Gå til innhold

Plombering av TV


Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har fått krav så hjelper det ikke å plombere, det er ikke tilbakevirkende. Men hvis du vil plombere så slipper du fremtidige lisensregninger.

 

Jeg har plombert og ligger nå an til å runde to halvårslisenser jeg har sluppet å betale :) plomberingen har allerede betalt seg. Det er folk som reiser rundt men de tar gjerne 1500 kroner for jobben.

 

Hva mener du med "fått NRK på nakken"?

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Hva innebærer egentlig 'plombering av fjernsyn' i dag?

 

Antenneinngangen som engang ble plombert er jo uansett irrelevant. Stenger man hdmi-porter?

Det er fortsatt antenneinngangen som plomberes.

 

Det er ikke lisens på HDMI innganger, men folk er for dumme til å forstå regelverket. Så begynner de sånn; "er du sikker??" "jeg tror ikke på deg!" "Haha NRK er dumme de burde endre regelverket" "jeg skriver en mail til dem" og så "hvor får jeg plombert?" rett før regelverket blir endret.:p

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er fortsatt antenneinngangen som plomberes.

 

Det er ikke lisens på HDMI innganger, men folk er for dumme til å forstå regelverket. Så begynner de sånn; "Haha NRK er dumme de burde endre regelverket" :p

 

Nå vet jeg ikke hvor stor markedsandel rikstv har, men de er vel de eneste som fremdeles bruker antenneinngangen, så om det skal være kriteriet, så mistenker jeg at det blir magre tider for NRK fremover.

 

Håpløst at ikke dette er lagt inn under skatten for lenge siden.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor stor markedsandel rikstv har, men de er vel de eneste som fremdeles bruker antenneinngangen, så om det skal være kriteriet, så mistenker jeg at det blir magre tider for NRK fremover.

 

Håpløst at ikke dette er lagt inn under skatten for lenge siden.

Hva? Du vet ikke at kabelTV og parabol også bruker den samme antenneinngangen? Hvis du tror du får eie en spiller/boks med antenneinngang men plombere tven får du tenke om igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva? Du vet ikke at kabelTV og parabol også bruker den samme antenneinngangen? Hvis du tror du får eie en spiller/boks med antenneinngang men plombere tven får du tenke om igjen.

 

Her må jeg bare legge meg flat og innrømme at jeg trodde denslags var utgått for lenge siden.

 

Husker ikke når jeg fikk fiber, men det er såpass lenge siden, og jeg bor såpass langt uti gokk, at jeg trodde det var sånt man bare fant på museum (og i rikstv) nå til dags.

 

I alle fall - å basere lisensen på antenneinngangen synes mer enn litt meningsløst.

Lenke til kommentar

Her må jeg bare legge meg flat og innrømme at jeg trodde denslags var utgått for lenge siden.

 

Husker ikke når jeg fikk fiber, men det er såpass lenge siden, og jeg bor såpass langt uti gokk, at jeg trodde det var sånt man bare fant på museum (og i rikstv) nå til dags.

 

I alle fall - å basere lisensen på antenneinngangen synes mer enn litt meningsløst.

Hvor mange tror du egentlig det er som plomberer tven sin?

Lenke til kommentar
I alle fall - å basere lisensen på antenneinngangen synes mer enn litt meningsløst.

Lisensen har aldri vært basert på noen antenneinngang, men på å eie en TV-mottaker. I ditt tilfelle er det faktisk fiberboksen som er mottakeren (den mottakeren du faktisk bruker; det kan godt være en gammel analog tuner/antenneinngang i TV'en; da må den også plomberes...) og da er det fiberboksen din som må plomberes. Eller du kan enkelt og greit bare sette den bort og la være å bruke den, og gi melding om det. Du kan jo sette bort TV'en og la være og bruke den også, uten å plombere den, men problemet med det er at da kan du jo heller ikke bruke den som skjerm via Scart/HDMI/RCA eller andre tilkoblinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Send dem en mail hvor du sier du har kvittet deg med tven. (ja, lyv)

 

 

Har sendt mail og sagt at jeg ikke har kjøpt en ny mottaker som følger av lisenskrav.

Noe som stemmer, jeg har ikke kjøpt TV, men ja jeg har TV men jeg bruker ingen av tjenestene til NRK og er ikke interessert i og støtte dem, men det er ikke diskusjonen.

 

Poenget er at det er Elkjøp som har rævkjørt meg ved å sette meg som kjøper av denne TVen da jeg egentlig bare har mottatt tven for en bekjent.

 

hvis det kommer til at jeg må plombere så gjør jeg det, men det er siste utvei.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hadde TV en periode som bare hadde innebygget analoge tuner..  Jeg sendte mail og klaget på regningen, da jeg ikke brukte den til annet et min egen PC... Etter en stund fikk jeg mail om at jeg måtte sende ett skriftelig brev til NRK for å si opp avtalen, ble litt frustrert og svarte med noen gloser, tilfeldigvis var også VG svært opptatt av NRK og lisensavgiften på samme tid.. Så da de etterspurte noen som var frustrert over lisensavgiften, tok jeg kontakt med VG...  3 Dager senere poppet det et brev i postkassen min fra NRK som bekreftet at jeg ikke hadde noen enheter som kunne mottta NRK via bakkenettet...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sendt mail og sagt at jeg ikke har kjøpt en ny mottaker som følger av lisenskrav.

Noe som stemmer, jeg har ikke kjøpt TV, men ja jeg har TV men jeg bruker ingen av tjenestene til NRK og er ikke interessert i og støtte dem, men det er ikke diskusjonen.

 

Poenget er at det er Elkjøp som har rævkjørt meg ved å sette meg som kjøper av denne TVen da jeg egentlig bare har mottatt tven for en bekjent.

 

hvis det kommer til at jeg må plombere så gjør jeg det, men det er siste utvei.

Hehe ;)

Lenke til kommentar

... jeg har ikke kjøpt TV, men ja jeg har TV men jeg bruker ingen av tjenestene til NRK ...

Enten har du en lisenspliktig TV eller så har du det ikke. Hvis du har en TV så er du pliktig å betale lisens iflg Forskrifter om fjernsynsmottakere §1. Hvordan du bruker den har ingenting å si.

 

 

 

 

... Poenget er at det er Elkjøp som har rævkjørt meg ved å sette meg som kjøper av denne TVen da jeg egentlig bare har mottatt tven for en bekjent...

Hverken Elkjøp eller andre TV-butikker rævkjører folk når de rapporterer til NRK. De gjør bare det de er pålagt iflg Forskrift om radiohandleres meldeplikt til Norsk rikskringkasting §1 II. De rapporterer mottakeren av TV-en (hvis annen enn kjøper) da det er den som bruker/har TV-en som er pliktig å betale lisens (som nevnt over med henvisning til Forskrifter om fjernsynsmottakere §1).

Lenke til kommentar

... det kan godt være en gammel analog tuner/antenneinngang i TV'en; da må den også plomberes...

Feil. Analoge mottakere er ikke lisenspliktige lenger da de ikke kan motta NRK. Men det er vel ikke så mange slike igjen i de tusen hjem. Alle TV-er solgt etter 2007 (da det digitale bakkenettet åpnet) i Norge, med noen svært få unntak, har MPEG4 tuner som kan motta NRK. Disse er lisenspliktige og må eventuelt plomberes for å slippe lisens, forutsatt at man ikke har annen mottaker som f.eks. dekoderboks av en eller annen type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...