Gå til innhold

– Openoffice.org for dyrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.jupiterbroadcasting.com/?p=2970

 

Denne burde sees av samtlige IT ansatte i kommunen..

 

Redigert:

"– Det var som å komme til steinalderen. Det gikk ikke an å finne folk via internett, e-postsystemet og adresseboken var ubrukelig. Dessuten er det 19 millioner NOK å spare ved å velge Microsoft Office, sier IT-sjef Tommy Otnes til magasinet Offsek. "

 

Open Office inneholder ikke en gang ett e-poistsystem? Det er tydelig at disse ikke har snøring på hva de begikk seg ut på når de byttet software.

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar

Fullt mulig at det er billigere å ha MS Office enn OO. Det finnes jo veldig mange skjulte kostnader ved å gå over til OO. MS Office er jo noe "alle" brukere kan og IT folkene må jo ha opplæring osv.

Slik jeg har forstått så koster det ikke all verdens med lisenser heller. Om man "truer" MS, så kan man jo omtrent få de gratis :)

Lenke til kommentar

Hvor "skjulte" disse kostnadene egentlig er kan diskuteres. En hver IT avdeling må regne på hvor mye det vil koste å gå over til ny software. Det første året vil det nødvendigvis ikke være lønnsomt, men over flere år er det mye og spare på dette.

 

Hvordan man skal få "true" ned prisen til M$ er jeg usikker på hvordan man skal gjøre. Iallefall hvis man er en kommune i Norge, og ikke en stat med xxxxxxx antall ansatte i USA..

 

Redigert:

leif.

Endret av fredrik-fyksen
Lenke til kommentar
Fullt mulig at det er billigere å ha MS Office enn OO. Det finnes jo veldig mange skjulte kostnader ved å gå over til OO. MS Office er jo noe "alle" brukere kan og IT folkene må jo ha opplæring osv.

Her er det snakk om å gå andre veien. Altså opplæringskostnader, kostnader ved å installere på alle PCene, kostnader med oppgradering av PCene som følge av mer maskinkrevende programvare osv. Overgangen til MSOffice kommer nok til å koste mye.

 

Men det skulle ikke forundre meg om MS har kommet med et spesialtilbud (les: gratis lisenser det første året og gratis support) til Sarpsborg kommune, nettopp for å hindre at OOo får godt fotfeste i markedet. Det er nok ikke uten grunn at de valgte den profilerte Friprog-kommunen Sarpsborg til nettopp dette stuntet. Regn med at MS bruker media for hva det er verdt i denne saken.Arsæll lar seg ikke be to ganger akkurat.

 

Ble i 1999 gründer av en nettside med fokus på brukerstøtte for Microsoft Windows. Dette prosjektet ble senere en del av Hardware.no.

Siden het Windows.no (kilde), men domenet er for lengst overtatt av Microsoft.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan virke som om Sarpsborg kommune forventet at programvaren skulle løse alle deres problemer. Det står lite å lese om hva de syntes om tekstbehandlings-, regnarksprogramvaren f.eks.

 

Slik jeg ser på OpenOffice.org så er det gjerne disse to delene som det mange bruker programvaren til.

 

Jaja, så vet vi det da, at OpenOffice.org egner seg dårlig til kommunikasjon og adresseregistrering, i følge Sarpsborg kommune.

 

Må en på død og liv ha alt-i-ett-løsninger da? Det finnes ett hav av programmer som gir e-post og adresseregistrering.

Lenke til kommentar

http://www.jupiterbroadcasting.com/?p=2970

 

Denne burde sees av samtlige IT ansatte i kommunen..

 

Redigert:

"– Det var som å komme til steinalderen. Det gikk ikke an å finne folk via internett, e-postsystemet og adresseboken var ubrukelig. Dessuten er det 19 millioner NOK å spare ved å velge Microsoft Office, sier IT-sjef Tommy Otnes til magasinet Offsek. "

 

Open Office inneholder ikke en gang ett e-poistsystem? Det er tydelig at disse ikke har snøring på hva de begikk seg ut på når de byttet software.

 

Hææ? Oo har jo ikke støtte for e-post eller adressebok ser det ut som :hmm:

Jeg finner kun disse programmene i Oo på sidene deres:

 

http://why.openoffice.org/index.html

 

Writer (Word)

Calc (Excel)

Impress (Powerpoint)

Draw (Samme som Publisher tror jeg)

Base (Access)

 

En helt usaklig uttalelse på hvorfor de ville skifte kontorprogramvare spør du meg, de har jo ikke peiling hva de sier jo!

 

"Det gikk ikke an å finne folk via internett" :nei:

Endret av vivastar
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Med så sterke påstander fra kommunen bør de også gi ut informasjon som kan byggge opp under dem. Dette er jo bare påstander i tomme luften uten noe som helst begrunnelse.

Eller har de kun har ansatte som bare har lært seg å slå på en PC, og kanskje til og med logge inn...

 

Jeg tror dette bare er tull, og at dette dreier seg om makt og penger (som vanlig) og MS har kjøpt de rette folka for å få dette til.

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fullt mulig at det er billigere å ha MS Office enn OO. Det finnes jo veldig mange skjulte kostnader ved å gå over til OO. MS Office er jo noe "alle" brukere kan og IT folkene må jo ha opplæring osv.

Her er det snakk om å gå andre veien. Altså oppløringskostnader, kostnader ved å installere på alle PCene, kostnader med oppgradering av PCene som følge av mer maskinkrevende programvare osv. Overgangen til MSOffice kommer nok til å koste mye.

 

Men det skulle ikke forundre meg om MS har kommet med et spesialtilbud (les: gratis lisenser det første året og gratis support) til Sarpsborg kommune, nettopp for å hindre at OOo får godt fotfeste i markedet. Det er nok ikke uten grunn at de valgte den profilerte Friprog-kommunen Sarpsborg til nettopp dette stuntet. Regn med at MS bruker media for hva det er verdt i denne saken.

Hvor "skjulte" disse kostnadene egentlig er kan diskuteres. En hver IT avdeling må regne på hvor mye det vil koste å gå over til ny software. Det første året vil det nødvendigvis ikke være lønnsomt, men over flere år er det mye og spare på dette.

 

Hvordan man skal få "true" ned prisen til M$ er jeg usikker på hvordan man skal gjøre. Iallefall hvis man er en kommune i Norge, og ikke en stat med xxxxxxx antall ansatte i USA..

 

Redigert:

leif.

Forstod det feil jeg da. Gikk ut i fra skole pcene i distriktet jeg. Alle disse maskinene er jo gode, egentlig :p

Og det med å true ned prisen, om man bruker MS Office på skolen, så er jo det reklame for å bruke dette på hjemme også.

Ble fortalt en gang at de kommunen omtrent fikk lisenser til Win 7, Office o.l kastet etter de. En periode skulle jo kommunen gå over til Linux. Dette ble det aldri noe av (tror jeg).

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg MS office er endel bedre enn open office som pakke. (for all del, MS office har sine problemer, world er ganske irriterende, outlook er litt ymse, men excel er ganske ok, og jeg liker onenote). Men det var mye innsparing de snakket om, hvor mange ansatte har denne kommunen? Synes så mange millioner høres mye ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Merkelig svar fra kommunen også:

"Kommunen svarer:

 

– Isolert sett er Microsoft Office mer en utgift en besparelse, men ser vi på totalen gir Microsofts verktøy en innsparingsgevinst som er synliggjort i budsjettet, sier Nilsen

"

 

De sier ingen ting om hva som koster 17 mil.

Det er tydelig at dette er kjøpt og betalt. Hele saken minner veldig om den propaganda filmen M$ lagde om OpenOffice.org (som jeg linket til i det første inlegget mitt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være noe slags plugin-program de har benyttet, om dette finnes for å gi e-post og adresseregistrering?

 

Adresseregistrering kan en jo gjøre i Calc, men det er kanskje ikke helt ideelt, eller? :tease:

 

 

http://www.openoffice.org/dev_docs/features/3.0/#Calendar_and_Email_Client_.28Mozilla_Thunderbird_and_Lightning.29

 

Ser man her, så kan du jo bruke Thunderbird og Lightning som er gratis, og som har nesten de samme funksjonene som i office til å kommunisere med Oo virker det som.

 

Det er vell andre grunner til at de ikke bruker Oo tror jeg.

Endret av vivastar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er mange som går tilbake til MS, etter å ha brukt OO i 1-2 år. 4-5 av mine tidligere kunder (større bedrifter) følte at OO ble en for stor belastning for organisasjonen til at de kunne tillate seg og fortsette. Jeg har også hjulpet kommunen her med div. utfordringer rundt OO, men det ble for mange utfordringer som ikke lot seg løse, så MS er tilbake for fult.

 

Utfordringen ligger egentlig ikke i at OO er så drit dårlig, men heller at alle "systemer" rundt om er så forbaskade godt integrerte med MS-Office

 

 

Lenke til kommentar
Fullt mulig at det er billigere å ha MS Office enn OO. Det finnes jo veldig mange skjulte kostnader ved å gå over til OO. MS Office er jo noe "alle" brukere kan og IT folkene må jo ha opplæring osv.

Her er det snakk om å gå andre veien. Altså oppløringskostnader, kostnader ved å installere på alle PCene, kostnader med oppgradering av PCene som følge av mer maskinkrevende programvare osv. Overgangen til MSOffice kommer nok til å koste mye.

 

Men det skulle ikke forundre meg om MS har kommet med et spesialtilbud (les: gratis lisenser det første året og gratis support) til Sarpsborg kommune, nettopp for å hindre at OOo får godt fotfeste i markedet. Det er nok ikke uten grunn at de valgte den profilerte Friprog-kommunen Sarpsborg til nettopp dette stuntet. Regn med at MS bruker media for hva det er verdt i denne saken.

Hvor "skjulte" disse kostnadene egentlig er kan diskuteres. En hver IT avdeling må regne på hvor mye det vil koste å gå over til ny software. Det første året vil det nødvendigvis ikke være lønnsomt, men over flere år er det mye og spare på dette.

 

Hvordan man skal få "true" ned prisen til M$ er jeg usikker på hvordan man skal gjøre. Iallefall hvis man er en kommune i Norge, og ikke en stat med xxxxxxx antall ansatte i USA..

 

Redigert:

leif.

Forstod det feil jeg da. Gikk ut i fra skole pcene i distriktet jeg. Alle disse maskinene er jo gode, egentlig :p

Og det med å true ned prisen, om man bruker MS Office på skolen, så er jo det reklame for å bruke dette på hjemme også.

Ble fortalt en gang at de kommunen omtrent fikk lisenser til Win 7, Office o.l kastet etter de. En periode skulle jo kommunen gå over til Linux. Dette ble det aldri noe av (tror jeg).

 

 

Det er nok sant, kommuner og stat betaler en fast sum for en masse lisenser slik at de kan bruke samme windows cd'en og samme nøkkel på flere pc'er. I den fylkeskommunen jeg jobber i så får vi jo tilbud om å kjøpe nyeste office pakke til 50kr, win 7 pro til 50kr og win 7 ultimate til 95kr. Latterlig billig.

Lenke til kommentar

Dette er visst vanskelig....

 

Et kjent problem er at resten av verden bruker Microsoft Office, og at alle man forholder seg til vil levere ms office filer.

 

Open Office takler fint de enkle filene, men ikke når det begynner å bli litt avansert. Da MÅ du desverre ha microsoft office.

 

XL er et program som er 10 millioner ganger bedre enn Calc, og det er opplest og vedtatt av alle, selv ihuga open office fans. XL brukes faktisk til ganske mye rart i ymse organisasjoner som budsjetter, oversikter, lage beregninger etc. Calc kan ikke måle seg fordi det mangler en masse grunnleggende ting, og har overhode ikke noe avansert.

 

Så er det også slik at mange bedrifter benytter seg av andre bedrifter, som leverer office tjenester, for å gjøre visse type jobber. Man gjør ikke alt internt. I norge så er det en stor mangel på bedrifter som kan levere jobber til open office, mens det finnes tonnevis til microsoft.

 

Og så er det nok slik at leverandørtjenester antagelig er dyrere og mer tungvinte, fordi open office ikke er laget for bruk i bedrifter og organisasjoner.

 

Et annet ankepunkt er jo at open office ikke har en outlook tjeneste. Det å sammenligne thunderbird + hjemmesnekret imap/pop server opp mot outlook + excange, så sammenligner man sykkel og romfartøy. Begge tar deg fremover, og sykkel er fint til korte avstander og det er godt for helsa. Men romfartøyet kan gå lengre, ta med mer, og kan gjøre en hel drøss mer som også er relevant for bedriften.

 

Dere har ikke jobbet i bedrifter. Dere er i beste fall naive skoleelever som har brukt open office til å gjøre enkle ting, og sett at man gjør ikke stort mer med ms office i deres verden. Lisenser er bare en bitteliten del av hverdagen.

 

Open Office er for menig mann, og fattigfolk. Det ble laget for dem. Ingen som har jobbet med Open Office har spurt bedrifter og organisasjoner om hvordan de vil ha ting, og derfor suger open office til den bruken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...