Gå til innhold

Java sniker inn uønsket programvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Java sniker ikke dette inn i maskinen til folk. De som installerer Java takker ja til tilbudet! Jeg krysset av dette under insallasjon, har aldri sett noe til Ask Toolbar. Jeg skal dog være enig i at det er en ganske sleip metode, som fungerer og samtidig ikke er direkte ulovlig (altså, de takker jo ja til dette selv).

 

Men, jeg synes det er irriterende at Ask Toolbar allerede er krysset av. Dette har jeg sett så sinnsykt mange ganger på andres maskiner og når jeg skal rydde opp i PC-en deres så sier jeg spesifikt at de skal følge med når de installerer ting og krysse bort slike ting. Men har enda ikke sett noen som har lært... Neste gang vet de ikke hvor det har kommet fra.

 

 

Jeg må bare si at jeg synes det er OK hvis du får tilbud om å laste ned andre programmer i installasjoner, men bare hvis du kan trykke deg videre uten at det velges for deg. Uten at det allerede er krysset av, fordi folk flest leser ikke hva de trykker på.

 

Ofte når jeg sitter ved siden av og hjelper folk med PC-relaterte ting så må jeg fortelle dem hva de skal trykke på, fordi de ikke leser selv. F.eks. hvis de skal registrere seg en plass og de har fylt ut alt så spør de: "Hva skal jeg trykke på nå?". Jeg prøver å forklare dem at de må lese hva som står på knappene og hva de gjør. Andre ganger når de skal installere ting så trykker de bare neste, neste, neste uten å se at de har installert en rekke ting og laget mange unyttige snarveier. I ettertid irriterer de seg over rotet som kommer på skrivebordet. Java oppdateringer osv. trykker de bare bort uten å i det hele tatt se hva det er.

 

Er det rart folk har problemer med PC? Spesielt når de ikke vil lære en gang?

 

Konklusjonen her er vel egentlig at folk må lære seg å følge med på hva de gjør, lese brukergrensesnittet...

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter at Oracle kjøpte opp Java har jeg mistet all respekt. La Oracle's Java Runtime dø i stillhet. Java har ingen ting på en klientmaskin å gjøre lengre.

 

Altså, programmeringsspråket Java er det ingen ting i veien med. På Android, stormaskiner og som server software er det bra. Men da kjører det på Dalvik (Google's VM), eller IBM's VM. Ikke Oracles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo det som er så sleipt, altså tanken bak dette. Det at de så mye som det er mulig prøver å lure dette på deg uten at det er ulovlig.

 

Men til en viss grad må brukerene skylde på seg selv og ikke bare trykke neste, neste, neste uten å se hva de faktisk velger.

 

Det burde ikke vært krysset av for deg, dette burde du gjøre selv hvis du vil ha søppelvaren de prøver å presse på deg. Men samtidig viser dette hvor viktig det er å følge med i timen, håper mange får med seg dette nå.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...