Gå til innhold

Anmeldelse: Resistance: Retribution (PSP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hiver meg på bølgen av dem som synes det er merkelig at stort sett alle andre medier lovpriser denne tittelen, mens den her blir tilnærmet totalslaktet.

 

Har selv lekt mye med PSP, og ut fra det jeg leser i artikkelen og rundt om på nett så er det motoren til Syphon Filter som er brukt. Da er det på grensen til parodisk å kalle kontrollene for dårlige. Jeg brukte vel et par timer på å venne meg til disse selv, men etter det så tenkte jeg ikke en gang over at det hindret meg på noe som helst vis.

 

En ting er å anmelde spill ut fra premissene til plattformen, noe annet er å ønske at det var en PS3 man hadde mellom hendene. Jeg kommer til å kjøpe dette spillet til tross for at Spillverket anbefaler meg å stå over...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Greit å få vite at karakteren 5/10 tilsvarer "nærmest totalslakt". Da vet jeg det til seinere.

 

Skal også huske på at hvis et spill bruker motoren fra Syphon Filter så er kontrollene automatisk bra, jeg har antageligvis gått glipp av et rundskriv eller noe. :wee:

 

Sånn seriøst så føles Resistance: Retribution litt som å se på noen andre spille et skytespill, og dere får bare tilgi meg at jeg ikke synes det er all verdens. Det er ikke snakk om at jeg helst skulle hatt en DualShock 3 koblet til PSP-en (noe som forhåpentligvis går fram av omtalen), mer det at jeg ikke syntes den løsningen utviklerne valgte formidlet opplevelsen på en spesielt god måte.

Lenke til kommentar
Greit å få vite at karakteren 5/10 tilsvarer "nærmest totalslakt". Da vet jeg det til seinere.

 

Skal også huske på at hvis et spill bruker motoren fra Syphon Filter så er kontrollene automatisk bra, jeg har antageligvis gått glipp av et rundskriv eller noe. :wee:

 

Sånn seriøst så føles Resistance: Retribution litt som å se på noen andre spille et skytespill, og dere får bare tilgi meg at jeg ikke synes det er all verdens. Det er ikke snakk om at jeg helst skulle hatt en DualShock 3 koblet til PSP-en (noe som forhåpentligvis går fram av omtalen), mer det at jeg ikke syntes den løsningen utviklerne valgte formidlet opplevelsen på en spesielt god måte.

 

Dette tilsvaret sier vel sitt om seriøsiteten til Spillverket.no

 

Når så godt som alle spillmagasin i hele den vestlige verden hyller Syphon Filter som noe av det ypperste du kan få til PSP så tviler jeg på at det er dem det er noe galt med.

 

Jeg holder en knapp på at det her er anmelderen som ikke har et spesielt tungt faglig grunnlag for det han anmelder. Hvis jeg ønsker å lese den slags fjortissoppgulp som presteres her så finnes det nok av forum her på nett til å få tilfredsstilt det behovet. Synd at ikke Spillverket.no klarer å prestere bedre.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Skjønner meg egentlig ikke på all den sutringen om negative anmeldelser i det siste. Spillanmeldere skriver om sin erfaring med spillet, sett fra sine øyne, og med sin spillhistorikk tatt med i beregningen. De som leser anmeldelsene trenger strengt talt ikke å gjøre mer enn å lese et par anmeldelser fra samme person, finne ut om de har en spillsmak som er noenlunde kalibrert, og så velge om de vil lese denne skribentens anmeldelser i fremtiden.

 

Personlig leser jeg stort sett anmeldelsene i Edge før noe annet. I de senere årene har jeg funnet anmeldelser som plukker på de samme tingene som jeg har irritert meg over, og de har en fin tendens til å gi karakterer som andre anmeldere ville gitt etter hypen dabbet av.

 

En annen ting som er verdt å nevne, er å bruke hele karakterskalaen. I det siste har den vært begrenset til 7-10, hvor 7 er elendig, 8 er greit nok, 9 er fantastisk og 10 er en klassiker. 5/10 er 50%, midt på treet, verken bra eller dårlig. Jeg tolker karakteren 5/10 som et spill som kan underholde om man overser fundamentale feil eller mangler.

 

Dette er ikke en støtteerklæring til spillverket.no eller gamer.no, men jeg syns folk kan se litt utenfor metacritic.com-scoren og innse at folk har forskjellige meninger om ting.

Lenke til kommentar

Med mindre du spiller mye spill så finnes det ikke mye grunn til en gang å prøve spill som får 5/10. Til det finnes det alt for mange vesentlig bedre spill.

 

Når det er snakk om en anmeldelse så bør den ha en viss forankring i erfaring og kjennskap til plattformen. Man kan ikke gi middels grafikk skryt og kalle den god f.eks. På samme måte så blir det dumt hvis folk skremmes bort fra denne tittelen på bakgrunn av at anmelderen ikke takler kontrollene.

 

Jeg synes det er helt greit å gi ting stempelet middelmådig hvis det er middelmådig, og i dette tilfellet så kan det godt være at story og atmosfære er totalt fraværende. Jeg har desverre ikke fått prøvd spillet selv enda. Det jeg derimot har prøvd er spill som bruker samme kontrollsystem, og jeg kan skrive under på at dette faktisk fungerer veldig bra, selv for en som stort sett foretrekker to stk analogstikker.

 

At man da svarer med sarkasme når man påpeker svakheter i anmeldelsen er for meg totalt uforståelig.

 

-KJ

 

Det er helt greit å komme med negative tilbakemeldinger, men når argumentet ditt koker ned til at min mening er feil fordi mange andre mener noe annet så blir det ekstremt vanskelig å ta det seriøst.

 

Se tilsvar over.

 

Begrensninger i plattformen er noe du må ta med som utgangsunkt i en anmeldelse og ikke bare hoppe bukk over. Det blir som å slakte alle spill på Nintendo Wii på grunn av dårligere grafikk enn PS3 /Xbox 360.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Å si at et spill som får karakteren 5/10 ikke er verdt tiden forteller meg at du ikke leser teksten og bare ser etter tallet på bunnen.

Jeg er nylig ferdig med et typisk 5/10-spill som jeg fikk gode 25 timer ut av. Enkelte elementer var bra nok til at jeg ble hekta, og jeg klarte å overse det som ikke var fullt så bra. Det er likevel helheten som skal anmeldes, og ved å lese hvilke punkter anmelderen mener er bra eller dårlige trenger du ikke nødvendigvis være enig for å finne ut om spillet er noe for deg.

Lenke til kommentar
Når det er snakk om en anmeldelse så bør den ha en viss forankring i erfaring og kjennskap til plattformen. Man kan ikke gi middels grafikk skryt og kalle den god f.eks. På samme måte så blir det dumt hvis folk skremmes bort fra denne tittelen på bakgrunn av at anmelderen ikke takler kontrollene.
Nei, det blir ikke dumt. Kontrollsystemet er laget på en slik måte at opplevelsen framstår som både knotete og distansert fra spilleren. Hvis du er veldig, veldig glad i Resistance eller bare tørster etter et greit skytespill til PSP så kan dette være et alternativ, noe omtalen min sier ifra om.
Jeg synes det er helt greit å gi ting stempelet middelmådig hvis det er middelmådig, og i dette tilfellet så kan det godt være at story og atmosfære er totalt fraværende. Jeg har desverre ikke fått prøvd spillet selv enda. Det jeg derimot har prøvd er spill som bruker samme kontrollsystem, og jeg kan skrive under på at dette faktisk fungerer veldig bra, selv for en som stort sett foretrekker to stk analogstikker.

 

At man da svarer med sarkasme når man påpeker svakheter i anmeldelsen er for meg totalt uforståelig.

Du påpekte ikke en iboende svakhet i omtalen, du påpekte at du var uenig med meg og skulle ha det til at det var det samme som at jeg ikke hadde gjort jobben min. Verken du eller jeg kan påberope oss å sitte inne med den objektive sannheten om hvorvidt Resistance: Retribution er bra, dårlig eller et sted midt imellom, så hvis min sarkastiske kommentar var "totalt uforståelig" får jeg bare sende din kommentar i retur.
Begrensninger i plattformen er noe du må ta med som utgangsunkt i en anmeldelse og ikke bare hoppe bukk over. Det blir som å slakte alle spill på Nintendo Wii på grunn av dårligere grafikk enn PS3 /Xbox 360.
Så klart kan man ikke forvente at en PSP vil prestere likt med en PS3, og det var delvis derfor jeg reagerte såpass på kontrollsystemet utviklerne har skrudd sammen. De har tatt et system tilpasset en annen maskin og kopiert det rett over til PSP, innsett at det ikke ble det helt store, og så lagt på en mekanikk som er ment å glatte over mangelen på presisjon men som resulterer i at spillopplevelsen blir forholdsvis fattig; dette er hva jeg påpekte i omtalen min. Jeg ser ikke helt hva det har med "å hoppe bukk over" spørsmålet rundt begrensninger i PSP-ens design å gjøre.
Lenke til kommentar
Og ... du har ikke spilt spillet, men atte ... ? Jeg skjønner ikke hva du har i dette kommentarfeltet å gjøre, egentlig. Tenk deg om to ganger før du beskylder andre for å skape dårlig atmosfære.

 

Velkommen til forumet.

 

Til neste gang du skal kommentere en post laget av andre anbefaler jeg å bruke quotes slik at det blir enklere å forstå hva du kommenterer.

 

On topic så vil du, hvis du leser hele postene mine, skjønne at dette dreier seg om en spillmotor. (A la Half Life 2 motoren...) Det er de samme kontrollene, og det er disse vi diskuterer, ikke spillet i seg selv.

 

Jeg har aldri beskyldt noen for å lage dårlig stemning her, men reagerer på at anmelderen konsekvent prøver å drite meg ut når jeg påpeker at jeg synes han har oversett viktige elementer med det å anmelde spill til plattformen PSP...

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Å si at et spill som får karakteren 5/10 ikke er verdt tiden forteller meg at du ikke leser teksten og bare ser etter tallet på bunnen.

Jeg er nylig ferdig med et typisk 5/10-spill som jeg fikk gode 25 timer ut av. Enkelte elementer var bra nok til at jeg ble hekta, og jeg klarte å overse det som ikke var fullt så bra. Det er likevel helheten som skal anmeldes, og ved å lese hvilke punkter anmelderen mener er bra eller dårlige trenger du ikke nødvendigvis være enig for å finne ut om spillet er noe for deg.

 

Joda. Hvis du har tilgang på alt som kommer av spill og kan teste dem ut, så er jeg enig med deg. Har selv noen spill jeg rangerer høyt, men som kom dårlig ut på de fleste anmeldelser.

 

Problemet til de aller fleste "casual gamers" er imidlertid at man hverken har tid eller råd til å teste så alt for mange spill. Derfor bruker man anmeldelser til å sile ut hva man skal kikke på.

 

Jeg dropper glatt alt som er under 70 % / 7/10, og konsentrerer meg om å finne det rette spillet blant topp 30 %.

 

Jeg tviler på at jeg avviker stort fra den gemene hopen her.

 

-KJ

Lenke til kommentar

En person som dømmer spill ut etter en omtale og enda værre en omtales endelige karakter har gjort et forferdelig dårlig grunnarbeid.

 

Har man ikke råd til flere spill er det ganske enkelte å lese flere omtaler, nevner samtlige omtaler samme "problem" og du synes det høres ut til å være irriterende, så styr unna.

 

Jeg ser ingen grunn til at man skal gå i fistel ovenfor denne omtalen, igjen. Det er en grei subjektiv mening med vel formulert begrunnelse på hvorfor man ikke liker det man opplever. Såre enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg har fått spilt dette spillet en god del nå, og må si at jeg synes det er et av de beste psp-spillene noen sinne. Et må-ha-produkt hvis man har psp. Grafikken er god, musikken er passe storslagen, lyden ellers og spillmekanikken er bra. Jeg mener utviklerne har klart å lage et kontrollsystem som på en god måte tar hensyn til både det faktum at psp kun har en analog stikke, og til hvordan vi er vant med å spille skytespill på konsoll.

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar
[sarkasme]Beklager. Du tar desverre feil. Spilverket.no sin anmelder har forklart at dette kontrollsystemet er for dårlig, og samme hva det flertallet sier så kommer det ikke til å definere noen standard for denne type spill på PSP...[/sarkasme]

 

-KJ

 

Må si du bommer ganske mye med den sarkasmen. Er det noe vi er ganske konsekvente på er det å fremholde at vår mening ikke er noen fasit. Det må være lov å forsvare sin egen mening og resonnement uten å bli beskyldt for det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...