Gå til innhold

Nå skal norske sykehus slutte å bruke disketter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det merkelige er hvordan ulike biter av samme organisjasjon er helt i utakt teknologisk. De har gjennomført ting som eresept, mens de internt seg imellom flytter disketter. Merkelige greier.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Få inn et team som kan sette opp en helt ny løsning (ser for meg terminalserverløsninger med Citrix, folder redirecting osv osv) som kan testes av x antall brukere før det settes i produksjon. Hvor vanskelig kan det være?

Nå er ikke jeg inne på Citrix i det heletatt. Men her må du også komme på at alt som blir sendt fra kommunale og private legekontor ut til sykehusene. Alt dette skal jo gå på helsenettet så det kan være en smal sak. I tillegg må også Norsk Helsenett ta seg en litt jobb med disse diskettene sine.

 

Det merkelige er hvordan ulike biter av samme organisjasjon er helt i utakt teknologisk. De har gjennomført ting som eresept, mens de internt seg imellom flytter disketter. Merkelige greier.

Det lille jeg har gjort opp i mot eResept har ikke vært særlig gjennomført. Det er over et år siden vi startet med det prosjektet her og det er nå de siste måneden at vi har kunnet begynt å ta det i bruk daglig.

Nå kan det jo hende at siden vi er en av pilot kommunen at vi har rensket opp i det meste av problemer. Men her må det sies at jeg ikke har fulgt dette så mye siden det er en kollega som stortsett har jobbet med dette.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke innad på sykehusene, men ut til fastleger og til andre sykehus osv.

Innad på sykehuset går ting rimelig smurt, fra min erfarning, men om skal ha analysesvar og lignende fra andre sykehus (gjerne i samme by, med samme datasystem..) er dette umulig å gjøre.

 

Flytte informasjon via disketter er ikke noe jeg kan huske å sett de siste par årene der jeg jobber. VI har tilogmed fått windows 7.

 

Det er rimelig ille at det fortsatt brukes disketter og lignende enkelte plasser, men framstillingen i media at vi sender morsekorde og brevduer med analyseresultater er langt unna min virkelighet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

70 milioner er ikke nok til dette.

Ser og med gru på at det står at del skal lages standard for ditt og datt. Det finnes standarder og gode implementeringmaler for dette (les IHE).

Hvorfor finne opp kruttet på nytt?

Må også si at ting som løser lignende problemer for et kontormiljø ikke kan brukes til pasientdata.

Det er ganske strenge krav til hvordan, og mellom hvem slik utveksling kan forekomme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Få inn et team som kan sette opp en helt ny løsning (ser for meg terminalserverløsninger med Citrix, folder redirecting osv osv) som kan testes av x antall brukere før det settes i produksjon. Hvor vanskelig kan det være?

 

er det vi gjør med omsorgsenter, helsestasjon og lokale sjukehuset og det fungerer som smurt

Lenke til kommentar

Få inn et team som kan sette opp en helt ny løsning (ser for meg terminalserverløsninger med Citrix, folder redirecting osv osv) som kan testes av x antall brukere før det settes i produksjon. Hvor vanskelig kan det være?

 

Jeg vet ikke jeg... På Ahus har vi hatt Citrix siden 2008 når det gjelder webtilgang, Officepakken og div litt spesielle applikasjoner. Det går ekstremt tregt å logge seg på, ofte over 10 minutter, og det er ikke akkurat en stabil løsning. Man blir kastet ut flere ganger daglig, og lager mye plunder og heft. TGK (talegjenkjenning) fungerer heller ikke over Citrix og må kjøres lokalt. Videre er det selvfølgelig et problem at IT avdelingene (les: Sykehuspartner) ikke greier/gidder å oppdatere browsere på en tilfredstillende måte. Vi bruker fortsatt IE 7 (!!!), som feks. ikke er støttet av pubmed.com, en av de aller viktigste medisinske databaser i verden. Når det er sagt overasker det meg at det fortsatt er disketter rundt om, det hadde vi ikke engang på gamle SiA fra rundt årtusenskiftet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er det rart vi har sykehuskøer? Dette er hva som skjer når man ikke har konkurranse.

 

Dette har ingenting med konkurranse å gjøre, men manglende visjonær politisk ledelse.

 

Hmm, hvis informasjonen blir send over nett, vil det ikke da ende opp i DLD? Og hvis det gjør det, kan det ikke også gjøre det lettere for hackere å få tak i helse informasjonen til folk?

Mellom legekontor og sykehus så går dette på lukkede nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...