Gå til innhold

Canon EOS 400D eller Nikon D70s +litt spm. om dSLR


Anbefalte innlegg

Men hvordan er Canon 350D, sammenlignet med Nikon D40? Hvilket av de er best?

7911263[/snapback]

 

Ingen av de er best. Ingen av de er dårligst heller. Det forundrer meg stadig at en grubler så mye over hvilket kamera en skal kjøpe. De to kameraene du nevner er ganske like i pris og funksjon. Det har absolutt null praktisk betydning for bilderesultatet hva du kjøper. Kjøp det du har lyst på og ikke se deg tilbake etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller er D70s så mye bedre at jeg burde gå for den?

7908855[/snapback]

Ja. Om det er innenfor budsjett.

 

Ellers selges nå Canon 350d til rundt 5000 kr. Er det noe å velge? Tenker at det kanksje er litt gammelt?

7908855[/snapback]

D70s er i bunn og grunn et eldre kamera enn 350D, men det betyr nesten ingenting at kameraet har vært på markedet en stund. D70 er et mer avansert kamera enn 350D, og den mye omtalte 18-70 er betydelig bedre enn Canons 18-55.

7909461[/snapback]

 

Lurer litt på hvordan Nikon D70 er mer avansert enn Canon 350D. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan Nikon D70 er mer avansert enn Canon 350D. Kan du utdype?

7911860[/snapback]

To kommandohjul.

Trådløs TTL-blitzstyring.

Spotmåling av lys og mange valgbare størrelser for "sentrumsstørrelsen" på sentrumsveid lysmåling.

Egen AF-lampe.

Valgbar "grid" i søkeren.

etc...

 

350D er et fin-fint kamera, men dersom man ser forbi den muligens noe bedre høy-ISO ytelsen og 2Mpix ekstra, så er det ganske åpenbart at som kamera er D70 et mer avansert verktøy med flere muligheter.

 

Husk at D70 var Nikons "10D-killer", ikke egentlig en konkurrent til 300D/350D.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan Nikon D70 er mer avansert enn Canon 350D. Kan du utdype?

7911860[/snapback]

To kommandohjul.

Trådløs TTL-blitzstyring.

Spotmåling av lys og mange valgbare størrelser for "sentrumsstørrelsen" på sentrumsveid lysmåling.

Egen AF-lampe.

Valgbar "grid" i søkeren.

etc...

 

350D er et fin-fint kamera, men dersom man ser forbi den muligens noe bedre høy-ISO ytelsen og 2Mpix ekstra, så er det ganske åpenbart at som kamera er D70 et mer avansert verktøy med flere muligheter.

 

Husk at D70 var Nikons "10D-killer", ikke egentlig en konkurrent til 300D/350D.

7915018[/snapback]

 

Trådløs blitzstyring og spotmåling er fint å ha, ja. To kommandohjul og AF lampe er ikke fordeler i mine øyne.

 

Manglende MLU, A-DEP og DOF preview, samt en dårligere prosessor er ulemper. Faktisk er det slik at jeg ser på D70s som ubrukelig for den type fotografering jeg liker( landskap, solnedgang, osv...). Bruker man ND grad. filtre, er D70 relativt ubrukelig der og( ingen DOF preview gjennom søker).

 

Det jeg vil påstå er at begge kameraene er veldig bra, og har klare fordeler og ulemper, men å kalle den ene for mer avansert enn den andre blir litt meningsløst.

 

D80, derimot, er et mer avansert kamera enn 350D, uten tvil. Den har ikke MLU, men "exposure delay", den har DOF preview( så vidt jeg har skjønt).

 

Hvis valget sto mellom 350D og D70s, ville jeg valgt Canon kameraet( ingen av de fordelene du nevner veier opp for MLU og DOF preview for min del)

 

Men man må tenke på hvilket bruk man har, og velge kameraet etter det. For mitt bruk, er 350D mer "avansert". :roll:

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at ikke dette tullet om anbefalinger om ens eget merke skal ta slutt. Har faktisk sett her på forumet noen som absolutt ville fremheve eget merke og type, mens en dagen før i en annen tråd lurte samme kar på hva han skulle satse på fordi han ikke var helt fornøyd!

Til trådstarter vil jeg anbefale å selv vurdere hva han burde satse på, alle merker/typer som er nevnt i denne tråden er gode valg. En vil aldri få i både pose og sekk.

Lenke til kommentar

...D70 har nedblendingsknapp (du blander sammen med D50), og hvordan et ekstra kommandohjul kan være noe som ikke bidrar til å gjøre kameraet mer avansert (siden det var temaet, ikke om du syns det er en ulempe) kan jeg vanskelig forstå. Hvordan i huleste kan det være en ulempe med egen AF-assist lampe? Om man ikke liker den, så kan man jo slå den av.

 

Hva som gjør D70 til ubrukelig for landskap er jeg sikker på at det også er mange landskapsfotografer som gjerne skulle vist.

 

Fravær av MLU er et minus, det er udiskutabelt, men bruksområdet er nokså begrenset.

 

A-DEP er et rent Canon-påfunn, ingen andre har sett nødvendigheten av det, og den varianten som sitter i forbrukerhusene er vel ikke akkurat regnet som veldig brukervennlig... Hvor mange bruker den egentlig? (Personlig syns jeg idéen er ganske god, men gjennomføringen virkel ikke helt vellykket.)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
...D70 har nedblendingsknapp (du blander sammen med D50), og hvordan et ekstra kommandohjul kan være noe som ikke bidrar til å gjøre kameraet mer avansert (siden det var temaet, ikke om du syns det er en ulempe) kan jeg vanskelig forstå. Hvordan i huleste kan det være en ulempe med egen AF-assist lampe? Om man ikke liker den, så kan man jo slå den av.

 

Hva som gjør D70 til ubrukelig for landskap er jeg sikker på at det også er mange landskapsfotografer som gjerne skulle vist.

 

Fravær av MLU er et minus, det er udiskutabelt, men bruksområdet er nokså begrenset.

 

A-DEP er et rent Canon-påfunn, ingen andre har sett nødvendigheten av det, og den varianten som sitter i forbrukerhusene er vel ikke akkurat regnet som veldig brukervennlig... Hvor mange bruker den egentlig?

7918709[/snapback]

 

 

Egentlig et rart innlegg.

Du er skeptisk til at <buitre > ikke syntes at et ekstra kommandohjul gjorde kameraet mer avansert, men samtidig stiller du spørsmål ved nytten av A-DEP. Ser ut som du mener at siden det er Canons påfunn, er det ikke brukbart.

Jeg vet om mange som har Canon som ofte benytter dette, selv om jeg ikke selv gjør det fordi jeg har D70s.

Det kan se ut som du mener at det kun er din skepsis som er reell.

Dette var ikke noe veloverveid innlegg vil jeg påstå.

Joda, jeg vet at noen påstår at det er bedre med dobbelmoral enn ingen moral.

Endret av Lazaruz50
Lenke til kommentar
...D70 har nedblendingsknapp (du blander sammen med D50), og hvordan et ekstra kommandohjul kan være noe som ikke bidrar til å gjøre kameraet mer avansert (siden det var temaet, ikke om du syns det er en ulempe) kan jeg vanskelig forstå. Hvordan i huleste kan det være en ulempe med egen AF-assist lampe? Om man ikke liker den, så kan man jo slå den av.

 

Hva som gjør D70 til ubrukelig for landskap er jeg sikker på at det også er mange landskapsfotografer som gjerne skulle vist.

 

Fravær av MLU er et minus, det er udiskutabelt, men bruksområdet er nokså begrenset.

 

A-DEP er et rent Canon-påfunn, ingen andre har sett nødvendigheten av det, og den varianten som sitter i forbrukerhusene er vel ikke akkurat regnet som veldig brukervennlig... Hvor mange bruker den egentlig? (Personlig syns jeg idéen er ganske god, men gjennomføringen virkel ikke helt vellykket.)

7918709[/snapback]

 

Hvor har jeg skrevet at AF lampe og 2 kommandohjul er ulemper? Det jeg mener er at det er ikke fordeler. Det er enkelte ting jeg ikke ønsker når jeg tar bilder. En av disse tingene er et blinkende lys som kan distrahere/irritere et motiv( AF lampe). Det jeg savner på Canon kameraer er ISO knapp lett tilgjengelig( allt tyder på at Canons neste DSLR vil ha det, mtp Powershot G7 sitt ISO hjul)

 

Når det gjelder DOF knapp, tenkte jeg sikkert på D50, ja. Men uten MLU, ville jeg ikke brukt kameraet til landskap. En ting jeg ikke ønsker når jeg tar slike bilder er vibrasjon. Bruker stativ, fjernkontroll og MLU( i likhet med de fleste som tar landskapsbilder). Det som irriterer meg er at Canon ikke har MLU knapp lett tilgjengelig, siden det er like viktig som DOF preview. En annen ting jeg ønsker er lavest mulig ISO.

 

Når det gjelder hvor avansert et kamera er, er hverken kommandohjul, AF lampe eller slike bagateller viktige. Det som taler i Nikons favør er fjernstyrt blitzstyring og ISO kontroll lett tilgjengelig. Det som taler i Canons favør er MLU og bedre prosessor. Hvilke som er mest avansert er meningsløst å diskutere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar :D

 

Det forundrer meg stadig at en grubler så mye over hvilket kamera en skal kjøpe

 

Hehe, jeg skjønner hva du mener. Men jeg føler at jeg alikevel må spørre dere her inne, for å ikke kjøpe katta i sekken. Menmen, jeg ser at det finnes så mange meninger her, så jeg får dra å kjenne på og evt. kjøpe det jeg føler for :)

 

Men det er bare å fortsete å svare, om det er noe mer jeg burde tenke på. Jeg burde vel også gå til innkjøp av en skikkelig fotobok. Noen forslag? Er fint om den er på norsk, og den bør være "lett" å forstå men alikevel dekke det meste innen foto :hmm:

 

Jeje, vi snakkes :thumbup:

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar  :D

 

Det forundrer meg stadig at en grubler så mye over hvilket kamera en skal kjøpe

 

Hehe, jeg skjønner hva du mener. Men jeg føler at jeg alikevel må spørre dere her inne, for å ikke kjøpe katta i sekken. Menmen, jeg ser at det finnes så mange meninger her, så jeg får dra å kjenne på og evt. kjøpe det jeg føler for :)

 

Men det er bare å fortsete å svare, om det er noe mer jeg burde tenke på. Jeg burde vel også gå til innkjøp av en skikkelig fotobok. Noen forslag? Er fint om den er på norsk, og den bør være "lett" å forstå men alikevel dekke det meste innen foto :hmm:

 

Jeje, vi snakkes :thumbup:

7922332[/snapback]

Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft.

 

Enig med de som har sagt at du bør holde ulike modeller i hånda og velge ut fra det. Du bør dessuten sjekke ut både Olympus, Pentax og Sony, fotoverdenen er mye mer enn Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
Menmen, jeg ser at det finnes så mange meninger her, så jeg får dra å kjenne på og evt. kjøpe det jeg føler for :)

7922332[/snapback]

Det eneste vettuge! :thumbup:

 

Digital fotografi i praksis er vel nærmest å regne som bibelen (og Canon og Nikon som hhv. protestantisme og katolisisme - ikke ulike religioner... ;))

 

Ellers finner du en knakende god lærebok i Perottols fotokompendie, som du kan laste ned i underforumet "Fotografering"...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...