Gå til innhold

Canon EOS 400D eller Nikon D70s +litt spm. om dSLR


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i en lang stund hatt lyst på et dSLR, men har vært litt tilbakeholden pga. den høye prisen. Men nå ser det ut som at det begynner å bli litt billigere ;)

 

Ser i reklamen fra Japan Photo at de nå selger 400D til 6999 og D70s til 5999, begge med 18-55 mm objektiv. D70s'n selger de også med 18-70 mm til 7499... Så hvilket er det greieste kameraet her? Vet at D70s er et eldre kamera, men der er vel er veldig bra kamera fortsatt?

 

Har for øyeblikket et Fujifilm F810, og er svært godt fornøyd med det. Det har litt manuelle justeringsmuligheter som er fint, da jeg er litt intressert i foto... Synes det er gøy å ta bilder. Men det er noen ting jeg savner, f.eks muligheten til å zoome på objektivet og fokusere manuelt. Pluss at et dSLR er mye raskere, sant? Så det er vel ingen grunn til å ikke gå over til dSLR? Er klar over at det kan bli litt stort å drasse rundt på hvor som helst, men det er jo det vi har kompaktkamera til :)

 

Og til slutt, jeg vet det finnes mye informasjon om disse kameraene på forumet her, men blir vel egentlig mer forvirret av å lese alt. Og så har jeg vel ikke funnet noen direkte sammenligning mellom 400D og D70s...

 

Så da håper jeg på svar fra dere dSLR-folk :thumbup:

 

EDIT: Ja, jeg ser at f.eks fotovideo.no har billigere priser på kameraene... Så da blir det nok den butikken, ikke Japan Photo

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mr dahle sier, dra i butikken og kjenn på kameraene om du har muligheten. De fleste velger da faktisk Nikon kameraet. Kjøp det hvor du vil, men jeg anbefaler deg å dra i en butikk og prøve kameraene. Legg gjerne pengene dine igjen der du bruker betjenings tid også. ;)

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for D70s med 18-70 mm objektiv. Husk å kjøp med minnekort, uv-filter og veske. Har du penger til overs ville jeg lagt det i en SB-600 blits.

Lenke til kommentar
Du burde sjekke prisene på www.lefdal.com

så hvertfall at de solgte Canon 400d med 18-55 mm 4,5-5,6 objektiv og 2 gb minnekort, tol 6995 kr.

7488487[/snapback]

 

Det 2 gb minnekortet er et standard CF kort. Lese og skrivehastighet er 5 mbps. Tilbudet er bra, for all del, men det kortet der er så dårlig at det er verdt å betale 4-500 kroner ekstra for å få en skikkelig brikke.

Lenke til kommentar
Du burde sjekke prisene på www.lefdal.com

så hvertfall at de solgte Canon 400d med 18-55 mm 4,5-5,6 objektiv og 2 gb minnekort, tol 6995 kr.

7488487[/snapback]

 

Det 2 gb minnekortet er et standard CF kort. Lese og skrivehastighet er 5 mbps. Tilbudet er bra, for all del, men det kortet der er så dårlig at det er verdt å betale 4-500 kroner ekstra for å få en skikkelig brikke.

7490870[/snapback]

Å kalle et standard Sandisk kort for "dårlig" er kanskje å ta litt i? For utålmodige sjeler kan det være litt langsomt hvis man har en kortleser. Har man ikke en kortleser vil ikke EOS 400D trenge et raskere kort da det har en overføringshastighet på 2,9 mbps.

Lenke til kommentar

Jeg har normalt store hender, og synes ikke 400D er avskrekkende å holde i. Fordelen er at kameraet er lite og portabelt.

 

Personlig synes jeg D70 der for dyrt ut til å være såpass gammelt. Kan ikke skjønne annet enn at det på mange måter må være et dårligere kjøp enn Canon 400D. Derfor valgte jeg personlig også sistnevnte. :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Jeg har normalt store hender, og synes ikke 400D er avskrekkende å holde i. Fordelen er at kameraet er lite og portabelt.

 

Personlig synes jeg D70 der for dyrt ut til å være såpass gammelt. Kan ikke skjønne annet enn at det på mange måter må være et dårligere kjøp enn Canon 400D. Derfor valgte jeg personlig også sistnevnte.  :)

Det at det er gammelt, betyr ikke at det er dårlig! Bl.a. har Nikon et svært bra blitz-system og lysmålingssystem, du har bedre ergonomi og to kommandohjul som forenkler innstillinger. De ekstra megapixlene betaler jeg ingenting for, og skal det være lite og portabelt utelukker DSLR seg uansett. Dessuten er kit-objektivet til D70s (18-70) svært mye bedre enn 400D sitt, så 7000 kr for D70s-kit er (i mine øyne) en langt bedre pris enn 6500 for 400D-kit. Prisforskjellen skulle vært rundt 1000 kr for at jeg ville valgt bort D70s'en (og da ville ikke 400D vært andrevalget, men det er en annen sak)... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg D70 der for dyrt ut til å være såpass gammelt. Kan ikke skjønne annet enn at det på mange måter må være et dårligere kjøp enn Canon 400D. Derfor valgte jeg personlig også sistnevnte.  :)

 

Stig

7491582[/snapback]

Som andre sier, så er 18-70 objektivet meget bra. Faktisk vil du rett ut fra boksen få mye bedre kvalitet med D70s m/18-70 enn du får med Canon 400D m/18-55. At 400D har 10 megapiksler (som er den største tekniske forskjellen på kameraene spesielt) har ingenting å si for bildekvaliteten med mindre du lager bilder i større format enn A3. Har sett seks megapiksler i A1 format, og det var faktisk overraskende bra på vanlig betraktningsavstand.

 

Men begge kameraene har sine svake og sterke sider, men de er ikke så forskjellige. Så følelsen av kameraene er viktigst om man ser bort fra kit-objektivet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen! Lenge siden jeg har vært aktiv her nå, ja ;)

 

Var i butikken for en stund siden, å fikk kjenne på kameraene litt. Ja, jeg synes faktisk 400D var litt i minste laget... Synes grepet i Nikon D70s var bedre.

 

Men så tenkte jeg litt, på om jeg kanskje skulle kjøpe kamera i prisklassen under? Har skjønt det slik at kamerahuset ikke er viktigst, men heller objektivet. Men D50 er vel ikke å få kjøpt lenger, eller? Hva tror dere om Nikon D40 da? Jeg synes det så ut som et fint kamera.

Er det en stor ulempe at D40 ikke har autofokus i kamerahuset?

Lenke til kommentar
Hva tror dere om Nikon D40 da? Jeg synes det så ut som et fint kamera.

Er det en stor ulempe at D40 ikke har autofokus i kamerahuset?

Så vidt jeg vet har alle de nyere objektivene til Nikon autofokus i objektivet. Så med mindre du har noen eldre objektiver eller planlegger å gjøre en rekke varp på bruktmarkedet, klarer du deg fint med et kamera uten autofokus i huset. D40 er et veldig bra kamera på alle områder, bortsett fra at noen med eldre objektiver kan savne autofokusen i huset..
Lenke til kommentar
Nå selges vel D70s + 18-70 for 6499 rundtom? ikke noe å tenke på lenger da.

7899054[/snapback]

 

Jeg må ut med omtrent 6000 kr for en pakke med D40 m/18-55mm,1GB minnebrikke og fortobag på fotovideo. Hva tror dere om den pakka?

 

Eller er D70s så mye bedre at jeg burde gå for den?

Hvor fant du D70S til 6500 kr foresten?

 

Ellers selges nå Canon 350d til rundt 5000 kr. Er det noe å velge? Tenker at det kanksje er litt gammelt? Jeg får dra å kjenne på det en gang til, så får jeg vurdere skikkelig. Canon 350d eller Nikon D40? Om det hadde vært de eneste alternativene...

 

Huff, nå blir det mye fram og tilbake her... Men håper dere skjønner at jeg er litt "usikker" :blush:

Lenke til kommentar
Eller er D70s så mye bedre at jeg burde gå for den?

7908855[/snapback]

Ja. Om det er innenfor budsjett.

 

Ellers selges nå Canon 350d til rundt 5000 kr. Er det noe å velge? Tenker at det kanksje er litt gammelt?

7908855[/snapback]

D70s er i bunn og grunn et eldre kamera enn 350D, men det betyr nesten ingenting at kameraet har vært på markedet en stund. D70 er et mer avansert kamera enn 350D, og den mye omtalte 18-70 er betydelig bedre enn Canons 18-55.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...