Gå til innhold

Java sniker inn uønsket programvare


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Java, insecure and bloated.

 

Oracle er ikke de eneste som bedriver denslags tull, mye sånne tåpeligheter følger mange av installasjonspakkene rundt omkring. Det blir ikke mindre irriterende at fjerne valget også ved alle senere oppdateringer. Håpløst.

Jeg har vært hjem til folk som har hatt 5-6 toolbars på toppen av nettleseren... Helt forferdelig å surfe på en slik maskin.

...og spør du dem om hvorfor så svarer de "Vet ikke, de bare kom plutselig".

Jeg veit forøvrig at dette var en av grunnene til at en fyr jeg kjenner kjøpte ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opt-outs har eksistert det siste tiåret jo. Winamp var en var de store som begynte med dette rundt 2003. µTorrent har brukt dette så og si siden de ble store. Dette er ikke noe nytt. HW.no kunne like greit skrevet at vann slukker tørsten. Det er heller ingen som blir lurt. Blir Ask Toolbar installert på maskinen din, er det din skyld at du har installert det.

Lenke til kommentar

Selv vi som er godt bevandret i dataverdenen kan gå i denne fella. Da må man anta at veldig mange ukyndige får dette svineriet med på kjøpet.Jeg har vært hjem til folk som har hatt 5-6 toolbars på toppen av nettleseren... Helt forferdelig å surfe på en slik maskin.

 

Det meste jeg har opplevd var 9 - 10 toolbars samtidig,

og så lurte kisen på hvorfor "nettet" var så forbanna tregt. :p

 

En del av de var så og si umulig å fjerne i tillegg,

så jeg lasta bare ned Chrome,

plutselig var alt løst gitt. ^^

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ens egen feil om man ikke gidder lese options og trykker next next finish i blinde. Men det er nå forbanna irriterende at det er slik, og det av flere grunner.

1) Irriterende at Oracle kan/ får lov å holde på slik.

2) Irriterende at man får den Ask driten inn på maskinen

3) Irriterende at ikke selskaper rundtom i verden skjønner at folk flest faen ikke vi bruke den møkka de leverer.

 

I mine øyne er det kun SØPLEprogramvare som må snik-installeres på den måten der, så veldig veldig synd at Google tillater at Chrome synker til søplestatus ved å pushe det ut via den metoden der.

 

Håper han duden som lager AdBlocker utvider AdBlocker superplus som blokkerer alt slikt crap som det der. Da skal jeg få alle jeg kjenner til å kjøpe lisens på det programmet og legge det inn på alle maskiner jeg vet om :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ah tiden med Gator, GameSpy arcade, Windows ME og diverse. Det var lykkliga dagar <3

 

Det som irriterer meg og de fleste jeg er "brukerstøtte" hos, familie og venner, er at det er oppdateringer hver J****** gang man starter datamaskinen. Ikke min datamaskin altså, bare alle andres tydeligvis. Og java skal alltid komme med vanskelig dialogtekst og flerfoldige valg i hver eneste oppdatering. For ikke å snakke om at hele dialogboksen ser ut som typisk spyware fra nettopp tidlig 2000-tallet. Tragisk og uprofft.

 

 

Bli kvitt skiten, DNB, MinID, Lånekassen og alle de andre !!!

 

 

 

PS: Her er vår tids slitsomme innstalleringer? Aner ikke hva det er for noe...:

RE:PS Ikke min pc :D

post-14516-0-05567500-1359054024_thumb.jpg

Endret av stoff3r
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Las en nesten identisk artikkel på digi.no i dag tidlig. Hvorfor skriver dere om dette nå? Ikke som at dere skrev noen timer etterpå, men det har vært sånn så lenge jeg kan huske. Er nyheten at ask toolbar bruker 10 minutter før den installers, brukte den 5 før...

 

Vil ellers si at en ikke oppdaterer java, men har du siste versjonen før oppdatering fjernes denne også installeres java på ny(har du flere versjoner så fjernes bare den nyeste). Skal ikke lenger tilbake en ca 1 år så fjernet ikke java versjonen du hadde fra før, om det ikke var siste versjon. Har tidligere hjulpet noen og når jeg skulle fjerne programmer som ikke trengtes endte jeg opp med å avinstallere 15 versjoner av java, og da hadde vedkommende en versjon igjen for brukte jo nettbank... (dette frigjorde nesten 2 GB fra harddisken).

Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si at det sniker seg inn. Men vil si at Oracle burde fjerne den. "We recommend" er for sleipt.

 

Bare til å se _kjapt_ over hvert vindu istedet for å: Nest -> neste -> neste -> installerTar bokstavlig talt 1 sekund OG det spør DEG. Rart att folk ikke klarer å lese...

Men likevel, "We recommend you to install..." dette lurer ofte en del mindre datakyndige. Og ganske mange som bruker Java er mindre datakyndige.

 

Dessuten, hvorfor skriver HW om dette først NÅ? Det har eksistert så lenge jeg kan huske.

Endret av CasterAnd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Java benyttes av BankID i forbindelse med autentisering mot nettbank. Siden de aller fleste av oss bruker nettbank er det også en god del som rett og slett ikke kan engelsk, spesielt de som er litt oppe i åra. De har fått informasjon om at de bare kan trykke på 'Next' for å fullføre installasjonen av programmer, og dermed får de med slike tullete ting som ASK verktøylinje og annet.

Moral: BankID burde snarest finne et alternativ til Java, eller (utopi) Oracle burde lokalisere installasjonsprogramvaren til Java. Men amerikanske firmaer tror at alle brukere kan engelsk, så da så..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...