Gå til innhold

INTERVJU: Snart lar Mobile Pay deg betale fra låst skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Mobile Pay en del når jeg handler på Rema 1000. Men jeg liker ikke at denne nye løsningen fungerer uten å måtte oppgi passord. Håper at Apple Pay kommer til Norge snart, siden den løsningen allerede har passordbeskyttet betaling fra låseskjerm innebygd.

Jeg liker heller ikke at kontaktløs betaling med kredittkort fungerer uten kode. Her skulle man ha kunnet satt beløpsgrensen selv. 200,- er for mye.

Endret av havarhen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Brukte det litt før når jeg hadde Android telefon, og gikk greit. Jallagreiene med iPhone og skanning av QR kode gidder jeg bare hvis jeg har glemt lommeboken hjemme.

 

Så hvis dette fungerer snart hadde den nok blitt brukt en god del.

 

Jeg bruker iPhone og har kun trengt å scanne QR-koden en eneste gang. Alle de andre gangene har det fungert trådløst, med Bluetooth.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår dette, så må jo telefonen ha internettdekning for å foreta transaksjonen.

 

Android Pay/Apple Pay/Samsung Pay og Kontaktløse kort er fortsatt en teknisk bedre løsning. Her ligger detaljene på enheten, og man kan foreta betaling uten dekning. Den er også kjappere da transaksjonen går direkte fra telefon/kort til terminalen. Og aller viktigst, løsningen er universell, en kan betale med samme telefon og framgangsmåte på både T-banen i London, som for å kjøpe seg en kaffe på Starbucks i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Mobile Pay en del når jeg handler på Rema 1000. Men jeg liker ikke at denne nye løsningen fungerer uten å måtte oppgi passord. Håper at Apple Pay kommer til Norge snart, siden den løsningen allerede har passordbeskyttet betaling fra låseskjerm innebygd.

Jeg liker heller ikke at kontaktløs betaling med kredittkort fungerer uten kode. Her skulle man ha kunnet satt beløpsgrensen selv. 200,- er for mye.

Har du peiling på hvordan det faktisk fungerer? Jeg håper at det fungerer noe slikt som at telefonen din kontaker en server hvor den sier hvem du er, med ditt passord og beløpet du ønsker å betale, og at du da får tilbake en unik kode. Denne unike koden og hvem du er kan da sendes til terminalen i butikken, for så å fullføre handelen. Alt sammen er selvfølgelig også kryptert!

 

Sikkert enda mer sikkerhet rundt det også, håper jeg! :)

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

MobilePay-appen ber meg stadig om å skru på BT selv om NFC er påslått. Blir tungvindt om man manuelt må skru på BT hver gang man skal betale. Med dagens (og morgendagens) bruk av beacons, trenger man ingen aluminiumsfoliehatt for å mene at det er en dårlig idé å ha BT påslått til en hver tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare få WeChat og Alipay i Norge som universale løsninger? Bruker det daglig i Kina (skann QR i appen, trykk ned på fingeravtrykkavleseren) og det funker fint. Skjønner ikke hvorfor vi må ha 100 mini-løsninger på nasjonalt nivå når Kina som er et par hakk større enn Norge klarer seg med 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er takknemlig for all innsatsen som gjøres så jeg skal slippe den utrolig anstrengende jobben det er å ta opp bankkortet for å betale.

Men spøk til side, hva vinner jeg på dette, bankkortet er da ikke så tungvint, og uansett betalingsmåte så må jeg ha penger på konto.

Altså hvor ligger gevinsten for meg som kunde, jeg ser at det er mulig å tjene penger på betalingstjenester, men den regninga får jeg som kunde. Så hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Brukte det litt før når jeg hadde Android telefon, og gikk greit. Jallagreiene med iPhone og skanning av QR kode gidder jeg bare hvis jeg har glemt lommeboken hjemme.

 

Så hvis dette fungerer snart hadde den nok blitt brukt en god del.

Jeg bruker iPhone og har kun trengt å scanne QR-koden en eneste gang. Alle de andre gangene har det fungert trådløst, med Bluetooth.

 

På Rema?

Testet Rema 1000 Fjell, Kleppestø og Drotningsvik (alle rundt omkring Bergen).

Blåtann er alltid på grunnet bil og Apple Watch.

Har jeg aldri fått til å virke, kanskje ikke alle har den funksjonen?

Lenke til kommentar

 

 

Brukte det litt før når jeg hadde Android telefon, og gikk greit. Jallagreiene med iPhone og skanning av QR kode gidder jeg bare hvis jeg har glemt lommeboken hjemme.

 

Så hvis dette fungerer snart hadde den nok blitt brukt en god del.

Jeg bruker iPhone og har kun trengt å scanne QR-koden en eneste gang. Alle de andre gangene har det fungert trådløst, med Bluetooth.

På Rema?

Testet Rema 1000 Fjell, Kleppestø og Drotningsvik (alle rundt omkring Bergen).

Blåtann er alltid på grunnet bil og Apple Watch.

Har jeg aldri fått til å virke, kanskje ikke alle har den funksjonen?

Alltid fungert på Rema butikkene her i området, (Nord), har også BT alltid på pga Apple Watch, og har aldri trengt å scanne QR. iPhone 6S Plus. Låser også opp med fingeravtrykk straks jeg går i butikken, tlf er klar når jeg kommet til terminalen.

 

Edit: Rart du ikke leste linken som sto i artikkelen ang tidligere test av Mobile Pay.

 

"At det bare er Apples Touch ID-løsning som så langt bare er tilgjengelig trekker også litt ned, men forhåpentligvis kommer dette på plass på andre platformer også. Med det nye operativsystemet Android 6.0 Marshmallow kommer dessuten fingeravtrykksgodkjenning implementert som standard fra Google sin side. Da slipper man proprietære løsninger, noe som er utbredt i dag – og det kan gjøre det lettere å implementere støtte for det i for eksempel Mobile Pay.

 

Så, fungerer tjenesten bedre enn Bunnpris sin?

 

Ja, er det veldig enkle svaret på det. Men det er kun på grunn av muligheten til å betale med NFC eller Bluetooth – QR-koden tar akkurat like lang tid å skanne og godkjenne som før.

 

Med det sagt, så er det imponerende enkelt å betale med Mobile Pay på Rema 1000, spesielt hvis du har en iPhone med fingeravtrykksleser. For oss andre dødelige (les: Android-brukere) er det passord eller PIN-kode som gjelder, og det hever terskelen noe. Likevel – med en gang du er inne i appen, er det bare å legge telefonen på plata ved kortterminalen og la magien skje."

 

http://www.tek.no/artikler/test-mobile-pay-pa-rema-1000/224749

Endret av Oddmi
Lenke til kommentar

Testet Mobile Pay på rema og gav opp. Makan til mye tastetrykk og surr.

 

Skal dette funke er det kun "knakk knakk" på NFC-terminal og bekreft med fingeravtrykk/kode. Thats it.

 

Vell jeg bruker mobile pay akkurat slik du beskriver. Du må ha satt opp den feil eller noe om må trekke koder i hele tatt. Jeg trykke på appen, setter fingeren på fingeravtrykksensoren på tlf å rører den brikken ved kassa så har jeg betalt. Tsry2 sekunder. Ingen koder

Lenke til kommentar

 

Testet Mobile Pay på rema og gav opp. Makan til mye tastetrykk og surr.

 

Skal dette funke er det kun "knakk knakk" på NFC-terminal og bekreft med fingeravtrykk/kode. Thats it.

Vell jeg bruker mobile pay akkurat slik du beskriver. Du må ha satt opp den feil eller noe om må trekke koder i hele tatt. Jeg trykke på appen, setter fingeren på fingeravtrykksensoren på tlf å rører den brikken ved kassa så har jeg betalt. Tsry2 sekunder. Ingen koder

 

 

Bra!

Testet da det ble innført for en god stund siden, mulig det har blitt oppdatert med bedre funktionalitet siden den gang. Får gi det et nytt forsøk, selvom bankkortet tross alt ligger i samme lomme som mobilen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...