Gå til innhold

Bryte trafikkregler for å slippe fram utrykningskjøretøy


3R4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var ute på min jomfrutur i dag etter å ha tatt lappen, og kom opp i en litt ekkel situasjon.

 

Jeg sto som førstemann i et lyskryss og ventet på grønt lys. Det var to felt, og ca. 4 biler i hvert. Så ser jeg i bakspeilet at en ambulanse kommer bakfra i utrykning.

 

Den eneste muligheten jeg ser for å slippe fram ambulansen er å se meg for og kjøre inn mot høyre side av krysset til tross for at jeg hadde rødt lys. Jeg hadde ikke plass til å kjøre opp på fortauet på grunn av trafikklysstolpen.

 

Var det riktig gjort? I hvilken grad kan man bryte trafikklover for å slippe fram utrykningskjøretøy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er pliktig til å gjøre det du kan for å slippe frem utrykningskjøretøy.. Det vil inkludere kjøring på rødt lys, kjøre for fort, kjøre på fortau osv så lenge dette er forsvarlig.

 

Dette er direkte feil. Vegtrafikklova gir utrykkningsføraren hjemmel til å bryte ei rekke av trafikkreglane (§ 4 til § 9 i vegtrafikklova).

Merk at føraren av utrykkningskjøyretøyet ikkje er fritatt frå den viktigaste trafikkregelen, § 3 som omhandler at ein skal kjøyre forsiktig og hensynsfullt.

 

Men som sedsberg skriver så blir du nok ikkje straffa dersom du bryt trafikkreglane på ein slik måte at det ikkje er farlig. Men skjer det eit uhell så får du skylda.

 

 

 

Lovverket er lagt opp slik at utrykkningsføraren kan ta seg friheiter i trafikken, men dette gjelder ikkje vanlige trafikkanter. Det er opp til ambulansa å kjøyre opp på fortauet dersom det er nødvendig, ikkje du.

Det er to grunner til at det er slik.

 

For det fyrste så er det kun utrykkningsføraren som har opplæring i korleis ein kan bryte trafikkreglane utan at det oppstår farlige situasjoner. Utrykkningskjøyretøya er også spesielt utstyrte, kontrollerte og godkjente for denne type kjøyring.

 

For det andre så er det mykje vanskeligare for utrykkningsføraren å komme seg fram dersom ein ikkje kan forutsjå kva dei andre bilførerane gjer. I tillegg så kan det oppstå situasjoner som gjer at ambulansen må kjøyre sakte eller stoppe sjølv om det er utrykkning. Skal ein f.eks sette sprøyter i pasienten så kan det være like aktuellt å vente eit par sekund i lyskryss køa.

Ofte er det også slik at ein kjem fortare fram ved å følge trafikkflyten i staden for at alle bilistane som ligger foran skal bremse ned og svinge til sides der det ikkje er mulig å komme forbi.

Derfor hender det seg at ein kjøyrer utrykkning utan lys og lyd.

 

 

 

I det tilfellet som er nevnt her så er hovedproblemet at trådstarter oppfatta situasjonen for seint. Når ambulansa kjem bakfrå så skulle ein sjølvsagt ha svingt til sides i god tid før krysset.

Når ein ikkje får til det så er det betre for alle parter at ein venter til det blir grønt lys før ein kjøyrer fram i krysset for å sleppe fram ambulansa. Når vanlige billister hiver seg ut i kryss på denne måten så er sannsynligheita stor for at fokuset på ambulansa som ligger bak er så stort at ein gløymer å sjå seg for etter andre trafikkanter eller fotgjengere før ein reagerer.

 

 

Så for å oppsummere så har du i utganspunktet ikkje lov til å bryte trafikkreglane, men dersom du kan gjere dette utan å forårsake ei ulykke (eller farlige situasjoner) så skal det svært mykje til for at utrykkningsføraren tar seg tid til å stoppe for å notere navn og nummer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har jo nødrett, som gir lov til å bryte trafikkreglene for liv, helse og rikets sikkerhet. Selv om man ikke helt konkret vet hva det gjelder kan man trygt anta at en ambulanse med blålys gjelder liv eller helse og at man bryte enkelte regler for å slippe de frem.

 

Pluss trafikkreglene som sier man skal gi fri vei for utrykningskjøretøy. Kan tolkes mot at man har lov til å gjøre det som er nødvendig for å gi fri vei, så lenge det er forsvarlig for alle involverte parter. så klart.

 

§ 10. Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar, The Avatar.

 

Nå hadde det seg slik at jeg ikke hadde noen mulighet til å svinge inn før. Jeg sto ved kryss med rødt lys, og hadde ventet i kanskje 30 sek. da ambulansen kom inn i sikt ca. 40m bak. Da sto det ca 4 biler i hvert av de to feltene inn mot krysset. Ambulanseføreren hadde ikke mulighet til å bruke motsatt felt eller fortau, og skrudde på sirener idet han/hun kom.

 

Hvordan skal en slik situasjon håndteres?

Lenke til kommentar

Virker for meg som om du gjorde rett. Selv om det er rødt i lyskrysset så vil jo de som har grønt vanligvis også se ambulansen og stanse slik at du trygt kan gi plass til den. For de som bor eller kjenner til Bergen er jo Danmarksplass et veldig godt eksempel på at slikt skjer hele tida. Herfra går veien fra hovedveiene i Bergen opp til Haukeland Sykehus (sorry, sjukehus eller ka faen dei må kalle seg nå), og her er det nærmest daglig utrykningskjøretøy som skal passere trafikk den ene eller andre veien. Det er helt vanlig at alle biler som kommer fra der ambulansen ikke kommer fra stopper uavhengig av om de har grønt eller ei og at de som eventuelt blokkerer flytter seg ut i krysset for å slippe den forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker for meg som om du gjorde rett. Selv om det er rødt i lyskrysset så vil jo de som har grønt vanligvis også se ambulansen og stanse slik at du trygt kan gi plass til den. For de som bor eller kjenner til Bergen er jo Danmarksplass et veldig godt eksempel på at slikt skjer hele tida. Herfra går veien fra hovedveiene i Bergen opp til Haukeland Sykehus (sorry, sjukehus eller ka faen dei må kalle seg nå), og her er det nærmest daglig utrykningskjøretøy som skal passere trafikk den ene eller andre veien. Det er helt vanlig at alle biler som kommer fra der ambulansen ikke kommer fra stopper uavhengig av om de har grønt eller ei og at de som eventuelt blokkerer flytter seg ut i krysset for å slippe den forbi.

De har kalt seg Haukeland Universitetssjukehus ganske lenge, så vidt jeg vet :)

 

Men, på Danmarksplass er det jo stort sett god plass til ambulansen, av og til føler jeg hele trafikken bare stopper opp. Men så er det voldsomt mange biler der av og til også, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pluss trafikkreglene som sier man skal gi fri vei for utrykningskjøretøy. Kan tolkes mot at man har lov til å gjøre det som er nødvendig for å gi fri vei, så lenge det er forsvarlig for alle involverte parter. så klart.

 

§ 10. Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

 

Trafikkreglenes § 10 gir deg ingen tilleggsrettigheter for å gi fri veg. Det er en pliktregel, ikke en kompetanseregel.

Lenke til kommentar

Du handlet nok rett. Når jeg kjører utrykkning (jobber selv i ambulansetjenesten) og kommer opp mot et kryss med rødt lys vurderer jeg alltid om jeg skal presse med blålys og sirener eller om jeg skal skru av blålysene og vente på grønt. Noen kryss, slik som for eksempel Danmarks Plass som ble nevnt over, kan det noen ganger føre til veldig farlige situasjoner om vi velger å presse oss frem på rødt lys, mens i andre kryss er det mer trygt. Dette er noe vi er trent til å vurdere, og samt at lokalkunnskap har litt å si og.

 

Når det er sagt så må det også nevnes at selv om vi står med blålys bak deg er ikke det en unskyldning for å skape farlige situasjoner i trafikken. Hvis du føler det er utrygt å kjøre frem i et kryss, for eksempel på grunn av mye trafikk, er det bedre å la være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du handlet nok rett. Når jeg kjører utrykkning (jobber selv i ambulansetjenesten) og kommer opp mot et kryss med rødt lys vurderer jeg alltid om jeg skal presse med blålys og sirener eller om jeg skal skru av blålysene og vente på grønt. Noen kryss, slik som for eksempel Danmarks Plass som ble nevnt over, kan det noen ganger føre til veldig farlige situasjoner om vi velger å presse oss frem på rødt lys, mens i andre kryss er det mer trygt. Dette er noe vi er trent til å vurdere, og samt at lokalkunnskap har litt å si og.

 

Når det er sagt så må det også nevnes at selv om vi står med blålys bak deg er ikke det en unskyldning for å skape farlige situasjoner i trafikken. Hvis du føler det er utrygt å kjøre frem i et kryss, for eksempel på grunn av mye trafikk, er det bedre å la være.

 

Jobber du med en Anton?

Lenke til kommentar

 

Trafikkreglenes § 10 gir deg ingen tilleggsrettigheter for å gi fri veg. Det er en pliktregel, ikke en kompetanseregel.

Kan ikke straffelovens paragraf 47 (Nødrett) bli aktuell?

 

 

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har da også alltid oppfattet det slik at jeg feks kan/bør kjøre på rødt for å slippe fram utrykningskjøretøy om jeg vurderer det som nødvendig - om enn på eget ansvar og for egen risiko. Vil tro det evt er mindre viktig å slå ned på slikt for Politiet, enn å få røska tak i vattskallene som presterer å kjøre i votter og vinter med blålys og sirener oppi hekken uten å gjøre noe som helst. Er ikke mange dagene siden sist jeg så en bil loffe gjennom byen her med en ambulanse i utrykning bak, passerte flere muligheter til å svinge ut og slippe forbi uten å gjøre noe som helst, og ambulansen måtte skvise seg forbi i motgående kjørefelt som ellers var temmelig fullpakka av nærmest stillestående kø. Makan!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...