Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener? Hvem er det som "kan"? Og hvem er det du mener har butikker rundt om i landet? Det er jo Telenor og Netcom som har butikkene stort sett, og de tar seg godt betalt for denne telefonen. Det er jo store forskjeller det er snakk om her, eksempelvis koster 16gb hele 1.000 kr mer i totalpris hos Netcom, og da har Tele2 dessuten flere ringeminutter og mere data inkludert. Jeg forstår ikke det her lengre, klarer ikke sette meg inn i priser på mobilabonnement, har nok blitt for gammel hehe.

 

Så hvis noen muligens har hjerte til å hjelpe: Hvis jeg ønsker å betale så lite som mulig for telefonen mens månedsprisen ikke har noe å si, hva er da den beste prisen for meg gitt at jeg bruker telefonen stort sett til samtaler og nett, lite sms og mms?

Lenke til kommentar

Men Apple Store blir jo du først i køen om du er klar 00:01 fredag (om ikke senere på dagen), mens Djuice/Telenor er man jo allerede langt bak i køen når man bestiller? Eller tenker du på å dra på nattåpent eller noe i morgen kveld?2

 

Jeg jobber klokken 00:01 i morgen, så jeg har ikke mulighet til å dra på nattåpent. Når i tillegg smarttelefonen min har tatt kvelden i dag har jeg heller ingen mulighet til å få bestilt via Apple Store før jeg kommer hjem klokken 07:15, og da har vel telefonen vært utsolgt i minst syv timer allerede.

 

Håpet mitt er vel egentlig at jeg var såpass tidlig ute med å reservere telefonen min på Djuice.no at jeg kommer i første gruppe som får den derfra. Men så var det jo det med hvor lenge reservasjonen min er aktiv før de gir den videre...

 

Er veldig usikker på dette her, og frem til i dag var det ingen nød - men i dag døde som sagt telefonen min, og da hadde det vært veldig kjekt å fått en ny telefon så fort som mulig.

 

En annen ting, hva er det med disse prisene hos djuice, hvorfor står det en rekke der telefonen koster bare 1 kr og en rekke der du må betale tusenvis for den?

 

2m367n5.png

 

Fordi du betaler endel mer pr/mnd når du kun betaler 1,- kr for telefonen.

 

Eksempen for 16Gb-versjonen med all in 1 L web:

For den du betaler 2490,- på tar du totalsummen på 8478,- kr minus 2490,- kr. Summen du da sitter igjen med deler du på 12 måneder, og finner ut at du betaler 499,- kr per mnd.

For telefonen du betaler 1,- på må du ta totalsum på 8389,- kr minus 1,- kr. Da sitter du igjen med 8388,- kr delt på 12 mnd = 699,- kr per mnd.

Endret av Melvin1907
Lenke til kommentar

Ok, så langt tror jeg at jeg har skjønt også, men hvorfor skal jeg betale 2500 up front for telefonen når jeg kan velge den på nedbetaling og allikevel ende opp med en billigere totalpris? (16 gb med all in 1 L er f.eks ca 100 kr billigere totalt, pluss at jeg slipper å legge ut 2.500 med en gang), jeg forstår bare ikke logikken her og lurer på hva haken er, spesielt når de "to store" ikke tilbyr lignende avtaler.

Lenke til kommentar

Sikkert et helt utrolig dumt spørsmål fra meg her nå men er lenge siden jeg var bevandret i mobilverdenen så ha tålmodighet:

 

Hva er grunnen til at f.eks Djuice og Tele2 selger sine iphone 5 for 1,- kr (og totalpris på 7-8000 inkl abo) mens f.eks Netcom tar 3-4000 for telefonen i seg selv og har en totalpris som nærmer seg det dobbelte enn de jeg nevnte foran her?

 

Det kommer jo helt an på hva slags abonnement som inngår i prisen. Dersom du betaler 1 kroner for telefonen og f. eks. 599 i måneden og 199 etter 12 måneder betyr det at prisen for telefonen er 1+(599-199)*12=4801, mens de resterende 199 er det du betaler for selve abonnementet. Av den grunn blir totalprisen veldig forskjellig fra operatør til operatør siden de inkluderer forskjellige abonnement i prisene sine.

Endret av Kasp
Lenke til kommentar

Sorry gnaginga her altså men jeg sliter fortsatt med logikken her, annet enn Hawkeyes svar :p

 

1. Jeg forstår det, men hvorfor er det billigere med nedbetaling enn å betale den cash? Se på eksemplet over fra Djuice, her snakker vi jo om akkurat samme abonnement med akkurat samme ringepriser og ting inkludert. Hvem med fornuften i behold velger å legge ut 2.500,- for telefonen når det i tillegg gir en dyrere totalpris? (ikke mye, men dog - 100 kr)

 

2. Så kan man jo sammenligne den totalprisen (8.389,-) med et tilsvarende abonnement fra f.eks Netcom, la oss da si M+ som riktignok gir dårligere betingelser over hele linja (men inkluderer spotify premium), prisen er her allikevel vesentlig dyrere (8.747,-) og samtidig må du ut med flere tusenlapper for å få telefonen, som igjen bringer meg tilbake til punkt 1. Hvorfor betale up front for telefonen når det er billigere å ta den på nedbetaling? Det er vel i grunn bare det jeg sliter med å forstå, resten skjønner jeg er helt vanlig konkurranse.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

De allra flesta vill ha så låg månadskostnad som möjligt. Men de finns också de som inte har råd med 2700+ i köpskostnad. De provar helt enkelt att få oss att impulsköpa. Att de klarar att ge ifrån sig en telefon räntefritt säger egentligen bara hur mycket de tjänar på dessa "all in one" abb. Den första som kan ge ett abbonemang utan den förbannade 5gb spärren kommer sno hela marknaden runt. Då försvinner i princip också de mobila abbonemang som vi knner de då du har internetdelning i stort sett alla smarttelefoner nu.

 

I sverige har de "löst" detta md att ta betalt för internetdelning som en tjänst, hur nu de tekniskt skall klara det vet jag inte.

 

Chess, Onecall och Djuice har väl alla likadana 199 kronors all in one. Den av de som kommer sälja i5 billigast kommer sälja flest telefoner. Djuice kort är "räntefritt". Vi får väl se vad Chess kommer med. För en familj med flera telenorabbonemang och som skall ha en telefon ligger väl Djuice bäst till hittils. Telenor sin årskostnad på i5 är ju helt åt helvete.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid at det er billigere med nedbetaling, men noen ganger.

Tror noe av det henger sammen med at folk skal heller binde seg enn å kjøpe mobil og abo separert.

Når noen binder seg, er operatøren sikker på at du kommer til å betale 8000kr nesten i det nærmeste året. Når du ikke binder deg, kan de risikere å "miste" deg ovenfor en annen operatør. Hence bindingstid, men litt billigere.

 

Pluss, det er mange som ikke har råd til å betale 5000kr der og da for en telefon, så derfor er nedbetaling en bedre løsning.

 

Vet ikke om det ga noen mening jeg.. :p

Lenke til kommentar

Takk, godt forklart Mackan, da var det som HawkeyeFtw sa, det er rett og slett bare et salgstriks. Og ja jeg er helt enig med deg, det sier utrolig mye om hva det er for slags fortjeneste enkelte steder.

 

Men igjen, som et siste gnagsår - du ga meg fortsatt ikke en god grunn annet enn å "ha råd" til å betale 2700 i kjøpskostnad, jeg mener hvorfor skal jeg betale over to tusen når jeg ikke trenger det? Det er jo mer lønnsomt for meg å ha de pengene og sakte men sikkert betale de til de jeg velger nedbetaling hso enn det er å gi de alle pengene med en gang. (og da har jeg ikke en gang nevnt igjen at det dessuten totalt sett er 100 kr billigere)

 

edit: thescientist - joda, greit nok det, men det er jo bindingstid på begge de to eksemplene over, den eneste forskjellen mellom abonnementene er at du betaler Djuice ca 100 kr for å få lov til å kjøpe telefonen for 2490,- . Jeg og er forresten klar over at det ikke er billigere med nedbetaling, jeg vil vel gå så langt som å si at det så og si aldri lønner seg, men her er altså et unntak (med mindre noen påpeker noe som ikke er sagt her).

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Som andr sier her, avbetaling kan lønne seg. Men det viktigste er hvor mye du ender opp å betale totalt sett ved en slik avbetalingsløsning, sammenligned hvis du kjøper den kontant. Det mange glemmer er å se sammenligne med abonnementet som faktisk er billigst og best for de.

 

Du ser f.eks at telenor selger en telefon for 1 kr, hvor du betaler 600 i måneden. Hvis abonnementet da koster 400 i måneden, og avbetalingen er på 200 kr, tenker du at du bare betaler 2401 kroner for selve telefonen.

 

Men hvis du egentlig ville vært mer enn fornlyd med onecalls folkepakke, som koster 199 i året, så har du egentlig betalt 4801 kroner ekstra for å benytte deg av avbetalingen.

 

Tror mange selskaper gir telefonen litt billigere, for å få folk til å binde seg til dyrere abonnement enn de egentlig trenger.

Endret av Jakoozie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nå Telenor komplett S, men vurderer å binde meg til komplett M. Problemet er at jeg per i dag har fri familie inkludert i mitt abonnement. Hva vil skje med dette om jeg oppgraderer til M? Har også hørt man trenger en annen type SIM-kort til iPhone. Hvordan skaffer man seg dette, og hva koster det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...