen grafikk-tunge spill. Poenget mitt var heller at hvis du skal ha et nettbrett som er toppmodell, så bør det klare å kjøre ALT med god fps. Det klarer ikke M3. Og hvis du da bare rendrer spillet i lavere oppløsning og oppskalerer blir det jo ikke det samme. Og det er jo derfor toppmodeller alltid vil koste mer, fordi de skal kunne klare alt.

 

Som også er problemet mitt med Tab 3. 820 er ikke det beste, fordi det kommer til å bli slått av selskapets egen toppmodell ved launch. Så om du vil ha så mye kraft, hvorfor bare ikke kjøpe iPad? Og hvis du ikke trenger en så kraftig GPU, så er jo M3 et mye bedre kjøp, med sannsynligvis bedre systemytelse, og ikke så langt bak på andre punkt til mye lavere pris. Virker som dere begge har misforstått litt her, fordi det er ikke M3 jeg kritiserer. Jeg stiller spørsmål med Tab 3.

 

Apple gjør mye med sine nettbrett, men faller mye per år, så er vel heller sviktende nettbrettsalg som er årsaken til lite nytt. Eller når noe "nytt" kommer som Tab 3 så er det ikke så nytt.

 

Om den har A72/A73/A57 har jo ikke så mye å si på GPU ytelse da :p

 

Ellers er Pixel C det Android brettet som har best GPU ytelse(Nvidia Tegra X1). Og M3 har vel best CPU ytelse.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...