Gå til innhold

Retrofil: De første kameramobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjøpte aldri denne, men Nokia 3650 hadde eg. Samme telefonen nesten (annsleis utsjåande men samme funksjonalitet). Det kosta meg blod i dei tider. Begge desse telefonane er jo Symbian baserte, så potensialet deira er der jo framleis idag. Eg fekk virus på min og måtte sende den til reperasjon - i Finland om eg ikkje tek feil!

 

Men eg hugsar det enno. Min første kameratelefon. Min første med fargeskjerm.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Min første telefon var kjøpt i sommar år 2004 og var ein Nokia 6610i den hadde ein kamera oppløysning på: hald deg fast, 352x288 pikslar. Eigentleg var det synst eg det var ein veldig teknologi fattig telefon og kameraet kunne ikkje brukast til anna enn leiketøy, så hadde det heller ingen video funksjon. Den kunne friste med brukbar FM radio men ingen MP3 spelar. Med internminnet på 4MB fekk eg plass til heile 200 bilete av beste kvalitet.

 

I dag har eg Nokia N70, og den tek brukbare bilete i 2MP oppløysning og elles er det ein ganske god smarttelefon som kan nesten alt.

 

Skjønnar ikkje at folk kjøper ny telefon ofte berre for å få den beste kamera kvaliteten. Vi veit jo at eit 3 år gammalt vanlig digitalt kamera tek betre bilete enn sjølv dei beste av dagens mobilkamera.

Lenke til kommentar
I 2002 kom Ericsson T28 og Siemens S55, som fikk kamera som ekstrautstyr som kunne plugges i bunnen av telefonen.

 

T28 med kamera? Ikke T68? :)

 

Husker godt denne perioden, og hvor fantastisk 7650 var.. Stor klump, men duverden for en fremtidsmobil! Ikke minst det å kunne ta opp lyd og bruke det som ringetone.. :)

Endret av kris---
Lenke til kommentar

Husker godt min første kameramobil, en Siemens M65. Reklamen til mobilen var knall, en fyr som sendte bilde av en tom dorull til en venninne da han var inne på do.

 

Det første jeg tok bilde av, var et testbilde av hånden min, og det første jeg tenkte var "Wow, jeg kan se hånden min!"

 

Sykt..

 

Men kameramobiler fasinerer meg ikke lenger. Tar heller med meg speilrefleks, mye tyngre og lite praktisk, men fantastiske bilder!

Lenke til kommentar

Jeg husker da jeg gikk på videregående ( 99 - 02) og vi var på omvisning på fysikkinstituttet og matnat på UiO med fysikkklassen. Da fikk vi vist frem en bitteliten brikke som visstnok skulle være et kamera som man f.eks kunne bygge inn en mobiltelefon. Husker at det var hvertfall noe av det dummeste vi hadde hørt, for det kom ALDRI I LIVET til å bli noe bra/populært :!:

 

We stand corrected :whistle:

Lenke til kommentar

Sjøl hadde jeg denna; 3650_1.jpg

 

Fikk den i januar-ish 2003 husker jeg, kan kalle den modellen etter den i artikkelen her, Symbian og hele pakka, OG minnekortstøtte.. Detta var en så herlig mobil som jeg tok kjempemange bilder med, og jeg var kjempefornøyd med bildene - på den tida så hadde mange en K610i eller hva den het, som tok bilder i 352x288, latterlig syntes jeg, når min tok i VGA-kvalitet. Og så lenge andre produsenter fortsatte med den oppløsninga. Nydelig telefon var det, jeg elska faktisk tastaturet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Noen som husker den gamle reklamen for Netcom. Enten var temaet Connecting people eller fremtiden er trådløs. Blander litt. Sikkert 1995 eller noe.

Var en som var på en oljeplatform. kona fødte på sykehus. Han fikk film på mobilen. Det var utenkelig at det var mulig, på den tiden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...