Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig kort oppsummert - hovedforskjellen mellom Wacom pennen i SP1/2 og N-trig i SP3 er jevnere bevegelser ved lav hastighet for Wacom (tegner du veldig sakte med N-trig og uten stabilisering blir linjen litt sjelven), og høyere nøyaktighet med N-trig (Wacom treffer ikke nødvendigvis der tuppen på pennen er, men ofte litt bortenfor, og har spesielt problemer i hjørnene hvor det blir litt iffy å treffe menyer og denslag). Ingen av delene vil jeg si er noen show-stopper.

 

Bruker du Manga/Clip Studio til å tegne med kan du enkelt sette opp egen profil på trykksensitiviteten, og tilsvarende kan du styre stabiliseringen på hver enkelt brush som avgjør jevnhet/etterslep (setter du den veldig høyt ligger den alltid litt bak, men sørger for ekstremt jevne linjer).

 

Min erfaring er forøvrig med N-trig på en Sony Flip 15A og Wacom på SP1 og 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen tanke rundt I3 versjonen? Ser den har mindre problemer med throtling. Jeg har lite erfaring med i3 men generelt er jeg student og alt jeg ønsker er å multitiaske sømløst; akutelle ting da kan være å skrive i google drive, streame youtube og ha et par nettlesere oppe samtidig.

 

Alt jeg vil er at dette skal gå sømløst og undrer da om I3 kan levere denne kontra i5? (Lagringplass er mer enn nok for meg da jeg bruker nettsky etc)

Lenke til kommentar

Veldig fin test med flotte bilder. Kunne selvfølgelig vært litt mer utfyllende på enkelte punkter, men ellers veldig fin.

 

Har utrolig lyst på en slik maskin, men syntes prisen er litt stiv - til tross for at det er et unikt produkt. Videre er også tastaturcover og docking noe overpriset. Få prisen ned med rundt 15-20 % så tror jeg man treffer et enda større marked.

 

Videre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Microsoft ikke har slengt med Office på denne. Du får det jo med på RT-utgaven av Surface, og det er da rart at de ikke gjør det på premiumutgaven. Om ikke en perpetual license, så kanskje ett år på Office 365 subscription. Da kunne hadde de sikkert tjent noen kroner på alle de som forlenger abonnementet etter ett år.

 

Skulle ønske noen tittet nærmere på dette med at CPU skru ytelsen ned ved høy belastning over tid. Hvor ofte skjer det, og hvor mye har det å si i praksis. Hvordan fordeler dette seg mellom versjonen med i3, i5 og i7. Blir meningsløst å kjøpe en svinedyr utgave med i7 for kun i svært korte øyeblikk ha mer ytelse enn om man valgt utgaven med i3. Hva har Microsoft å si til dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv en surface pro 1, og er svært fornøyd med denne. Kan se for meg at Surface Pro 3 hadde vært en god oppdatering, bare synd at den koster veldig mye for å få en OK speccet versjon.

 

Surface er en veldig god kombinasjon til en iPad. Har selv begge i baggen når jeg er ute, og hvor iPad minien er veldig hendig når en er ute å reiser, på bussen, fly etc. er surface pro perfekt når en trenger litt mer serriøst arbeid gjort, eller er avhengig av Windows programmer.

Lenke til kommentar

Veldig fin test med flotte bilder. Kunne selvfølgelig vært litt mer utfyllende på enkelte punkter, men ellers veldig fin.

 

Har utrolig lyst på en slik maskin, men syntes prisen er litt stiv - til tross for at det er et unikt produkt. Videre er også tastaturcover og docking noe overpriset. Få prisen ned med rundt 15-20 % så tror jeg man treffer et enda større marked.

 

Videre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Microsoft ikke har slengt med Office på denne. Du får det jo med på RT-utgaven av Surface, og det er da rart at de ikke gjør det på premiumutgaven. Om ikke en perpetual license, så kanskje ett år på Office 365 subscription. Da kunne hadde de sikkert tjent noen kroner på alle de som forlenger abonnementet etter ett år.

 

Skulle ønske noen tittet nærmere på dette med at CPU skru ytelsen ned ved høy belastning over tid. Hvor ofte skjer det, og hvor mye har det å si i praksis. Hvordan fordeler dette seg mellom versjonen med i3, i5 og i7. Blir meningsløst å kjøpe en svinedyr utgave med i7 for kun i svært korte øyeblikk ha mer ytelse enn om man valgt utgaven med i3. Hva har Microsoft å si til dette?

http://www.anandtech.com/show/8287/first-look-the-799-microsoft-surface-pro-3-with-core-i3

 

http://www.anandtech.com/show/8341/microsofts-surface-pro-3-core-i3-vs-core-i5-battery-life

 

20-30% ytelse i3 / i5 som trolig ikke vil ha noe forskjell for real life bruk. Legg merke til games hvor det som også denne artikkelen nevner; den blir for varm og cloacker ned slik at I3 faktisk gjorde det bedre for spill som DOTA. Har bestilt i5, men trolig skifter til i3. Men har aldri testet en i3 før og undrer om mangelen på hyperthread vil ha så særlig mye å si for all denne multitaskingen som jeg driver med; chrome, youtube, google drive + flere faner + nedlasting + streaming. Av det jeg har forstått så vil I3 klare alt dette uten noen slowdowns. Andre inputs er velkomne.

Lenke til kommentar

Eneste store svakheten jeg ser med dette brettet, som Windows-enhet betrakta, er prisen for et komplett system. Et bedre pris/ytelsesforhold ville også lagt lista høyere for konkurrentene. Samtidig ville jo vedvarende høy prosessorytelse på i5/i7 dra ganske mye strøm, så det kan være flere grunner til utforminga - som jo gjør at i7-varianten blir ganske lite attraktiv.

 

Veldig grei test, så langt den går. Hadde dog vært interessant å se hvor langt utapå NotePro 12.2 den går, og på hvilke måter. Det bør være ganske mye.

Lenke til kommentar

He he. Se der ja. Så mye følger jeg med. Det er jo en laptop med Windows 8.1. Jeg har gått og trodd at dette er noe sånn nettbrettaktig sak med tastatur.

 

Har disse ARM CPU?

EDIT: la original innlegg inn i spoiler under.

Dette er jo bare tull. Se PRISEN da !!

Man kan jo like gjerne skaffe seg en laptop med Windows 8.1

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Veldig fin test med flotte bilder. Kunne selvfølgelig vært litt mer utfyllende på enkelte punkter, men ellers veldig fin.

 

Har utrolig lyst på en slik maskin, men syntes prisen er litt stiv - til tross for at det er et unikt produkt. Videre er også tastaturcover og docking noe overpriset. Få prisen ned med rundt 15-20 % så tror jeg man treffer et enda større marked.

 

Videre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Microsoft ikke har slengt med Office på denne. Du får det jo med på RT-utgaven av Surface, og det er da rart at de ikke gjør det på premiumutgaven. Om ikke en perpetual license, så kanskje ett år på Office 365 subscription. Da kunne hadde de sikkert tjent noen kroner på alle de som forlenger abonnementet etter ett år.

 

Skulle ønske noen tittet nærmere på dette med at CPU skru ytelsen ned ved høy belastning over tid. Hvor ofte skjer det, og hvor mye har det å si i praksis. Hvordan fordeler dette seg mellom versjonen med i3, i5 og i7. Blir meningsløst å kjøpe en svinedyr utgave med i7 for kun i svært korte øyeblikk ha mer ytelse enn om man valgt utgaven med i3. Hva har Microsoft å si til dette?

http://www.anandtech.com/show/8287/first-look-the-799-microsoft-surface-pro-3-with-core-i3

 

http://www.anandtech.com/show/8341/microsofts-surface-pro-3-core-i3-vs-core-i5-battery-life

 

20-30% ytelse i3 / i5 som trolig ikke vil ha noe forskjell for real life bruk. Legg merke til games hvor det som også denne artikkelen nevner; den blir for varm og cloacker ned slik at I3 faktisk gjorde det bedre for spill som DOTA. Har bestilt i5, men trolig skifter til i3. Men har aldri testet en i3 før og undrer om mangelen på hyperthread vil ha så særlig mye å si for all denne multitaskingen som jeg driver med; chrome, youtube, google drive + flere faner + nedlasting + streaming. Av det jeg har forstått så vil I3 klare alt dette uten noen slowdowns. Andre inputs er velkomne.

 

 

Det er jo en annen ting som er litt greit å tenke på i forhold til i3 vs i5 og det er mengden minne og størrelse på SSD. Personlig ville jeg valgt i5 med 8GB RAM og 256GB SSD og det får man rett og slett ikke med i3-versjonen. Erfaringsmessig er både 128 og 64GB for lite diskplass for en Win 8 laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tanke rundt I3 versjonen? Ser den har mindre problemer med throtling. Jeg har lite erfaring med i3 men generelt er jeg student og alt jeg ønsker er å multitiaske sømløst; akutelle ting da kan være å skrive i google drive, streame youtube og ha et par nettlesere oppe samtidig.

 

Alt jeg vil er at dette skal gå sømløst og undrer da om I3 kan levere denne kontra i5? (Lagringplass er mer enn nok for meg da jeg bruker nettsky etc)

Er ikke dette noe alle PCer har kunne gjort sømløst i mange år? Disse PC'ene har kraftigere CPU enn desktop arbeidsstasjoner hadde for kun få år siden.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

He he. Se der ja. Så mye følger jeg med. Det er jo en laptop med Windows 8.1. Jeg har gått og trodd at dette er noe sånn nettbrettaktig sak med tastatur.

 

Har disse ARM CPU?

 

 

EDIT: la original innlegg inn i spoiler under.

Dette er jo bare tull. Se PRISEN da !!

 

Man kan jo like gjerne skaffe seg en laptop med Windows 8.1

 

 

Nei, du kan velge mellom intel core i3, i5 eller i7. Dette er som du sier PC'er, eller mer nøyaktig konvertible eller slate tabletPC'er, et mer eksklusivt segment enn vanlige ultraportable PC'er. Microsofts nettbrett i denne generasjonen heter Surface 3. Dette gir merfunksjonalitet fra en vanlig laptop.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

He he. Se der ja. Så mye følger jeg med. Det er jo en laptop med Windows 8.1. Jeg har gått og trodd at dette er noe sånn nettbrettaktig sak med tastatur.

 

Har disse ARM CPU?

 

 

EDIT: la original innlegg inn i spoiler under.

Dette er jo bare tull. Se PRISEN da !!

 

Man kan jo like gjerne skaffe seg en laptop med Windows 8.1

Nei, du kan velge mellom intel core i3, i5 eller i7. Dette er som du sier PC'er, eller mer nøyaktig konvertible eller slate tabletPC'er, et mer eksklusivt segment enn vanlige ultraportable PC'er. Microsofts nettbrett i denne generasjonen heter Surface 3. Dette gir merfunksjonalitet fra en vanlig laptop.

Eneste som egentlig mangler for min del, som erstatning for både nettbrett og annen pc, er innebygget 4G. Har selv førsteutgaven med 64GB, kjøpt på tilbud for 2995, samt touchcover til ca. 620,-.

 

Så er det samtidig surt å vite at den har standard msata-disk, men at man må være uhorvelig forsiktig om man i et øyeblikk av galskap skulle finne på å åpne den, for ikke å ødelegge den.

 

Er ikke mange rapporter om en 100% vellykket oppgradering å finne, og du bør vite hva du holder med på før du går i gang. Jeg har ikke turt å prøve ennå...

 

Nei her skulle den vært plassert mot kanten, med bare en liten luke å åpne for full tilgang, tilsvarende simkortluke...

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft Surface Pro 3 koster mer enn noe annet nettbrett. Det koster også mer enn mange PC-er med vel så gode spesifikasjoner på maskinvaren.

 

Jeg har lyst til å utfordre dere på disse to påstandene. Dette er ren misinformasjon, og jeg vet hvorfor. Det er rett og slett vanskelig å huske på/forholde seg til at aktiv digitizer gjør dette er et annet produktsegment enn dere vanligvis forholder dere til.

 

Første påstand: Microsoft Surface Pro 3 koster mer enn noe annet nettbrett.

 

Fakta: enhver definisjon som gjør SP til et nettbrett, passer også på en Panasonic Toughpad. En Toughpad med i5-prosessor er dobbelt så dyr som en tilsvarende SP, eller mer.

Eksempel: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1665526

 

Andre påstand: Det koster mer enn mange PCer med vel så gode spesifikasjoner på maskinvaren.

 

Fakta: En del av spesifikasjonene til Surface Pro er at det har aktiv digitizer.

 

Dette er et eget produktsegment, med ekstra hardware som koster. "Vel så gode spesifikasjoner" betyr derfor minimum SSD-disk, Intel Core-prosessor og aktiv digitizer. På prisjakt.no finner jeg kun 6 PCer som har Intel Core-prosessorer og aktiv digitizer. Ingen av dem er billigere enn tilsvarende spekket Surface Pro 3. Ikke EN maskin kan jeg se der som er rimeligere.

 

Prisjakt inneholder riktig nok ikke en komplett database over alt som finnes, men jeg kan ikke finne ETT ENESTE rimeligere produkt med tilsvarende spesifikasjoner, der deres påstand er at det finnes mange PCer.

 

Konklusjon: dere overser fullstendig merverdien av aktiv stylus når dere vurderer dette produktets pris.

 

Jeg liker produktsegmentet TabletPC og har fulgt det siden lenge før det fantes noe nettbrett. Ultraportable PCer er dyrere enn vanlige PCer. Tablet PCer er igjen et premium segment med høyere priser enn andre ultraportable PCer. Og innenfor det markedet er det igjen mer kostbart å bygge avtakbare tastaturer. Surface Pro er altså innenfor en svært kostbar del av PC-markedet. Likevel, når jeg ignorerer alt dette, kun krever SSD, aktiv stylus og Intel Core-prosessor, er Surface Pro ikke det dyreste, men det billigste produktet jeg finner.

 

Jeg fant et produkt som motsa den første påstanden. Finner dere noen produkter som understøtter den andre påstanden?

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste som egentlig mangler for min del, som erstatning for både nettbrett og annen pc, er innebygget 4G. Har selv førsteutgaven med 64GB, kjøpt på tilbud for 2995, samt touchcover til ca. 620,-.

Så er det samtidig surt å vite at den har standard msata-disk, men at man må være uhorvelig forsiktig om man i et øyeblikk av galskap skulle finne på å åpne den, for ikke å ødelegge den.

 

Er ikke mange rapporter om en 100% vellykket oppgradering å finne, og du bør vite hva du holder med på før du går i gang. Jeg har ikke turt å prøve ennå...

 

Nei her skulle den vært plassert mot kanten, med bare en liten luke å åpne for full tilgang, tilsvarende simkortluke...

 

;-)

 

 

Jeg er helt enig. Det er et kraftig minus at disse ikke kan bytte harddisk og enda viktigere, batteri. Det er begrensninger som jeg mener er verd opp mot et par tusen kroner i subjektiv verdi for meg, for det betyr helt klart kortere levetid for produktet. Men så var det å finne noen andre som tillater bytte av disk og batteri, da...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Veldig kort oppsummert - hovedforskjellen mellom Wacom pennen i SP1/2 og N-trig i SP3 er jevnere bevegelser ved lav hastighet for Wacom (tegner du veldig sakte med N-trig og uten stabilisering blir linjen litt sjelven) (...)

 

Jeg har tidligere hatt et tegnebrett fra Trust til en fjerdedel av prisen, og naturligvis også Wacom tegnebrett. Det du beskriver er identisk med forskjellen mellom de to. Et crappy tegnebrett gir hakkete diagonale linjer.

 

Når jeg tegner, kan jeg korrigere for at streken ikke kommer nøyaktig der pennespissen er, for jeg ser jo hvor den kommer. Men skjelvende linjer kan jeg ikke korrigere for. En hakkete linje er rett og slett ødelagt... Så der er man avhengig av stabiliserende programvare...?

 

Jeg vet ikke hvor god den nye pennen er, men det er jo irriterende at hverken Wacom eller den nye løsningen er 100%.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...