Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

jeg sitter nå på en i7 256 som har blitt brukt noen dager. mangler enda type cover så opplevelsen blir ikke 100% enda :)

 

er gammel bruker av Surface 2 m/type cover og har vært strålende fornøyd.

 

Surface PRO 3 imponerer meg STORT. denne erstatter laptop/nettbrett for meg og 95% av alle andre. lynrask respons og kickstanden er helt magisk. nettbrettet veier 800gram, og dette er "tungt". dog blir dette litt lettere å forstå når det er 12" og så raskt som det er. alt skjer instant og selv outlook åpnes kjappere enn på den stasjonære jobbpcen min. jeg mener fremdeles at 800gram er innenfor når det er så stort og tynt. batteritiden ved video er også meget lang. kjører "sumo stunt" nå med streaming av premier league og har holdt rundt 4 timer til nå.. 50% batteri igjen.

 

det er et eller annet med 3:2 ratio som gjør at jeg liker produktet enda mer.. det bare fungerer strålende. skjermen er meget god og knuser Yoga 2 på "korrekthet". har denne i sengen som et nettbrett og gleder meg til typecover 3 kommer. har brukt det gamle fra surface 2 og det fungerer fint, men litt større mousepad blir stas.

 

jeg slet litt med å bruke outlook effektivt på Surface 2 (RT) pga for lite plass, men her går det så strøkent at hjelp :) nydelig at høyttalerne også fungerer meget bra. spesielt på stemmer.. - viktigste for meg som ser endel på youtube.

 

produktet er så premium som det går an å få det og jeg har bare en liten hake:

 

ved tung beslastning over tid så hører man viften litt.

 

EDIT: jeg hadde Yoga 2 PRO før.. i5 4200U med 8GB og 256GB SSD samt Surface 2 (RT) 64GB.. disse er nå byttet ut med Surface 3 PRO. dette er en bedre løsning for meg og jeg tror flere er enig i dette.

Endret av inside_482753
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

He he. Se der ja. Så mye følger jeg med. Det er jo en laptop med Windows 8.1. Jeg har gått og trodd at dette er noe sånn nettbrettaktig sak med tastatur.

 

Har disse ARM CPU?

 

 

EDIT: la original innlegg inn i spoiler under.

Dette er jo bare tull. Se PRISEN da !!

 

Man kan jo like gjerne skaffe seg en laptop med Windows 8.1

Nei, du kan velge mellom intel core i3, i5 eller i7. Dette er som du sier PC'er, eller mer nøyaktig konvertible eller slate tabletPC'er, et mer eksklusivt segment enn vanlige ultraportable PC'er. Microsofts nettbrett i denne generasjonen heter Surface 3. Dette gir merfunksjonalitet fra en vanlig laptop.

Det er verdt å legge til at Surface kommer i to hovedvarianter. Surface og Surface PRO. Sistnevnte er en PC i nettbrettformat, den andre er et nettbrett i ordets rette forstand. De ligner på hverandre, Windows RT ser ut som Windows 8.1, men kan ikke kjøre X86 (desktop) applikasjoner, kun applikasjoner kjøpt fra windows store. Pro kan begge deler.

Lenke til kommentar

 

Noen tanke rundt I3 versjonen? Ser den har mindre problemer med throtling. Jeg har lite erfaring med i3 men generelt er jeg student og alt jeg ønsker er å multitiaske sømløst; akutelle ting da kan være å skrive i google drive, streame youtube og ha et par nettlesere oppe samtidig.

 

Alt jeg vil er at dette skal gå sømløst og undrer da om I3 kan levere denne kontra i5? (Lagringplass er mer enn nok for meg da jeg bruker nettsky etc)

Er ikke dette noe alle PCer har kunne gjort sømløst i mange år? Disse PC'ene har kraftigere CPU enn desktop arbeidsstasjoner hadde for kun få år siden.

 

Er det jeg er usikker på ; har forholdt meg til bærbare og hatt i5, men på papiret så virke det å være en stor forskjell mellom i3 og i5. Testene derimot viser jo 20-30% forskjell i ytelse. Og spørsmålet blir som sagt om denne er merkbar.

 

Nå fikk jeg i3 + tastatur for 7200 kr via studentpris ifra MS. Studentprisen for I5 + tastatur blir 8800kr.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for i3. Denne vil føles treg og kjip med bare 1.4ghz. De andre har turbo og kan kjøre på frekvenser opptil 3ghz.. dette er alfa og omega!!! Glem i3 er mitt tips.

har du erfaringer med dette selv? De fleste som har prøvd begge to sier nada forskjell på brukeropplevelse. I tillegg klarer ikke den å kjøre såpass høy frekvens over tid takket være varmeutviklingen. Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Jeg har tidligere hatt et tegnebrett fra Trust til en fjerdedel av prisen, og naturligvis også Wacom tegnebrett. Det du beskriver er identisk med forskjellen mellom de to. Et crappy tegnebrett gir hakkete diagonale linjer.

 

Når jeg tegner, kan jeg korrigere for at streken ikke kommer nøyaktig der pennespissen er, for jeg ser jo hvor den kommer. Men skjelvende linjer kan jeg ikke korrigere for. En hakkete linje er rett og slett ødelagt... Så der er man avhengig av stabiliserende programvare...?

 

Jeg vet ikke hvor god den nye pennen er, men det er jo irriterende at hverken Wacom eller den nye løsningen er 100%.

 

Det hadde selvsagt vært fint om vi hadde fått nøyaktigheten til N-trig kombinert med stabiliteten til Wacom, men til den tid så setter ikke det noen demper for hvor gøy det er å tegne på dem.

 

Tegner du veldig sakte i 100% størrelse så kommer du helt klart til å få trøbbel. Setter du opp tempoet litte granne går det fint, og zoomer du litt inn går det også fint selv i lav hastighet.

 

Stabiliseringen på penslene i Manga Studio eller Steady Stroke (innstillingen) i Sketchbook Pro korrigerer for de største utslagene av jitter uten fullstendig å utslette personligheten til den som tegner streken. Pleier å ha den et sted mellom 6 og 15 i Manga Studio. Funker fint.

 

Største ankepunktet er nok om man er vant til Wacom og forventer at den skal fungere akkurat likt, litt tilpassinger må til - tilsvarende om jeg plukker opp en Wacom i dag og blir litt smågalen av at den ikke treffer der jeg peker (som jeg selvsagt også kan venne meg til).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

har hatt pro2 siden den kom ut, angrer ikke. brukes av og til i møter, litt spilling, dokumenter og mye film.

bruket type cover og blåtann mus.

 

setter den på nattbordet eller magen og snurr film:)

 

eneste irriterende er at ms valgte å lansere versjon 3 når omtrent 2 akkurat har komt ut.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke gått for i3. Denne vil føles treg og kjip med bare 1.4ghz. De andre har turbo og kan kjøre på frekvenser opptil 3ghz.. dette er alfa og omega!!! Glem i3 er mitt tips.

har du erfaringer med dette selv? De fleste som har prøvd begge to sier nada forskjell på brukeropplevelse. I tillegg klarer ikke den å kjøre såpass høy frekvens over tid takket være varmeutviklingen.

 

jeg har erfaring med i3 og i5 samt i7 på laptop og i3 FØLES ikke så rask. begrensningen her er at den bare kjører på 1.4Ghz maks. singelthread kan i5 og i7 kjøre på dobbel hastighet over 5-10sek og det er dette som har noe å si for responsen - ikke hvor LENGE den klarer å kjøre med turbo..

Lenke til kommentar

 

Stabiliseringen på penslene i Manga Studio eller Steady Stroke (innstillingen) i Sketchbook Pro korrigerer for de største utslagene av jitter uten fullstendig å utslette personligheten til den som tegner streken. Pleier å ha den et sted mellom 6 og 15 i Manga Studio. Funker fint.

 

Kk, godt tips. Er penne-driverne problemfrie? På min Surface Pro 1 har det vært mye trøbbel med driverne.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Snasen sak. Men det med at den ikke enkelt og sikkert kan brukes i fanget gjør at den ikke fenger helt... Savner, i denne testen som i de fleste andre, info om hvor lett/mulig det er å skifte batteri og fjerne støv fra vifte...

 

I praksis umulig å bytte batteri uten å skade den, tenker jeg vi sier. Noen med magiske håndtverkeregenskaper kan nok varme opp limet som holder glasset på plass, og ta det derfra... Tror det finnes instruksjoner.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål ang tastaturet.. Har den en magnet under tastene som sørger for at tatatur og brett holder seg sammen når du klapper den sammen?

 

Jeg vet ikke med gen. 3, men gen. 1 har ikke.

 

 

Basert på erfaring med gen1 og touchcover, så vil jeg bli svært overrasket om det ikke er magnetisme som holder de sammen. Dekselet detter ikke av om du holder brettet oppned uten å holde i selve coveret.

Lenke til kommentar

Hvordan kan enkelte slite med å treffe laderen på S1 og S2?? Samme mennesker som ikke klarer å tre inn en USB kabel? De kunne heller laget handikap versjoner av S3... på samme måte som de markerer opp for folk på parkeringsplasser

 

Har du prøvd å sette den i "oppned"? Da er den noe ekkel å treffe riktig, selv om magnetismen får den til å snappe til så bommer den litt på kontakten, og blir stående skjevt. Setter jeg den "riktig" vei, snapper den på plass som bare det.

 

Så hvorfor vil jeg knote med å sette den oppned? Fordi ladeporten sitter akkurat lavt nok til at jeg synes bøyen kan bli ubehagelig krapp, og jeg ikke vil stresse kabelen unødvendig.

 

Når man først er i gang med å pirke på detaljer, synes det er rart pennen ikke har egen plass. Har jeg på touchcoveret og lader samtidig, er det ingen plass å gjøre av pennen, uten å la den ligge løs. Når den ligger i veska, så er det stor fare for at den detter av. faktum nå er at jeg ikke har 100% oversikt over hvor den pennen ligger, men forventer at den ligger i pc-lomma på backpacken som jeg ikke har brukt på en stund.

 

Bruker ikke pennen selv, men poenget er vel at den skal følge med hele tiden, slik at den er lett tilgjengelig når man vil bruke den, så hvorfor den ikke har fått sitt eget spor, skjønner jeg ikke. Kunne vært gjort med en mindre utbygging på høyre side av skjermen.

Lenke til kommentar

Snasen sak. Men det med at den ikke enkelt og sikkert kan brukes i fanget gjør at den ikke fenger helt... Savner, i denne testen som i de fleste andre, info om hvor lett/mulig det er å skifte batteri og fjerne støv fra vifte...

 

Jeg synes den kan brukes i fanget ganske enkelt. Med min v1, så har jeg kun en instilling på foten, men bruker gjerne denne for å få en bedre posisjon enn jeg normalt får med mitt rene nettbrett.

 

V3 har uendelig mange flere instillinger på foten, så tror nok du vil finne en vinkel som vil fungere veldig greit. Den løser nemlig det ene problemet med min, kun en vinkel tilgjegelig utenom flat fot.

Lenke til kommentar

 

Kk, godt tips. Er penne-driverne problemfrie? På min Surface Pro 1 har det vært mye trøbbel med driverne.

 

 

De jeg har testet er: Manga/Clip Studio Paint, ArtRage, Black Ink, Sketchbook Pro, Photoshop CC 2014, Illustrator CC 2014, Mischief, OpenCanvas og Painter 2015. Med unntak av Illustrator hvor jeg må trykke fryktelig hardt fungerer alle fint. Manga Studio og Sketchbook er de har brukt inngående, hvor den førstnevnte er den jeg har funnet meg til ro med - resten stort sett testet i kortere perioder. Har siste 64-bit Wintab driveren til N-trig installert, men mange av programmene bruker ikke den lenger. SurfaceProArtist har litt mer gjennomgående tester: http://surfaceproartist.com/blog/2014/5/29/surface-pro-3-what-runs-what-doesnt

Største problemet jeg har så langt er at de fleste utviklerne fortsatt ikke ser ut til å ha oppfattet at de må lage skalerbare brukergrensesnitt. Manga Studio igjen er den som skiller seg ut hvor de ikke bare har laget en konfigurerbar touch modus, men også har flere steg på skaleringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå skummet gjennom artikkelen og jeg kan ikke se at mangel på WWAN (HSDPA/LTE) er nevnt. Jeg mener det er et stort minus og burde vært med på listen.

 

I en verden hvor enheten skal være så mobil at den kan brukes overalt med både data og applikasjoner i skyen, så er det temmelig latterlig at den ikke har innebygd mobilt bredbånd.

 

Bruk av mobil som hotspot er en nødløsning, men ikke et godt alternativ mtp. hvor mye batteri det drar.

 

Microsoft er ikke den eneste produsenten som har unnlatt å inkludere WWAN i slike mobile enheter. Lenovo gjorde samme kunststykke da de kom med den populære ThinkPad Yoga og IdeaPad Yoga 2 Pro.

 

Det er ikke gitt at man vil bruke WWAN hver dag, men i de tilfellene vi er utenfor hjemmet eller kontoret med mangel på tilgjengelig WLAN, så er det uhyre deilig å være på nett uten bryderiet med eksterne enheter.

 

/rant done

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Fakta: En del av spesifikasjonene til Surface Pro er at det har aktiv digitizer.

 

...

 

Konklusjon: dere overser fullstendig merverdien av aktiv stylus når dere vurderer dette produktets pris.

 

...

Jeg fant et produkt som motsa den første påstanden. Finner dere noen produkter som understøtter den andre påstanden?

 

 

Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner.

 

For de som faktisk har bruk for en aktiv stylus er det du sier helt sant, men for alle andre som hadde klart seg strålende med en kapasitiv skjerm er det helt irrelevant at den har dette fordyrende aspektet, og jeg tror denne delen av markedet er større.

 

Jeg har testa Surface 3 selv (riktignok en prototype), og så ingen store fordeler ved pennen der ift å bruke penn på min iPad, så for meg er det helt likegyldig hvordan touch funker på denne og at den har trykksensitiv skjerm.

 

Argumentet ditt kunne like godt vært brukt om de satte inn en diamant i skjermen og tok et par tusen ekstra. "Men hvilke andre maskiner har diamant? Det går ikke an å sammenlikne med de uten diamant!".

 

Jo, det gjør det.

 

Men for de som trenger tegnefunksjonaliteten er dette en rimelig maskin, det er jeg med på. For alle oss andre er den for dyr ift hva den gir. Det hadde vært mye bedre om pengene hadde blitt brukt på inkludert tastatur og LTE.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

...

 

Fakta: En del av spesifikasjonene til Surface Pro er at det har aktiv digitizer.

 

...

 

Konklusjon: dere overser fullstendig merverdien av aktiv stylus når dere vurderer dette produktets pris.

 

...

Jeg fant et produkt som motsa den første påstanden. Finner dere noen produkter som understøtter den andre påstanden?

 

 

Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner.

 

For de som faktisk har bruk for en aktiv stylus er det du sier helt sant, men for alle andre som hadde klart seg strålende med en kapasitiv skjerm er det helt irrelevant at den har dette fordyrende aspektet, og jeg tror denne delen av markedet er større.

 

Jeg har testa Surface 3 selv (riktignok en prototype), og så ingen store fordeler ved pennen der ift å bruke penn på min iPad, så for meg er det helt likegyldig hvordan touch funker på denne og at den har trykksensitiv skjerm.

 

Argumentet ditt kunne like godt vært brukt om de satte inn en diamant i skjermen og tok et par tusen ekstra. "Men hvilke andre maskiner har diamant? Det går ikke an å sammenlikne med de uten diamant!".

 

Jo, det gjør det.

 

Men for de som trenger tegnefunksjonaliteten er dette en rimelig maskin, det er jeg med på. For alle oss andre er den for dyr ift hva den gir. Det hadde vært mye bedre om pengene hadde blitt brukt på inkludert tastatur og LTE.

 

 

Nei, dette blir feil.

Dersom man skal påstå at HARDWARE SPECS er tilsvarende kan man ikke overse kostnadsdrivende HARDWARE SPECS som gir merfunksjonalitet. Og her er det snakk om to helt klart definerte produktsegmenter, der det er nettopp disse hardware specs som i minst ti år har definert forskjellen på produktsegmentene.

 

Og når det gjelder diamant-argumentet, så vil jeg minne på om at Apple faktisk jobber med Safirglass, og andre har lagt inn Gorilla-glass. Amobil ville såvidt jeg har oppfattet sagt at to telefoner hadde tilsvarende specs om en hadde ripefritt glass og en ikke hadde det.

 

Det blir som å si at en stasjonær PC med celeron-prosessor har tilsvarende hardware-specs med en laptop med iCore-prosessor, fordi du ikke trenger den ekstra ytelsen. Har det ikke tilsvarende specs, nei, så har det ikke tilsvarende specs, og da kan du ikke bare synse disse enhetene like.

 

Ellers sier du mye som er riktig; for mange hadde det vært bedre om pengene ble brukt anderledes. Men jeg synes dette blir som å si at en tabletPC burde heller vært et nettbrett fordi flere vil ha nettbrett. TabletPC'er er dyre, og dette er en tabletPC. Inntil journalistene begynner å vurdere det ut fra hvilket markedssegment det ligger i, så kan journalistene ikke gi dette en rettferdig eller korrekt beskrivelse.

 

Fortell heller folk at dette er en tabletPC, for alt annet er feil. Og fortell folk så at tabletPC'er er dyrere enn vanlige PCer, for alt annet er feil. Og da først kan man si noe om prisen i forhold til andre. ALLE SAMMENLIGNBARE TABLET-PC'ER ER DYRERE. En tegneblokk er derimot rimeligere. Men de har ikke sammenlignbare specs.

 

Aktiv digitizer er DEFINERENDE for dette produktet. Overser man denne funksjonaliteten, både i sammenligning og pris, så har man overhodet ikke forstått produktet.

 

Men så er det jo det man kommer fram til i alle reviews. Journalistene makter ikke å forstå produktet. Lenge sammenlignet de disse med iPad. Det er ikke samme produktsegment. Nå sammenlignes det med bærbare. Det er ikke samme produktsegment.

 

Når skal den første modige journalisten innse at dette er en tabletPC, og tørre gjøre den første sammenligningen med en annen tabletPC?

 

Forresten så kan man sammenligne appelsiner og bananer, og det gjør man ubevisst hver gang man er i butikken. Så sammenlignbare er de. Men de har ikke tilsvarende specs. Det var det jeg sa blir feil. Når man påstår at du får et billigere produkt med tilsvarende specs, men man må overse helt definerende specs for å finne noen slike produkter, så er det i beste fall misledende, i alle fall arrogant for de av oss som faktisk er villige til å betale ekstra for å kunne tegne på brettet.

 

For å få tilsvarende tegnefunksjonalitet på en PC må du kjøpe en Wacom Cintiq.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...