Gå til innhold

Autisme er utbredt i IT-miljøene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vel håpet på at man hadde sluppet spøking/mobbing med Asbergers og autisme i en sak som dette her (Tross alt ikke under humordelen). Ser ikke ut til at det ble slik. Er enig i det Gavekort sier.

Kjenner flere med både Asbergers og mer alvorlige former for autisme, og blir feil å bruke autist som skjellsord eller kallenavn.

 

Ellers, gode poeng som kommer fram i artikkelen. Vil si at internett/teknologi gjør det mye lettere for mange autister, da de ofte lettere kan forstå/lære av spill/pc enn via en annen person. Klart, man trenger begge deler, men jeg kan forstå hvorfor mange med Asbergers kan trekke seg til internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Snål artikkel, jeg skjønner liksom ikke helt hva som er poenget.

 

Folk kan da gjøre en god jobb et eller annet sted uansett hvilken diagnose de har fått tildelt. Langt værre er det med de deler av den diagnosefrie befolkningen som lever for tomler opp på fjesboka og lignende sosiale tåpeligheter. Når eget selvbilde og hverdag hele tiden styres av andres meninger blir det hele vel så meningslaust i min bok.

 

Jeg ble dratt med på et kjøpesenter her før jul. Tre timer rein og skjær lidelse. Fy pokker for en mengde skjønnhet- og klesbutikker. Fullstendig meningsløs bruk av plass. Etter vurdering av antallet folk som befant seg på stedet bør vel opphold på slike steder være å anse som en "normal" syssel... *grøss*

 

Jeg tror man snart er nødt til å anskaffe seg en diagnose av et eller annet slag for å kunne få seg et noenlunde meningsfylt liv. Et "normalt" liv er iallefall helt uaktuelt, jeg hadde kjeda livet av meg på ei uke.

 

Forresten, skikkelig fint med juleferie for da får jeg være i fred på jobben.

Lenke til kommentar

Snål artikkel, jeg skjønner liksom ikke helt hva som er poenget.

 

Jeg tror man snart er nødt til å anskaffe seg en diagnose av et eller annet slag for å kunne få seg et noenlunde meningsfylt liv. Et "normalt" liv er iallefall helt uaktuelt, jeg hadde kjeda livet av meg på ei uke.

Poenget er vel å vise at personar med aspergers er sterkt representert i IT-miljø. Ikkje er det så snodig heller, sidan det er eit heilt naturleg miljø å utvikle seg i.

 

Kva skjer når du får diagnose? Korleis endrar det livet ditt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Poenget er vel å vise at personar med aspergers er sterkt representert i IT-miljø.

Ikkje er det så snodig heller, sidan det er eit heilt naturleg miljø å utvikle seg i.

Hmm... skjønner fortsatt ikke helt poenget. Folk jobber som regel der de trives, artikkelen gjør jo i grunn ikke annet enn å stadfeste dette.

Kva skjer når du får diagnose? Korleis endrar det livet ditt?

Det artige med "diagnoser" for sosialt avvikende er jo at de sjelden hjelper individet direkte, men virker gjennom å virke avskrekkende på omgivelsene. Mennesker plasserer hverandre i "sosiale" båser, så forventer de oppførsel ihht. båsen individet ble plassert i. Feil bås kan lett bli til "skremmende" oppførsel og folk som er redde eller utilpass blir fort til mye mas. Diagnoser kan hjelpe med båsplasseringen.

Lenke til kommentar

så det dei prøver og seie at nerden er flink med data,matte og fysik?

 

Du har også autister som er ekstremt gode på piano eller kunst. De er ikke nødvendigvis opptatt av vitenskap, men fellesnevneren er at de ofte blir svært (!) opptatt av det de er opptatt av. I mange akademiske områder er dette en fordel, men i relasjon til andre mennesker er det gjerne ikke.

Lenke til kommentar
Kva skjer når du får diagnose? Korleis endrar det livet ditt?

 

Ingenting annet enn at man får et slags frikort for oppførsel som uten diagnose ville vært avvikende fra det flertallet gjør. Pluss at du får dårligere og dyrere forsikringskår. Du blir en slags paria som forsikringsselskapene helst ikke vil ha noe med å gjøre. Selv om diagnosen din ikke gir noen økt risiko.

 

Lenke til kommentar

Det artige med "diagnoser" for sosialt avvikende er jo at de sjelden hjelper individet direkte, men virker gjennom å virke avskrekkende på omgivelsene. Mennesker plasserer hverandre i "sosiale" båser, så forventer de oppførsel ihht. båsen individet ble plassert i. Feil bås kan lett bli til "skremmende" oppførsel og folk som er redde eller utilpass blir fort til mye mas. Diagnoser kan hjelpe med båsplasseringen.

Då vil ein del ikkje ha noko glede av å få stilt diagnosen, anna enn å få bekrefta sine mistanker. Eg forsto ditt første innlegg som at det var ein fordel å få stilt diagnosen, men påfølgjande innlegg, samt BlueShroom sitt fortel ein anna historie.

 

Det er nok både fordelar og ulemper. Er du pålagt å informere forsikringsselskap, arbeidsgjevar osv. om ein sånn diagnose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asbergerssyndrom-merkelappen passer jo på enhver som har en hobby eller interesserer seg for noe som helst. I min omgangskrets brukes det litt nedlatende fra et par venner når de har spørsmål om noe, info om ting som er, eller ihvertfall burde være allmenkjent. Her om dagen fikk jeg spørsmålet, - Du som har lettere Asbergerssyndrom, hvorfor har vi egentlig skuddår? Seriøst...

Om jeg har Asbergers aner jeg ikke, jeg har ihvertfall ikke noe problem med å omgåes mennesker, selv om jeg skal innrømme at noen mennesker kjeder meg. Folk som ikke er interessert i noe som helst, ikke har meninger om noe gjør meg rastløs. Å prate om vær og vind synes jeg også er kjedelig. Facebook kjeder meg... Det er vel diagnose på det også. Det er sikkert en diagnose på oss som synes Paradise Hotel er kjedelig og innholdsløst, eller synes det er kjedelig å se tippekampen... Jeg interesserer meg mye for historie, vitenskap, politikk, og er generelt vitebegjærlig. Når jeg ser på TV liker jeg programmer som opplyser meg om noe. Og så har jeg god hukommelse... Det er vel der Asbergerssyndrom-antydningen kommer inn.

 

Til syvende og sist handler det, i min vennekrets, om arroganse. Noen kan rett og slett ikke fatte at noen interesserer seg for andre ting enn hva de selv er interessert i, ergo, du må ha Asbergers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er nok både fordelar og ulemper. Er du pålagt å informere forsikringsselskap, arbeidsgjevar osv. om ein sånn diagnose?

Bortsett fra ved livsforsikring, nei, tror ikke det. Mht. arbeidsgivere er prøvetid reglene til for å avdekke ugunstige forhold, begge veier (dersom ansettelses prosessen (intervju etc) var for dårlig gjennomført).

Lenke til kommentar
Er poenget her å poengtere at hadde det ikke vær for disse personene så hadde utviklingen gått tregere , eller betyr det at mange jobber i motbakke ved gjøre unødvendige ting , noe som bremser utviklingen ? Hvis så noen finner ut at det er en sykdom som må kureres ?

 

Autister er de som leder mye av vitenskapen. Det spekuleres om Einstein, Turing, Tesla og Newton hadde Aspergers Syndrom. Så jeg vil si at autister er vel så gode som alle andre, om ikke bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Asbergerssyndrom-merkelappen passer jo på enhver som har en hobby eller interesserer seg for noe som helst. I min omgangskrets brukes det litt nedlatende fra et par venner når de har spørsmål om noe, info om ting som er, eller ihvertfall burde være allmenkjent. Her om dagen fikk jeg spørsmålet, - Du som har lettere Asbergerssyndrom, hvorfor har vi egentlig skuddår? Seriøst...

Om jeg har Asbergers aner jeg ikke, jeg har ihvertfall ikke noe problem med å omgåes mennesker, selv om jeg skal innrømme at noen mennesker kjeder meg. Folk som ikke er interessert i noe som helst, ikke har meninger om noe gjør meg rastløs. Å prate om vær og vind synes jeg også er kjedelig. Facebook kjeder meg... Det er vel diagnose på det også. Det er sikkert en diagnose på oss som synes Paradise Hotel er kjedelig og innholdsløst, eller synes det er kjedelig å se tippekampen... Jeg interesserer meg mye for historie, vitenskap, politikk, og er generelt vitebegjærlig. Når jeg ser på TV liker jeg programmer som opplyser meg om noe. Og så har jeg god hukommelse... Det er vel der Asbergerssyndrom-antydningen kommer inn.

Jeg kjenner meg mye igjen i dette. Men i stedet for asbergsers ble jeg noen ganger kalt leksikon når folk spurte meg om slikt. Jeg er multi-nerd og interesserer meg for veldig mye og kan synes det meste er spennende, men jeg har funnet ut at det er 3 generelle kategoier av ting som jeg er kraftig likegyldig til: Sladder, sport, og overtro. Hovedsaklig da som underholdning. Sport kan være gøy å gjøre, men sladder og overtro vil jeg absolutt ikke delta i...

 

Jeg lurte en stund på om jeg har asbergsers eller noe lignende, siden jeg har merket at jeg generelt tenker på en annen måte enn folk felst jeg møter og har noe av "symptomer" eller trekk fra noen slike diagnoser, men jeg har slått det fra meg og tror jeg bare er en skikkelig nerd, og trives med det :D

Jeg kjenner noen folk som er diagnosert med asbergsers, og jeg synes de er interresante å diskutere med, og generelt er mye triveligere personer enn sladrete eller personer uten interesser.

 

EDIT: om noe vil jeg tror det var positivt for en arbeidssøker innen IT bransjen å kunne vise til diagnosen asbergers :p Generelt høyere fokus og mindre drama.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
... men jeg har funnet ut at det er 3 generelle kategoier av ting som jeg er kraftig likegyldig til: Sladder, sport, og overtro. Hovedsaklig da som underholdning. Sport kan være gøy å gjøre, men sladder og overtro vil jeg absolutt ikke delta i...

Det merkelige er at spiller man f. eks. Trival Pursuit så oppfattes det merkelig hvis man kan svare på vitenskap- eller historespørsmål. Mens sportsnerden som kan svare på alskens tabeller og hvem som vant hva for 20-30 år siden, anses som helt normal. Hvem har asbergers spør du meg...

 

Fotball er forøvrig gøy og spille, tippekampen er drepende kjedelig. Hvilken diagnose er det tro?

 

Vel vel, i mitt tilfelle, hvor spørsmål har har begynt med - Du som har asbergers, hvorfor ditt og datt, så handler det nok om pinlig billige hersketekniker. Man prøver å dekke over sin egen manglende almennkunskap ved å tilegne den andre en diagnose fordi vedkommende har mer kunnskap enn en selv. Og det er helt greit og ikke være interessert, men helt teit og ikke gi kudos til de som faktisk gidder å lese seg opp på div. emner, asbergers or not.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...