Gå til innhold

Er det sosialt akseptabelt å ikke svare skikkelig på melding/epost


djgudleif

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at skriftlig kommunikasjon nærmer seg, eller overskrider 50% av all kommunikasjon, kanskje mye mer hos enkelte.

 

Så er da lenger akseptabelt at noen svarer "ok" eller bare gir en tommel opp?

Dersom skriftilig kommunikasjon utgjør en så stor del som det gjør, er man ikke da svært sosialt avstumpet når man svarer slik? Man burde vel klare å uttrykke seg bedre for å bli tatt seriøst.

 

Eksempel:

"Hei, har gjort det og det, hentet tingen du skulle ha, blabla osv osv, blabla! :)"

 

"ok takk"

 

 

Synes det skurrer. Gir meg dårlig vibber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan irritere meg over det selv.. men har lært meg til at folk er forskjellige. Noen setter mer pris på enkle ord og ordforråd. Andre er mer adepte til å bruke ord og liker å forklare ting nyansért. Så er jo folk i forskjellig humør også. Noen ganger har man dårlig tid.

 

Men jeg setter pris på en skikkelig melding. Få infoen klart og tydelig i skrift. Mye enklere. Så kan man kryssreferére også hvis man glemmer noe ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det er mange situasjoner hvor det er legitime, ikke-narsissistiske grunner til at det er greit å få vite at en beskjed er mottatt. Ofte lønner det seg å være et hakk tydeligere enn man føler det er nødvendig å være, for eksempel hvis det i ettertid viser seg at noe har gått galt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er mange situasjoner hvor det er legitime, ikke-narsissistiske grunner til at det er greit å få vite at en beskjed er mottatt. Ofte lønner det seg å være et hakk tydeligere enn man føler det er nødvendig å være, for eksempel hvis det i ettertid viser seg at noe har gått galt.

 

Ja, "Ok" har ikke noe med selvbekreftelse å gjøre (hvem i alle dager er det som booster selvtilliten med å skrive ok?), det betyr "beskjeden er mottatt og forstått".

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje at noe av oss legger mer i tegnsetting og ordbruk enn de fleste andre.  Jeg er faktisk enig med deg i at det er forskjell på OK. og OK!  Disse variantene gir ganske ulik klang i mitt hode. 

 

Allikevel er jeg bevisst på at dette er min opplevelse, og at den andre ikke nødvendigvis legger det samme i det som meg.  Selv svarer jeg ganske kort som regel - men legger da på tegn som tydelig viser at jeg er vennlig.  Tydelig for meg da, og deg. Men ikke alle. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man skal svare så "skikkelig" på alt. Det enkle er ofte det beste og jo mindre jeg trenger å skrive jo mer tid får jeg til den virkelige verden.

 

Så sant det ikke er noe som er greit å ha på papir (e-post, lang melding, etc.) så skriver jeg ikke mer enn det som trengs og ønsker heller ikke å få en tekstvegg med meningsløse ord når det holder med et par tre bokstaver.

 

Går dette motsatt vei egentlig? Hvis noen skriver "ok" som svar på et eller annet og istedenfor å skrive "da er vi enige" så skal man sende en vegg med 250 ord tilbake fordi det er uhøflig å være kortfattet?

Lenke til kommentar

Jeg svarer kort og konkret for og gi bekreftelse på at jeg har mottatt meldingen,

 

Jeg er på bussterminalen ca 16:15

 

Svar: Den er grei.

 

samtaler gidder jeg ikke ha på SMS eller chat, 

 

men jeg syntes det er greit at folk svarer på sms uansett, så vet jeg at de har sett meldingen så lenge meldingen jeg sender inneholder et spørsmål eller en beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...