Gå til innhold

CES 2014: Dropper 3D til fordel for 4K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble Breaking Bad filmet inn i 4K, eller gjør de det om på samme måte som gamle filmer og serier har blitt gjort om til Blu-ray?

Det meste som filmes av film og drama idag er på RED eller ARRI Alexa. Så da skyter man gjerne 4-5K. Så bransjen er klar, og det meste som er gjort de siste årene kan lett konverteres til ekte 4k siden det ofte er det man jobber med allerede. Død Snø 2 er for eksempel skutt i 5120x2700 men går på kino som 2048x853.

Lenke til kommentar

Gjør de det for å møte fremtiden, eller brukes det allerede en høyere oppløsning en full HD på kinoer? Jeg leste forresten noe om at gamle filmer hadde langt høyere oppløsning enn full HD. Så den store forskjellen er mer at moderne TVer klarer å vise bilder med høyere oppløsning, enn at de gamle filmene hadde en lav oppløsning, stemmer det?

Lenke til kommentar

Det er fotografen som har hovedansvaret for dette, og de gjør det ofte bare for at de kan:) Det blir jo en del data av slik. Død Snø har til eksempel 30TB med raw!

 

Men det fører jo med seg en del fordeler i post. VFX avdelingen får en mye bedre hverdag i høyoppløst materiale. Man kan også reframe fra halvnært til nærbilde til eksempel. Det er enklere å bruke stills til plakater og andre reklamebilder. Så tv-bransjen bør kjappa på synes jeg, de som produserer er klare!

 

Ekte film har vel ingen oppløsning egentlig. Og skyter du i 35mm eller som spielberg på 70mm så kan du vel nesten velge oppløsning selv...

Lenke til kommentar

Det er fotografen som har hovedansvaret for dette, og de gjør det ofte bare for at de kan:) Det blir jo en del data av slik. Død Snø har til eksempel 30TB med raw!

 

Men det fører jo med seg en del fordeler i post. VFX avdelingen får en mye bedre hverdag i høyoppløst materiale. Man kan også reframe fra halvnært til nærbilde til eksempel. Det er enklere å bruke stills til plakater og andre reklamebilder. Så tv-bransjen bør kjappa på synes jeg, de som produserer er klare!

 

Ekte film har vel ingen oppløsning egentlig. Og skyter du i 35mm eller som spielberg på 70mm så kan du vel nesten velge oppløsning selv...

 

Med "analog film" så er det stort sett optikken som bestemmer kvaliteten, og produksjonsutstyret og programvaren hvor mange pixler man klarer å dra ut av sølvkornene på filmrullene... :-)

 

Med digitale bilder får man noe av det samme i raw, mens for digital film så er det elektronikken som styrer oppløsningen som takles. Som regel har vel de skutt massevis av film i 4K og 8K, og etter editering, så har det blitt komprimert ned til DVD/BD-formater som hjemmeelektronikken kan jobbe med.

Lenke til kommentar

Som om 3D og 4K er motsetninger. Kjør på med pose og sekk for min del, det koster ikke noe ekstra likevel. Ønsker man ikke å bruke 3D så er det uhyre enkelt å bare la være å bruke det.

 

Helt enig. Selv setter jeg faktisk stor pris på å se en film i 3D, såfremt den er produsert i 3D og ikke postprosessert. Kjøper ikke TV uten 3D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...