Gå til innhold

TEST: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er minimalt med plass til en kjøleløsning inni et slikt brett - men vil ikke problemstillingen være identisk for andre ultraportable? Har de gjort noen spesialvrier på disse?

 

Macbook Air klarer iallfall å ta unna, og har alltid gjort det. Like kraftige prosessorer, og vifta starter nesten aldri. Løsningen til Apple er å bruke hele chassiset som kjøleribbe, men det krever unibody-design sånn at varmen kan ledes effektivt ut i kassa (og til brukeren/pulten/fanget, maskinen kan bli varm, så det er ikke en perfekt løsning dette heller).

 

Uansett er det en svakhet, samme hva som er grunnen. Tullete å putte inn hardware man ikke klarer å kjøle.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Surface Pro bruker magnesium, som skal ha bedre varmeegenskaper enn aluminum. Og alle som har brukt en SP, vet at hele greia avsondrer varme. Det kan hende at overføringen innenfra til chassis ikke er effektiv, men min SP1 blir i alle fall varm så det holder.

 

Forklaringa må være noe annet enn selve materialvalget. Utformingen kan som du sier ha noe å si.

 

En Macbook Air har større overflate: fire flater (3 uten skjerm) i stedet for to (1 uten skjerm). Det kan ha noe å si. Smartere prosessorstyring kan ha noe å si, både relatert til varmeutvikling men siden problemstillingen går på CPUen og ikke egentlig på varmen, så også relatert til måten CPU brukes på. Eller kanskje Macbook Air har andre prosessormodeller med andre egenskaper? Andre chipsets på hovedkortet, annen batteritemperatur og skjermvarme?

 

Men hvis det er sånn at denne klarer målbart kortere CPU-bursts enn f.eks. en Macbook Pro med tilsvarende spec/arbeidsforhold, så er det klart at det er en svakhet.

 

En svakhet som blir enda mer problematisk når jeg ønsker meg en fullverdig i5/Win 9 mobiltelefon slash desktop PC. Jada, jeg vet, hardwaren er ikke klar for så små størrelser enda. Men da kan vi begynne å snakke om bærbar PC; en som du faktisk har med deg alltid.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre. Hvis noen føler seg trkkasert eller mobbet ser vi helst at dette rapporteres slik at vi får luket det bort fra forumet. å Svare på slikt i en tråd kan gjøre ting verre.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Er verdt å merke seg at Google Chrome nå er ute i en "stable" 64-bit versjon med støtte for DirectDraw og HiDPi skalering, det er nok noe som er verdt å ha på Surface 3 Pro med såpass kompakt skjerm med høy oppløsning og høy PPI.

 

Om Posten Norge får ut fingern så kan det se ut som jeg vil motta min Surface 3 Pro @ i7 @ 256GB + Type Cover i dag. Men du vet jo aldri med Posten..

Lenke til kommentar

Noen tanke rundt I3 versjonen? Ser den har mindre problemer med throtling. Jeg har lite erfaring med i3 men generelt er jeg student og alt jeg ønsker er å multitiaske sømløst; akutelle ting da kan være å skrive i google drive, streame youtube og ha et par nettlesere oppe samtidig.

 

Alt jeg vil er at dette skal gå sømløst og undrer da om I3 kan levere denne kontra i5? (Lagringplass er mer enn nok for meg da jeg bruker nettsky etc)

 

Om du skal bruke kunne nettsky og enkelt program og noen faner vil det gå ok i3. Men om litt mer fart på sakene velg i5.

 

PS hadde du ikke kalrt deg med ein chromebook book då.

Bare kjøpe i3. Surface

Lenke til kommentar

 

Noen tanke rundt I3 versjonen? Ser den har mindre problemer med throtling. Jeg har lite erfaring med i3 men generelt er jeg student og alt jeg ønsker er å multitiaske sømløst; akutelle ting da kan være å skrive i google drive, streame youtube og ha et par nettlesere oppe samtidig.

 

Alt jeg vil er at dette skal gå sømløst og undrer da om I3 kan levere denne kontra i5? (Lagringplass er mer enn nok for meg da jeg bruker nettsky etc)

Om du skal bruke kunne nettsky og enkelt program og noen faner vil det gå ok i3. Men om litt mer fart på sakene velg i5.

 

PS hadde du ikke kalrt deg med ein chromebook book då.

Bare kjøpe i3. Surface

 

Takk for svar. :) Ble i5. Tonet ned min surface pro ned til 1,4 ghz +/- og flyten var ikke helt det samme. Og jeg er heavy multitasker (akkurat nå har jeg youtube, chromecast, + 8 faner, koblet til ekstern skjerm og laster ned filer samtidig som jeg skriver i google drive) Chromebook har jeg vurdert men er lite skolevennlig med tanke på de programmene vi bruker internt. :/

Lenke til kommentar

 

 

Alle bærbare PC'er kommer vel med tastatur og touchpad?

 

Nei.

 

Surface Pro 3 kommer for eksempel ikke med tastatur og touchpad. Det er en bærbar PC, fra segmentet slate tablet PC, eller dersom du har tastatur og touchpad, convertible tablet PC.

 

Ikke alle bærbare kommer med touch. De får ikke trekk for at noen apper er fingervennlige.

Ja det var akkurat det som var poenget mitt da. Når en enhet kommer med kun touch interface så må man vel forvente at grensesnittet er touch-vennlig? Men, når det et sagt så bør man vel kanskje ikke trekke ned på surface spesifikt. Det gjelder jo alt som kjører Windows 8 med touch som eneste input.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

 

Veldig fin test med flotte bilder. Kunne selvfølgelig vært litt mer utfyllende på enkelte punkter, men ellers veldig fin.

 

Har utrolig lyst på en slik maskin, men syntes prisen er litt stiv - til tross for at det er et unikt produkt. Videre er også tastaturcover og docking noe overpriset. Få prisen ned med rundt 15-20 % så tror jeg man treffer et enda større marked.

 

Videre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Microsoft ikke har slengt med Office på denne. Du får det jo med på RT-utgaven av Surface, og det er da rart at de ikke gjør det på premiumutgaven. Om ikke en perpetual license, så kanskje ett år på Office 365 subscription. Da kunne hadde de sikkert tjent noen kroner på alle de som forlenger abonnementet etter ett år.

 

Skulle ønske noen tittet nærmere på dette med at CPU skru ytelsen ned ved høy belastning over tid. Hvor ofte skjer det, og hvor mye har det å si i praksis. Hvordan fordeler dette seg mellom versjonen med i3, i5 og i7. Blir meningsløst å kjøpe en svinedyr utgave med i7 for kun i svært korte øyeblikk ha mer ytelse enn om man valgt utgaven med i3. Hva har Microsoft å si til dette?

http://www.anandtech.com/show/8287/first-look-the-799-microsoft-surface-pro-3-with-core-i3

 

http://www.anandtech.com/show/8341/microsofts-surface-pro-3-core-i3-vs-core-i5-battery-life

 

20-30% ytelse i3 / i5 som trolig ikke vil ha noe forskjell for real life bruk. Legg merke til games hvor det som også denne artikkelen nevner; den blir for varm og cloacker ned slik at I3 faktisk gjorde det bedre for spill som DOTA. Har bestilt i5, men trolig skifter til i3. Men har aldri testet en i3 før og undrer om mangelen på hyperthread vil ha så særlig mye å si for all denne multitaskingen som jeg driver med; chrome, youtube, google drive + flere faner + nedlasting + streaming. Av det jeg har forstått så vil I3 klare alt dette uten noen slowdowns. Andre inputs er velkomne.

Kjøpte selv en i3 i går på Elkjøp og den ble levert tilbake i dag. Fungerer topp ved minimal "stress", men så raskt man begynner å gjøre litt flere ting på en gang skjer det mye rart. Lagging, programmer som avsluttes, ting fryser i ny og ne osv.

Ingenting farlig, men til 6000 kroner forventet jeg et "nettbrett" i toppklasse, men det var det langt unna, dessverre!

Lenke til kommentar

 

 

Veldig fin test med flotte bilder. Kunne selvfølgelig vært litt mer utfyllende på enkelte punkter, men ellers veldig fin.

 

Har utrolig lyst på en slik maskin, men syntes prisen er litt stiv - til tross for at det er et unikt produkt. Videre er også tastaturcover og docking noe overpriset. Få prisen ned med rundt 15-20 % så tror jeg man treffer et enda større marked.

 

Videre skjønner jeg virkelig ikke hvorfor Microsoft ikke har slengt med Office på denne. Du får det jo med på RT-utgaven av Surface, og det er da rart at de ikke gjør det på premiumutgaven. Om ikke en perpetual license, så kanskje ett år på Office 365 subscription. Da kunne hadde de sikkert tjent noen kroner på alle de som forlenger abonnementet etter ett år.

 

Skulle ønske noen tittet nærmere på dette med at CPU skru ytelsen ned ved høy belastning over tid. Hvor ofte skjer det, og hvor mye har det å si i praksis. Hvordan fordeler dette seg mellom versjonen med i3, i5 og i7. Blir meningsløst å kjøpe en svinedyr utgave med i7 for kun i svært korte øyeblikk ha mer ytelse enn om man valgt utgaven med i3. Hva har Microsoft å si til dette?

http://www.anandtech.com/show/8287/first-look-the-799-microsoft-surface-pro-3-with-core-i3

 

http://www.anandtech.com/show/8341/microsofts-surface-pro-3-core-i3-vs-core-i5-battery-life

 

20-30% ytelse i3 / i5 som trolig ikke vil ha noe forskjell for real life bruk. Legg merke til games hvor det som også denne artikkelen nevner; den blir for varm og cloacker ned slik at I3 faktisk gjorde det bedre for spill som DOTA. Har bestilt i5, men trolig skifter til i3. Men har aldri testet en i3 før og undrer om mangelen på hyperthread vil ha så særlig mye å si for all denne multitaskingen som jeg driver med; chrome, youtube, google drive + flere faner + nedlasting + streaming. Av det jeg har forstått så vil I3 klare alt dette uten noen slowdowns. Andre inputs er velkomne.

Kjøpte selv en i3 i går på Elkjøp og den ble levert tilbake i dag. Fungerer topp ved minimal "stress", men så raskt man begynner å gjøre litt flere ting på en gang skjer det mye rart. Lagging, programmer som avsluttes, ting fryser i ny og ne osv.

Ingenting farlig, men til 6000 kroner forventet jeg et "nettbrett" i toppklasse, men det var det langt unna, dessverre!

 

Forstår deg godt, endte med en i5 og ser at med masse faner i chrome etc så sliter den nesten. Kan tenke meg at med en i3 så vil det være etterslep. Men ellers elsker jeg denne her. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...